Afgeknapte bedrading

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Aangezien ik elke dag met de fiets naar het werk ga, en altijd koude handen had, had ik me elektrisch verwarmde handschoenen aangeschaft. Heel tevreden van. Plots werkte 1 van de 2 niet meer, en aangezien er geen garantie meer op is, ben ik zelf een beetje gaan proberen om het probleem te vinden. Ik heb een nade losgemaakt, om zo vanbinnen te kunnen zien wat er mis was. Blijkbaar zijn er 2 kabeltjes afgeknapt.
Ik weet dat het me waarschijnlijk niet zal lukken om dat te maken, maar wil toch een poging doen. De 2 draadjes zitten in een 'plakkende tape' (iemand een idee wat dit is/waarvoor dit zou dienen? Zou dit eventueel een deel van het verwarmingselement kunnen zijn?)
Ik dacht de 2 draadjes aan elkaar te (laten) solderen (zelf heb ik hier geen ervaring mee), maar daarvoor moet ik een gedeelte uit die 'tape' kunnen halen. Kan ik hier gewoon een stukje van openknippen of openmaken?

Geen idee of iemand me hier iets mee kan helpen, is nogal een specifieke vraag. Indien het niet te maken is, zal ik wel een nieuw paar kopen, maar is nogal spijtig om een voor de rest in goeie staat zijnde handschoenen te moeten vervangen. Heel goedkoop is dit ook niet, dus als het te maken valt, dan gaat daar de voorkeur wel naar uit :)
Alle tips zijn welkom!

Afbeelding
(klik op afbeelding voor grotere versie)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

dat is nog te maken. en die plakkende tape is volgens mij gewoon een krimpgain (plastiek buisje dat krimpt bij warmte).

je moet wel rood op rood aansluiten en zwart op zwart.
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2017, 07:39
Bedankt: 1 keer

Dit toont dat is te maken, werken met een huls met soldeerhuls, erin steek de blote draden en dan verwarm

Maar u kunt mij zeggen, waar u koopt deze model nieuw?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Je kan die twee draden perfect terug aan elkaar solderen. De foto is niet erg duidelijk, maar ik denk niet dat er iets anders in zit dan draad. Die tape dient denkelijk gewoon om de draad op zijn plaats te houden.

Het zou wel kunnen dat die witte stof (of is dat de tape?) onderdeel is van het verwarmingselement. Het verwarmingselement in dit soort handschoenen is vaak een fijne mesh van koperdraad dat verwoven zit in de handschoen. Dat zou dit wit stuk kunnen zijn. Foto is niet duidelijk genoeg om dit te zien. Maar als dat witte stuk tape is, dan zal het dat denkelijk niet zijn.

Indien je de draad wat meer kan ontbloten kan je dit sowieso maken. Haal u een goedkoop soldeerijzer en wat soldeersel in een DHZ zaak. Koop niks te duur en te groot, iets van een 30W en meer dan €10 moet het niet kosten. Zelfs al heb je het nog nooit gedaan, gewoon even op Youtube opzoeken hoe je draad aan elkaar soldeert. Oefen eerst op wat aparte draad, da's een skill die altijd wel van pas komt en echt niet moeilijk. De draden zien er nog lang genoeg uit, dus je kan die gewoon strippen en terug aan elkaar solderen. Je moet de gesoldeerde draad dan wel afschermen zodat die geen kortsluiting maakt. Je kan ook met krimpkous werken om het terug af te dekken, maar wat sterke tape er rond doen is ook al goed.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Hier een misschien iets duidelijkere foto. Ik kan dat witte stuk er niet verder uitkrijgen, zit vanbinnen vast, maar je ziet duidelijk dat die 2 draadjes erin gewoon verder gaan. Dit is de beste foto die ik kon maken:

Afbeelding

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving gm123. Hier heb ik zeker wat aan! Ik zal morgen eens zien wat ik kan vinden om te solderen.

@Mr.Toma: Voor ik deze had, had ik eerst verschillende andere handschoenen gekocht: Extra dikke, extra beschermend tegen de koude, met warmte elementen die je in de microgolf op 20 seconden kon opwarmen, etc. Allemaal wel goeie handschoenen, maar niets hielp. Toen ben ik beginnen kijken naar handschoenen met elektrische verwarming, en ben ik bij AliExpress uitgekomen. De keuze was daar net iets groter dan wat ik hier in de winkel vond, en de prijs was ook een heel deel lager. Dus dan toch maar erop vertrouwd dat het goed zou zijn en het daar besteld. Qua kwaliteit had ik niets op aan te merken, tenzij dan het probleem dat ik nu voorheb. Geen idee of dat te maken heeft met mindere kwaliteit, of gewoon brute pech.

Als ik ze kan maken, dan heb ik als voordeel dat ik ze meteen weer kan gebruiken, ipv een maand te moeten wachten indien ik ze weer bij AliExpress zou bestellen. Fingers crossed!
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik ben vandaag maar eens aan de slag gegaan. Moeilijkste was dat ik de draadjes er amper kon uithalen, en dat het dus een gefriemel was om alles goed te krijgen. Solderen ging vlot (jeej, mijn eerste keer :-) ), en het werkt weer! Terug warme handen bij het fietsen! Iedereen bedankt voor de tips! :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”