Waterstof energie van de toekomst?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Nob schreef:Wat mij betreft _niet_. Vliegen is in 99% van de gevallen compleet onverantwoord qua energieverbruik.
Grappig dat je deze use-case vermeldt.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is vliegtuigtransport niet zo inefficiënt: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft

Ze zitten vaak aan een kleiner verbruik per passagier dan een wagen waarin een (of twee als het gaat om een niet-zo-efficiënte wagen) persoon zit, per gereisde afstandseenheid.

Wat vliegtuigtransport de das omdoet is de afgelegde afstand die vaak veel groter is.

Maar dus het vliegtuig laten om in de plaats daarvan me de wagen naar Spanje te hossen; nee, voor de uitstoot moet je het absoluut niet doen. Wat de mensen eigenlijk vooral zouden moeten laten, is het willen reizen over zo'n grote afstanden.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ok, we pikken er weer maar één stukje uit, maar kom:

Reizen in een wagen doe je zelden met 1 of met twee, maar met het gezin.
In dat Wikipedia artikel gaan ze er ook van uit dat alle zitjes in het vliegtuig zijn opgevuld, want meestal ook niet het geval is.

Toegegeven, die cijfers zien er beter uit dan verwacht, desondanks (zoals je zelf al aanhaalde) is het vooral de afstand die nefast is.
(met de wagen leg je nooit zo'n afstand af om op reis te gaan)
Als je de lange afstanden dus schrapt, heb je het vliegtuig gewoon niet meer nodig, want de wagen/trein/bus/... zijn efficiënter.
(tenzij in uitzonderlijke gevallen zoals bvb een donorhart ofzo dat moet getransporteerd worden).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nob schreef:Lol En waarom zou de petrochemie waterstof willen als winnaar? Zodat zij de distributieketen in handen kunnen blijven houden, kortom: winstbejag.
Daar heb je me verkeerd begrepen denk ik. Los van wat de industrie momenteel denkt. Laat je niet misleiden door mijn alias. Waterstof kan alleen een succes worden als het op een duurzame manier geproduceerd en gebruikt wordt.

Ik probeer alleen maar een model op te stellen van hoe we het in de toekomst moeten gaan veranderen. Wat dat is broodnodig en onvermijdelijk. Ik heb het hogerop ook al gezegd, dat het een en/en verhaal zal moeten worden, waarbij het ene het andere niet uitsluit. Ik wil alleen maar aangeven dat het met elektriciteit alleen niet zal lukken. Waterstof en elektriciteit zullen de basis moeten vormen. Maar er zijn nog oneindig veel mogelijkheden zoals het terug winnen van de warmte die momenteel massaal verspild wordt door onder andere die (petro)chemie om maar iets te noemen.
De steden zijn de sleutel tot die oplossing. Driekwart van de uitstoot gebeurt momenteel in verstedelijkt gebied. Daar ligt dus een opportuniteit om dat aan te pakken. Antwerpen bijvoorbeeld is het perfecte speelveld om iets op te starten.

Momenteel wordt er voor de gemakkelijke weg gekozen, die op lange termijn alleen geen oplossing biedt. Het is dus tijd dat we alle mogelijk pisten uitbouwen. Het is mogelijk mits de nodige goodwill en een rationeel denken, los van eigen gewin, want anders gaan we het kunnen schudden vrees ik.

Wat die vliegtuigen betreft heb je zeker een punt. Ook daar vraagt het een ommezwaai. Treinen kunnen bijvoorbeeld een pak overnemen, maar dan blijf je natuurlijk gebonden aan de infrastructuur. Maar het is ook in die optiek mogelijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Geloof je zelf echt dat alle werkgevers, stations, gemeentepleinen, ... hun stukje parkeerbeton vol laadpalen gaan zetten?

Vandaag in DeStandaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171004_03113615
Elektrische auto’s goed voor stroomvoorziening
De doorbraak van elektrische wagens brengt de Belgische stroomvoorziening niet in gevaar, stelt de energieregulator Creg. Het is zelfs een troefkaart.
Klinkt tegenstrijdig met wat ik hier beweer, maar laten we vooral verder lezen.
Bij zijn rekenwerk ging de Creg ervan uit dat een wagen in België gemiddeld 15.000 kilometer per jaar rijdt. Wat neerkomt op 41 kilometer per dag. Daarvoor moet maar een beperkt deel van het vermogen van de batterij – 20 procent – worden aangesproken. Het grootste deel van dat vermogen kan worden ingezet om ’s nachts als het fors waait en de windenergieparken op volle toeren draaien, stroom te stockeren.
Wie koopt er een elek wagen? De mensen die elke dag naar de Delhaize rijden?
Ik zie nu enkel Tesla en i3 rijden. Die kopen zo'n auto heus niet om elke dag naar de bakker te gaan :).
>> assumptie 1 is al volledig fout
Volgens de Creg moet nog wel een belangrijke voorwaarde vervuld worden voordat de elektrische wagenvloot kan meehelpen om de stroombevoorrading te verzekeren. De oplaadbeurten thuis moeten perfect getimed worden. Ze moeten gebeuren als het stroomaanbod de vraag overtreft, wat leidt tot lage stroomprijzen op de groothandelsmarkt. Om daarop te kunnen inspelen, zijn slimme of digitale meters nodig en aangepaste tariefformules bij de energieleveranciers.
Slimme meters zijn er nog niet, laat staan de apparatuur om te reageren op signalen van zo'n slimme meter
>>> assumptie 2 is ook al fout
Volgens de energieregulator zal er voor 5 miljoen elektrische wagens elk jaar 19 procent meer stroom nodig zijn.
Volgens Febeg verbruikten we vorig jaar 83TWh
20% = 16TWh meer
dat toveren we echt niet zomaar bij hoor :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”