Roetfilter: vervangen, reinigen of leeghalen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

De BMW garage heeft deze ochtend laten weten dat de roetfilter van mijn trouwe 330D (E93) vol zit en vervangen zou moeten worden.
De wagen heeft 190.000 km, dus dat lijkt me niet zo onwaarschijnlijk.

Vervangen door de officiële dealer zou mij zo'n 2400 euro kosten. Ik heb de boot dus nog even afgehouden.
Naast vervangen zou ik hem ook kunnen laten reinigen (niet aangeboden door de dealer), of ik zou hem kunnen laten leeghalen (de wagen heeft sowieso reeds een stage 1 tuning achter de rug). Er is echter sprake dat hierop strenger toegezien zou worden bij toekomstige keuringen (en ik weet dat het niet mag).

Iemand ervaring met het laten reinigen of leeghalen? Wat zouden jullie aanraden?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Reinigen kan je zelf maar heb je geen melding op je boordcomputer die moet gereset worden ?

Weghalen houdt laswerk in geloof ik, en je moet goed oppassen dat die lasnaad niet te zichtbaar is voor de keuring. En dat weghalen is ook niet gratis.

Zonder roetfilter voldoet je auto niet meer aan zijn gelijkvormigheidsattest en mag hij in principe de baan niet meer op.

't is maar dat je weet waar je aan begint...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had een Renault Laguna met verstopte roetfilter. Lampje op dashbord brandde, dan heb je nog een paar tiental km normaal te rijden.
Daarna veiligheidsmodus, max 80 km/h, je moet dus naar de garage.
Vlug dit product er in gekapt en getankt: http://www.jlmlubricants.com/nl/product ... aner-375ml
Een ritje op de autoweg, na 20 km doofde het lampje van de roetfilter. Joepie.
Best is een lange rit maken.
Dat werkt dus hé. Anders moest ik ook het roetfilter vervangen.
Nu heb ik zo'n busje in reserve staan.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Leeghalen zou ik nu niet meer doen...keuring zal zich wel aanpassen 18/19.

Koop een andere in duitsland
https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=e9 ... r&_sacat=0

kost je een pak minder en monteren is de grote kost nu niet.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Wat is het bouwjaar?
En wat is de reden dat ie verstopt is? Volgens mijn gegevens hoeft deze roetfilter niet periodiek vervangen te worden zoals bij bvb PSA motoren. Dus normaal kan die ook niet verstoppen. Tenzij er ergens iets anders mis is. Nu ja, een BMW dealer zal wel weten wat er aan de hand is.
Leeghalen niet doen! Zoals reeds gezegd, keuring gaat zich aanpassen!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Met een stage 1 voldoet de wagen ook niet meer aan de typegoedkeuring ...
Mijne is eruit, dus eigenlijk stage 2 dan.
Keuring gaf geen probleem, de firma die het deed bij mij, heeft blijkbaar wel "een oplossing" voor de nieuwe keuring, nog niet gehoord wat dat is.
Zal altijd wel een kat en muis spel blijven ...
Een goed afgestelde motor en lange ritten, dat is vooral belangrijk ...
Als ik die wagens met zwarte rookpluimen zie ... die zijn er bij mij niet.
Als het echt over fijnstof gaat, dan moeten ze zware auto's en vrachtwagens en bussen verbieden in de stad: remstof is ook fijnstof.
Trouwens het echte fijnstof gaat die filter ook niet tegen houden, de kleinste deeltjes gaan daar ook door ofwel direct ofwel bij het regenereren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Verstoppen kan komen door veel korte ritten, zodat de regeneratie niet gebeurt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

kamiel schreef:Wat is het bouwjaar?
En wat is de reden dat ie verstopt is? Volgens mijn gegevens hoeft deze roetfilter niet periodiek vervangen te worden zoals bij bvb PSA motoren. Dus normaal kan die ook niet verstoppen. Tenzij er ergens iets anders mis is. Nu ja, een BMW dealer zal wel weten wat er aan de hand is.
Leeghalen niet doen! Zoals reeds gezegd, keuring gaat zich aanpassen!

Elke roetfilter is op een gegeven moment gewoon op, omdat die vol zit met assen die niet verder verbrand kunnen worden. Bij korte ritten gaat dit sneller. Hier staat er een Golf 6 1.6TDI voor de deur met 245.000km en daar zit de DPF op 57g assen, wat op een max van 70g betekent dat die aan 82% van zijn leven zit. Auto wordt wel alleen voor lange ritten gebruikt. Bij 300.000km zal die dus vervangen moeten worden.
Vroeg of laat ga je dus toch moeten vervangen, of reinigen. Al vind ik erg weinig info over dat laatste en wat dat doet met je filter. Als die reiniging de filter leeghaalt, maar ook zijn filterende capaciteit aanpast, is het niet echt verschillend met de DPF leegkloppen/weghalen.

DPF status is gemeten met een Android app (VAG DPF) en een ELM327 bluetooth adapter voor de geinteresseerden.
Verstoppen kan komen door veel korte ritten, zodat de regeneratie niet gebeurt.

J.
Verstoppen gebeurt uiteindelijk altijd wel. Het maken van korte ritten versneld dit alleen maar. Het blijft een filter die met de assen blijft zitten en geen katalysator die enkel dient om een proces in gang te zetten of aan de gang te houden.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Wij hebben er al verschillende lopen van + 300000km met dezelfde roetfilter. Als die vol is regenereert die, en dan is ie weer leeg!
Pas op dit geldt niet voor alle types, sommige hebben ook gewoon een opgegeven vervanginterval. Dit zijn meestal de motoren waarbij op iets lagere temperatuur wordt geregenereerd.
Ik heb zelfs nog geen roetfilters vervangen bij ons in de garage, behalve dan op voertuigen met PSA motor. We hebben wel niet veel BMW's in onderhoud... Maar dit zijn mijn ervaringen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Als die regenereert is dan is al het roet er inderdaad weer uit, de assen blijven echter achter liggen. Op een gegeven moment is het dan gewoon gedaan en zit de filter vol assen. Dat kan zijn dat dat pas bij heel hoge km standen voor komt. Maar ooit gaat die vol zitten. Liefst natuurlijk voorbij de nuttige levensduur van de auto zelf.

Die auto's die 300k km of meer hebben gelopen, zijn dat euro 5 of 6 diesels? De limieten op NOx hebben namelijk invloed op de roet productie en dus zwaardere last voor de DPF.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Regeneratie van de roetfilter = verbranden van roet tot as. Dit as passeert door de roetfilter. En hierdoor is de roetfilter terug vrij.
(dit as is trouwens heel gezond. Roet blijft in je longen liggen. Het as is zo fijn dat het gewoon via de longen direct in het bloed opgenomen...)
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Zo ver ik weet gaan die assen niet uit de DPF, maar blijven er liggen tot die op een gegeven moment vol is en dan is het gedaan. De assen gaan (afaik) niet doorheen de filter.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Volgend heeft tot op heden steeds de uitlaat van mijn wagen terug "geregenereerd":
  • ritje van een half uur
  • op hoog vermogen met een verbruik dat het dubbele tot drievoudige is van normaal
  • bij een toerental tussen de 2500 à 3500
Praktisch doe ik dit met behulp van een grote, niet aerodynamisch aanhangwagen op de autosnelweg.
Hoog verbruik én een grote doorstroming in de uitlaat bij een verhoogde temperatuur van de uitlaatgassen.
En dat blijkt te werken. Voorlopig althans. :wink:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zou toch niet te lang wachten om iets te ondernemen. Wanneer een roetfilter vol begint te geraken, lopen het aantal regeneraties op, maar die worden telkens vroegtijdig afgebroken met als gevolg dat de grotere hoeveelheid ingespoten diesel in de naverbranding niet weg geraakt. Meestal zoekt dat dan zijn weg via de segmenten naar het oliecarter.

Gevolg daarvan is, is dat de olie vermengd geraakt met diesel en roet, met alle gevolgen van dien.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, mijn vorige auto maakte op den duur "olie" bij. Om de 5000 km moest ik daar een half litertje aftappen :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

petrol242 schreef:Ik zou toch niet te lang wachten om iets te ondernemen. Wanneer een roetfilter vol begint te geraken, lopen het aantal regeneraties op, maar die worden telkens vroegtijdig afgebroken met als gevolg dat de grotere hoeveelheid ingespoten diesel in de naverbranding niet weg geraakt. Meestal zoekt dat dan zijn weg via de segmenten naar het oliecarter.

Gevolg daarvan is, is dat de olie vermengd geraakt met diesel en roet, met alle gevolgen van dien.
Ik zou ook denken dat de tijd tussen regeneraties ver terug zou lopen, maar dat valt best mee. Meestal is het nu tussen de 500 en de 700km en dat met een DPF die al voor meer dan 80% van zijn design limiet aan assen heeft.

Van die diesel in het carter nog geen problemen gehad, verbruikt ook quasi geen olie voor de 245k km die er op staan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zit hier met een blok waarvan twee tuimelaars "plat geklopt" zijn. De rest heeft een enorme grote speling. De harding op de nokkenas is gewoon weg en op in één cilinder was ter hoogte van de injector een gat. Analyse van de olie : 20% diesel en een pak roet, zeg maar CIF, of schuurmiddel. En dat mashien draaide dus nog :roll:
De tuimelaars zijn vervangen, maar gaven zo een grote druk op de kleppen waardoor één klep is afgebroken. Deze blok is dus om weg te smijten. De nieuwe tuimelaars zitten terug in de doos richting leverancier. Die hadden gelukkig geen schade na het heropstarten.

Mocht er dus hier nog iemand een blok op het schap liggen hebben, een Volvo 2.5 5 cilinder bouwjaar 2006. PK's maken niet direct uit, gezien enkel verschil in software (spel is trouwens getuned). Motorschade is heel waarschijnlijk ontstaan door oliekwaliteit en gebrek aan smering dus. Heel waarschijnlijk terug te voeren naar een probleem met het roetfilter en een gebrek aan onderhoud.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Getuned en gebrek aan onderhoud.
Dat is om problemen vragen natuurlijk.
Veel kans dat het "roetfilterprobleem" een andere primaire oorzaak heeft...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Begrijpelijke reactie, doch niet correct.
De tuning heeft er niet veel mee te maken. Ik ken blokken die met dezelfde tuning vlot de 500 000 hebben gehaald. De schade is een puur olie issue en heel waarschijnlijk te wijten aan samenstelling van de inhoud van het carter. Duidelijk te zien aan de onderdelen. Ik post nog fotookes en filmkes hierover later.
De eigenaar had al een half jaar "last met de roetfilter, tja". Heel waarschijnlijk komt het daar van. Het uitschuren van de onderdelen duidt heel vast op roetafzetting. De samenstelling van de pan was ook duidelijk. Roet en diesel in het carter. 99% zeker dat het dus van het roetfilter komt en waarschijnlijk ook mismeestering. Echt zonde.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Een (niet onbelangrijke) vraag is natuurlijk waar dat roet vandaan komt.
En dat kan vele oorzaken hebben.
Dit document geeft geen exhaustieve lijst maar toch een heel aantal aandachtspunten weer (niet specifiek Volvo, maar toch).

Maar ik ben wel erg benieuwd naar je foto's en filmpjes: altijd interessant om zo'n problemen gedocumenteerd te zien. :wink:
Een mens kan er altijd van leren hé. En ik ben nogal leergierig. :-D
Hoeveel kilometer had dat blok trouwens? Rijstijl?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik doe het momenteel zo voor mijn Astra H (euro 5):

EGR & DPF weg geschreven uit firmware.

Tweedehands roetfilter gekocht die bijna versleten is voor 100 €.

Mijn orginele leeg gehaalt.


De dag voor de keuring verwissel ik de roetfilters en rij er zo mee naar de keuring.

zodra de keuring gedaan is, snel verwisselen want het regeneratie process werkt niet meer.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bedankt voor het verpesten van ons milieu.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Fijn stof is fijn!
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zoals beloofd :
Injector
Injector
Gat geslagen door een klep
Gat geslagen door een klep
Afgesleten nokkenas
Afgesleten nokkenas
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dank voor je foto's!

Zulke schade komt er niet op één, twee, drie natuurlijk. :lol:
't Zal wel een gevalletje zijn van rijden met "zo min mogelijk" onderhoud tot de stukken er (bijna) letterlijk van af vallen, denk ik zo.
Zie ik daar trouwens nog heel wat vijlsel op die foto's?

Dat een (bijna) verstopte roetfilter zware motorschade tot gevolg kan hebben, ga ik natuurlijk zeker niet ontkennen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat de daadwerkelijke levensduur van een roetfilter in hoofdzaak bepaald wordt door hoe men zijn voertuig gebruikt en onderhoudt. De primaire oorzaak/oorzaken van het verstoppen van een roetfilter verminderen of voorkomen is primordiaal.

Indien ikzelf gedurende lange tijd hoofdzakelijk erg korte ritjes maak, merk ik dat (snel) aan hoe de motor langzaam maar zeker minder "mooi" draait.
Met de hierboven beschreven continue zware belasting gedurende een half uurtje (hogere temperatuur van de uitlaatgassen, veel grotere doorstroming) is er een behoorlijke regeneratie aan de uitlaatzijde mogelijk. Dat proces wordt trouwens ook mooi beschreven in het document van mijn vorig bericht.
De afzettingen aan de inlaatzijde (aanwezigheid EGR) gaan hiermee natuurlijk niet verdwijnen hé. Indien de verbranding gepaard zou gaan met veel roetvorming zal zich ook hier een (ernstig) probleem gaan ontwikkelen.

Wat ik nog steeds niet begrijp van de autofabrikanten is waarom zij de katalysator en DPF niet dichter bij het motorblok plaats(t)en. Dan is de benodigde temperatuur (minimum rond de 450°C) gedurende een véél langere tijd (bekeken over de levensduur van de wagen) by design beschikbaar opdat de uitlaatgassen meer optimaal gereinigd zouden worden. Nu gaat men slechts af en toe de temperatuur verhogen door extra brandstof toe te voegen tijdens de regeneratie...
Nochtans is dit iets dat al erg lang geweten is en een opmerking die reeds geformuleerd werd eind vorige eeuw door een professor anorganische scheikunde (dewelke heel wat onderzoek gedaan heeft voor de petrochemische nijverheid in het Antwerpse inzake gebruik/verbetering van katalysatoren).

Allicht heeft meer en duurdere onderhoud "by design" ook zo zijn economische voordelen ...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De extra brandstof wordt toegevoegd bij de hete uitlaatgassen. Zeg maar een "naverbranding" die de regeneratie in gang zet. Bij normale werking van de roetfilter mogen die uitlaatgassen niet te heet zijn, vandaar dat die wat verder van de motor zit.

Over het nut van een roetfilter heb ik ook zo mijn twijfels. De assen die overblijven na regeneratie zijn nog schadelijker dan het roet op zich. De enige oplossing ligt er in om roetvorming te voorkomen en dat kan alleen bij een betere verbranding. Bij zwaardere brandstoffen zoals diesel is dat echter niet evident. Mercedes heeft in het verleden geëxperimenteerd met waterinjectie bij de brandstof. Water heeft een goeie thermische geleidbaarheid waardoor de energie in het ontbrandende mengsel homogener verdeelt met een betere verbranding tot gevolg. Vergelijk het met de atomising van stoom in hele zware fuelbranders. Waarom ze ermee gestopt zijn weet ik echter niet.

Wat de schade aan dit blok betreft, is dat natuurlijk een domino effect geweest. "Vijlsel" is er niet echt te zien, maar kijk hoe die olierestanten eruit zien... Roet is rede nummer één van de initiële slijtage geweest aan zowel de nokkenas als op de tuimelaars (je ziet nog een afgebroken stuk links onder de nokkenas) waarschijnlijk door falende roetfilterregeneratie. Twee zijn er uiteindelijk afgebroken waardoor die kleppen niet meer werkten. Slechte verbranding tot gevolg, meer roetafzetting en diesel doorslag naar de olie. En de cirkel is rond met nog meer schade. Diesel heeft nagenoeg geen smerende eigenschappen en lost smeerelementen in de olie op en roet is schuurmiddel. Dat die motor nog draaide was bijna een wonder te noemen. Voor alle duidelijkheid, ik ben geen professionele garagist, en de betreffende auto is ook niet van mij. Ik zou trouwens nooit op diesel rijden.

Maar ik wil toch de raad meegeven om roetfilterproblemen heel serieus te nemen en de olie van heel nabij op te volgen anders heb je grotere problemen dan enkel de aanschaf of vernieuwing van de roetfilter.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

@eternum Bij moderne diesels die vanaf het begin ontworpen zijn om een DOC en DPF te hebben zitten die wel degelijk zo dicht mogelijk bij de motor.
Turbo zit zo dicht mogelijk bij de uitlaat voor goede respons en vlak daarachter zit DOC+DPF.
Zie p31 tot 35: http://www.geott.fr/wp-content/uploads/ ... 0Euro6.pdf
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

petrol242 schreef:De enige oplossing ligt er in om roetvorming te voorkomen en dat kan alleen bij een betere verbranding.
Dat klopt, maar door de EGR-klep gaan zuurstofarme uitlaatgassen opnieuw in de motor in plaats van schone lucht, waardoor je een slechtere verbranding krijgt met meer roet tot gevolg. Bovendien geraakt je motor hierdoor vervuild en beschadigd. De daling in NOx uitstoot die dit zou moeten opleveren is in praktijk verwaarloosbaar. De EGR-klep is zowat de slechtste uitvinding ooit in de autotechniek. Kost bovendien ook nog eens veel geld als deze het begeeft door opstapeling van roet.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Wow... eventjes offline geweest met kerst, en ik heb al heel wat te lezen (bedankt alvast!) :-D

Ik heb momenteel nog geen indicatie op de boordcomputer dat de filter vol zou zijn. De garage heeft het laten weten, dit geeft me hopelijk nog wat tijd uit te kijken naar een oplossing.

Ik doe +/- 140 km per dag tijdens de week, dus korte ritjes zou ik dit niet noemen ;-) (en ik schakel ook niet
MarkDM schreef:Vlug dit product er in gekapt en getankt: http://www.jlmlubricants.com/nl/product ... aner-375ml
Nice, wel een échte goedkope oplossing in vergelijking met vervangen :-D
q-tec schreef:Leeghalen zou ik nu niet meer doen...keuring zal zich wel aanpassen 18/19.
Koop een andere in duitsland
Optie om hem leeg te halen staat momenteel achteraan de lijst. Van een buur gehoord dat een garage hier in de buurt het voor hem heeft opgelost met een niet-merk DPF voor zijn BMW. Was rond de 500 euro all-in. Volgende week hoor ik eens bij deze garage.
kamiel schreef:Wat is het bouwjaar?
2012
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

AndRo555 schreef:@eternum Bij moderne diesels die vanaf het begin ontworpen zijn om een DOC en DPF te hebben zitten die wel degelijk zo dicht mogelijk bij de motor.
Turbo zit zo dicht mogelijk bij de uitlaat voor goede respons en vlak daarachter zit DOC+DPF.
Dat is zeer zeker al beter doch wordt er (ook) in deze opstellingen gekozen om het "turbogat" zo klein mogelijk te houden (= goede respons), ten nadele van een optimale katalytische werking.

Door de turbo voor de DOC en DPF te plaatsen zijn de uitlaatgassen al heel wat afgekoeld vooraleer ze deze laatsten bereiken. Minder dan voorheen, dat is waar. Maar katalysatoren werken pas echt goed bij hogere temperaturen.
En dat weet men ook: vandaar het inspuiten van extra brandstof (extra verbruik!!) om de boel te regenereren.
Dat periodisch inspuiten van extra brandstof (de regeneratiecyclus) toont duidelijk aan dat de katalysator zijn werk niet terdege heeft gedaan of kunnen doen!

Praktisch zou dit betekenen dat het katalytisch gebeuren idealiter zou moeten plaatsvinden in of net voor de uitlaatcollector en pas hierachter de turbo ... met als gevolg een "turbogat" dat de klant natuurlijk niet wenst. :wink:

In bijgaande foto kan je een beeld krijgen van hoe snel de temperatuur daalt (uitlaatcollector, turbo, uitlaat).
egt1.jpg
egt1.jpg (16.99 KiB) 9463 keer bekeken
Het nuttig gebruiken van deze hogere temperaturen zou de levensduur én efficiëntie van het hele katalytisch gebeuren erg positief beïnvloeden.
De turbo zou aan minder hoge temperaturen blootgesteld worden hetgeen ook hier de levensduur kan verlengen.
Zoals men heeft kunnen lezen in voorgaand document worden soms temperaturen van om en bij de 700°C gebruikt om de DPF te regenereren.
Het hoeft weinig betoog dat zulke temperaturen de levensduur van de turbo én de smeerolie in de turbo negatief beïnvloeden.

Zowel de gebruikte brandstoffen (diesel + biodiesel), smeerstoffen (de olie) en additieven kunnen bovendien het katalytisch proces verstoren.
Er kunnen zelfs irreversibele reacties optreden aan het oppervlak van de kalaysator waardoor deze zijn werking compleet kan verliezen.
Men spreek dan van een vergiftigde katalysator. En einde verhaal voor de katalysator...
Sommige additieven die mensen kopen om het probleem met de roetfilter te verhelpen zullen in het beste geval het beoogde doel op dat ogenblik wel bereiken doch kan het gebeuren dat gelijktijdig de katalysator vergiftigd wordt. En kan men busjes blijven kopen om de boel open te houden...

En last but not least zou men zich de vraag kunnen stellen hoe groot een katalysator idealiter zou moeten zijn. Zeker aangezien katalysatoren duur zijn en fabrikanten per definitie de winstmarge trachten te maximaliseren...
petrol242 schreef:Maar ik wil toch de raad meegeven om roetfilterproblemen heel serieus te nemen en de olie van heel nabij op te volgen anders heb je grotere problemen dan enkel de aanschaf of vernieuwing van de roetfilter.
Absoluut. En dat zal de eigenaar van die wagen zich nu allicht ook wel realiseren. :wink:
Hoeveel kilometer had dat blok gelopen?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

220 000 km
Nele
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2017, 20:35

Als de turbo na al die milieuverbeteraars moet komen, dan is het luchtinlaattraject weer veel te lang wat dan weer nadelen heeft.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

eternum schreef:
AndRo555 schreef:@eternum Bij moderne diesels die vanaf het begin ontworpen zijn om een DOC en DPF te hebben zitten die wel degelijk zo dicht mogelijk bij de motor.
Turbo zit zo dicht mogelijk bij de uitlaat voor goede respons en vlak daarachter zit DOC+DPF.
Dat is zeer zeker al beter doch wordt er (ook) in deze opstellingen gekozen om het "turbogat" zo klein mogelijk te houden (= goede respons), ten nadele van een optimale katalytische werking.
Je bedoelt turbo lag, niet turbo gat. :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=cKvOEZ7JCJc
(turbo gat = boost treshold)
Door de turbo voor de DOC en DPF te plaatsen zijn de uitlaatgassen al heel wat afgekoeld vooraleer ze deze laatsten bereiken. Minder dan voorheen, dat is waar. Maar katalysatoren werken pas echt goed bij hogere temperaturen.
En dat weet men ook: vandaar het inspuiten van extra brandstof (extra verbruik!!) om de boel te regenereren.
Dat periodisch inspuiten van extra brandstof (de regeneratiecyclus) toont duidelijk aan dat de katalysator zijn werk niet terdege heeft gedaan of kunnen doen!

Praktisch zou dit betekenen dat het katalytisch gebeuren idealiter zou moeten plaatsvinden in of net voor de uitlaatcollector en pas hierachter de turbo ... met als gevolg een "turbogat" dat de klant natuurlijk niet wenst. :wink:

In bijgaande foto kan je een beeld krijgen van hoe snel de temperatuur daalt (uitlaatcollector, turbo, uitlaat).

egt1.jpg
De locatie van de turbo is natuurlijk ook logisch gekozen. Dat de temperatuur over de turbo zo hard daalt is ook niet verwonderlijk. Om de turbo aan te drijven heb je een drukverschil over de turbo nodig. Hoger langs de kant van het uitlaatspruitstuk en lager langs de kant van de DOC en DPF. Om die uitlaatgas energie zo goed mogelijk te gebruiken wil je geen restricties er tussen hebben zitten in de vorm van een DOC en DPF.
De expansie van de uitlaatgassen door de turbine van de turbo leidt tot een verlies in temperatuur. Echter is deze drukval en dus ook het temperatuurverlies over de turbo afhankelijk van de last die de turbo moet aandrijven (= op druk brengen inkomende lucht).
Ruwweg kan je dus stellen dat de druk- en temp val over de turbo evenredig is met de stand van je gaspedaal. Bij lichte last is die dus erg klein.

Een leuke sidenote is dat de DOC en de DPF eigenlijk spelen als restricties in de uitlaat en dus ook een drukval geven. Zonder de DPF en DOC zal je dus lagere uitlaatgastemperaturen krijgen...

Het nuttig gebruiken van deze hogere temperaturen zou de levensduur én efficiëntie van het hele katalytisch gebeuren erg positief beïnvloeden.
De turbo zou aan minder hoge temperaturen blootgesteld worden hetgeen ook hier de levensduur kan verlengen.
Zoals men heeft kunnen lezen in voorgaand document worden soms temperaturen van om en bij de 700°C gebruikt om de DPF te regenereren.
Het hoeft weinig betoog dat zulke temperaturen de levensduur van de turbo én de smeerolie in de turbo negatief beïnvloeden.
Impact van de levensduur van de turbo is minimaal. Want een turbo diesel zonder ook maar iets van emissie systemen in de uitlaat haalt ook wel de 700 graden pre turbo bij hoge last. Daarnaast zijn de huidige modellen bijna altijd olie+water gekoeld, hoge temperaturen zijn daar niet direct slecht voor.
Met een OBD2 lezer kan ik hier de uitlaatgastemperaturen op 4 plekken uitlezen, en die voor de turbo zit makkelijk op 350-400 graden bij 120 op de snelweg. Als je stevig doortrapt zit die snel aan 750 graden. Betreft een euro 6 2.0TDI uit 2015 met 143.000km en die leeft nog altijd.

nickz schreef:
petrol242 schreef:De enige oplossing ligt er in om roetvorming te voorkomen en dat kan alleen bij een betere verbranding.
Dat klopt, maar door de EGR-klep gaan zuurstofarme uitlaatgassen opnieuw in de motor in plaats van schone lucht, waardoor je een slechtere verbranding krijgt met meer roet tot gevolg. Bovendien geraakt je motor hierdoor vervuild en beschadigd. De daling in NOx uitstoot die dit zou moeten opleveren is in praktijk verwaarloosbaar. De EGR-klep is zowat de slechtste uitvinding ooit in de autotechniek. Kost bovendien ook nog eens veel geld als deze het begeeft door opstapeling van roet.
Daling in NOx is erg groot door EGR toe te passen. Er is een reden dat al die uitstoot normen leiden tot dingen zoals EGR, DPF, AdBlue,... Zonder die haal je de normen gewoonweg niet. Bijna alle systemen vormen een afweging tussen emissie 1, emissie 2 en verbruik. Zoals je al zegt zal de EGR NOx verminderen, maar roet uitstoot doen verhogen. Die laatste moet dan weer opgevangen worden door de DPF.

En natuurlijk is een motor zonder al de elementen zuiniger, simpeler en door dat laatste ook betrouwbaarder. Het blijven 'lapmiddelen' om de normen te halen.
Zeggen dat EGR de slechtste uitvinding is in de autotechniek is echter niet fair. De slechtste uitvinding is de consument die een graag een diesel wilt. (en de onterechte push vanuit de regel geving daarbij).
Nele schreef:Als de turbo na al die milieuverbeteraars moet komen, dan is het luchtinlaattraject weer veel te lang wat dan weer nadelen heeft.
Zo veel effect zou dat er niet op hebben. Er zijn nog genoeg auto's die een lucht-lucht intercooler vooraan in de bumper hebben steken, wat een veel langer en groter inlaattraject geeft dan een lucht-water intercooler die vlak bij het inlaat aan de cilinderkop zit. Dat stukje DOC en DPF ertussen zou daartegenover amper iets schelen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

AndRo555 schreef:De locatie van de turbo is natuurlijk ook logisch gekozen. Dat de temperatuur over de turbo zo hard daalt is ook niet verwonderlijk. Om de turbo aan te drijven heb je een drukverschil over de turbo nodig. Hoger langs de kant van het uitlaatspruitstuk en lager langs de kant van de DOC en DPF. Om die uitlaatgas energie zo goed mogelijk te gebruiken wil je geen restricties er tussen hebben zitten in de vorm van een DOC en DPF.
Die locatie is mijn inziens helemaal niet zo logisch.

1 . Druk
Het drukverschil over een goedwerkende roetfilter is kleiner dan 10 mbar (stationair).
Dat gaat het verschil niet maken voor de turbo. En stationair maakt het ook niets uit natuurlijk.

Het drukverschil over een als verstopt beschouwde roetfilter is meer dan 1200 mbar (rijdend).
Daar gaat de bestuurder wel last van hebben want onvoldoende vermogen (minder tot geen turbodruk).
Meestal staat men dan nogal snel in de garage ... om het probleem te laten verhelpen.

Het is binnen deze vork 10mbar - 1200mbar, en liefst aan de lagere kant, waarvoor men de DOC en DPF zou dienen te ontwerpen.

2. Temperatuur
Zoals jezelf aangeeft daalt de de temperatuur sterk over de turbo.
Het zijn net deze hogere temperaturen (350°- 700°C) waarbij de katalytische werking van de DOC en DPF in stijgende lijn kunnen plaatsvinden.

==> Zowel bij een koude start want de turbo dient niet eerst opgewarmd te worden alvorens de DOC en DPF op temperatuur kunnen worden gebracht. En net bij een koude start spuugt zo'n diesel wel wat brol uit. Lijkt me een reden te meer om de DOC en DPF zo snel mogelijk op temperatuur te hebben.

==> Als tijdens het rijden.
En dat bewijs lever je feitelijk zelf. Al is 350-400°C aan de lagere kant voor een gedegen katalytische werking (lage kant van het werkingsspectrum en dus minder efficiënt).
AndRo555 schreef:Met een OBD2 lezer kan ik hier de uitlaatgastemperaturen op 4 plekken uitlezen, en die voor de turbo zit makkelijk op 350-400 graden bij 120 op de snelweg. Als je stevig doortrapt zit die snel aan 750 graden.
Het is net dat "stevig doortrappen" (zij het met behulp van een niet aerodynamische aanhangwagen) waarmee ik de temperatuur in de uitlaat op de gewenste waardes krijg (en een half uur kan houden) zonder de geldende snelheidslimieten te overschrijden. :-D

En dan komen we eigenlijk bij een ander punt: de motoren van de huidige wagens zijn zo krachtig dat ze heden in het trage verkeer maar summier belast worden. Met als gevolg dat de temperaturen voor DOC en DPF (of gecombineerd in één geheel) heel erg vaak en lang suboptimaal zijn. Met de gekende gevolgen én uiteraard de aangeboden onderhoudsintensievere oplossingen vanwege de fabrikanten.
AndRo555 schreef: Betreft een euro 6 2.0TDI uit 2015 met 143.000km en die leeft nog altijd.
Ik heb in vorige eeuw een turbo (diesel) gehad met ruim 640.000 km op de teller (en nog niet versleten was). :lol:
Dus ja, mits een turbo niet mismeesterd wordt kan die erg lang meegaan.

Maar ach, nog enkele jaren en dan is het gedaan met de verkoop van verbrandingsmotoren als we onze politici mogen geloven. :wink:
Intussen kachelen we nog maar wat verder.

3. Katalytisch versus verbranden.
Iets dat nog niet besproken is, is het volledig katalytisch omzetten van de niet gewenste stoffen.
Om dit te kunnen bewerkstelligen zal de grootte van de huidige DOC en DPF wel wat dienen toe te nemen.

Wat men nu het "regeneratieproces" noemt is voor een groot deel het verbranden / verdampen van de opgevangen niet gewenste stoffen.
Iemand de waardes van de uitstoot tijdens een regeneratieproces al eens bekeken? :idea:
Of voldoet onze neus in geval van een geforceerd regeneratieproces wegens (bijna) verstopte roetfilter? :lol:

[youtube]7qIh5PqeVqM[/youtube]

Nog eentje :angel:


[youtube]z-oTnCi09nI[/youtube]


't Is net een kachel onder de auto


[youtube]nGjIqJCskuc[/youtube]
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ff een update...
Bij een lokale niet-merkgebonden garage geweest en daar hebben ze hem geregenereerd... Gisteren terug geweest omdat ze hem nog eens aan de computer wilden hangen. Geen errors meer.
Prijs: 40 euro
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”