Kookpannen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Dat niet in de vaatwasser steken, is dat nu echt gewoon omdat jullie de pan mooi willen houden? :eek:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Of misschien om dit te vermijden...
WP_20171202_13_34_46_Pro.jpg
WP_20171202_13_34_46_Pro.jpg (74.59 KiB) 1318 keer bekeken
Deze pan is nog geen jaar oud (en heb ik trouwens gratis gekregen ter vervanging van een pan die hetzelfde probleem had).

Dit zijn pannen van het merk Scanpan waar ik altijd goede ervaringen mee gehad heb (heb er trouwens een andere die al 15 jaar oud is). Op de verpakking staat trouwens dat ze in de vaatwasser mag al doe ik dat zelfs niet altijd (al vind ik het wel een gemak).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Yikes, zou ik inderdaad niet van Scanpan verwachten :eek: Heb er zelf een heel aantal van hen (met ceramic titanium) die ik een 12j geleden heb gekocht en nog altijd dagelijks gebruikt worden. Absoluut niet zo een problemen mee. Misschien dat die van toen beter gebouwd werden?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb het zelfde voor met een Green Pan. Al wat jaartjes oud, nog niet zo heel veel gebruikt (tiental keer per jaar), nog nooit in de vaatwasser. En toch begint de grijze bekleding af te schilferen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor pannen, zeker geen anti-aanbaklaag, want voor je het weet sta je terug in de winkel. En chemicalieën in een pan, nee liever niet dus.
Dan is het dus kwestie om een pan te zoeken die weinig onderhoud nodig heeft en van nature niet aanbakt.

Ik gebruik al jaren smeedstalen pannen van het Duitse merk Turk. De oudste heb ik nu al 21 jaar (zie foto) en mijn pannenkoeken en eitjes "schuiven" er nog steeds zonder te kleven in.
Ze zijn niet duur en naarmate je ze meer gebruikt, vormt er zich een zwarte patina laag die je pan van nature anti-aanbak maakt. Ze kunnen niet in de vaatwas, maar zijn heel makkelijk proper te maken met wat heet water en een borstel. Soms is een keukenpapier al genoeg. Wat meer info : https://www.pannenexpert.nl/gebruiksadv ... kenpannen/
20171204_091246.jpg
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ik doe eigenlijk iets vrij gelijkaardigs met al mijn pannen. Altijd na het eten, als de pan zelf wat afgekoeld is maar het vet nog vloeibaar genoeg is, even alles opkuisen met keukenpapier. Desnoods zelfs een heel klein beetje afwasmiddel en water. Maar het scheelt een pak om ze achteraf te wassen. Gebruiken ze zelfs eerst nog een paar keer alvorens hem echt af te wassen.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik verhuis binnenkort en moet zo goed als alles vervangen wegens inductie. Zijn er sets die aangeraden zijn of koop je alles best apart? Ik koop liefst meteen deftig gerief.

Bij Art&Craft is er deze maand een Demeyere actie: https://www.artencraft.be/nl/acties/demeyere/
Is die interessant?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Kenw00t schreef:Is die interessant?
Demeyere doet elk jaar vanaf eind november een promotie van 10-15%, je gaat dat dus in alle winkels vinden.
Enkel bij Cookwarestore vind je echt de betere prijzen, het jaar door.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

heist_175 schreef:Enkel bij Cookwarestore vind je echt de betere prijzen, het jaar door.
Bedankt, daar had ik dus over gekeken. Straffer zelfs, ik had nog een Demeyere promofolder van deze maand bijgehouden, en daar spreken ze over een nieuwe lijn genaamd Silver. Op Cookwarestore hebben ze voor die lijn echter nog geen prijzen.

Edit: via mail heeft men laten weten dat de Silver lijn niet aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Die nieuwe Silver lijn werd vorige zomer blijkbaar reeds gelanceerd in de US, maar dan onder de naam Silver7. Grootste verschillen met Atlantis:
- Dubbelwandige deksels: het deksel bestaat nu uit 2 platen waar een laag lucht tussen zit. Dit zorgt voor isolatie waardoor de bovenste plaat en het handvat niet warm worden. Reviews op Amerikaanse websites lijken dit te bevestigen.
- Andere handvaten: deze zouden geleend zijn van de John Pawson lijn (die verder spuuglelijk is). Men heeft ervoor gezorgd dat er geen aluminium meer bloot zit op de handvaten, waardoor nu ook de laatste critici overhaald kunnen worden dat de vaatwas veilig is. Let op dat ze zelf reclame maken met "vaatwasbestendig" en iets verder "30 jaar garantie". Zegt genoeg denk ik. :-)

Wat anders ook opvalt: de Silver lijn is niet te koop bij Cookwarestore, BestSale, ... Demeyere heeft hiervoor nu zelf een webshop opgezet, en werkt enkel met "Silver" erkende verdelers. Het lijkt erop dat ze deze niet meer tegen te grote kortingen willen laten verkopen?

Dus: Silver > Atlantis > Apollo
Nu nog zien of de meerprijs het wel waard is voor die dubbelwandige deksels...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij hadden deksels van Demeyere, maar hebben die vervangen door transparante deksels.
Ik vind het best handig om te zien hoe hard de boel aan het koken is, zonder het deksel te moeten lichten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”