blu Ray - 4k

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb nu al een jaar een 4k tv maar heb er enkel nog maar hoogstens hetgeen telenet digicorder doorgeeft op bekeken. Om nu een blu Ray speler aan te schaffen en beginnen schijfjes te kopen, voel ik ook niet zoveel, dus zijn er online diensten waar je een blu Ray of hoger kan huren zodat dit naar je tv gestreamd wordt zonder beeld en geluidsverlies. Dus een soort Netflix maar dan in extreem hoge kwaliteit alsof je het schijfje thuis zelf zou hebben.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Met het juiste abonnement heeft Netflix 4K...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

bartman schreef:Dus een soort Netflix maar dan in extreem hoge kwaliteit alsof je het schijfje thuis zelf zou hebben.
Netflix biedt zulke extreem hoge kwaliteit bij heel wat films en series. Net zoals Amazon Prime Video en Videoland
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Volgens mij biedt er geen enkele " extreem hoge kwaliteit alsof je het schijfje thuis zelf zou hebben ". Een 4K BluRay is minstens 50 Mbps en supporteert tot >100 Mbps. Netflix 4K zit rond de 15 Mbps. Of je dat verschil ook effectief ziet, laat ik in het midden (heb zelf geen 4K TV omdat voor mij 1080p al meer dan genoeg is).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bitrate zegt niets over de kwaliteit.
Streamingaanbieders gebruiken de efficiëntste codecs en encoders ter wereld. Met de VP9-codec en de EVE encoder of de H.265-codec en de x265-encoder halen ze identieke kwaliteit aan de helft van de bitrate van de stokoude H.264-codec.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Inderdaad, die codecs worden steeds krachtiger (en vereisen dan ook meer verwerkingskracht - of dit nu door de CPU of een dedicated chip is) en zijn door de jaren heen niet meer met elkaar te vergelijken. Een MPEG-2 of H.264 AVC codec (vanop de BR schijfjes) met dezelfde bandbreedte is stukken lager in kwaliteit dan de nieuwste versies zoals hierboven aangehaald.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:Bitrate zegt niets over de kwaliteit.
Streamingaanbieders gebruiken de efficiëntste codecs en encoders ter wereld. Met de VP9-codec en de EVE encoder of de H.265-codec en de x265-encoder halen ze identieke kwaliteit aan de helft van de bitrate van de stokoude H.264-codec.
Wellicht weet je het niet maar 4K BluRays gebruiken ook H.265. Dus ik vergelijk bitrates met dezelfde codecs.
Maar nogmaals: het is nog maar de vraag of je het ziet. Ik reageerde voornamelijk op de OP die expliciet zegt 'alsof je zelf de schijf hebt', waarmee het leek of de TS beter wil dan 4K Netflix.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik probeer het op te zoeken maar vind voorlopig nog niets over H.265 op BR schijfjes ... https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Video
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wat het geluid betreft, krijg je bij Netflix of consorten dezelfde kwaliteit als het schijfje?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Ik probeer het op te zoeken maar vind voorlopig nog niets over H.265 op BR schijfjes ... https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Video
Het gaat dan ook over 4K BluRays, niet de gewone HD BluRays: https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray . "encoded using High Efficiency Video Coding" of dus maw H.265.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

En liggen die schijfjes ook hier in de winkel?
Lijkt mij een specificatie te zijn die maar weinig in de markt beschikbaar is ... En al zeker als het al incompatibel is met de vorige BR-spelers.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ja. Via deze link kan je het volledige aanbod 4K Ultra HD Blu-ray's van Bol.com bekijken: https://www.bol.com/nl/l/dvd/-/N/3133/f ... blu-ray_3_

Spelers voor deze schijfjes zijn vooralsnog relatief duur: https://tweakers.net/categorie/781/blu- ... sVJsbW0tAA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

bartman schreef:wat het geluid betreft, krijg je bij Netflix of consorten dezelfde kwaliteit als het schijfje?
Neen, Netflix biedt Dolby Digital Plus 5.1 of Dolby Atmos bij enkele titels, andere streamingdiensten hebben vaak slechts beperkt aanbod met Dolby Digital 5.1 of stereo. Op schijfjes heb je nog andere, betere varianten van surround zoals Dolby TrueHD.

Netflix 4K is sowieso al een reuzensprong vooruit in vergelijking met de Telenet Digicorder.
Wil je het beste van het beste, dan biedt UHD Bluray het grootste aanbod, natuurlijk wel tegen een onbetaalbare prijs.
Daarnaast heb je nog streamingpionier Vudu, maar niet te bekijken via een Belgisch IP-adres: http://www.watchvudu.com/UHD/
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

selder schreef:En liggen die schijfjes ook hier in de winkel?
Lijkt mij een specificatie te zijn die maar weinig in de markt beschikbaar is ... En al zeker als het al incompatibel is met de vorige BR-spelers.
Toen BD opkwam, zag ik vaak het volgende:
"Blu-ray + DVD included".
Wellicht voor de mensen die nog geen player hadden.

Nu zie ik quasi overal UHD BD schijfjes liggen in de winkels.
Bijna overal staat er nu op:
"4K Ultra HD + Blu-ray + digital download"

Dus ja: ze beginnen voldoende op de markt te komen, en er is gedacht over compabiliteit.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

en zit hdr ook al dan niet op die schijfjes of bestaat dat enkel bij streaming?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

De UHD BluRays hebben ook HDR, HDR10 (meestal) of Dolby Vision.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Bij mijn weten zijn alle 4K blurays die op dit ogenblik beschikbaar zijn allemaal met (minstens) HDR10. Het gaat hand in hand. Zelfs de 4K versie van Blade Runner heeft een HDR-sausje erover gekregen.
Sommige hebben Dolby Vision (wat een verbetering is tov de standaard HDR10 omdat er tot op frame-niveau HDR-metadata wordt meegegeven. HDR10 is voor de hele film dezelfde mappings. En dan ook nog eens Samsung dat met HDR10+ op de proppen komt, zelfde als Dolby Vision maar dan opensource. nog een standaardje er bij dus..)

Deze zomer was er bij wehkamp.nl een actie rond de LG UP970 4k blurayspeler (welke ook dolby vision aankan) voor slechts 133€. Spijtig dat je niet vanuit België kon bestellen, anders had ik er wel eentje.

Binnenkort komt dan de Xbox One X, welke ook een 4k bluraylezer aan boord heeft, dat wordt misschien de interessantste optie. Maar voorlopig geen Dolby Vision daar. (hoewel dolby vision nu volledig softwarematig kan draaien en de XOX er in principe mee overweg kan, ligt het probleem bij de licentiekost)

Ze houden de consument goed bezig met hun uitvindingen. Zo hebben we de film Heat op VHS gekocht, op DVD, op bluray, en wie weet binnenkort 4K bluray? Maar ben het wat beu.. Zelfde met de Star Wars filmen. Eerst op VHS, dan op DVD, dan bluray.. het is wel genoeg geweest eigenlijk.. :lol:
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Bij 4K heb ik me voorgenomen enkel films te kopen die ook echt in 4K zijn opgenomen (kan je gelukkig makkelijk checken op IMDB!). Aan upscaling doe ik niet mee deze keer.

En je moet als consument inderdaad wel opletten met die 2 soorten HDR. Veel van de UHD-spelers ondersteunen enkel HDR10.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zorba schreef:Bij 4K heb ik me voorgenomen enkel films te kopen die ook echt in 4K zijn opgenomen (kan je gelukkig makkelijk checken op IMDB!). Aan upscaling doe ik niet mee deze keer.
Dat heeft volgens mij niets met upscaling te maken, om de simpele reden dat het originele filmmateriaal analoog is, en niet digitaal. Ik dacht trouwens dat veel van die analoge formaten die gebruikt zijn een enorm hoge resolutie hebben dat het digitizen naar 4K nog altijd zinvol is. Ik denk eigenlijk niet dat er ooit digitaal opgenomen is met resoluties die lager zijn dan 4K, of het moet met films zijn gelijk Blair Witch Project dat opgenomen was met een camcorder (als de verhalen kloppen).
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Zorba schreef:Bij 4K heb ik me voorgenomen enkel films te kopen die ook echt in 4K zijn opgenomen (kan je gelukkig makkelijk checken op IMDB!). Aan upscaling doe ik niet mee deze keer.
Maar je zit nog altijd met de overgrote meerderheid van films die dan wel in 4K en hoger zijn opgenomen, maar de Digital Intermediate is in de meeste gevallen nog steeds 2K. Dus je 4K bluray is in feite een upscaled 2K beeld.

Voorbeeldje: Guardians Of the Galaxy Vol.2: 8K source, 2K DI master, 4K bluray :)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Zo maken ze het wel heel ingewikkeld... Beetje jammer maar ja.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe zit dat met bv een apple tv (3de generatie) die ondersteuning heeft voor H.264.
Kan die dan geen 4k afspelen via de netflix app?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Voorlopig kan geen enkele AppleTV 4K afspelen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Idd, geen 4K voor AppleTV. Daar komt morgenavond rond 19h verandering in. De meeste 4K TVs hebben toch een SMART gedeelte met een Netflix app die dan wel 4K kan doen?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

raf1 schreef:Bitrate zegt niets over de kwaliteit.
Streamingaanbieders gebruiken de efficiëntste codecs en encoders ter wereld. Met de VP9-codec en de EVE encoder of de H.265-codec en de x265-encoder halen ze identieke kwaliteit aan de helft van de bitrate van de stokoude H.264-codec.
Bitrate in combinatie met gebruikte codec, gebruikte kleurendiepte en gebruikte resolutie geven anders wel een indicatie van de kwaliteit.

Aangezien HEVC tweemaal zo efficiënt is als AVC qua compressie met behoud van kwaliteit, kan je stellen dat op dezelfde resolutie en met dezelfde kleurendiepte het bestand maar half zo groot moet zijn om dezelfde kwaliteit te geven.

Maar van FHD naar (4k-)UHD geeft een verviervoudiging van de data, wat je dus kan reduceren tot een verdubbeling bij het omschakelen van AVC naar HEVC als videocodec. Maar het is dus nog steeds een verdubbeling! Aangezien kwalitatieve rips in FHD met AVC vaak 8 tot 10GiB groot zijn, moeten UHD-rips die kwalitatief niet willen onderdoen aan die FHD-rips een bestandsgrootte van 16 tot 20GiB hebben voor hetzelfde bronmateriaal maar dan in UHD.

Even uitrekenen: een film van 20GiB van 2,5 uur speelduur geeft 136,5MIB per minuut of 2,28MiB per seconde wat gelijk is aan een bitrate van 18,2Mibit/s. Oh snap, niet eens zo veel! Had ik eigenlijk niet verwacht. 8)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

JamesEarlGray schreef:Aangezien HEVC tweemaal zo efficiënt is als AVC qua compressie met behoud van kwaliteit, kan je stellen dat op dezelfde resolutie en met dezelfde kleurendiepte het bestand maar half zo groot moet zijn om dezelfde kwaliteit te geven.
HEVC kán tweemaal zo efficiënt zijn, maar dat is niet altijd zo, een encoder kan ook zo ingesteld worden dat een groot deel van de efficiëntie van de codec niet benut wordt. Je kan dus nooit de kwaliteit beoordelen door alleen naar de bestandsgrootte of bitrate te kijken.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

bartman schreef:Ik heb nu al een jaar een 4k tv maar heb er enkel nog maar hoogstens hetgeen telenet digicorder doorgeeft op bekeken. Om nu een blu Ray speler aan te schaffen en beginnen schijfjes te kopen, voel ik ook niet zoveel, dus zijn er online diensten waar je een blu Ray of hoger kan huren zodat dit naar je tv gestreamd wordt zonder beeld en geluidsverlies. Dus een soort Netflix maar dan in extreem hoge kwaliteit alsof je het schijfje thuis zelf zou hebben.
Iets die meteen in mij opkomt is Kaleidescape. Maar als je fysieke schijfjes duur vindt dan is dat geen optie.
Als downloaddiensten voor films in België het je ook ultraflix en iTunes.

Gewone Blurays zijn overigens niet persé duur, en de kwaliteit is dik in orde. Upscaling naar 4K doet wonderen, en dat gaat ook met een goedkope speler, daarvoor hoef je niet persé een Oppo 105D 8)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een vraagje.

Ik wil mijn hobby wat verleggen van pc naar films voor het moment


Ik heb een oled 4k tv van LG de: lg oled 55b7v

Ik heb nog geen blu rays dus die moeten allemaal aangeschaft worden. Ik zal ook wel plaats moeten maken om ze erg te stockeren maar dat zal minder een probleem zijn.

Raadden jullie 4K blu ray aan? Ik ben dan niet bezig over de kwaliteit in spé maar eerder prijskwaliteit.
Ik heb netflix in 4K. Netflix kost mij 14 euro per maand.
een 4K blu ray disk kost me per film 25 euro.

Het is geen eerlijke vergelijking maar ik wou me toch afvragen is me dat het geld waard of ga ik beter elke week naar de cinema?

Alvast bedankt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Misschien is een Apple TV met 4k films nog wel een goede tussenoplossing. Heeft allebei voor en nadelen...
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

boonpwnz schreef:Ik heb een vraagje.

Ik wil mijn hobby wat verleggen van pc naar films voor het moment


Ik heb een oled 4k tv van LG de: lg oled 55b7v

Ik heb nog geen blu rays dus die moeten allemaal aangeschaft worden. Ik zal ook wel plaats moeten maken om ze erg te stockeren maar dat zal minder een probleem zijn.

Raadden jullie 4K blu ray aan? Ik ben dan niet bezig over de kwaliteit in spé maar eerder prijskwaliteit.
Ik heb netflix in 4K. Netflix kost mij 14 euro per maand.
een 4K blu ray disk kost me per film 25 euro.

Het is geen eerlijke vergelijking maar ik wou me toch afvragen is me dat het geld waard of ga ik beter elke week naar de cinema?

Alvast bedankt.
Persoonlijk begin ik niet meer met schijfjes. Die tijd is voorbij vind ik. 4K blu rays zullen nooit meer mainstream worden. Streaming is de toekomst. Ok, de kwaliteit is wel beter van zo een blu ray, maar daarvoor moet je al heel goed kijken.
Ik heb op dit moment Netflix 4K, Amazon Prime video en soms eens een 4K film via iTunes. De 4K resolutie biedt niet zoveel voordeel tov 1080p. HDR10 en Dolby Vision daarentegen bieden wel een wereld van verschil.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Streamen isd de toekomst. Dat kan.

Ik heb nu wel een smart TV maar ik zie ook dat apple tv nu mubi ondersteunt.

Heeft iemand ervaring met mubi en kan je daar veel films zien?

Ik zie dat het allemaal wat alternatieve zijn. Heb liever de commerciële...

Zijn er nog andere streamingdiensten dan netflix enzo.
een platform om eventueel streams te huren?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

boonpwnz schreef:Streamen isd de toekomst. Dat kan.

Ik heb nu wel een smart TV maar ik zie ook dat apple tv nu mubi ondersteunt.

Heeft iemand ervaring met mubi en kan je daar veel films zien?

Ik zie dat het allemaal wat alternatieve zijn. Heb liever de commerciële...

Zijn er nog andere streamingdiensten dan netflix enzo.
een platform om eventueel streams te huren?
Als je gewoon films wilt huren via AppleTV zou ik iTunes nemen. 5€ per film en vele zijn in 4K HDR.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Het is geen eerlijke vergelijking maar ik wou me toch afvragen is me dat het geld waard of ga ik beter elke week naar de cinema?
Hangt er gewoon van af of je liever thuis of in de cinema naar film kijkt. Maar zoals dus in de paar posts hierboven ook al aangehaald, als je dan toch thuis wil kijken, komt huren/streamen nog veel goedkoper uit.
We hebben hier thuis op een periode van 15 jaar ook bijna 2000 DVDs verzameld, en achteraf gezien is het gewoon zonde van 't geld. Sinds we Netflix hebben, kopen we nagenoeg niets meer. Erger nog, al paar keer een film op Netflix gekeken, zelfs al hebben we die op DVD (moet toegeven dat ik van onze hele collectie zeker 25% zelf nog niet gekeken heb). Anderzijds moet ik er wel bij vertellen dat we op een andere manier naar film kijken, vooral omwille van kinderen. Vroeger was het toch echt een 'thuis naar de cinema gaan', volledig afgezonderd, lichten uit, en het 5.1 systeem op cinema-volume. Tegenwoordig is films kijken gewoon veel vluchtiger en meer consumeren dan genieten.
Enige BluRays die hier nog binnenkomen is omdat we ze cadeau krijgen, en het nog altijd leuker is van echt iets te krijgen dan de zoveelste cadeaubon.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Met Bluray schijfjes ga je wel nog altijd veel betere kwaliteit hebben dan streamen, zowel beeld als geluid. Aan jou de afweging of het de investering waard is.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Wat Tomby zei, daar ligt volgens mij de reden ook waarom 4K bluray (naast een te hoge prijs) niet echt zal doorbreken voor de gemiddelde consument: het is inderdaad films en TV consumeren geworden, de kwaliteit en beleving zijn van ondergeschikt belang wat het voor cine- en audiofielen lastig maakt omdat content, aanbod en tech meer daarop afgestemd wordt. Ik wil het nog altijd ten volle in de homecinema sfeer beleven, maar velen hebben bv. al genoeg aan een smartphone of tablet schermpje en hebben de film/serie dan ook 'gezien' (maar volgens mij niet 'ervaren').

Ik moet regelmatig terugdenken aan één van de regels van Peter Hinssen: Good enough beats perfect.. En dat is met streaming vandaag net hetzelfde: "good enough" voor de grote massa..

Voor mij persoonlijk kan streaming nog altijd niet winnen op vlak van kwaliteit. Dezelfde film in 4K streaming of 4K bluray? Toch maar het schijfje, dankjewel. Zelfs 4K streaming vs gewone bluray zal ik eerder bluray prefereren. Alleen het geluid al.

Maar om nu te zeggen dat ik 4K bluray altijd verkies boven een fullhd bluray? Hmm.. Eerlijk: voor de meeste films niet, eigenlijk.

Voor sommige films kan het de moeite zijn. bv. Guardians Of The Galaxy Vol. 2 zijn de kleuren en details in HDR prachtig. Zelfde met Planet Earth II waar het toch nog een andere ervaring geeft in 4K HDR dan 'gewoon' 1080p bluray (ondanks dat veel van het gebruikte beeldmateriaal geen echte 4K was).

Voor oudere 'remastered' films in 4K: mehh.. Your mileage may vary.. Heb zo naar The Bourne Identity gekeken en de grain/granularity was zo zichtbaar en nadrukkelijk dat het mij eigenlijk stoorde/afleidde :-) Ik zat te denken: nu zit ik in 4K te kijken, gaat een derde van het beeld verloren aan wemelende zwarte korrels en vlekjes :lol: (uiteraard was de grain er altijd al, het viel gewoon meer op nu)

Tot slot: streaming is inderdaad de toekomst, en er zal een moment komen waarbij het ook voor mij aanvaardbare kwaliteit wordt op vlak van beeld en geluid. Maar vandaag nog niet :)


P.s. AppleTV 4K: Er zit een soort van bug in Dolby Vision icm OLED schermen dat vooral bij de AppleTV 4K naar boven kwam (maar is niet specifiek voor de appletv): elevated blacks. Dus zwart was grijs in DV terwijl dat dezelfde content in HDR10 zwart wel zwart is. Blijkbaar een probleem van Dolby zelf, er is een fix van hen, maar het zijn de TV-fabrikanten die een firmware update moeten uitbrengen. Geen idee of die fix ondertussen er al is voor je C7 maar ik zal wel uit de boot vallen met m'n E6.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ah ok.

Dus jullie raden apple TV icm film 4k te huren op itunes?

Het is niet zo goedkoop als netflix maar is de kwaliteit dan beter dan netflix?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

In kwaliteit zie ik geen verschil tussen iTunes en Netflix.
Maar op iTunes is de keuze véél groter(zeker als je recente films wil zien) en de films komen vaker een paar dagen/weken eerder op iTunes dan op GooglePlay.
Gebruikersavatar
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 aug 2011, 10:33
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Voor de geïnteresseerden: bij http://realorfake4k.com kun je ook meer details zien m.b.t. bron van de film (is het in 4K geschoten of is er upscaling toegepast). De site is verder niet zo spannend, maar je kunt wel makkelijk per film e.e.a. opzoeken.

Oudere films worden soms opnieuw 'gemastered' vanaf de originele film waarop het geschoten is en heb je eindresultaat op UHD Bluray met HDR(10) en dan kan het resultaat ook goed zijn. Een voorbeeld hiervan is mijn inziens Terminator 2 (http://realorfake4k.com/my-product/term ... ement-day/). Die ziet er in 4K/HDR mijn inziens echt goed/zuiver uit, ik was aangenaam verrast. Andere oude(re) films zijn soms inderdaad erg korrelig en leiden af van de film (alhoewel er puristen zijn die zeggen dat de maker het ook zo bedoeld heeft :-) ).

Het valt mij op dat nieuwe(re) films daarentegen soms wel in 4K zijn geschoten maar dat de master in 2K is. Zie bijv. Guardians of the Galaxy 2 (http://realorfake4k.com/my-product/guar ... axy-vol-2/). Neemt niet weg dat GotG2 er desalniettemin super uitziet op het scherm! Zoals eerder vermeldt heel scherp en kleuren die van het scherm afspatten.

Het is maar om te zeggen dat je per film nog altijd het beste met je eigen ogen het resultaat kunt beoordelen :beerchug: Net zoals de discussie rondom codecs, bitrates en resolutie zijn er steeds meerdere factoren die bepalen wat kwaliteit is die je waarneemt.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Klopt, ik had dat van GOTG2 down en upscaling hier in deze thread al in september vermeld. Handige website van je voor de puristen ;)

Maar doet inderdaad niets af aan de beeldkwaliteit in dit geval, dus ondanks 2K Digital Intermediates kan het nog een goed eindprodukt zijn.

Zal T2 bij gelegenheid eens in 4K proberen :) (De hele film is frame per frame remastered dus kan niet anders dan goed zijn, niet? Heb de recente 3D remaster en die was heel goed! Ik verkies dan ook nog altijd 3D boven de 4K-versies for the fun of it. Behalve Bladerunner 2049. Heb die halverwege gewoon afgezet, maar dat heeft niets met 3D of 4K te maken: zat me steendood te vervelen bij die film.)

Even weer on-topic: hoewel ikzelf niets van Apple heb (of voorlopig wil), denk ik dat de iTunes catalogus icm de AppleTV 4K een ijzersterke combo is voor de meeste mensen. Je kreeg er 4K bij voor hetzelfde geld als HD, en wat ik ook wel goed vond: ze bieden zo veel aan in Dolby Vision (heeft toch een streepje voor op HDR10). Zo zijn er films die bij iTunes in DV beschikbaar zijn, maar op UHD bluray 'slechts' in HDR10. (maar omwille van bitrate en geluidsmogelijkheden is de itunes-stream daarom niet beter voor sommigen).

Nadeel AppleTV: voorlopig nog geen Dolby Atmos bij iTunes maar zou zogezegd ooit eens komen (geen nieuws over voor DTS: X dacht ik?) . Ook geen 4K Youtube maar dat is eventueel op te lossen via de app op je smart tv mocht je het willen. Dus geen echt grote nadelen voor de meesten.

p.s. (offtopic): de Dolby Vision firmware fix voor LG 2017 oled's is gereleased.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”