elektriciteit in de lagere school

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

De school van onze dochters organiseert elke vrijdagnamiddag werkwinkels.
Dat houdt in dat de leerkrachten en meestal ook enkele ouders 2 x een halve dag les geven over iets wat niet onmiddellijk tot een vak van het lager behoort maar hen wel laat proeven van vele nieuwe dingen. Zo leren ze stikken, wat houtbewerking, natuurwandeling, buurt kuisen, klussen, extra museumbezoek, dans,...

Aangezien ik laatst een klusje gedaan heb op school (een kabel verlengd van het smartboard) ben ik nu plots een pro op het vlak van elektriciteit. :angel: (in het land der blinden is éénoog koning é.)

Vandaar dat een juf me aansprak of ik het zag zitten om zo eens 2 namiddagen te vullen met "iets rond elektriciteit". Op zich zie ik dat wel zitten, maar veel verder dan een bibberspiraal:
Afbeelding
geraak ik niet qua inspiratie. Ik mag zelf bepalen voor hoeveel kinderen en de leeftijd mag ik zelf ook afbakenen. Ik dacht enkel kinderen van 3de tem 6de toe te laten (het zijn graadsklassen).

Iemand die nog leuke ideeën heeft?

Ik mag kleine aankopen doen. Op mijn werk kan ik resten multiplex verzagen en meenemen, dus dat kan ook gebruikt worden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je kan misschien de citroen batterij laten zien? Het is een leuke manier om uit te leggen hoe een elektrische stroom opgewekt kan worden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Leuke starter, bedankt voor het idee!
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 609
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Leuk initiatief! Ik heb even google naar "proefjes elektriciteit basisschool" gevraagd en kwam met wat doorklikken bv al snel op deze uit. Ook gewoon met een multimeter de geleidbaarheid van materialen rondom hen nagaan kan leuk zijn. Veel kinderen schrikken er nog steeds van dat het grafiet in hun potlood bv een tamelijk goede geleider is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Laat ze allemaal een ON3 cursus doen? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

niet om te laten doen, maar wel om te laten zien.

transfo van een paar wikkelingen naar heeel veel wikkelingen, en de secundaire kant openlaten (V-vorm met stijve draad maken) ==> vlamboog opwekken

andersom is ook leuk (veel wikkelingen naar 1), en die 1 wikkeling was dan eigenlijk gewoon een ring met een v-vorm in het midden waar soldeersel in lag. Doordat dit een ring is, en dus kortgesloten is, gaat deze een hoge stroom opwekken waardoor binnen de second het soldeersel smelt.

Elektromagneet, onder een wit blad, met daarop ijzervijlsel, kan je de 'magneetlijnen' laten zien.

figuren van 'lisajou' (of hoe schrijft ge dat weer) op een oscilloscoop, maar dat gaan ze misschien nog niet begrijpen. (

schakelaars : parallel, serie, wissel

230V op een potlood ;-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

In het zesde leerjaar heb ik ooit een "herfst"-lamp gemaakt:
- mooie herfstbladeren zoeken in het bos en drogen
- de herfstbladeren op iets dikker kalkpapier plakken
- een E14-fitting plaatsen op de cirkelvormige multiplex
- schakelaar, stekker en snoer aan elkaar zetten
- het kalkpapier met herfstbladeren rond de circkelvormige multiplex bevestigen, je krijgt een doorzichtige cilinder rond de lamp

Ik vertel er wel bij dat de leerkracht toen zeer veel geholpen heeft met de elektrische bedrading en alle lampen grondig heeft gecontroleerd vooraleer we ze naar huis mochten meenemen.

In het kader van elektrische efficientie/klimaatopwarming kan je de inefficiente gloeilamp die we destijds gebruikten vervangen door een E14 LED-kaarsje: https://www.lumitronix.com/en_gb/philip ... 74246.html

Andere variaries met kalkpapier zijn ook mogelijk: zoals de origami-lamp
http://nellekus.blogspot.be/2015/02/ori ... nieuw.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Allemaal leuke ideeën!
Die herfstlamp zegt me veel, alleen ben ik niet helemaal overtuigd van de E14 (vooral de 220 eigenlijk).
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Onder het motto 'do not try this at home': 220V met verliesstroomschakelaar en 6A zekeringen, 2 draden gedeeltelijk ontbloten en in een emmer water duwen ==> Zekering springt, of lekstroom.

Daarna in gedestilleerd water duwen: er gebeurt niks (geleidt niet want geen ionen).
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

't Is in het lager é, en het is de bedoeling om hen zoveel mogelijk zelf aan het werk te zetten.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien eerder een scheikunde-demo, maar electrolyse van water is ook redelijk interessant, vooral het ontsteken van de waterstof achteraf.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

https://www.schooltv.nl/video/een-am-ra ... een-radio/

Lowcost les met een hoog Mcguyver gehalte ;-)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Circuit met lampje, zonder en met een weerstand.
Multicolor led
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ook misschien eerder om te laten zien en uit te leggen hoe het werkt: ik had vroeger een bouwdoos met een kit om een mechanische deurbel te maken. Een metalen plaatje dat geleidend is en makkelijk buigt in de lengterichting doet dienst als klepel, je fixeert het plaatje aan 1 kant en het einde laat je vrij zodat het in het horizontale vlak kan oscilleren. Je zet een spoel ergens halverwege dat het plaatje naar zich toe trekt en zo tegen een bel klopt.

Als het plaatje in rust zit leunt het aan het vrij uiteinde tegen een elektrisch contact dat de stroomkring naar de spoel sluit, door het opgewekte magnetisch veld wordt het plaatje aangetrokken richting de spoel en tegen de bel, tegelijk wordt het elektrisch contact verbroken, verdwijnt het magnetisch veld en veert het plaatje terug, en dat herhaalt zich heel de tijd waardoor je een rinkelende bel krijgt. Je voedt de spoel gewon rechtstreeks van een 9V batterij.

Op deze foto van een mechanische bel zie je heel goed de verschillende componenten. De klepel wordt aangetrokken door de spoel, tegen de bel en die aftakking aan de bovenkant van de klepel is het contact dat de stroomkring sluit in rust en terug opent wanneer de spoel de klepel aantrekt. In serie met de spoel zet je dan nog een drukknop om te bellen.

Ik vond dat als klein manneke geweldig hoe zoiets werkte en was er zo trots op dat ik het als onderwerp van een spreekbeurt heb gebruikt om aan de klas te laten zien. :-D Ik had de componenten daarvan kant en klaar in een bouwkit, maar je zou zoiets ook zelf in elkaar kunnen knutselen met een houten plankje en wat componenten uit de Brico.
JorenD
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2017, 10:26
Bedankt: 1 keer

Met gevaarlijke zaken zou ik niet beginnen, want kinderen moeten thuis het maar eens willen herhalen om te tonen aan hun broertjes en zusjes

Wat wel leuk kan zijn is statische elektriciteit.

Bvb
papiersnipper aantrekken
Een spaarlamp kort laten oplichten
...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Knap dat je wil doen cadsite, Respect!

Hema heeft een kant en klaar educatief speelgoed voor 2 euro: batterijhouder, draadjes, veertjes, schakelaar, en een electromotor die een circusmolen van karton aandrijft. Zeker de moeite om eens binnen te springen.

Ik vind het online niet terug in hun gamma, maar is zeker de moeite.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Werking van transistor kan je ook al proberen uit te leggen (een schakelaar die aan gaat als je er stroom op steekt)

en kan je uitleggen dat dat in elke versterker zit, dat dat de basiscomponent van elke computer is (quantum even buiten beschouwing laten :p)

Je kan ermee ook aantonen dat het menselijk lichaam stroom opwekt: lampje doen branden gewoon door een draadje aan te raken (bijv. http://www.pcbheaven.com/wikipages/How_ ... ton_works/ )

Ook wel genoeg proefjes waarmee je de basiscomponenten kan uitleggen (wat is een schakelaar, verbruiker, weerstand, batterij/condensator).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk dat je vooral moet kijken dat er weinig stuk kan gaan, als je een transistor verkeerd aansluit is het uit met de pret.
Hou het bij gelijkstroom, batterijtjes, sluit je ze kort zijn ze leeg en is het pech.

lampje, schakelaartje, enz. Of zelfs een morse sleutel ofzo, die je dan aansluit van de ene bank naar de andere.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Enkele simpele schakelingen met een batterij, een lampje, een drukknop en gewone schakelaar, een bel, een motortje, etc... Daar kunnen ze al redelijk wat mee doen, je kan dan dezelfde schakelingen zelf in het groot bouwen en op netstroom demonstreren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”