Iemand ervaring met private leasing?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Even een korte situatieschets:
- Wij beschikken momenteel over een wagen (5 jaar oud, 165000 km, diesel, voldoet prima voor onze verplaatsingen).
- Vriendin kan van/naar het werk gaan met het OV (NMBS), afstand van onze woonplaats tot haar werk is 15km. Zij heeft vaste werkuren en werkt van maandag tot vrijdag.
- Ikzelf neem steeds de wagen naar het werk (eveneens 18km), dit omwille dat OV niet mogelijk is wegens de lange tijdsduur om van hier tot daar te geraken. Heb een immens variabel uurrooster als beroepsambulancier. Gaande van een 9u tot 18u shift over een nachtshift (18u tot 9u) tot een 24u shift (9u tot 9u of 18u tot 18u). Het begin uur ken ik, het einduur staat nooit vast (als je moet werken tot 18u en om 17u50 komt er een oproep binnen ...)

Daar ik steeds de wagen neem naar het werk wilt dit zeggen dat mijn vriendin letterlijk niks kan doen. Niet even naar haar ouders gaan, geen boodschappen doen, alleen als de brave huisvrouw voor tv zitten. Iets wat ze niet zo leuk vind, en wat ik ten volle begrijp.

Hierdoor zaten we enkele mogelijkheden te bekijken hoe zijzelf mobiel kon blijven, terwijl we wel beiden konden werken. En toen kwamen we uit op deze mogelijkheden :

- Met de fiets gaan naar mn werk : is een optie die leuk is tijdens een dagshift als het niet regent en niet aan het vriezen is. Alleen kan ik thuis de fiets niet onbeschut achter laten (geen tuinhuis oid). Bijkomende nadelen : 1u onderweg naar/van het werk, en kans dat je zeiknat op je bestemming aankomt. Als ik thuis aankom is dat geen ramp (droge kleren genoeg, en douche nabij) maar zo aankomen op het werk is natuurlijk not done. Er zijn lockers voorzien en een goede douche, maar om dan anderhalf uur vroeger thuis te moeten vertrekken zodat ik nog een warme douche kan nemen en droge kleren kan aandoen is er net wat over...

- Met een scooter naar het werk : binnen de familie is er iemand die een scooter heeft met als bouwjaar 2009, amper 15000km gereden. Verzekering zou rond de 160 euro/jaar liggen en enige kost tot hiertoe is een nieuwe batterij die er in moet. Daar dit een klasse B scooter is zal ik een pak sneller op het werk zijn (ik gok een 30tal minuten) maar dan is er nog altijd het scenario van natte kleren, douche etc. Maar misschien wel het overwegen waard.

- Laatste optie : een tweede auto aanschaffen. Kleine wagen, benzine, klein verbruik. Via een collega kwam ik terecht op de site van Directleaseprive waar ze een Peugeot 108 kon lease op 4 jaar aan 198 euro (https://www.directleaseprive.be/private ... ugeot/108/). Dit bedrag is all-inclusive (dus ook taksen, verzekeringen, belastingen, blablabla), alleen de kost van de brandstof is door jezelf te betalen. Wel een limiet van 10000km per jaar.

Dit laatste begon ik interessant te vinden. Zeker omdat ik er alle kanten mee uit kan. Een kleine wagen is voor mij meer dan voldoende om van/naar het werk te geraken, en zo heeft mn vriendin de gezinswagen om haar verplaatsingen mee te doen. Daarom ben ik wat verder gaan kijken naar zo "personal lease" oplossingen en toen kwam ik deze tegen : diezelfde wagen aan 108 euro per maand (https://www.myprivatelease.be/nl/aanbod ... 08-access/). En dit lijkt me zo een "te goed om waar te zijn" verhaal. Het is wel maar 2 jaar tegenover 4 jaar. En misschien echt met een minimum aan opties (hoewel ik al blij ben met een radio aan boord, voor zo kleine afstanden hoeft zelfs airco niet voor mij), maar dan nog lijkt dit me een zeer goede deal.

Iemand ervaring hiermee?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Krisken zou dit de adder niet zijn : 1ste huur : 3.250 EUR
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een Peugeot 108 heb je vanaf 9708 euro... 198 * 48 is 9504 euro (maar dan is de wagen niet jou eigendom).

Op zich lijkt het me dus realistisch... van die eerste huur kan ik trouwens niets vinden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Damn ... goed gevonden! Had ik volledig over gelezen!
Zie laatste regel bij de productbeschrijving ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zie ik nu zo scheel dat ik dat geen "productbeschrijving" zie staan ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ah, ik was op de eerste link aan het kijken... maar dat is 198 €/m ipv 108 €/m.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, en dat verklaart meteen waarom : daar moet je die 3125 euro niet betalen.
Zo zie je maar : als het te goed lijkt om waar te zijn ... :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Inderdaad voor die 3125 euro kan je al een oldtimer (youngtimer) op de kop tikken :-D (uiteraard "geen" woon-werk-verkeer)

Of koop je een Aixam? Ben je niet nat, toch kost maar van een scooter inschrijving en verzekering. Vind je 2de hands voor 3k
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ah, ik ben niet de enige die worstelt met auto's. Is voor 2500-3000km/jaar en 'voor als ik ooit' eens iets moet vervoeren, maar de kost en de files en de taksen en de verzekeringen en onderhoud en keuring beginnen teveel van het goede te worden.
Zeker nu ik een nieuwe moet kopen, en voor dat geld kan ik echt.veel.leukere dingen verzinnen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Mogelijk iets dat in Nederland al goed ingeburgerd is:
https://www.cambio.be/
https://www.drivy.be/
...

Auto delen
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Cambio werkt hier in Brussel best goed. Villo ook trouwens ;).

Ik zou gewoon een 2e handsje kopen, Krisken, en dat oprijden. Een andere optie is een tweedehandse BMW C1 scooter met dak. Wel niet zo goedkoop in onderhoud.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef:en kans dat je zeiknat op je bestemming aankomt
krisken schreef: maar dan is er nog altijd het scenario van natte kleren, douche etc.
Ik rij dagelijks met de moto ipv de auto: geen files, overal parkeerplaats en mag altijd als eerste voor het rode licht wachten. :lol:
Het verschil in transporttijd is groot ten opzichte van een auto.
Nooit natte kleren: goede motorjas en als het regent een stevige regenbroek over m'n jeans motorbroek.
Dagelijks autostrade, secundaire wegen en stad.

Het echte nadeel: als motard ben en blijf je een erg zwakke weggebruiker: defensief en anticiperend rijden is een must!
't Is per slotte van rekening maar "een fiets met een moteurke" in ... vele automobilisten hebben je niet eens gezien.
Bij ijzel blijft de tweewieler wel binnen.
't Is een evenwichtsvoertuig hé.
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

eternum schreef:
krisken schreef:en kans dat je zeiknat op je bestemming aankomt
krisken schreef: maar dan is er nog altijd het scenario van natte kleren, douche etc.
Ik rij dagelijks met de moto ipv de auto: geen files, overal parkeerplaats en mag altijd als eerste voor het rode licht wachten. :lol:
Het verschil in transporttijd is groot ten opzichte van een auto.

't Is per slotte van rekening maar "een fiets met een moteurke" in ... vele automobilisten hebben je niet eens gezien.
Bij ijzel blijft de tweewieler wel binnen.
't Is een evenwichtsvoertuig hé.
Je wilt zeggen dat je als iedere motorijder U overal tussen wringt en de meeste zotte toeren uithaalt om bijv 1 aan de verkeerslichten te staan bij rood licht en de autobestuurder die 1 aan het verkeerslicht staat eens scheef te bekijken!

Zie het tegenwoordig meer dan genoeg gebeuren op de baan. En dan verschieten ze ervan dat de autobestuurders de motorijders niet gezien hebben! Dat de motorijders hun eigen ook eens aan de verkeersreglementen zouden houden maar neen zij denken de koning op de baan te zijn!!!

@krisken : tijdje terug heeft in de krant een vergelijkingstest gestaan met een Fiat 500 zelf aankopen etc of private lease.
De wagen zelf aankopen etc kwam goedkoper uit dan een private lease.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Goedkoper gaat dat niet zijn, wel gespreider en misschien wel geruster (je hebt de auto niet zelf moeten betalen hé)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Je kunt ook een scooter, fiets of elektrische fiets kopen voor je vriendin.
Dan kan ze hiermee in alle vrijheid naar haar ouders gaan, boodschappen doen,... en met het OV naar haar werk gaan.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

15 of 18 km naar het werk? Dat is een perfecte afstand om met een (elektrische) fiets te doen. Uiteraard speelt de kwaliteit van de fietsroute een rol, maar ik denk dat je serieus wat centjes in je zak zult kunnen houden dan wanneer je een autootje gaat leasen.

Op BASF hebben ze een soort van fietsleaseplan ingevoerd, waarbij de afbetaling van je fiets van je brutoloon wordt afgehouden. Een ongelooflijk succes, kan ik je verzekeren. En binnenkort komen daar ook de pedelecs bij waarbij het nog meer gaat boomen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Let ook goed op voor de regelingen rond kleine schade. Bij de meeste van die contracten heb je NIET het recht de auto over te nemen op het einde van het contract, en moet die auto in quasi perfecte staat ingeleverd worden. Een klein krasje dat je op je eigen auto waarschijnlijk nooit zou laten herstellen moet hier toch hersteld worden en dat betekent al snel een rekening van honderden euro. De omniumverzekering heeft vaak een stevige franchise, waardoor je in de praktijk zelf voor de herstelkost opdraait.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Geert2800 schreef:Je wilt zeggen dat je als iedere motorijder U overal tussen wringt en de meeste zotte toeren uithaalt om bijv 1 aan de verkeerslichten te staan bij rood licht en de autobestuurder die 1 aan het verkeerslicht staat eens scheef te bekijken!
Ik ken u niet en u kent mij niet.
Maar wel heeft u een duidelijke mening over hoe ik mij in het verkeer zou gedragen op basis van ... niets.
Bovendien stigmatiseert u een hele groep, "als iedere motorrijder U overal tussen wringt en de meeste zotte toeren uithaalt".
Zonder enige uitzondering noch enige nuancering...
Geert2800 schreef: Zie het tegenwoordig meer dan genoeg gebeuren op de baan. En dan verschieten ze ervan dat de autobestuurders de motorijders niet gezien hebben! Dat de motorijders hun eigen ook eens aan de verkeersreglementen zouden houden maar neen zij denken de koning op de baan te zijn!!!
Sedert september 2011 is het voor motorrijders wettelijk toegelaten files voorbij te rijden.
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Bron: wegcode.be

In het dagelijks verkeer stel ik vast dat er automobilisten zijn:
  • die zich heel bewust zijn van andere weggebruikers, zoals bijvoorbeeld motorrijders, en hier duidelijk rekening mee houden bij het innemen van hun plaats op de openbare weg. Indien nodig corrigeren ze de plaats die ze innemen op de openbare weg opdat een motorrijder veilig de file kan voorbij rijden. Erg hoffelijke mensen.
  • die zich weinig tot helemaal niet bewust zijn van andere deelnemers in het verkeer, zoals bijvoorbeeld motorrijders.
  • die actief en doelbewust een plaats innemen op de openbare weg opdat het hierboven vermelde wettelijk toegestane voorbijrijden van een file niet meer in veilige omstandigheden kan gebeuren...
Zoals in iedere groep verkeersdeelnemers zijn er allicht hoffelijke, nonchalante en agressieve individuen...

Ter info:
Van 4 wielen naar 2 wielen: een aantrekkelijk voorstel

FEBIAC, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie, heeft in 2011 een studie laten uitvoeren met als doel te ontdekken wat er zou gebeuren als een groot aantal auto’s door tweewielers zouden worden vervangen op de belangrijkste autowegen in onze grote steden.

Daaruit kwamen de volgende opvallende bevindingen naar boven:
  • Als 10% van de pendelaars van een wagen naar een motor of scooter zou overschakelen zou dit het aantal files met 40% verminderen.
  • Als 10% van de automobilisten motorrijders zouden worden, zou er 63% meer tijd gewonnen kunnen worden met ‘slechts’ 706 uur file per dag.
  • Over het hele wegennet beschouwd, zou men zo tot 15.000 uur per dag aan tijd kunnen besparen!
Goed nieuws, u kunt auto’s gewoon voorbijrijden en zo op een wettelijke manier alle files vermijden!

Let echter op want sommige autobestuurders hebben niet altijd voldoende aandacht voor motorrijders en fietsers. Een ongeval is vlug gebeurd en u bent kwetsbaarder op de motorfiets dan in de wagen. De oplossing om het (slechte) gedrag van de automobilisten te kunnen voorspellen: defensief rijden!

Leer juist reageren in situaties die vaak leiden tot een ongeval!
Bron: Touring verzekeringen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een beetje off-topic, maar dat er reactie zou komen op het motard bashen was te verwachten 8)
Ik hou altijd ruimte vrij voor motorfietsen in een file, maar soms "verschiet" ik nog altijd als er vrij snel voorbijgereden wordt. Je kan onmogelijk constant in de achteruitkijkspiegel zitten loeren of er achterliggend motorverkeer aan komt. Op filegevoelige plaatsen zou één of ander "motorfietspad" een veiligere optie zijn?

10% van de auto's vervangen door moto's is ook niet de oplossing van het mobiliteitsprobleem. Ik denk dat het aantal verkeersdoden per jaar spectaculair zal stijgen. Als je ziet wat het gemiddeld verkeersgedrag is van de doorsnee autorijder én motard dan hoeft dat niet veel meer uitleg denk ik.

On topic nu, denk ik dat leasing geen oplossing biedt voor de TS. De afstanden zijn veel te klein en daar zijn veel betere en goedkopere oplossingen voor. Een leasemaatschappij moet winst maken en die moet van ergens komen. Ze zullen de kosten voor zichzelf goedkoper maken, maar dan nog. En uiteindelijk breng je weer een extra wagen in het verkeer.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Misschien kan de vriendin taxi spelen als je om 9u of 18u moet werken.
Ze heeft dan de auto als jij aan het werken bent en hoeft ze niet als een huisvrouw voor de tv te zitten.
Na een zware 24 uren dienst kom je ook nog eens veilig thuis.
Wij hebben 5 jaar geleden onze tweede auto verkocht en redden het met een beetje puzzelen. (met een extra moeilijkheidsgraad van 3 kinderen)
Less is more
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Is er geen gulden middenweg?

Dat je met de fiets naar het werk rijdt wilt niet zeggen dat je dit altijd moet doen. Is het niet mogelijk kom met uw vriendin af te spreken om meestal met de fiets te gaan maar als het regent de auto te nemen? Je kan eventueel een elektrische fiets of pedelec aanschaffen om de afstand wat dragelijker te maken. Maar het blijft een persoonlijke keuze: ik vind het nog steeds duur om altijd een auto ter beschikking te hebben dus van private leasing weet ik ook niet veel.
karp_p
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

en zaken zoals auto delen , zou dit een oplossing zijn?
Bijvoorbeeld Cambio.

Maar het moet dan wel in uw gemeente actief zijn.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

petrol242 schreef:Ik hou altijd ruimte vrij voor motorfietsen in een file, maar soms "verschiet" ik nog altijd als er vrij snel voorbijgereden wordt.
Deze opmerking wordt zoveel gemaakt, maar wat maakt dat uit? Als jij stil staat of gewoon rechtdoor rijdt in de file maakt het toch helemaal niks uit dat er een motorrijder voorbij rijdt die jij niet gezien hebt? Als er plaats genoeg is hoef jij helemaal niks te doen en kan een motorrijder er gewoon voorbij zonder dat jij hem gezien hoeft te hebben. Dat heeft toch geen enkele invloed op jouw ervaring in de auto? Zo lang jij hem gezien hebt voordat je een manoeuvre doet, en dat zou moeten want op dat moment kijk je wel in je spiegels, is er toch geen probleem? Het is toch niet zo erg dat bij het voorbijrijden van een motorrijder jij plots aan je stuur gaat trekken of zo?

Niet persoonlijk op u, ik vind het heel fijn dat je plaats houdt voor motorrijders in de file, maar mensen vormen nogal snel een sterke mening tegenover motorrijders omdat ze eens één iemand 10 jaar geleden iets hebben zien doen dat niet mag. Totaal ongefundeerd om alle motorrijders over dezelfde kam te scheren, de grote meerderheid van motorrijders die je dagelijks tegenkomt is niks mis mee. En het valt echt op dat de meeste mensen met een sterke mening die vooral uit jaloezie vormen (ze mogen eerst aan het rood licht staan en ik niet, ze mogen door de file rijden en ik niet... :roll:). Live and let live.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een file staat niet altijd stil. Ik moest gisteren naar Charleroi en heb dus wel wat bumperen te slikken gekregen. Drie keer ben ik voorbij gereden door motards toen ik al wel iets sneller reed dan 30 km/u en dan is het toch even uitkijken dat de spiegels er niet af gereden worden in het beste geval, en is het toch wel even opschrikken als je ze dus niet verwacht. Maar dan nog heb ik er begrip voor en ga ik naar links. Ik weet ten andere ook niet wat de auto naast mij gaat doen.

Ik laat ieder in zijn doen en laten. Kemels zie je van alle weggebruikers komen, maar ik denk dat sommige motards toch wel lange tenen hebben als ze het woord moto in een opinie zien verschijnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor de motobashers: er is al een topic over :).

@private lease: redelijk duur op het einde van de rit, met allerlei beperkingen (kilometers) en vergis u niet: elke kras zal u dubbel en dik aangerekend worden.

@probleemschets
Elektrische fiets 25km/u: €3300 voor een Koga Nuvinci met automatische versnellingen
Elektrische fiets 45km/u: reken op €4000
Zo vaak regent het niet in België (maar 6-9% van de tijd), dus je gaat bijna altijd droog aankomen.
Je hebt regenuitrusting die 100% waterdicht is, dus je zal niet nat aankomen, noch bezweet (afhankelijk van de ondersteuningsstand die je gekozen hebt).
Je kan uw batterij afkoppelen, dus opladen kan in huis (en/of op het werk).

Ik wil hier geen groen-fundamentalisme prediken :). Als het weer u niet aanstaat, kan je alsnog de auto nemen.
Maar in 85-95% van de gevallen, zal je met een e-fiets rondkomen.
Idem misschien voor uw vriendin hé.

Bijkomend voordeel: geen fitness abonnement meer nodig + veeeeeeeeel goedkoper dan een auto (aankoop, herstelling, onderhoud, afschrijving, verzekering, ...)
Tinky
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2017, 21:36

Een autodeelfunctie in de buurt, dat is eventueel handig voor uw vriendin.
Vaak is er wel wat planning nodig, want als je ineens iets in je gedacht krijgt ol te doen is er vaak niet dadelijk een auto beschikbaar.

Als je moet kiezen tussen fiets en scooter neem je best fiets, daar blijf je warm op...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Voor de motobashers: er is al een topic over :).

@private lease: redelijk duur op het einde van de rit, met allerlei beperkingen (kilometers) en vergis u niet: elke kras zal u dubbel en dik aangerekend worden.

@probleemschets
Elektrische fiets 25km/u: €3300 voor een Koga Nuvinci met automatische versnellingen
leuke tip die 25 km/u :o


enigste is de batterij eens na 5 jaar vervangen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb hier een elektrische fiets staan (Koga Tesla RE 2009). Er staan zo'n 10 000 km op met originele batterij. Nu wordt die enkel gebruikt voor rond de kerktoren te rijden. De batterij hangt bij niet-gebruik altijd aan de lader. Een eventuele nieuwe batterij kost zo'n 500 euro, dus is dat ook niet de grote kost.
Voor woon-werk (als ik niet carpool en dat is zo'n 30%) gebruik ik mijn cross-hybride (niet elektrisch dus), maar ik heb dus het geluk dat ik kan douchen op het werk.

Ik denk dat voor de TS een elektrische fiets, of beter nog een pedelec, de ideale oplossing is. Er zijn zelfs unisex modellen, waardoor je kan afwisselen wie er die dag met de fiets naar zijn werk gaat. Bij veel werkgevers krijg je er ook nog een fietsvergoeding bovenop.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boonpwnz schreef:enigste is de batterij eens na 5 jaar vervangen.
Zelfs niet :)
Mijn vrouw haar Koga ebike is ondertussen 5,5jaar en de batterij draait nog prima mee.
Er staat ondertussen 13K km bij haar op de teller :bdaysmile:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Mijn vrouw haar Koga ebike is ondertussen 5,5jaar en de batterij draait nog prima mee.
Gebruikt je vrouw haar speeltje dan vaak :lol:
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik doe het nu al twee jaar, regelmatig met de ebike naar het werk. 25 km Enkel. Heeft mij al ettelijke euro's aan fietsvergoeding opgebracht en nog heel wat meer aan besparing door minder met de auto te rijden. Nog een half jaar en ik heb hem terugverdiend, de rest is pure winst. Ik heb het mij nog geen seconde beklaagd.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Mijn vrouw haar Koga ebike is ondertussen 5,5jaar en de batterij draait nog prima mee.
Gebruikt je vrouw haar speeltje dan vaak :lol:
Foei. Er zijn er ook die het al twee jaar doen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

heist_175 schreef:13K km
Dertien Kelvin kilometer? :angel:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

skoda citigo cng
Kost u 0€ belasting. Maar in be zijn die nog niet tell vinden. Benzine is ook maar een 100 per jaar.
https://www.2dehands.be/autos/skoda/cit ... 06397.html
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat betreft Cambio en andere autodeel alternatieven : dit is het eerste dat ik bekeken heb, wat helaas onmogelijk is en vrij duur blijkt te zijn.
Probleem is dat er geen autodeelsysteem is in mijn buurt, en dat ik soms diensten draai van 24u aan een stuk (of zoals nu, 30u aan een stuk). Dat zijn dus 30 uren dat ik aan dat autodeel systeem moet betalen zonder dat ik er gebruik van maak, en dan loopt dat kostenplaatje vrij snel op.

Wat (elektrische fiets) betreft : ik zou zeggen lees mn eerste post even opnieuw : een uur onderweg zijn na een shift van 24u is horror :-) Wat je dan wilt is zo rap mogelijk je eigen bed zien en je er in neerploffen...

Motor/snorfiets : mits wat begeleiding met deftige kledij (die dus echt waterdicht is ... en niet puur op papier) dan valt hier zeker over na te denken. Het zal dan wel een bromfiets/snorfiets/125cc moto worden maximaal, daar ik geen motorrijbewijs heb. Hier is natuurlijk wel het nadeel dat mijn vriendin dit nooit zal gebruiken...

Tweedehands auto : probleem is dat ik vrij weinig (om niet te zeggen niks) ken van auto's, behalve hoe je er mee moet rijden. Die carpass geeft natuurlijk wel enige garantie ondertussen. Mocht ik een deal kunnen doen zoals met mijn eerste auto'tje (1500 euro voor een Ford Fiesta van 8 jaar oud en 50.000km op de teller) dan zou dit ideaal zijn. Dat beestje heeft namelijk nog 8 jaar lang meegegaan met als enige kost 3x een defecte alternator. Alleen kan een gemiddelde gladde autoverkoper mij alles wijsmaken :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ooit gehoord van iemand die er zo eentje heeft kunnen overkopen van iemand die hem gewonnen had:
https://nl.renault.be/voertuigen/elektr ... twizy.html

Werd ook gebruikt voor woon-werk verkeer en hij was er tevreden over. Spijtig dat de electriciteitsprijzen in België zo duur zijn :(
*edit: misschien komt dat door alle personen die ze moeten inhuren om electriciteit te corrigeren naar elektriciteit :oops:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor sporadisch gebruik door uw vriendin: een oldtimer?
Laatst heeft een collega een Audi80 gekocht, 26 jaar oud; benzine; 40K km.
Zo'n auto's koop je voor €2K, wat is het risico?

Op zich is die oldtimerregeling schandalig, maar zolang ze duurt, waarom er niet van profiteren :)?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het is net die oldtimerregeling die me te parten speelt : je mag deze niet gebruiken voor woon/werkverkeer. En met de regelmaat dat de politie aan de deur staat van het werk wil je dat niet riskeren (zijn meestal auto's met zo een automatische nummerplaatlezer op t dak).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”