Felle (flitsende) verblindende fietsverlichting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Naar aanleiding van dit bericht : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ad#p725242
Ik kom dagelijks een fietser met felle witte flitsende fietsverlichting tegen.
Deze is zo fel dat ik reeds een paar keer heb moeten stoppen omdat ik verblind was.
Bestaat er eigenlijk reglementering over fietsverlichting en dan vooral over hoe fel en flitsend ?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij nog niet, omdat het nog een vrij recent fenomeen is. Voor auto's is het alleszins zo dat als je verlichting meer dan 2000 lumen produceert (in de praktijk xenon of led, met halogeenlampen blijf je daar onder) de verlichting een automatische hoogteregeling moet hebben. Vroeger was dan ook een koplampreiniging verplicht maar die verplichting is weggevallen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb persoonlijk meer last van slecht afgestelde verlichting op wagens dan op fietsen. Ik ben altijd blij een zichtbare fietser te zien, sommige gaan in het donker volledig in het zwart :-(
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik begrijp uw punt, er zitten echt zotte lampen bij.
Maar anderzijds, als ik met verstralers opzet (om fietsers of wandelaars zonder licht of fluovest niet dood te rijden), is dat ook niet echt aangenaam :).
Ik ben al lang blij dat ik iemand kan zien, als het te fel is, tja....

Er zijn meer auto's die met grootlichten of slecht afgestelde lichten rijden en me zo verblinden,
dan dat ik last heb van fietsers met zotte verlichting
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En je mag ook niet vloeken :angel:
Er staat ook in de wegcode dat je geen mistlichten mag gebruiken, tenzij er mist is. Bij heel wat Volvo's en Nissans staan de mistlichten standaard aan.

Opnieuw: ik heb liever een mega licht op een fiets, dan geen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Iemand verblinden is toch nooit ok.
Maar ik ken een paar mountainbikers die precies om het meest licht maken met die Chinese LED(s) op hunne kop.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

PeterP schreef:Naar aanleiding van dit bericht : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ad#p725242
Ik kom dagelijks een fietser met felle witte flitsende fietsverlichting tegen.
Deze is zo fel dat ik reeds een paar keer heb moeten stoppen omdat ik verblind was.
Bestaat er eigenlijk reglementering over fietsverlichting en dan vooral over hoe fel en flitsend ?
't zal ik zijn :-D Geeft inderdaad veel licht
gekocht in china voor een paar euro, tevreden van.
Eindelijk ben ik goed zichtbaar
Ben gewoon bang van de auto's... Mijn regulier licht vanvoor, dan ook die flitser. Achteraan rood knipperlicht en ook mijn normaal achterlicht.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

heist_175 schreef:Bij heel wat Volvo's en Nissans staan de mistlichten standaard aan.
Dat zijn dagrijlichten.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

... die verplicht op alle nieuwe wagens vanaf 7 februari 2011 aanwezig moeten zijn. Als er bij een wagen iets verblindt, dan zijn het mensen die consequent met hun grootlichten op rondrijden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Mja ik kom hier de 2 soorten tegen, diegene die je verblinden en idd vaak die MTB rijders in dit seizoen, en dan ook sommigen met amper een ledje van 1 lumen of helemaal niets. Ik kan er mee leven, waar ik me meer aan erger en dat is misschien omdat ik een auto heb die vrij laag is is aan al die slecht afgestelde koplampen in je achteruitkijkspiegels.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Niets tegen op felle fietsverlichting.

2 Redenen:
-Ik heb veel liever fietsers die ik zie, maakt niet uit of ik zelf met de fiets, te voet, of de auto ben.
-De staat van onze wegen en fietspaden maakt dat je als fietser deftige verlichting moet hebben, want er zijn genoeg defecten/hindernissen aan/op onze wegen, waardoor je een serieuze val kan maken als je het niet/te laat gezien hebt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

meon schreef:
heist_175 schreef:Bij heel wat Volvo's en Nissans staan de mistlichten standaard aan.
Dat zijn dagrijlichten.
De V50 en V70 van familie, is het echt het mistlicht dat constant brandt.
Of gaan die nóg feller branden als je het mistlicht opzet?
Ik heb zelf geen Volvo
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volvo's hebben inderdaad mistlichten die fungeren als dagrijlicht. Deze gaan feller branden als ze de functie mistlicht hebben. Maar dag dagrijlichten verplicht waren (of ik lees de volgorde van de berichten hier) wist ik helemaal niet? Dat dit in de Scandinavische landen verplicht is wist ik dan weer wel?

Anyway : ik meen mij ook te herinneren dat er in de wegcode iets staat dat een fietslicht niet flitsend mag zijn. Het moet continue branden. Althans : dat is mij 20 jaar geleden gezegd geweest door een flik (in Gent mogen we dag zeggen :)) toen ik naar school ging en beide fietslichten flikkerden. Of dit echt zo in de wegcode staat heb ik nooit opgevolgd...

Fietsers moeten zeker gezien worden (zeker in deze donkere tijden), maar net als bij auto's mogen ook hun lichten niet verblindend werken. Kent er iemand het viaduct van de E17 over de Brusselsesteenweg te Gentbrugge/Ledeberg? Ooit een fietser daar zien passeren die er in slaagde om met zn fietslicht de auto's voor zich te verlichten, alsook de onderkant van dat viaduct, wat toch tamelijk hoog is...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat flitsend is ondertussen toegelaten geloof ik.

En ja, ik heb ook liever een fietser die ik zie, maar het moeten geen lichtbakens worden waar de piloten van beginnen twijfelen of ze al in Zaventem zijn, dat is nergens voor nodig, ook niet op een slecht fietspad.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik heb dit probleem nu veel vaker voor bij auto's, de nieuwste hebben nu zo'n helder blauwachtig licht dat andere bestuurders (vooral andere automobilisten) kan verblinden, zeker voor personen met nachtblindheid.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:Anyway : ik meen mij ook te herinneren dat er in de wegcode iets staat dat een fietslicht niet flitsend mag zijn. Het moet continue branden. Althans : dat is mij 20 jaar geleden gezegd geweest door een flik (in Gent mogen we dag zeggen :)) toen ik naar school ging en beide fietslichten flikkerden. Of dit echt zo in de wegcode staat heb ik nooit opgevolgd...
Misschien eens de link klikken die enkele posts hierboven staat (naar de betreffende passage van de wegcode ...)
De verplichting om permanent verlichting te voeren op een rijwiel wordt opgeheven. Het een witte of gele licht vooraan en een rood licht achteraan, dewelke niet verblindend mogen zijn, moeten alleen aanwezig zijn én in werking zijn tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien op een afstand van ongeveer 200 meter.

De verlichting, die in knipperstand mag werken, moet niet meer op het rijwiel zelf aangebracht worden. Ze mag op de bagage, de kleding, het lichaam, het rijwiel zelf,… aangebracht worden.
Ik hoop voor jou dat jouw kennis van de wegcode toch recenter is dan die van 20 jaar geleden, want er is al veel veranderd intussen :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Rustig Fluppe, ik denk dat jij ook niet de hele wegcode uit het hoofd kent. Is gewoon een anekdote van 20 jaar terug toen k nog met het fietske naar school ging, en het is dankzij deze thread dat ik me dit opnieuw herinnerde. Geen reden voor hoongelach dus. En neen ik heb niet geklikt om die link, maar bedankt voor de quote en me hier op te wijzen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb op mijn fiets een dynamo in het wiel die zowel voor als achterlicht van energie voorziet.

En voor mij is dat voldoende.

Achterlicht blijft zelfs even branden als ik stil sta.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is inderdaad een GROOT voordeel van de huidige generatie fietsen : het achterlicht blijft zeker 5 minuten branden als je stil staat. Want ook als fietser sta je stil aan een rood licht en was je vroeger plots compleet onzichtbaar ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik meen me zelfs te herinneren dat voor 2006 in de wegcode stond dat fietsverlichting met een dynamo aangedreven moest worden. Het is pas sinds 2006 dat fietsverlichting op batterijen toegelaten is. Uiteraard werd het daarvoor ook wel door de vingers gezien, maar strikt genomen mocht het niet.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb ontdekt dat m'n achterlicht (topic) een ingebouwde lichtsensor heeft, en hij gaat 's nachts inderdaad veel minder krachtig knipperen en ook constant branden tussendoor.
Tenzij er iemand met zijn grootlichten op schijnt, dan krijgt-ie direct een koek van eigen deeg.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tijden gelukkig veel verbeterd. Waar is de tijd dat de Leuvense politie op regenachtige dagen zich strategisch opstelde om de studentjes met een slecht werkende dynamo te bekeuren :P.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

hier nog een jaar geleden voorgehad hoor ...25 euro mogelijke boete ... was een kruidvat op 4 meters... voor 2 euro nieuw fietslicht op batterijen... :-)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Niet alleen in Leuven.

Tussen Jabbeke en Brugge op de Gistelse steenweg staan ze beneden een brug ook vaak om fietslichten te controleren.

Als je dan je lichten aan hebt en ze zijn goed geen probmeem. Heb je ze niet aan maar werken ze wel dan moet je ook stoppen om te bewijzen.

Weet niet of ze het nu nog doen maar een paar jaar geleden deze ze het heel vaak.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Tomby schreef:Tijden gelukkig veel verbeterd. Waar is de tijd dat de Leuvense politie op regenachtige dagen zich strategisch opstelde om de studentjes met een slecht werkende dynamo te bekeuren :P.
In het begin van het academie jaar zijn er altijd acties met lichtcontroles hoor. Veel studenten rijden met van die schaamlichtjes rond, ze hebben "licht" dus zijn in orde, maar eigenlijk totaal niet zichtbaar.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

ik zweer bij de deze: https://reelight.com/products/hub-light ... 4452618769
brandt altijd tijdens het fietsen (en nog een tijdje erna); kan niet af (of aan) gezet worden, dus de kinderen kunnen ze niet vergeten aan te zetten. Valt zelfs overdag goed op en zeer zeker 's nacht, vooral de witte is een felle flitslamp, maar zeker niet hinderlijk voor de tegenligger. De theoretisch aanwezige extra weerstand is niet voelbaar/nauwelijks meetbaar, veel minder dan een naafdynamo (om maar te zwijgen van een klassieke). Niet goedkoop, maar met een beetje geluk, doe je er jaren mee zonder er naar om te zien... Alleen niet monteren op een quick-release wiel, want dan zou je ze wel eens snel kunnen kwijtspelen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

meon schreef:
heist_175 schreef:Bij heel wat Volvo's en Nissans staan de mistlichten standaard aan.
Dat zijn dagrijlichten.
Ik vind het vooral vreemd aangezien mijn Nissan wagen uit 2013 (nieuw) deze lichten niet heeft...
Maar goed, er zal wel een reden voor zijn waarom er hier voor een uitzondering bestaat.
boonpwnz schreef:Niet alleen in Leuven.

Tussen Jabbeke en Brugge op de Gistelse steenweg staan ze beneden een brug ook vaak om fietslichten te controleren.

Als je dan je lichten aan hebt en ze zijn goed geen probmeem. Heb je ze niet aan maar werken ze wel dan moet je ook stoppen om te bewijzen.

Weet niet of ze het nu nog doen maar een paar jaar geleden deze ze het heel vaak.
Tenzij ik je bericht verkeerd interpreteer, is dit niet correct van de politie.
Je bent immers niet verplicht om lichten te hebben op je fiets, noch om deze bij te hebben.
Dus ze kunnen niets controleren.

Enkel maar als je volgens de wegcode de lichten aan moet hebben (vanaf het vallen van de avond) moet je ze hebben, en is iedereen die ze niet aan heeft ook strafbaar.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

DIBO schreef:ik zweer bij de deze: https://reelight.com/products/hub-light ... 4452618769
brandt altijd tijdens het fietsen (en nog een tijdje erna); kan niet af (of aan) gezet worden, dus de kinderen kunnen ze niet vergeten aan te zetten. Valt zelfs overdag goed op en zeer zeker 's nacht, vooral de witte is een felle flitslamp, maar zeker niet hinderlijk voor de tegenligger. De theoretisch aanwezige extra weerstand is niet voelbaar/nauwelijks meetbaar, veel minder dan een naafdynamo (om maar te zwijgen van een klassieke). Niet goedkoop, maar met een beetje geluk, doe je er jaren mee zonder er naar om te zien... Alleen niet monteren op een quick-release wiel, want dan zou je ze wel eens snel kunnen kwijtspelen...
Ik heb jarenlang met zo'n reelights rondgereden. Handig systeem, ook voor pubers die hun licht altijd "vergeten" aan te zetten. Maar met alle kleine fietsweggetjes die ik nu in het pikkedonker moet doen voldoen die Reelights niet meer, die zijn puur om uzelf zichtbaar te maken maar niet om de weg te verlichten. Nog een nadeel is dat die lichten heel laag hangen en daardoor wat minder zichtbaar zijn vanuit een auto.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat lijkt me geen probleem, als een bestuurder je pas gezien moet hebben als die lichten te laag hangen is het volgens mij al te laat, dan lig je al onder de auto. Ik heb al jaren een achterlicht volgens dat principe, werkt goed.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Bwoh, op ronde punten is het moeilijk om zo'n lichten te zien. Als ze verder helemaal donker gekleed zijn is het helemaal leuk. Idem met kruispunten waar auto's trager rijden dan fietsen, fietser moet rechtdoor en auto moet rechtsaf. Nu, op rondpunten is het sowieso misérie met fieters. Als ik met de fiets ben rij ik indien nodig gewoon in het midden van het rond punt en blijf ik mooi achter mijn voorganger (auto), kwestie van uit de dode hoek te blijven.

Nu, dan gaat het wel over voorlichten. Achterlichten zijn minder een probleem.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Nog een nadeel is dat die lichten heel laag hangen en daardoor wat minder zichtbaar zijn vanuit een auto.
zodra de pedalen v/d fiets niet meer zichtbaar zijn (dus zeer dicht bij de auto) , verliezen de reelights hun nut, maar geloof me, doorsnee genomen zijn mijn 5 'reelight' fietsen veel beter zichtbaar dan 90% v/d rest op de baan. Voor kleuters staan ze zeker te laag, daar kan best zo hoog mogelijk nog extra knipperlichtjes gehangen worden. Heb ook uitvoerig vanuit alle hoeken de reelight lichten 'in actie' bekeken (o.a. omdat ze eigenlijk ook zijdelings gemonteerd staan) maar het is zeer zelden dat een licht gemaskeerd wordt door de velg, en dan is er nog genoeg perifeer licht v/d flits, om een secondje te overbruggen tot licht weer volledig in zicht is. Ook groot voordeel is de schemerzone, waar meerderheid v/d fietsers het omgevingslicht nog voldoende vinden, maar vanuit de auto gezien, de meeste bestuurders beslissen om de lichten al aan te steken wegens mindere helderheid/zichtbaarheid vanuit de auto. En vooral kinderen wachten te lang vooraleer ze fietslichten aansteken, zelfs automatische verlichting met lichtsensor is dikwijls aan de late kant om aan te springen, vind ik.
Deze variant van reelights zijn wel totaal onbruikbaar als rijbaan/obstakelverlichting, dus minstens vooraan moet er nog iets als hoofdverlichting aanwezig zijn.

Anekdote: één van mijn kinderen heeft jarenlang strijd gevoerd (afplakken, inpakken, ...) tegen deze permanent knipperende lichtjes (was niet cool....pubers, hé) tot één van de autorijlessen op een regenachtige herfstavond. Op slag had ik er een felle voorstander bij om opvallende knipperlichtjes op fietsen te monteren...

En on topic, sommige van deze vuurtoren-lichten op fietsen zijn serieus verblindend, maar als autobestuurder, liever iets teveel licht op een fiets dan te weinig...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

zoals ik al zei: iets te veel mag, maar het moet geen vliegtuigzoeker worden, en helaas zie je dat meer en meer.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind dat fietsen goed zichtbaar mogen zijn, als ze u verblinden dan is het een teken dat ze te hoog afgeregeld staat. Het zelfde met auto's die fietsen en andere auto's verblinden met hun witte/straffe verlichting...
Even de boel goed afregelen en niemand heeft er last van!
Uiteindelijk is de zichtbaarheid van een fiets nog het best te zien met de weerkaatsing van de reflectoren.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb een Lezyne Lite Drive 800xl die vijf standen heeft in lichtintensiteit. Ik rij regelmatig in het donker en door velden en bossen op mijn woon-werk tocht en dan is die 800 lumen zeker best aangenaam om een goed zicht te hebben. Ik kom ook regelmatig mensen tegen die s'avonds nog hun hond uit laten en reken maar dat die mij gezien hebben, zelfs als ik ze van achter benader.

Bij tegenliggend verkeer of in de bebouwde kom schakel ik de lamp op de laagste stand en is het een doorsnee fietsverlichting. Het moet niet altijd zo zwart-wit zijn hé. Voornaamste is om gezien te worden in het verkeer en om zelf een goed zicht op de weg te hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vele mtbers hebben de storende lichtbakens op hun helm staan, dan is er van afregelen niet veel sprake.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eigenlijk, zou er voor fietsverlichting een duidelijke wetgeving moeten komen. Langs één kant zie je in de donker een fiets met zo een prullichtje rijden aan zo een elastiekje (wettelijk in orde). En mss twee minuten later zie je de 'zillion' in betere tijden voorbijrijden :lol:

Ik ben zelf ook zo een 'zillion'-rijder gewoon omdat ik al zo veel keer heb meegemaakt dat ze me niet (willen) zien op de fiets. Maar het wordt wel stilletjes een wapenwedloop van fietsverlichting. Vorige week achter een fiets gereden met laserverlichting op de weg... Die lezyne lichten zijn echt superieur, maar zet die op de hoogste stand en je verblind er makkelijk de automobilisten mee, vergelijk het met de grootlichten(faren) van je wagen, zeer gevaarlijk!
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
JorenD
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2017, 10:26
Bedankt: 1 keer

Ik fiets ook vaak.
Van mij mag men gerust de helm verplichten alsook ook fluo vest.
Tegelijkertijd ook veilige en goede fietsbanen voorzien.

Ikzelf heb normale deugdelijke verlichting, maar wel als extraatje spaakreflectoren
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom ben ik beginnen rijden met zo een zillion lamp achteraan? Een op de zoveel automobilisten neemt nog liever het risico met een spiegel tegen mij te rijden dan te remmen tot de tegenligger voorbij is. Eens om de zoveel tijd kom ik er dan met de schrik van af, maar dat is een tikkende bom.

Ik rijd nu gewoon dichter naar het midden van de straat, in plaats van op het randje van de goot. Zo is er geen twijfel, maar ik wil wel zeker zijn dat men mij achteraan ziet. Ik heb geen ogen daar.

Uit eigen statistisch weinig betekenende ondervinding heb ik de indruk dat vooral camionetten met de allures van een halve truck gevaarlijk zijn.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Block schreef:Eigenlijk, zou er voor fietsverlichting een duidelijke wetgeving moeten komen. Langs één kant zie je in de donker een fiets met zo een prullichtje rijden aan zo een elastiekje (wettelijk in orde). En mss twee minuten later zie je de 'zillion' in betere tijden voorbijrijden :lol:
Als ik mij niet vergis is er in Duitsland veel strengere wetgeving wat betreft fietsverlichting, waar lampen echt aan bepaalde specs moeten voldoen, afhankelijk van het soort fiets, om gebruikt te mogen worden. Overigens, een fietser met zo'n felle slecht afgestelde lamp kruisen op een pikkedonker weggetje is ferm irritant. Dan zie je zelf amper meer iets, zelfs met uw eigen degelijke lamp. Grootste probleem dat ik tegenkom zijn koersfietsen met van die opzet "fahren", die geven een heel smalle bundel die daardoor redelijk hoog gericht moet worden en tegenliggers verblindt. Ik kruis ook regelmatig een ligfietser, ik denk dat die mens constant verblindt wordt door allerhande lampen omdat hij zo laag hangt.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”