betaalde tijd bij privaat verkoop

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 401 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer

betaalde tijd bij privaat verkoop

Berichtdoor Joe de Mannen » 14 Aug 2017, 09:09

Het verkoopforum is redelijk druk dezer dagen, het gaat allemaal om 'opruimen' en dus privaat verkopen, maar ik zag een paar keer dat er bij 'verzendkosten' ook kosten voor 'tijd' worden vermeld. Is dat er niet een beetje over ?
Als je tijd betaald moet worden, ben je dan niet professioneel aan het denken ipv tweedehands en privaatverkoop ?

Is het er niet over dat je een paar euro vraagt om iets in een doosje te doen en naar de post te brengen ? moet je dan ook geen kosten rekenen als iemand iets komt ophalen ? dat kost je misschien wel meer tijd.

Just my 2cts.

J.

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Bedankt: 106 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer

Re: betaalde tijd bij privaat verkoop

Berichtdoor cloink » 14 Aug 2017, 09:13

Als het duidelijk op voorhand gecommuniceerd wordt, lijkt me aan de koper om hier al dan niet mee akkoord te gaan. Ik zie het verschil niet helemaal met de super-scherpe prijzen op sommige webshops, maar waar je dan wel extra moet betalen voor "order processing", elke betaalmethode, enz.

Je moet het maar zo bedenken: als de verkoper dit niet meer expliciet mag vermelden, verhoogt hij gewoon de verkoopsprijs met 5€ ofzo. :)
ooh. shiny.

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 424 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Berichtdoor selder » 14 Aug 2017, 09:23

Ha ja, mijn tijd is mij dierbaar, en ipv 7,98€ (of whatever) te vragen (voor een verzekerde verzending met track&trace omdat de post inherent onbetrouwbaar is) vraag ik gewoon 10€ zodat het een mooi rond bedrag is. Maar als het u niet aanstaat om 1,36€ of whatever voor "de tijd" te geven dan 1) komt ge het ophalen of 2) gaat ge niet akkoord en koopt ge het niet hé...

En eigelijk concludeer ik net het omgekeerde: omdat het een verkoop door een particulier en niet door een professional is (die één of andere overeenkomst heeft om goedkoop pakjes te versturen ipv elk pakje apart naar de post te brengen) is het toch maar logisch dat de verkoper die kosten niet op zich wil nemen...

Goztow
Administrator
Administrator
Bedankt: 599 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer

Berichtdoor Goztow » 14 Aug 2017, 09:48

Ik denk dat ik het laatste voorbeeld hiervan heb gepost. Bij mij gaat het om iets dat ik weggeef. Daar wil ik uiteraard zo weinig mogelijk dierbare tijd in stoppen. Als iemand het komt ophalen, is het helemaal gratis want dan kost het mij een paar minuutjes. Als ik het moet verzenden, dan moet ik inpakken, naar de winkel, in de rij staan, betalen, communiceren en dat vraagt tijd. Eigenlijk is die 2,5 euro die ik daar extra voor vraag veel te weinig.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Joe de Mannen » 14 Aug 2017, 09:58

Ik heb het niet over iemand persoonlijk, iedereen doet wat hij wil, het viel mij gewoon vrij recent een paar keer op en ik kan daar niet bij.
Maar als ik het goed begrijp is je tijd om iets op te sturen geld waard maar de tijd die het kost om te wachten op iemand, babbeltje te slaan, enz niet ?
Als je het niet wil opsturen, geef dan ook die mogelijkheid niet, denk ik dan.

Het gaat in beide gevallen toch "gewoon" om uw vrije tijd ? je hebt iets liggen wat je niet meer nodig hebt en wil eer nog iets van recupereren ipv het weg te gooien, daar kies je zelf voor en daar steek je tijd in, dat weet je op voorhand.

Het is een kronkel in de redenering die ik niet kan volgen, het zal aan mij liggen. Of aan de tijdsgeest...

J.

Goztow
Administrator
Administrator

Berichtdoor Goztow » 14 Aug 2017, 10:02

Het is eigenlijk een soort van aanmoediging om zelf op te halen, zonder uit te sluiten van toch op te sturen.
Afbeelding Waze user

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 14 Aug 2017, 10:06

Er is toch een groot verschil tussen "naar de post gaan en alles afhandelen" dan gewoon thuis zijn en doen wat je wil totdat de deurbel gaat? Of als jij afgesproken hebt met iemand dan zit jij op een stoel te wachten tot het zo laat is?

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 148 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Berichtdoor Tomsworld » 14 Aug 2017, 10:08

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook doe want :

- soms is er is een pakketje duurder ander tarief reken ik niet door.
- ik koop verpakkingsmateriaal ( verpak folie, soms degelijke dozen, tape )
- ophalen is veel minder miserie
- als ik echt mijn tijd zou doorrekenen zou het nog veeeel duurder zijn, want de post hier sta je altijd te wachten.

Het is particuliere verkoop dus idd als de vwdn je niet aanstaan kom je niet tot een koop het is niet dat hier monopolisten zitten :-)
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

Nob
Erelid
Erelid
Bedankt: 67 keer
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

Berichtdoor Nob » 14 Aug 2017, 10:10

Ik begrijp beide standpunten wel.

Langs de ene kant is tijd nu eenmaal kostbaar en begrijp ik dat er wordt tegenop gezien om naar het postkantoor te gaan enzoverder (= de grootste reden dat ik hier nog niets te koop heb gezet, ook al heb ik thuis nog wat harde schijven enzo liggen).

Lans de andere kant, zijn we hier een kleine community, en als er al niet iets 'gratis' kan gedaan worden voor elkaar, dan wordt het wel triestig op de lange duur. Er wordt hier toch ook geen geld gevraagd om te antwoorden op een vraag (want dat kost ook tijd).

Goztow
Administrator
Administrator

Berichtdoor Goztow » 14 Aug 2017, 10:14

Het is allemaal een kwestie van nut. Ik haat om naar winkels te gaan, dus daar durf ik iets voor te vragen. Ik sla graag een babbel dus daar geef ik graag iets voor weg.
Afbeelding Waze user

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 14 Aug 2017, 10:25

Nogmaals: niemand van de verkopers hier is er professioneel mee bezig, en de kosten voor alle "extra's" (inpakken, adres printen, naar de post gaan, opvolgen,...) worden betaald van ons eigen geld, voor grote bedragen maakt het allemaal niet uit, maar als je iets verkoopt aan €20, en je moet er zelf nog €7 insteken, dan heb je het maar verkocht aan €13...

Voor mij persoonlijk (al heb ik wel door dat het hier niet over iemand persoonlijk gaat) ben ik van in Tienen naar de kust gereden om een laptop van €1000 te verkopen... Maar voor een prul van €30 zie ik dat niet zitten nee :)

Nob schreef:[...] Er wordt hier toch ook geen geld gevraagd om te antwoorden op een vraag (want dat kost ook tijd).

Dus die 15 seconden die het kost aan "tijd" om een reply te typen ga je vergelijken met de 30 minuten die het kost om naar de post te rijden (met de auto of met de fiets) daar te wachten in de rij om je pakket af te geven?

boonpwnz
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor boonpwnz » 14 Aug 2017, 11:02

Bij mij is het zo.

Ik heb een prijs exclusief verzending.
Als je het snel ophaalt haal ik er afhankelijk van product nog iets van de prijs af.

Als het na een lange tijd zal worden opgehaald is het gewoon de prijs en verzending heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: fusabe
Bedankt: 305 keer
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer

Berichtdoor Tim.Bracquez » 14 Aug 2017, 11:24

Naar de post rijden kost toch ook gewoon benzine ?

Tenzij je door 2 door service neemt en dan ben je er niet met 10euro :)

Vroeger met Kiala vroeg ik ook altijd 5 euro ipv de 4,5 euro. Maarja, uiteindelijk gaat er ook een hoop tape in.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 14 Aug 2017, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim Bracquez, tim@fusa.be, https://www.fusa.is
Dedicated Servers - https://fusa.is/offer

KRL100
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor KRL100 » 14 Aug 2017, 11:30

Ik doe het ook hoor, verzending met Kiala binnen BE vraag ik 6€ ipv 4.5€. Doos zoeken, verpakken (inderdaa je tijd), tape, etiket aanmaken, printen, en pakket gaan afgeven. En dan mag ik nog van geluk spreken dat ik een Kiala op 300 meter van mijn deur heb, hier in Diksmuide. Die was net 3 weken gesloten en ik mocht ermee naar Nieuwpoort rijden...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Joe de Mannen » 14 Aug 2017, 11:34

Ik begin dus meer en meer te zien dat het gewoon aan mij ligt... ik word oud denk ik.

J.

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer

Berichtdoor Sinna » 14 Aug 2017, 11:40

Zolang het op voorhand duidelijk is, zou ik er niet te veel aan tillen. Ik durf ook al eens 'per ongeluk' iets teveel overschrijven als ik hier iets aangekocht heb.
Computer(k)nul

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1790 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer

Berichtdoor r2504 » 14 Aug 2017, 12:16

Als de verkoper aangeeft X-euro te rekenen voor verzending is dat prima wat mij betreft.

Of die x-euro dan gebruikt wordt voor BPost, Kiala, envelopes, doosjes, tape, benzine, nieuwe schoenen voor de fiets, 10 minuten tijd, ... of wat dan ook maakt toch niet uit ?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Uitgedeelde bedankjes: 221 keer

Berichtdoor Tomby » 14 Aug 2017, 12:53

Ik rondde vroeger toch eerlijk gezegd ook alles naar boven af. Deels om gemakkelijker bedragen te hebben, maar ook gewoon uit redenering dat buiten je buiten de postzegels inderdaad ook nog andere kosten hebt (vooral verpakking en verplaatsing).
Maar het is zoals hierboven iemand zegt: wat maakt het nu uit of iemand die paar euro in de verzendkost steekt of het bij zijn verkoopprijs lapt... Uiteindelijk is de verkoop dan toch gewoon een overeenkomst waarbij de koper ok is met wat hij er bruto voor betaalt, en de verkoper met wat hij er netto voor krijgt.
Afbeelding

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 210 keer
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer

Berichtdoor nickz » 14 Aug 2017, 13:20

Joe de Mannen schreef:Of aan de tijdsgeest...

Ik denk dat het vooral dat is. Tegenwoordig draait alles rond geld, iets doen voor uw medemens zit er bij velen niet meer in. We zijn een egoïstische samenleving geworden.

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen. Bv. onlangs stuurde Userbase-lid faqts mij een CI module op, volledig gratis met zelfs nog een leuke postkaart erbij. Ik had zelf nog voorgesteld om op z'n minst toch de portkosten te betalen (twee postzegels), maar dat wou hij niet.

Nu is dit zeker niet iets wat ik verwacht als iemand iets gratis weggeeft, dus zeker geen verwijt naar Goztow of anderen, maar het is wel hartverwarmend dat er nog zo'n mensen bestaan. Als ik iets tweedehands verkoop, dan reken ik zelf wel alleen de portkosten door indien de koper het graag wil laten verzenden.

Goztow
Administrator
Administrator

Berichtdoor Goztow » 14 Aug 2017, 14:02

Goh ja ik heb al di'ge' weggegeven en bij die persoon geleverd op ee' afgesproken plaats die op mijn weg was. Ik haat gewoon naar winkels of de post gaan. Dus jah... Lijkt me geen tijdsgeest.
Afbeelding Waze user

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 442 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 14 Aug 2017, 17:18

Ik vind het alvast een interessante discussie die zeker ns gevoerd mocht worden, maar ik zie er echt geen graten in, zolang die bedragen de spuigaten niet gaan uitlopen. Maar dat zullen ze wss nooit doen, want dan word je zoiezo aan de schandpaal genageld en verkoop je niks meer :-)

1207
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor 1207 » 14 Aug 2017, 17:52

ITnetadmin schreef:Ik vind het alvast een interessante discussie die zeker ns gevoerd mocht worden, maar ik zie er echt geen graten in, zolang die bedragen de spuigaten niet gaan uitlopen. Maar dat zullen ze wss nooit doen, want dan word je zoiezo aan de schandpaal genageld en verkoop je niks meer :-)

zo'n beetje ryan-air stijl
alles gratis maar voor elke scheet moet ge bijleggen

as ge meent dat ge nog recht op een netto uurloon hebt voor de rommel die ge aan het verkopen zijt, reken dat dan door in uwe prijs hé

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1790 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer

Berichtdoor r2504 » 14 Aug 2017, 18:22

ITnetadmin schreef:zolang die bedragen de spuigaten niet gaan uitlopen.

En stel nu dat iemand 50 euro vraagt voor verzending... dan blijft het nog jou keuze om daarop in te gaan of niet... ik zie nog steeds het probleem niet.

ITnetadmin schreef:dan word je zoiezo aan de schandpaal genageld en verkoop je niks meer :-)

Goh, er zijn hier een aantal mensen die denken voor hun spullen nog de nieuwprijs te krijgen... maar ook hier weer, iedereen is vrij erop in te gaan of niet.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 386 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor heist_175 » 14 Aug 2017, 19:35

Ik begrijp de frustratie/ergernis, maar als het te grof wordt, prijs je uzelf natuurlijk uit de markt.
r2504 schreef:Goh, er zijn hier een aantal mensen die denken voor hun spullen nog de nieuwprijs te krijgen... maar ook hier weer, iedereen is vrij erop in te gaan of niet.

Ook al zien passeren en me telkens ingehouden om er commentaar op te geven.
Of een 2dehandsprijs die incl verzending (en behandelingskosten) nauwelijks onder de nieuwprijs ligt.
Maar: it's a free world.

Ik zou van heel de zwik niet wakker liggen :)

Terug naar “Allerlei”