Home assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
PieterVO
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2017, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 53 keer

Alexa komt in de lente normaal naar Windows PC’s. https://www.google.be/amp/s/www.theverg ... ows-10-app.

Alexa wordt momenteel door veel fabrikanten geïntegreerd. In TV’s, ovens (!), kleine goedkope auto accessoires, hoofdtelefoons,.... Voor Google Assistent geld trouwens hetzelfde (maar in mindere mate heb ik het gevoel).

Ik ben nochtans wel een Apple fan, maar op het gebied van compatibiliteit met andere services staat Siri heel ver achter. Je moet maar eens kijken naar de Alexa Skill Store.

Nu kan je dus Alexa, die binnenkort op nog een pak meer toestellen beschikbaar zal zijn, dus linken met Home Assistent. Je kan dus allerlei Intents maken, zelf uw slots kiezen, antwoorden, conversaties, .... Het is echt heel leuk om aan te werken!! :-D
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Gisteravond even in de richting van de assistenten gekeken, ik wil eerst nog wat andere zaken aan de praat krijgen maar inlezen kan nooit kwaad. Daar begin ik toch ten vroegste aan na men verhuis en als ik Home Assistant van dedicated hardware naar een virtuele pc heb kunnen migreren (wil ik in de loop van het jaar een NUC voor aanschaffen om ESX op te zetten). Het grootste nadeel, je moet je Home Assistant van buiten je netwerk beschikbaar maken, terwijl ik dat eigenlijk wou vermijden (vpn naar huis en zo bedienen lijkt me meer secure).

Gisteren in orde gebracht/gekregen:
- Monitoring of Xbox, om bepaalde moods ofzo aan te koppelen als ik of de vriendin aan het gamen zijn.
- Netwerk monitoring van de Fritzbox (maar de sub-items had ik graag in een blok gegoten zodat ik er niet op moet klikken, dat heb ik nog niet gevonden. De getallen zouden ook in andere waarden moeten).
- Iets meer systeem monitoring
- Hernoemen van items voor de WAF te vergroten
- Meer info over weersvoorspelling (ook hier nog ander formaat van de getallen nodig)
- Chromecast audio's

Niet aan de praat gekregen:
- Spotify (component toevoegen werkt, maar de toestemming verlenen niet. Ga ik toch van afstappen want je kan maar 1 account koppelen, dan krijgen we een mix van mijn playlisten met die van mijn vriendin op mijn account)
- Fritzbox call monitoring (geen idee wat ik mis doe)

To-do:
- Eens prutsen met automations
- Pushbullet integratie
- Aanwezigheid van bekende mensen met een fotoke
- Plan van huis en kamers
- Voice controll
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Home Assistant en Ubiquity gaan wat dichter bij elkaar staan: https://www.home-assistant.io/blog/2018 ... assistant/
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Cool. Ik heb hier een Domoticz draaien, maar ben niet 100% tevreden van sommige integraties. Misschien eens deze bekijken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ben er wel over te spreken, en ook men vrouw is het al heel gewoon. Inmiddels staan er wat timers op de lampen zodat ze automatisch uit gaan moesten we het vergeten, de rolluiken gaan dicht als de zon onder een bepaald niveau zakt en omhoog als ze op gaat (wat we voor onze slaapkamer in het weekend wel uitschakelen :lol: dat was de eerste keer toch iets te vroeg). Nu zit er een Waze element in waardoor het eenvoudig te zien is wanneer we naar het werk moeten vertrekken (voor mij enkel als ik naar een van de kantoren moet, het is wat lastiger als je dagelijks ergens anders zit). Etc...

Ik zie online en op de reddit wel regelmatig knappe custom dashboards, daar moet ik me ook eens in verdiepen dan kan er een vast tabletje aan de muur hangen :).
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Wat ik hier lees komt me bekend voor. Ik heb domoticz draaien, maar vind het toch niet zo super handig, en de webinterface van home assistant lijkt me veel leuker. Ik heb een ubuntu machine draaien, dus dacht dat ik daar wel even snel home assistant op kon installeren. Niet dus. Ofwel is het via docker enzo, maar dat vind ik direct zo ingewikkeld (heb dat nog nooit gebruikt). Ofwel is het een python installatie, maar dat ding heeft python 3.5.3 nodig en ubuntu 16.04 gaat maar tot 3.5.2. Als 't op die manier al moet van bij het begin, dan geef ik het ook op.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, ik dacht het ook even in een VM te installeren maar spijtig genoeg ben je dan de uitzondering :-(

Leuk dat het kan op een RPi, maar er mocht toch wat meer ondersteuning zijn voor andere Linux distro's (wat nog maar eens aangeeft wat een ellende het is).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij mij draait het op een oud Zotac bordje dat ik hier ooit op ge kop getikt heb met 2Gb ram en Debian er op. Niet op een Pi omdat ik dacht dat de performance daar teveel onder zou leiden als er veel zaken op toegevoegd zijn (zoals de voorlopig 29 Zwave modules die er nu op hangen). Om nog maar te zwijgen van corrupte data als de Pi eens uitvalt of SD kaarten die corrupt geraken. Eens de installatie gedaan is heb ik eigenlijk altijd gewoon via de config files gewerkt en de web interface, met docker heb ik dus eigenlijk nog niet te maken gehad of met Python versies (al zag ik laatst dat ze een bepaalde versie daarvan hadden afgeschreven, maar dat leek geen issue op mijn systeem).

@r2504
In wat voor VM heb je eigenlijk getest? ESXi of HyperV?
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

MClaeys schreef:Bij mij draait het op een oud Zotac bordje dat ik hier ooit op ge kop getikt heb met 2Gb ram en Debian er op.... Eens de installatie gedaan is heb ik eigenlijk altijd gewoon via de config files gewerkt en de web interface, met docker heb ik dus eigenlijk nog niet te maken gehad of met Python versies (al zag ik laatst dat ze een bepaalde versie daarvan hadden afgeschreven, maar dat leek geen issue op mijn systeem).
En op welke manier heb je het dan geïnstalleerd? Met de docker-methode?
Het zal zeker wel werken op die manier, daar twijfel ik niet aan, maar ik heb niks ervaring met docker, en ik weet toch graag hoe de dingen werken die draaien op mijn systeem. En docker is nu niet direct het eenvoudigste systeem om te doorgronden heb ik al gemerkt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De docker methode inderdaad, zoals in mijn post hier beschreven.
Kennis van Docker was niet nodig, die indruk had ik toch niet want ik weet nog steeds niet wat dat is of doet op het systeem. Mijn ervaring met Linux was heel nihil eigenlijk (is het nog steeds). Komt er op neer dat ik "apt-get update", "apt-get upgrade", "sudo" en "nano" ken :twisted: . De andere commands komen recht van de site, als hij eens een onderdeel gaf dat er niet op stond dan zocht ik gewoon het apt-get commando er voor op etc... Er was 1 commando dat niet werktte, maar het is nog niet gebleken dat dit problemen gaf.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:@r2504
In wat voor VM heb je eigenlijk getest? ESXi of HyperV?
ESXi... de distro weet ik al niet meer (staat hier misschien nog ergens in een topic).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als al mijn materiaal verhuisd is zal ik het op men ESXi server ook eens testen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Vandaag heb ik even de basis van docker bekeken, en dat is toch wel een leuk systeem. Dus heb ik home assistant eens via de docker-manier geinstalleerd. Niet via de get-docker.sh die MClaeys vermeldde (die had ik vorige keer al eens geprobeerd maar daar snapte ik niks van), maar via https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/. Werkt echt wel handig zo.
De documentatie van Home Assistant vind ik trouwens een beetje verwarrend en niet echt duidelijk. Ze gaan er nogal snel van uit dat je al een hoop kennis in huis hebt. Maar bon, het draait, en m'n RFLink gateway draaide zo goed als onmiddelijk. De web ui ziet er ook een stuk moderner uit dan die van domoticz, en ze ondersteunen blijkbaar ook veel meer devices. Leuk speelgoed!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De RFLink is eigenlijk het enige dat ik nog iet aan de praat gekregen heb. Ik zou hem beter nog eens opnieuw koppelen en het herbekijken. Ik wil mijn deurbel kunnen opvangen en ik heb enkele RF geschakelde stopcontacten die ik wel zou willen gaan bedienen hiermee. (Oh, en men weerstation). Speciaal zo een 433Mhz zender/ontvanger gekocht.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Onze deurbel heb ik nooit aan de praat gekregen met rflink onder domoticz.. maar zo'n gewone stopcontacten in elk geval wel. Ik heb aan docker op de commandline iets moeten toevoegen om de usb-poort door te geven, maar in uw geval weet ik niet hoe dat in mekaar zit...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Kvind dat maar een raar systeem, want je moet dan met een programma protocollen activeren daarop en geen idee welke er zoal nodig zijn.

Ik neem aan dat het activeren hetzelfde is dan bij u, volgens de site het pad naar de hardware toevoegen.
Hardware.PNG
In mijn geval is dat dan /dev/ttyUSB0.
Config.PNG
Config.PNG (2.72 KiB) 3259 keer bekeken
Hoewel de config valid is doet dat niet zo veel, eigenlijk dus gewoon geen idee hoe ik daar mee verder moet gaan :)


Custom grafieken moet ik ook nog eens onderzoeken, ik heb er nu 2 op mijn dashboard voor mijn energieverbruik, maar erg duidelijk vind ik ze niet. Ik ga dat samen met custom dashboard proberen uitvogelen.
graph.PNG
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

MClaeys schreef:Kvind dat maar een raar systeem, want je moet dan met een programma protocollen activeren daarop en geen idee welke er zoal nodig zijn.

Ik neem aan dat het activeren hetzelfde is dan bij u, volgens de site het pad naar de hardware toevoegen.
Daar zit al direct een verschil. Ik heb geen rfxcom maar een rflink. In mijn configuration.yaml staat dan:

rflink:
port: /dev/ttyACM0

light:
- platform: rflink
automatic_add: true

En als ik dan op een kaku-knop duw, of op de afstandsbediening van een stopcontact-op-afstandsbediening, dan zie je dat in de logging verschijnen en kan je dat onder "switch" of "light" als device toevoegen en een naam geven en dergelijke. Ik zou denken dat het bij rfxcom toch iets gelijkaardig moet zijn?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ik wist zelfs niet dat er een verschil was tussen de twee. Die automatic add zal ik eens testen, ik vraag me af of ik het eerst niet op Windows zou kunnen testen om te zien of ik de correcte protocollen activeer (want dat staat niet echt duidelijk aangegeven). Het is deze tranceiver die ik heb liggen: http://www.rfxcom.com/. Voor hetzelfde geld werkt hij misschien ook als ik rflink toevoeg. Die automatic_add ga ik alvast eens toevoegen zodat ik ze in de logs zou kunnen zien.


Edit: automatic add werkt al niet voor rfxcom.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

MClaeys schreef: Edit: automatic add werkt al niet voor rfxcom.
Die protocollen activeren zal je blijkbaar toch moeten doen. Kan je bij wijze van test niet even alles activeren om te zien welke je nodig hebt, om daarna alles eruit te halen wat je niet nodig hebt?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Klopt, maar veel zegt dat niet.
Dit is de lijst met protocollen die ik kan inschakelen:
RFs.PNG
Voor de remote stopcontacten relatief eenvoudig, druk op een knopje en het verschijnt in de logs. Weliswaar wat dubbel maar maakt niet echt uit, de juiste codes zijn er uit te filteren en bij protocol staat Lighting4. De binaire code verzonden en getest met de tool, de stopcontacten gaan aan en uit.

Code: Selecteer alles

1)
ON
Packettype    = Lighting4
subtype       = PT2262
Sequence nbr  = 8
Code          = 154551 decimal:1394001
S1- S24  = 0001 0101 0100 0101 0101 0001 
Pulse         = 350 usec
Signal level  = 0  -120dBm
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Packettype        = Receiver/Transmitter Message
subtype           = Transmitter Response
Sequence nbr      = 8
response          = ACK, data correct transmitted

OFF
Packettype    = Lighting4
subtype       = PT2262
Sequence nbr  = 10
Code          = 154554 decimal:1394004
S1- S24  = 0001 0101 0100 0101 0101 0100 
Pulse         = 350 usec
Signal level  = 0  -120dBm
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Packettype        = Receiver/Transmitter Message
subtype           = Transmitter Response
Sequence nbr      = 10
response          = ACK, data correct transmitted


2)
ON
Packettype    = Lighting4
subtype       = PT2262
Sequence nbr  = 14
Code          = 155151 decimal:1397073
S1- S24  = 0001 0101 0101 0001 0101 0001 
Pulse         = 350 usec
Signal level  = 0  -120dBm

OFF
Packettype    = Lighting4
subtype       = PT2262
Sequence nbr  = 15
Code          = 155154 decimal:1397076
S1- S24  = 0001 0101 0101 0001 0101 0100 
Pulse         = 350 usec
Signal level  = 0  -120dBm
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Packettype        = Receiver/Transmitter Message
subtype           = Transmitter Response
Sequence nbr      = 15
response          = ACK, data correct transmitted
Hoe ik dat in HA ga krijgen weet ik nog niet, maar tis al een stap vooruit tegenover mijn vorige poging.

Ik zag ook eens mijn rookmelder langskomen (ik denk toch de mijne, maar de status is panic terwijl er geen enkele is af gegaan).

Code: Selecteer alles

Packettype    = Security1
subtype       = RM174RF smoke detector
Sequence nbr  = 7
id1-3         = B15515 decimal:11621653
status        = Panic
Signal level  = 7  -64dBm
Security1 staat echter niet bij de protocollen.

Mijn deurbel leek niet echt iets nuttig op te leveren:

Code: Selecteer alles

15/05/2018 18:21:17
------------------------------------------------
15/05/2018 18:21:17
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED ARC:306D1C85D307EE 

15/05/2018 18:22:00
------------------------------------------------
15/05/2018 18:22:00
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED ARC:301F0ED59307EE 
Ik dacht ok, iedere keer ik op de belknop druk zo een melding daar valt misschien iets mee te doen, behalve dat ik slechts 2 keer heb gebrukt en ondertussen zeker 60 van die meldingen heb binnengekregen tijdens het pauzeren/eten :P voorlopig niet nuttig dus. Het protocol is ARC, dat staat in de lijst.

En als laatste, temperatuursensor van buiten

Code: Selecteer alles

15/05/2018 18:19:18
Packettype    = TEMP
subtype       = TEMP10 - TFA 30.3133, 30.3056, 30.3160
Sequence nbr  = 1
ID            = A101 decimal:41217
Temperature   = 28,7 °C
Signal level  = 6  -72dBm
Battery       = OK
In huis (waar de sensor momenteel nog ligt) is het een aangename 20 graden wat ook op de display is af te lezen, dus geen idee van waar ik het ontvang, maar niet van mij alvast : :P Ook hier zegt het protocol me niks weliswaar.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Wat een gedoe! Ik denk dat je in een drukke buurt woont waar veel huizen afbranden en waar veel aan de deur gebeld wordt ofzo :-)
Nee, 't is veel experimenteren en googlen en veel tijd aan versch**ten, maar vroeg of laat lukt het dan toch ineens. Het nadeel van dergelijke gratis tools zeker? Ik kan je er echt niet verder mee helpen vrees ik...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De prioriteit ligt bij de schakelaars, langer in bed en koffie klaar tegen dat we op staan :p het gaat inderdaad gewoon wat klooien zijn en uiteindelijk zal het wel lukken denk ik. Of daar op de fora eens rondvragen, ze zijn daar heel behulpzaam lijkt mij, al heb ik er zelf nog geen vragen gesteld.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb ondertussen zelf ook een install gedaan en mee beginnen spelen. Merendeel integreerd mooi, maar ga nu eens moeten zien hoe ik er een proper dashboard uit krijg, en hoe ik de zaken koppel ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Heb al een tijd Domoticz + HA draaien. Beiden hebben voor- en nadelen maar denk dat het uiteindelijk toch Domoticz zal worden. Dat vloerplan van je huis waar je gewoon in bovenaanzicht alles uit/aan zet wordt bij ons het meest gebruikt en dat heeft HA niet.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Joebar schreef:Dat vloerplan van je huis waar je gewoon in bovenaanzicht alles uit/aan zet wordt bij ons het meest gebruikt en dat heeft HA niet.
*kuch* floorplan *kuch*

Check vooral het "Share your floorplan" topic maar eens, echt wel wreed veel mogelijk.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

bollewolle schreef:
Joebar schreef:Dat vloerplan van je huis waar je gewoon in bovenaanzicht alles uit/aan zet wordt bij ons het meest gebruikt en dat heeft HA niet.
*kuch* floorplan *kuch*

Check vooral het "Share your floorplan" topic maar eens, echt wel wreed veel mogelijk.
Ja, behalve het toevoegen van een simpele dimmer. En in mijn huis is alle verlichting dimbaar. Helaas dus onbruikbaar voor mij :(
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Klopt, momenteel is het nog niet mogelijk om bijvoorbeeld een long press te onderscheiden, dus als dat absoluut noodzakelijk is dan zal floorplan minder interessant zijn. Voor mij persoonlijk is dit wel een goede werkbare oplossing/workaround (of toch totdat het ondersteund wordt in floorplan zelf).
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

bollewolle schreef:Klopt, momenteel is het nog niet mogelijk om bijvoorbeeld een long press te onderscheiden, dus als dat absoluut noodzakelijk is dan zal floorplan minder interessant zijn. Voor mij persoonlijk is dit wel een goede werkbare oplossing/workaround (of toch totdat het ondersteund wordt in floorplan zelf).
Er was overlaatst een topic waar er 'long-press popup' vorderingen werden gepost maar dat is weer helemaal stilgevallen. Had alles graag via de gsm werkende gehad maar twee of drie entities per licht wordt echt te druk voor een 5" schermpje.

Niet dat domoticz dit goed werkende heeft. Hun floorplan is ook enkel bruikbaar op een pc/laptop, maar om nu om te schakelen van het ene systeem dat niet werkt naar een ander systeem dat ook niet werkt ... ;-)

Ik wacht nog even af hoe floorplan voor HA evolueert.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sinds kort ook eens gestart met Hass.io op mijn bestofte RPi v1B. Dat was me toch iets te traag en af en toe toch eens moeten vloeken op de documentatie...
De dag nadien heb ik het een tweede kans gegeven op een VM met ubuntu en docker... dat werkt super vlot :)
Momenteel zit er Sonos op, Hue lichten en mijn Synology camera's. Maar er zijn nog veel openstaande opties (oa mijn hele mFi systeem en misschien zelfs mijn RPi zodat ik de IO kan gebruiken om zaken te schakelen).

Wat me wel dwarszit is het feit dat je in de configuratie file je paswoorden van vele diensten in plain text moet zetten. Ik maak dan wel zoveel mogelijk specifieke users aan met beperkte rechten, maar soms is ook dat niet mogelijk. Voor hackers is zo'n home assistant een gouden kans om direct heel wat paswoorden en access te verkrijgen :-(
Moest ik Hassio in gebruik nemen, ga ik wel de samba eraf smijten en enkel nog werken via ssh.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Je kan ze wel uit de main config houden met de secrets.yaml file, maar dat is inderdaad nog een tegenvaller momenteel. Ik zet ze alvast daar in, moest ik dan eens code posten dan zitten die er al zeker niet in. En dan zorgen dat u server niet zomaar bereikbaar is natuurlijk, alle beetjes helpen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen al wat verder geprutst thuis:
  • integratie alarm
  • integratie solar panel readout
  • integratie met RFLink, en aansturing van al een aantal zaken (oa adhv sunset/dawn)
  • mails verzenden nav events, ben nu ook aan't piepen naar een push solution.
todo's staat nog wat dingen rond scene's maken enzo. Ben wel heel tevreden van de community en de development ratio :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

devilkin schreef:Ondertussen al wat verder geprutst thuis:
  • integratie alarm
  • integratie solar panel readout
  • integratie met RFLink, en aansturing van al een aantal zaken (oa adhv sunset/dawn)
  • mails verzenden nav events, ben nu ook aan't piepen naar een push solution.
todo's staat nog wat dingen rond scene's maken enzo. Ben wel heel tevreden van de community en de development ratio :)
Dus als ik het goed voorheb, was jij vroeger een Domoticz gebruiker en ben je overgeschakeld naar Home assistant, en zijn uw ervaringen daarmee positief.
Ik ben dat dus wellicht ook van plan aangezien mijn Domoticz verhaal toch wel vrij veel miserie kent, meer bepaald, ik heb hier Xiaomi zigbee spul, en toen ik met Domoticz gestart ben, was die integratie min of meer bevredigend. Ik had dus een dashboard dat via de 'normal view' nog leesbaar was, en waarin ik al mijn xiaomi sensors en spullen kon terug vinden.
Nu en dan kreeg ik meldingen om domoticz te updaten: dat was naderhand bekeken niet slim om daar op te gaan klikken. De normal view was ineens weg en ik moest dit op mobiele weergave zetten, wou ik nog iets zien via het dashboard. Cache en zo meer leegmaken, andere browser, via ander toestel...ppfff niets hielp of helpt. (behoudens een beta versie installeren, en dan nog...) Bovendien, voor de Xiaomi Philips Zhirui E27 smart bulb (waar ik er toch enkele van heb:https://www.gearbest.com/smart-lighting ... id=1433363) is blijkbaar (nog) geen Domoticz ondersteuning te vinden, terwijl ik die voor HA wel al zien opduiken heb.
Vandaar dat ik ook overweeg om domoticz te laten voor wat het is, en mijn heil te gaan zoeken bij HA...
Hebt u wat linken naar de community waar u schijnbaar wel tevreden van bent: dan kan ik al eens gaan kijken.
THX
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

devilkin schreef: sunset/dawn
mails verzenden nav events, ben nu ook aan't piepen naar een push solution.
Sunset en dawn vind ik een leuke, die gebruik ik voor mijn rolluiken gezamenlijk naar beneden te doen als de zon onder gaat of op komt, maar er is wel nog wat finetunewerk aan, nu dat de dagen langer worden gaan ze mijn inziens soms toch iets te vroeg al naar beneden en alvast s'ochtends veel te vroeg omhoog (maar ik heb een pagina waar ik eenvoudig automations af zet, dus van onze kamer staat dat dan af als we mogen uitslapen).
Voor de weersvoorspelling heb ik het buienradar element, maar ik heb nu gemerkt na wat afwijkingen dat hij het dichtst bijzijnde meestation uit Nederland neemt, niet uit België. Daar ga ik op termijn dus iets anders voor moeten vinden.
Ik wou https activeren, maar ik krijg letsencrypt niet aan de praat, ik wil het niet via hun duckdns doen, want hij moet van mij onbeschikbaar blijven van buitenaf zonder vpn.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

yezzer schreef: Dus als ik het goed voorheb, was jij vroeger een Domoticz gebruiker en ben je overgeschakeld naar Home assistant, en zijn uw ervaringen daarmee positief.
Correct.
yezzer schreef: Hebt u wat linken naar de community waar u schijnbaar wel tevreden van bent: dan kan ik al eens gaan kijken.
THX
Goh. Eigenlijk gewoon de linken op de pagina van HA:

https://community.home-assistant.io
https://www.home-assistant.io/help/

En als 't rap moet gaan: Discord ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Sunset en dawn vind ik een leuke, die gebruik ik voor mijn rolluiken gezamenlijk naar beneden te doen als de zon onder gaat of op komt, maar er is wel nog wat finetunewerk aan, nu dat de dagen langer worden gaan ze mijn inziens soms toch iets te vroeg al naar beneden
Ik heb iets gelijkaardigs in m'n systeem van Somfy zitten en ook dat moet ik enkele keren per jaar bijstellen, raar dat het in dergelijk systeem niet beter kan. Ik gebruik het echter alléén voor 's avonds de rolluiken omlaag te doen... ik heb geen zin samen met de kippen op te staan :-)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bwa, ik heb gewoon een schakelaar op mn dashboard gezet om het uit te schalelen per raam waar het nodig is. Anders is het inderdaad veel te vroeg :) ik slaap daar gewoon door, maar t vrouwke niet. En de WAF is nogal belangrijk bij die dingen Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Iemand tips voor een digitaal/analoog IO systeem dat goed samen werkt met hassio (mag draadloos, maar moet niet)? De mfi componenten van hassio kunnen niet alles (Ubiquiti motion sensors en humidity sensors worden bv. niet uitgelezen), dus ik begin te overwegen de sensoren te houden maar de backend te vervangen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zou dat niet kunnen met een arduino? (of de draadloze variant?)

Er is een add-on nu om de Ubiquiti controller rechtstreeks in Home Assistant te draaien.
https://community.home-assistant.io/t/c ... 7?u=frenck
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ben in het kort beginnen spelen met Hassio en is vrij eenvoudig op te zetten met basis componenten. Echter loop ik tegen het feit dat ik via de telenet router niet de juiste interne poorten met een externe poort kan koppelen ( SSH setup ) . Iemand die me hier tips op kan geven ?

Als ook handig moesten jullie de betere forums delen voor Hassio ;-)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wat bedoel je met niet de juiste poorten kunnen openzetten? Om intern SSH te gebruiken heb je toch geen port forwarding nodig? (en naar buiten toe SSH openzetten zou ik verre van aanraden).

Ik heb de fout gemaakt niet te kijken naar de laatste changelog wat er was veranderd. Accounts dus blijkbaar. Nu voor mezelf en men vrouw een account gemaakt want ik vind dat best wel goed zo wat extra security erop, maar ik krijg op elke pagina bovenaan steeds een kader:
"Login attempt or request with invalid authentication from 172.30.33.1", en dat is niet eens een range die ik intern gebruik (dus ook pingen naar dat adres gaat niet). Ik vermoed dus een van de plugins die een virtuele netwerkkaart op de server aanmaakt ofzo.


Qua forums, ik heb er zelf nog nooit op gepost, maar ik haal de meeste info toch wel gewoon uit de fora van Home Assitant zelf. En verbazend genoeg hun Twitter, ze retweeten regelmatig enkele Youtube kanalen die best wel interessant zijn :).

Momenteel ben ik op zoek naar een camera deurbel waar ik de camera ook van op men dashboard kan zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”