eBay: "kopen met wereldwijde verzending" neigt naar bedrog.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Onlangs kocht ik via eBay een item in het Verenigd Koninkrijk: 169 £ + 11,32 £ verzending = 180,32 £.

Afbeelding

Ik krijg een bevestigingsmail voor de betaling (zie hieronder).

Afbeelding

En ja hoor, via mijn bank-app zie ik bovenop de 180,32 £ onmiddellijk nog een 2de aanrekening van eBay (via pitney Bowes inc.) voor nog eens 12,81 € aan extra verzendkosten voor "Kopen met Wereldwijde Verzending".
Het VK behoort nog altijd tot de EU, dus zomaar een extra bedrag aanrekenen om de invoerkosten te dekken, is van de pot gerukt.
Bij het herbekijken van de advertentie wordt er in kleine lettertjes wel melding gemaakt over internationale verzend- en invoerkosten, betaald aan Pitney Bowes Inc., maar niets dat erop wijst dat dit extra kosten zijn en al helemaal geen exact bedrag.

Nu vraag ik mij af waarop men (de verkoper of eBay?) zich baseert om die extra verzendkost aan te rekenen.
Mijn vrouw heeft nl. haar oog laten vallen op een ander artikel uit het VK (ongeveer hetzelfde volume en gewicht als mijn artikel, maar wel 3 keer duurder) en bij die advertentie wordt niets vermeld over internationale verzend- en invoerkosten die betaald moeten worden aan Pitney Bowes Inc.. Begrijpe wie kan...

Iemand met ervaring in deze materie?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er is een verschil tussen verzendingskosten en invoerkosten.
Je hebt verzendingskosten betaald. Geen invoerkosten (want EU).
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

R2D2 schreef:Er is een verschil tussen verzendingskosten en invoerkosten.
Je hebt verzendingskosten betaald. Geen invoerkosten (want EU).
Dus 2x verzendingskosten. 1 keer 11,32 £ + 1 keer 12,81 €.

En waarom bij de ene Britse verkoper niet en bij de andere wel?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou gewoon eens verkoper en eBay contacteren want is duidelijk dat je 2x verzending aangerekend bent. Of het kwaadwillig is, zal je dan al rap merken. Hoedanook lijkt het me ook deels een fout in eBay aangezien beide daar expliciet als verzending staan en het dus het platform is dat blijkbaar beide verszendkosten tegelijk toeliet.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat lijkt inderdaad op een fout.
Klagen bij eBay. Zou wel goed moeten komen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Flippi schreef:Iemand met ervaring in deze materie?
Klagen bij eBay, wellicht lossen ze deze fout snel op.
Indien je met eBay niet tot een oplossing komt, kan ook steeds gratis beroep doen op http://www.eccbelgie.be/
Laatst gewijzigd door raf1 25 sep 2017, 08:38, in totaal 1 gewijzigd.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Ben je wel zeker dat je product rechtstreeks uit het VK verzonden word?
Het is mij ook al overkomen dat het uiteindelijk uit China verzonden werd.
Nogal wat aanbiedingen op ebay zijn helemaal niet afkomstig uit de EU.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat doet er niet toe.
Het wordt in ieder geval voorgesteld dat het uit de UK komt.
De aanbieding komt niet overeen met de realiteit. Je klacht moet dus zeker gevolg krijgen. eBay is daar normaal zeer correct in.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Het ene zijn de kosten die de verkoper vraagt: voor het verzenden naar de lokale Ebay depot dus.
Het 2e zijn de behandelings- en verzendkosten die Ebay aanrekent om het pakket (eventueel na verificatie) naar jou te sturen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Deze dienst wordt aangeboden omdat de VERKOPER weigert om naar Belgie te zenden.

eBay zorgt ervoor dat de verkoop alsnog kan doorgaan, door aan de verkoper een Engels adres te geven naar waar hij wel wil sturen, waar je pakket dan opnieuw verzonden wordt naar Belgie. Uiteraard betaal je dan 2 keer verzendkosten, een keer UK>UK en een keer UK>BE. Zoals je gemerkt hebt, betaal je geen BTW/invoerrechten, dat is correct want de zending komt uit de EU. Voor verkopers in de USA heeft eBay een gelijkaardige dienst, daar betaal je dan wel nog BTW/invoerrechten (je moet ze dan niet meer aan de postbode betalen).

Enige manier om die tweede verzendkost te vermijden is de VERKOPER te vragen om Belgie een bestemming te maken en een tarief voor Belgie te programmeren. Als de verkoper dat doet, dan zal de optie via Pitney Bowes niet meer aangeboden worden en verstuurt de verkoper rechtstreeks naare jou. Maar veel geluk daarmee, de Eurofobie is groot in bepaalde delen van de UK. De optie met Pitney Bowes heeft voor de verkoper ook als voordeel dat hij van zijn aansprakelijkheid ontslaan wordt op het ogenblik dat zijn pak intact op het Engels adres aankomt. Zonder die optie wordt hij pas ontslaan wanneer het pak intact op het Belgisch adres aankomt.

eBay heeft hier geen enkele fout gemaakt, integendeel, zij hebben het mogelijk gemaakt dat de aankoop wel kon doorgaan, en ze hebben je op voorhand voldoende geinformeerd over de kostprijs. Een eventuele klacht zal dan ook geen enkel gevolg hebben.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Los van het feit dat eBay de eindklant blijkbaar niet voldoende geïnformeerd heeft (anders was dit topic er niet),
is het wel een leuke dienst :).

Er zijn nog heel wat spullen die Amazon niet naar BE wil sturen (vanuit COM, DE, FR, UK, IT of SP) en via zo'n tussenadres voor €12 hou ik me wel kandidaat in heel wat gevallen :).
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

@CCatalyst: bedankt voor de heldere uitleg. Dit is de informatie die ontbreekt op de site van eBay. Het is niet omdat ze verwijzen naar een opsomming van "terms & conditions" en juridische informatie dat je de constructie als koper ook begrijpt.

Dat ze voldoende zouden geïnformeerd hebben over de kostprijs klopt niet helemaal. Je ziet pas na de verkoop hoeveel ze effectief aangerekend hebben voor hun service.

De verzendkosten lopen op die manier uiteindelijk wel flink op, maar zoals je zelf aangeeft kun je misschien rekenen op de bereidwilligheid van de verkoper om toch rechtstreeks naar het buitenland te versturen. Indien die dat niet wil, dan heb je inderdaad geen andere optie...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het is wel degelijk voor de verkoop dat ze het tonen hoor.

Ik heb zelf ene van begin deze maand, wel vanuit de US.

eBay-productpagina toont:
US $13,99 voor het object
Verzending: US $22,25 (ongeveer EUR 18,59) International Priority Shipping naar Belgie

Bevestigingsemail zei: "BETAALD: US $36,24 met PayPal"

PayPal toont:
Pitney Bowes, Inc. 22,25 USD
eBay - verkoper 13,99 USD

En dat is effectief ook aangerekend aan de credit card (in 2 verschillende transacties wel).

Dus ik heb effectief $13.99 + $22.25 betaald = exact het bedrag dat op de productpagina staat en te zien is voor je op "Kopen" klikt.

Nu, ik moest ook geen BTW/invoerrechten betalen wegens het lage bedrag van het item, maar als je dat wel moet doen, dan moet je wel een keer klikken (niet bindend) alvorens hij die berekening maakt. Maar voor de UK is dat dus nooit van toepassing.

In jouw geval zou je moeten aangerekend zijn: 169 GBP + 11,32 GBP is in totaal 180,32 GBP en dat is ook het bedrag dat ik in je bevestigingsmail zie?

Wat niet kan is dat je 180,32 GBP en dan daarnaast nog eens 11,32 GBP hebt. Die 11,32 hoort effectief deel uit te maken van de 180,32. Wat je dus op je credit card zou moeten zien is een transactie voor 169 GBP en een aparte transactie voor 11,32 GBP, allemaal omgezet naar EUR wel. Het kan wel zijn dat ze voor wie weet welke reden 180,32 GBP geautoriseerd hebben en daarnaast nog eens 11,32 GBP, maar uiteindelijk zou je niet meer dan het EUR equivalent van 180,32 moeten betalen (dat ga je pas op je afrekening zien)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Dus ik heb effectief $13.99 + $22.25 betaald = exact het bedrag dat op de productpagina staat en te zien is voor je op "Kopen" klikt.

Nu, ik moest ook geen BTW/invoerrechten betalen wegens het lage bedrag van het item, maar als je dat wel moet doen, dan moet je wel een keer klikken (niet bindend) alvorens hij die berekening maakt. Maar voor de UK is dat dus nooit van toepassing.
Niet helemaal correct.
BTW betaal je in theorie al vanaf een waarde van 22 euro (uitgezonderd giften van particulieren); en die waarde wordt berekend inclusief verzendingskosten.
Je hebt dus gewoon geluk gehad dat je pakketje erdoor geraakt is.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

@CCatalyst: ik volg jouw redenering en ze zal ook wel juist zijn, maar toch is er iets wat niet klopt bij mijn afrekening.
Ik heb er ondertussen mijn uitgavenstaat eens bijgenomen en probeer verder de analyse te doen.

Afbeelding

De verzendkosten werden aangerekend in Pond en de omrekening naar Euro stemt overeen met de wisselkoers op dat moment.
eBay had 11,32 £ ingeschat als 12,31 €, het zijn er uiteindelijk 12,81 € geworden. Dit is correct.

Het artikel zelf kost 169 £ wat eBay inschat als ongeveer 183,82 €, conform de wisselkoers van dat moment op 5 september (zie eerste afbeelding bij het begin van deze thread).
Dit artikel is blijkbaar direct gefactureerd in Euro (want vermelding BE i.p.v. GB op de uitgavenstaat) en verschijnt als 191,12 € op mijn uitgavenstaat wat toch wel een behoorlijk ongunstige wisselkoers is (althans toch voor mij).

Ook nog even vermelden dat ik de keuze kreeg om te betalen via PayPal of kredietkaart (zie figuur hieronder). Ik heb 100% zeker voor kredietkaart gekozen, maar toch zie ik op mijn uitgavenstaat PAYPAL vermeld staan (niettemin zijn er in het activiteitenoverzicht van mijn PayPal account geen transacties te zien).
Ondertussen heb ik gezien op eBay dat ook bij selectie van "Creditcard" de verwerking gebeurt door PayPal.

Mijn verklaring is nu dat PayPal als verwerker van de kredietkaartbetalingen zichzelf wel heel gunstige wisseltarieven toeëigent. Ik zie het al gebeuren dat als ik mijn beklag doe bij eBay, zij mij naar PayPal zullen verwijzen. Als ik klaag bij PayPal verwacht ik een doorverwijzing naar eBay omdat de aankoop niet gebeurde via mijn PayPal-account. :bang:

Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Dus ik heb effectief $13.99 + $22.25 betaald = exact het bedrag dat op de productpagina staat en te zien is voor je op "Kopen" klikt.

Nu, ik moest ook geen BTW/invoerrechten betalen wegens het lage bedrag van het item, maar als je dat wel moet doen, dan moet je wel een keer klikken (niet bindend) alvorens hij die berekening maakt. Maar voor de UK is dat dus nooit van toepassing.
Niet helemaal correct.
BTW betaal je in theorie al vanaf een waarde van 22 euro (uitgezonderd giften van particulieren); en die waarde wordt berekend inclusief verzendingskosten.
Je hebt dus gewoon geluk gehad dat je pakketje erdoor geraakt is.
Zelfs op giften betaal je dat...Zelfs op pakketjes tussen familieleden, waarvan dat je familie in het buitenland (buiten de EU dus) betaal je die kosten.
Het is gewoon Russische roulette...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

PayPal/eBay (zelfde bedrijf, enfin ondertussen "spin off") hanteert inderdaad zeer "slechte" wisselkoersen (waar vaak nog wat extra fees bij zitten ook). Sterker nog, wat eBay berekent op hun site is altijd aan een (veel) gunstiger tarief dan dat PayPal uiteindelijk aanrekent. Opnieuw des te opvallender, aangezien de twee bedrijven toch erg verweven zijn in elkaar en je dus zou mogen verwachten dat ze met elkaar "spreken" op zo'n moment van berekening... Ik vrees dat dit een beetje een geval van salami slicing is: men gaat er van uit dat een koper het niet zo nauw neemt met de uiteindelijk gebruikte wisselkoers... :nono:

Blijkbaar is de truc om te betalen in de oorspronkelijke munt en de conversie door je eigen bank of cc te laten doen. Als je daar een beetje uitkijkt (afhankelijk van bank/cc), kan dat wel eens vele gunstiger uitkomen.
ooh. shiny.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

cloink schreef:Blijkbaar is de truc om te betalen in de oorspronkelijke munt en de conversie door je eigen bank of cc te laten doen. Als je daar een beetje uitkijkt (afhankelijk van bank/cc), kan dat wel eens vele gunstiger uitkomen.
Ik betwijfel of je die keuze hebt. Bij mijn aankoop werd het volledige bestelbedrag op eBay in Pond weergegeven en zoals je ziet werden enkel de verzendkosten in Pond aan mijn cc/bank ter conversie naar Euro aangeboden.

Ik vraag me af hoever ze hierin kunnen gaan. Stel dat ze nu eens 1,50 per Pond zouden rekenen?

Het meest frappante is inderdaad dat ze je op eBay een bedrag in Euro voorspiegelen dat nadien door die PayPal conversie/wisselkoerstruuk ineens een stuk hoger ligt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Dus ik heb effectief $13.99 + $22.25 betaald = exact het bedrag dat op de productpagina staat en te zien is voor je op "Kopen" klikt.

Nu, ik moest ook geen BTW/invoerrechten betalen wegens het lage bedrag van het item, maar als je dat wel moet doen, dan moet je wel een keer klikken (niet bindend) alvorens hij die berekening maakt. Maar voor de UK is dat dus nooit van toepassing.
Niet helemaal correct.
BTW betaal je in theorie al vanaf een waarde van 22 euro (uitgezonderd giften van particulieren); en die waarde wordt berekend inclusief verzendingskosten.
Je hebt dus gewoon geluk gehad dat je pakketje erdoor geraakt is.
De vrijstelling wordt wel degelijk berekend op de intrinsieke waarde van de goederen, waarbij er met de verzendkost geen rekening gehouden wordt. Anders zou je er bijna nooit van kunnen genieten, want wat zou je nog vanuit de States kunnen bestellen met een totale kost (incl verzendkost) van < 22 EUR? Veel keuze zou er niet zijn.

Pitney Bowes heeft hier dus juist gehandeld.
Flippi schreef: Dit artikel is blijkbaar direct gefactureerd in Euro (want vermelding BE i.p.v. GB op de uitgavenstaat) en verschijnt als 191,12 € op mijn uitgavenstaat wat toch wel een behoorlijk ongunstige wisselkoers is (althans toch voor mij).
Ja, die 191,12 is de omzetting van de GBP aan hun eigen wisselkoers + commissie. Dat zou gedocumenteerd moeten zijn in het transactieoverzicht in je PayPal account.

Als je kiest voor de optie Credit Card zal het inderdaad nog altijd PayPal zijn die het zal verwerken.

Wel vreemd dat hij meteen die omzetting doet. Bij mij rekent PayPal altijd in de vreemde munt aan, en de bank doet dan de omzetting (zie mijn voorbeeld hierboven). Hier kan ik niet meteen zeggen aan wat het ligt... Zou eventueel aan de kaart kunnen liggen? Ik heb een AMEX en ik weet dat AMEX alleszins verbiedt dat een handelaar conversies doet zonder de kaarthouder daarin te laten kiezen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Uiteraard lopen ze met deze setting niet echt te koop, maar het kan dus ingesteld worden per "source" van je geld: https://www.paypal.com/us/cgi-bin/websc ... ll-funding
ooh. shiny.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

cloink schreef:Uiteraard lopen ze met deze setting niet echt te koop, maar het kan dus ingesteld worden per "source" van je geld: https://www.paypal.com/us/cgi-bin/websc ... ll-funding
Aha, nice find!

En inderdaad, bij mijn AMEX kaart staat er op die pagina geen link "Conversion Options". Wellicht omdat AMEX dat verbiedt.

Bij een oude MasterCard die nog in mijn "Wallet" zit staat die link er wel.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

cloink schreef:Uiteraard lopen ze met deze setting niet echt te koop, maar het kan dus ingesteld worden per "source" van je geld: https://www.paypal.com/us/cgi-bin/websc ... ll-funding
Goed voor als je met PayPal betaalt, maar nog altijd geen oplossing voor wie rechtstreeks met een kredietkaart betaalt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Flippi schreef:
cloink schreef:Uiteraard lopen ze met deze setting niet echt te koop, maar het kan dus ingesteld worden per "source" van je geld: https://www.paypal.com/us/cgi-bin/websc ... ll-funding
Goed voor als je met PayPal betaalt, maar nog altijd geen oplossing voor wie rechtstreeks met een kredietkaart betaalt.
Normaal moeten ze wel de optie bieden, maar het kan zijn dat het ergens in kleine lettertjes in de flow staat, en standaard aangevinkt. In principe zou dat moeten gebeuren nadat je je kaartnummer ingevoerd hebt, want dan hebben ze pas kunnen nagaan of ze uberhaupt wel conversie mogen doen. Het kan ook zijn dat het in je eBay accountinstellingen staat. Ik kan het zelf niet nagaan want ik heb momenteel geen kaart waarop ze die conversies kunnen doen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:
ITnetadmin schreef: BTW betaal je in theorie al vanaf een waarde van 22 euro (uitgezonderd giften van particulieren); en die waarde wordt berekend inclusief verzendingskosten.
Je hebt dus gewoon geluk gehad dat je pakketje erdoor geraakt is.
Zelfs op giften betaal je dat...Zelfs op pakketjes tussen familieleden, waarvan dat je familie in het buitenland (buiten de EU dus) betaal je die kosten.
Het is gewoon Russische roulette...
Ja, je betaalt BTW op giften, maar niet vanaf 22 euro (maar vanaf 45).

En I stand corrected op de kwestie incl/excl verzending; ik moet dat ooit verkeerd gelezen hebben op die site.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er is inderdaad heel wat verwarring omtrent de BTW en invoerrechten op aankopen buiten de EU. Niet in het minst omdat de ervaring in de praktijk niet altijd (of meestal niet?) overeenstemt met de theorie.

Zelfs officiële documenten bieden niet altijd 100% duidelijkheid. In een gemeenschappelijke mededeling van Bpost en de douane staan 2 voorbeelden waarin de verzendkosten wel degelijk worden meegenomen voor de berekening van de invoerrechten en BTW.
In datzelfde document staat enkele paragrafen hoger dat de douanewaarde waarop de invoerrechten en BTW berekend worden eventueel ook de verzendkosten kan omvatten...

Ik ga altijd uit van het worst case scenario. Al wat je dan minder betaalt is mooi meegenomen.

Internationale pakketten die naar België gestuurd worden. Gemeenschappelijke mededeling van de Douane en bpost.
gti69
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:18
Locatie: Harelbeke
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 15 keer

De regel is dat er pas BTW verschuldigd is als de goederen meer dan 22 euro waard zijn (of 45 euro voor giften). De BTW wordt wel aangerekend op de waarde van de goederen + verzendingskosten...
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Of je laat het leveren op naam & adres van een bedrijf die een ET14000 Vergunning heeft :banana:

Onlangs toevallig privé wat Trackrs besteld, natuurlijk had ik het zitten met de douane, +/-60 EUR extra kosten op een pakket van 125 USD ...
BTW + invoerrechten dus... Volgende keer op de firma met de vergunning, dan zijn 't enkel de invoerrechten, als ze het pakket al stoppen...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Okee, dus ik concludeer dat geen kat het weet.

De site van de overheid zegt uitdrukkelijk dat de verzendkosten NIET meegeteld worden voor de intrinsieke waarde, en de gezamenlijke informatie van bpost *en de douane zelf* zegt dat ze (eventueel) WEL meegerekend worden.

Mijn indruk is dat ze niet meegerekend worden voor de bepaling van de intrinsieke waarde, maar wel om de BTW kost uit te rekenen.
Maw zit je boven de 22 euro, dan betaal je BTW op de waarde + de verzendkosten (+ de inklaringskosten).

In het vb van de post zou je op een pakketje A van 20 euro (met 20 euro verzendkost, dus 40 euro voor de koper) dus niks betalen (want de waarde is <22 euro, dus geen btw en geen inklaringskost).
Op een pakketje B van 25 euro (met 10 euro verzendkost, dus 35 euro voor de koper) zou je dus betalen: inklaringskost van 15 euro (regeling bpost), plus BTW op de 25+10+15=50 euro, voor een totaal van 60,5 euro.
Dat geeft dus afgerond 10 euro BTW op een pakketje B dat eigenlijk (voor de koper) goedkoper was dan het eerste pakketje A.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Okee, dus ik concludeer dat geen kat het weet.
Jawel, als de websites van de overheid elkaar tegen spreken, zoals wel vaker gebeurt, is het heel eenvoudig: ga kijken in de wetgeving.

In casu verordening 2015/2446 van de EU.

Artikel 141 5)
(...) worden goederen waarvan de intrinsieke waarde niet meer dan 22 EUR bedraagt, geacht te zijn aangegeven voor het vrije verkeer door het aanbrengen van deze goederen bij de douane overeenkomstig artikel 139 van het wetboek, mits de vereiste gegevens door de douaneautoriteiten zijn aanvaard.
Intrinsieke waarde zelf wordt nergens gedefinieerd, maar je vindt het wel in andere commissieteksten, vb deze, met in de voetnoot: "Met intrinsieke waarde wordt uitsluitend de waarde van de goederen bedoeld, exclusief verzekering en vrachtprijs."
ITnetadmin schreef: Mijn indruk is dat ze niet meegerekend worden voor de bepaling van de intrinsieke waarde, maar wel om de BTW kost uit te rekenen.
Maw zit je boven de 22 euro, dan betaal je BTW op de waarde + de verzendkosten (+ de inklaringskosten).
Dat klopt. Anders had het ook geen zin om die vrijstelling te verlenen, want anno 2017 zou je maar weinig goederen van buiten de douaneunie kunnen importeren zonder al snel over die 22 EUR te zitten als de verzendkost mee in rekening genomen moet worden (landen als China die officieel "ontwikkelingslanden" zijn voor de UPU en daarom extreem lage kosten mogen betalen aan andere postoperatoren niet te na gesproken).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef: Mijn indruk is dat ze niet meegerekend worden voor de bepaling van de intrinsieke waarde, maar wel om de BTW kost uit te rekenen.
Maw zit je boven de 22 euro, dan betaal je BTW op de waarde + de verzendkosten (+ de inklaringskosten).
Dat klopt. Anders had het ook geen zin om die vrijstelling te verlenen, want anno 2017 zou je maar weinig goederen van buiten de douaneunie kunnen importeren zonder al snel over die 22 EUR te zitten als de verzendkost mee in rekening genomen moet worden (landen als China die officieel "ontwikkelingslanden" zijn voor de UPU en daarom extreem lage kosten mogen betalen aan andere postoperatoren niet te na gesproken).
Maar het probleem is dat je voor de BTW verrekening dan ineens *ook* BTW op de verzendkost dient te betalen.
Dus een object van 25 euro + 10 euro verzendkosten heeft een waarde van 35 euro voor de BTW berekening (excl eventuele kosten voor administratie), terwijl een object van 20 euro + 20 euro verzendkosten 0 euro BTW kost (moest je daar BTW plichtig op zijn, zou de waarde waarop BTW berekend wordt 40 euro zijn, dus meer dan op het eerste pakket).
Dus als je de verzendkost buiten beschouwing laat voor de "intrinsieke waarde" van het pakket, dan moet je ze ook buiten beschouwing laten voor de berekening van de BTW kost. Dat is totaal absurd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

deze week ook nog eens iets gekocht op ebay/uk en idd... ik had het ook toevallig vlaggen...
verkoper wist er niet van... heeft de verkoopgeannnulleerd en kreeg mooi mijn geld van Pitney bowls&co teruggestort;
ze heeft een aanpassing gedaan aan het profiel aangezien als je via paypal betaald ook dezelfde bescherming geniet
het heeft dus eigenlijk geen voordelen dat de pakketjes eerst naar een londens domicilie gaan om dan pas naar bijv Belgie te versturen

Ebay heeft dit automatisch geactiveerd voor alle ebay handelaars in USA/UK in 2014:
http://pages.ebay.co.uk/shipping/global ... r-tnc.html
en hier hoe je de handelaar moet informeren om het uit te schakelen...de meesten weten er dus niet van:
https://community.ebay.co.uk/t5/Interna ... -p/3837361
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Dus als je de verzendkost buiten beschouwing laat voor de "intrinsieke waarde" van het pakket, dan moet je ze ook buiten beschouwing laten voor de berekening van de BTW kost. Dat is totaal absurd.
Je moet twee zaken uit elkaar houden: de berekening van de BTW die geheven wordt op een importzending, en het effectief overgaan tot het innen van die BTW.

De verzendkosten worden wel degelijk in rekening genomen worden bij het bepalen van de BTW-heffing. Het is enkel maar om te bepalen of de BTW effectief geind wordt dan men kijkt naar de intrinsieke waarde. Zoals ik al zei, om de vrijstelling van inning niet een lege doos te maken.

Een pakket van 20 EUR met verzendkost van 20 EUR kost dan ook niet "0 EUR" aan BTW, het is theoretisch wel degelijk onderhevig aan 8,40 EUR BTW indien het 21% tarief, maar door de lage intrinsieke waarde wordt het - en ik citeer de verordening - "geacht te zijn aangegeven voor het vrije verkeer" waardoor de douane de BTW niet gaat innen. Het is dus niet zozeer de BTW-heffing die wegvalt, het is eerder het innen van de BTW - en de administratie die daar bij komt kijken - dat wegvalt.

Voor bepaalde producten, alcohol bijvoorbeeld, wordt de BTW wel degelijk geind, ook indien de intrinsieke waarde onder de 22 EUR valt, en dan wordt er ook met de verzendkost rekening gehouden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waarbij mijn punt blijft, dat als je de verzendkosten niet in rekening neemt voor het bepalen of het pakket "waardevol genoeg is om BTW te heffen", dat je ze ook niet in rekening zou mogen nemen om de BTW dan te berekenen; 2 maten en 2 gewichten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Waarbij mijn punt blijft, dat als je de verzendkosten niet in rekening neemt voor het bepalen of het pakket "waardevol genoeg is om BTW te heffen", dat je ze ook niet in rekening zou mogen nemen om de BTW dan te berekenen; 2 maten en 2 gewichten.
Nochtans levert transport een toegevoegde waarde en is het dus een kandidaat voor de "belasting over de toegevoegde waarde". Als je hier in Belgie iets stuurt met een koerier, betaal je ook BTW op de transportkost. bpost heeft een vrijstelling tot en met 10kg (evenals de brievenpost), daarna moet je bij bpost ook BTW betalen op een nationale zending.

Maar goed, je mag altijd gaan pleiten in Brussel om de BTW op transportkosten af te schaffen, ik ben zeker dat Fedex/UPS/DHL je gaan steunen (niet dat zij daar nog niet voor gelobbyd hebben).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Laatst ook voor gehad, een pakketje net te duur om zonder BTW de grens over te komen, maar goed dat zou wel meevallen. Maar omdat er geen verzendkosten op de documenten stonden gebruikte DHL hun eigen kosten om BTW op te rekenen... Dus de BTW kwam hoger uit dan het pakket... Dus ja, ze rekenen BTW op de verzending.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”