Gas ketel Bulex: onverklaarbaar verbruik aanmaak warm water

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik bezit thuis zo'n hoog rendements doorstroom gasketel van het merk Bulex "thermomaster". Het toestel dient voor de vloerverwarming en aanmaak warm sanitair water. Er is geen buffervat.

Nu ben ik met die firma Bulex al vanalles tegengekomen, vooral op administratief vlak. Maar ik had ook een opmerking omtrent de werking van die ketel.

Soms komt het voor dat de gasbrander aanslaat nadat het kraan icoontje pinkt. Dat wil dus zeggen dat er warm water verbruikt wordt. Maar ik woon alleen en er is op dat moment geen enkele warm water kraan welke open staat...
Bulex technieker kwam niet verder dan "ik heb dat nog wel eens gehoord bij dat type van ketel". Iemand die weet of dit normaal is of moet opgelost worden. Want je verbruikt op zo'n moment weldegelijk gas (de teller loopt dan).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Is dat niet "gewoon" om een stukjewater op temperatuur te houden ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had dat bij mijn ketel ook (ander merk). Dat is 'comfort' mode (met een C op het display) zodat de warmtewisselaar altijd op temperatuur is en er sneller warm water is. Ik kon dat afzetten door de temperatuur-knop helemaal naar 0 te draaien en direct terug. Zie handleiding zou ik zeggen.

https://www.bulex.be/downloads/telechar ... 158164.pdf
p35-36
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

@Joe
Apparaat heeft geen opslagcapaciteit, dus valt er geen water warm te houden.

@brubbel
Handleiding verwijst naar een ander type van ketel en vermoedelijk is dat er eentje met een kleine opslagcapaciteit. Mijn thermostaat heeft die opties comfort en economisch dan ook niet ...

Maar je opmerking over warmtewisselaar op temperatuur houden ... Dat zou misschien wel kunnen. De periode dat de brander aangaat voor warm water (terwijl er geen kraan loopt) is immers altijd vrij kort, een seconde of 20.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

fredo66 schreef:Maar je opmerking over warmtewisselaar op temperatuur houden ... Dat zou misschien wel kunnen. De periode dat de brander aangaat voor warm water (terwijl er geen kraan loopt) is immers altijd vrij kort, een seconde of 20.
Ja, maar da's misschien wel al voldoende om op aquastaat af te schakelen omdat het water warm genoeg is. Mogelijk "denkt" de ketel dat er water stroomt, en zodra het water in de wisselaar kouder wordt dan de ingestelde temperatuur begint die bij te verwarmen. Probleem in de driewegklep bv?
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn Bulex doet dat ook. Is inderdaad een instelling om zogezegd sneller warm water te hebben.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

da klinkt inderdaad als de comfortfunctie om je platenwisselaar van het sanitair op temperatuur te houden

bij sommige modellen kan je dit uitzetten , er zijn ook modellen dat dit niet kan
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

fredo66 schreef: Iemand die weet of dit normaal is of moet opgelost worden.
Geen idee, maar ik zou je bij Bulex-ketels aanraden om wekelijks de gas-, waterteller en manometer(waterdruk) te noteren en een grafiek in Excel bij te houden. Bij abnormale, onverklaarbare sprongen in de grafiek weet je hoe laat het is: een lek.

Ik heb de ervaring dat bij deze (goedkope) Bulex-ketels na een aantal jaren intensief gebruik reeds lekken in de interne onderdelen van het toestel ontstaan.
Laatst gewijzigd door raf1 16 okt 2017, 17:56, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij mij is de driewegkraan al eens vervangen na lekkage...
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

zeker bij ''verkeerd'' gebruik is dat vaak het eerste dat er bij eenderd welk merk combiketel eraangaat :lol: :roll:
The eternal and true pessimist :D
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou zeggen het ingebouwd drukvat, dat gaat er nog rapper aan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

a3ke schreef:zeker bij ''verkeerd'' gebruik is dat vaak het eerste dat er bij eenderd welk merk combiketel eraangaat :lol: :roll:
En wat is verkeerd gebruik... want in mijn vorige ketel zijn er zo drie gesneuveld (toestel was toen al wel zo'n 10 a 13 jaar oud).
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

ééngreepsmengkranen zijn een mooi voorbeeld.Haast iedereen heeft ze tegenwoordig,al is het maar voor 1 seconde,velen nemen warm(of half warm/half koud) en de ketel slaat aan en de bewegende onderdelen doen hun ding... :roll:

Gevolg ,versnelde slijtage

Maar zeker ook de kwaliteit van het chauffagewater is bepalend,vaak corrosief en vervuild wat ook zijn gevolg heeft
The eternal and true pessimist :D
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Je zegt daar zoiets. Naast mijn hierboven vermelde probleem heb ik ook nog het probleem dat zowel in keuken als in badkamer het heel lang duurt voor er warm water uitkomt. De douchekraan in dezelfde badkamer heeft dat probleem gelukkig niet, daar duurt het maar zo'n seconde of 6.

Ketel staat beneden net naast de keuken, je zou dus verwachten dat zeker in de keuken het ook snel gaat ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”