vitamine d

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

heeft iemand ervaring met het nemen van vitamine d.
Bloedonderzoek gehad alles ok muv vitamine d.
Je moet tussen de 20 - 100 zitten ik heb 7.
Hij stelde voor D cure te nemen 2x 250000ie per maand.
Mag ook in andere verdeling zijn als ik nie er tegen opzie elke dag een capsule te nemen.
kruidvat is nogal goedkoop maar is dat even goed ?
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

ik heb dit een tijd geleden ook gehad, en sindsdien laat ik mijn bloed om de paar maanden controleren om de VitD waarde te kennen. Om die op pijl te krijgen (ik had ook 7 trouwens ...) heb ik 3 maanden lang 2x 25000IU/week genomen ! Toen zat ik op 44. Sindsdien neem ik elke dag eentje van 1000IU om te onderhouden.

Alles hangt ervanaf hoeveel je effectief buiten komt, maar de gemiddelde IT'er kan die extra 1000IU gerust hebben (en zelfs meer). Ik heb die D-Cure besteld bij newpharma.be toen. Ik ga ervanuit dat Vitamine D overal hetzelfde is (allez, moet Vitamine D3 zijn voor juist te zijn), dus waarom niet van kruidvat he.

Er is wel degelijk een verschil in 2x/week grote dosis, of verspreid over langere periode. Het feit dat je zo laag zit kan ook te maken hebben met dat je lichaamsproductie stil/lam ligt. Dan is een grote dosis in 1 keer beter, en pas achteraf in kleinere hoeveelheden spreiden/onderhouden.

Als ik enkele vaktijdschriften en online artikels lees, is Vitamine D(3) een serieus onderschatte oorzaak van veel (vooral westerse) problemen. Bij mij heeft het ervoor gezorgd dat ik me minder moe voelde, niet meer elke maand verkouden werd e.d.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

d-cure (forte) is het meest voorgeschreven geloof ik, maar uiteindelijk vitamine d is vitamine d,
en als het dezelfde waardes zijn dan is dat even goed, ongeacht de plakker rond het doosje.

maar (als iemand die zelf ook wel een aantal keer vitamine d tekort heeft gehad): it doesn't do shit...
het zal mss ergens wel een nut hebben, maar je gaat er niets van merken, of je het nu te kort hebt of niet.

als het je trouwens om het geld te doen is, gewoon vaker buiten gaan staan met je blote bovenlijf :p


edit:
Sasuke schreef: Bij mij heeft het ervoor gezorgd dat ik me minder moe voelde, niet meer elke maand verkouden werd e.d.


bij mij geen verschil (nog altijd vermoeid, ook met vitD waarde perfect) - en dat verkouden/grieperig worden -exact 2x/jaar had ik dat- is bij mij uitgebleven sinds ik mijn baard (op zijn minst licht) laat staan
Laatst gewijzigd door Splitter 26 dec 2017, 17:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Neem maar eerst die 25000ie wat de dokter voorschrijft want 7 is echt veeeeeel te weinig.

Daarna kan je vitamine d van de kruidvat kopen, tenminste om de winter door te komen.
Ik pak al een tijdje die lucovitaal vitamine d3 1000ie 2 keer per dag en ik voel me een stuk beter.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

proximusboyke schreef:heeft iemand ervaring met het nemen van vitamine d.
Neen, eet elke week rolmops, zalm en makreel, champignons, een paar eieren en smeer altijd margarine met toegevoegde vitamine D.
Als het zonnig is, maak dan lange wandelingen in de zon. Zeker in de winter moet je buitenkomen als het zonnig is.

Met bovenstaand dieet is je probleem volgend maand reeds opgelost.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sowieso ik heb ook een serieus tekort aan vitamine D en als ik aan al die voedingen moet denken...


Heb liever een pilletje want tegen dat ik alles in voeding heb eruit gehaald.
Ik ben ook iemand die niet uit zen eigen gaat wandelen buiten.

Vreemd genoeg heb ik nog geen vitamine d supplement genomen maar ben ik wel met magnesium te nemen veel actiever.
Daar heb ik ook een tekort aan maar helemaal niet zo groot als vitamine D.

En wat heeft iedereeb toch met boter smeren op boterhammen?
Bij mij is er quasi nooit margarine op men brood.
Eieren eet ik ook quasi nooit.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

wel ik eet da allemaal zeer graag maarn denk niet dat dit goed is voor mijn cholesterol :-D Die is nu onder controle.
Ik denk dat beetje is van veranderen huisarts.
Vroegere 1x per jaar in de congé.
Deze die ik nu heb, wil 3x per jaar.
Maar vanaf het beetje mooi weer is ben ik gaan wandelen voor een paar uur, iedere dag.
Natuurlijk als je dat meet in de zomer, ja dan ben ik iedere dag buiten.
Ik heb daar al zitten aan denken bijna geen zon en sinds halfweg oktober nog nie veel gaan wandelen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Vitamine D word in het lichaam gemaakt en zorgt ervoor dat calcium beter opgenomen word om je botten te versterken. Het is een afgeleide van goede cholesterol. Je kan best nu en dan eens vette vis eten en soms eens een levertje om vit B uit de voeding te halen. Te veel vitamin D onderdrukt bepaalde delen van het immuunsysteem, maar dat komt zelden voor.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Meer dan de helft van België heeft te weinig vitamine d. Je kan inderdaad af en toe een vitaminekuur nemen om dit tijdelijk te verhelpen.

D cure gebruik ik elk jaar ook voor een kuur.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Same here, zat op 10. Bezig met D cure 100000UI (1 per maand, 3 maanden lang). Daarna dagelijks aanvullen met 3000UI.
Best caffeine vermijden zoals koffie want dat zou het supplement teniet doen.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf neem ik de calcium/magnesium/zink/vit d3 tabletten van de action.
Met 5ugr vit d3 (100%)
Calcium voor de botten en tanden*
Magnesium voor zenuwstelsel en spieren
Zink voor imuunsysteen*
Vit d3 voor de opname van de calcium

* is mijn reden voor het nemen

En die neem ik 's avonds, gezien ik dan al enkele uren geen cafiene meer gedronken heb, met water of fruitsap net voor het slapen.
Het geeft me het gevoel een betere nachtrust te hebben.

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Splitter schreef:maar uiteindelijk vitamine d is vitamine d
Zo simpel is het ook weer niet.
vitamine D2 != vitamine D3

Als je vitamine D inneemt zorg dat het D3 is*. PS: D3 wordt uit schapenwol gehaald, moest je vegan zijn moet je D3 nemen die specifiek van mos afkomstig is welke waarschijnlijk duurder is en vandaar dat vegan producten meestal D2 bezitten ipv D3.
*zie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3349454/
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Tot 10.000 IU vitamine D (tienduizend!) per dag, over een langere periode, zal normaliter geen aanleiding geven tot toxiciteit.
Vanaf oktober tot maart kan je lichaam geen vitamine D aanmaken aangezien de zon op onze breedtegraad dan te laag staat.
Om een goede inschatting te maken van:
  • het benodigde aantal IU vitamine D om de deficiëntie te corrigeren
  • het benodigde aantal IU vitamine D om het aantal ng/ml op peil te houden
kan men op deze site een aantal berekeningen maken: http://www.melz.eu/index.php/formeln/vitamin-d-substituierung/.
De opgegeven waarden blijken goed met de werkelijkheid overeen te stemmen (eigen ervaring en naasten).

Op ludieke wijze én met wetenschappelijke onderbouwing geeft Prof. Michael Holick je een kijk op zijn visie over vitamine D.
De man kan terugkijken op meer dan veertig jaar onderzoek inzake vitamine D.

[youtube]Cq1t9WqOD-0[/youtube]

PS
  • Er zijn vitamine D "supplementen" in omloop die niets, maar dan ook niets, bijdragen.
  • Er zijn vitamine D "supplementen" in omloop met een veel hogere concentratie dan aangegeven op de verpakking.
  • Let dus wat op met wat je koopt en volg je bloedserumwaardes goed op (de eerst vermelde link kan je helpen om een inschatting te maken). In de video van Prof. Michael Holick komt een geval voor van overdosering naar aanleiding een duizendvoudige hogere concentratie dan diegene die op de verpakking vermeld stond ...
  • IU = International Unit = IE =Internationale Eenheid
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Per toeval geen overgewicht? Want dan helpen suplementen niet zo goed. Meestal hebben doorsnee mensen geen behoefte aan extra inname van VitD. Misschien een beetje achtergrond geven van je voedingspatroon, je binnen-buiten leven etc? Dat geeft een beter beeld aan je eventuele behoefte.

Direct een posologie vragen hier is een beetje riskant denk ik.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer



heb deze besteld vond dit een goede prijs voor de hoeveelheid.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
eddyfr
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 mei 2009, 21:57
Locatie: Yellow City
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Dminder is een nuttige app. In de winter maak je geen D aan, dan mag je nog zoveel buiten wandelen als je wil. De zon is op de moment niet krachtig genoeg in België. Bij mijn laatste bloedtest in oktober was men 25 OH D level 37ng/ml en de app gaf 34ng/ml aan. Al die eieren die ik eet, vergeten in te geven :angel: :beerchug:
TV: CanalDigitaal VU+ Solo2 / Telenet digicorder
ISP: Telenet Business modem-only 300/30
MOBILE: Telenet 30GB
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Merkt er iemand verschil na zo een Vit D. kuur? Zelf nog maar een paar weken bezig dus wss wat vroeg.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dat hoeft uiteraard niet op korte termijn te zijn zoals ook al aangegeven in voorgaande video.
CONCLUSION/SIGNIFICANCE:

Our data suggest that any improvement in vitamin D status will significantly affect expression of genes that have a wide variety of biologic functions of more than 160 pathways linked to cancer, autoimmune disorders and cardiovascular disease with have been associated with vitamin D deficiency. This study reveals for the first time molecular finger prints that help explain the nonskeletal health benefits of vitamin D.
Bron: PubMed: "Influence of vitamin D status and vitamin D3 supplementation on genome wide expression of white blood cells: a randomized double-blind clinical trial."

Het volledige artikel is vrij beschikbaar, inclusief figuren en toelichting.



Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik heb ergens gelezen dat personen die een tekort hebben aan vitamine d en hiervoor nadien supplementen slikken, hierna ook een magnesiumtekort ontwikkelen.
De reden zou zijn dat het innemen en verwerken van die vitamine D ook veel magnesium zou vergen. Wat op zijn beurt zou leiden tot constipatie.
http://www.easy-immune-health.com/magne ... min-d.html

Iemand een idee of hier een waarheid achter zit of is dit gewoon een middel om ook magnesiumtabletten te kunnen aansmeren?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De combi tablet, zie post hierboven, een aantal elementen zijn met elkaar verbonden

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik heb mij nog een pot magnesium citraat gekocht (200mg/tablet), ik laat het resultaat wel weten binnen enkele weken. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”