Led verlichting in caravan begint 's nachts te pinken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb in onze caravan de 2 hoofd verlichtingspunten een LED-lamp (phillips) in gedraaid.
De ene heeft een ingewerkte schakelaar, de andere eentje aan het hoofdeinde van het bed. Dat werkt goed, alleen begon die laatste plots om 2u 's nachts te flitsen. Niet echt knipperen, maar een flits elke +- 20 seconden.
Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Op 230V vermoed ik ? en met een dimmer misschien ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Op camping, ingeplugd op 220. Geen dimmer.
Vorig jaar in Frankrijk hadden we dat ook, maar toen heb ik gewoon de lamp uitgedraaid en er niet meer aan gedacht.
Dit jaar in Nederland dus hetzelfde liedje, vandaar mijn vraag. Ik versta het totaaaal niet...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

oorzaak is dat de lamp met slechts een draad uitgeschakeld wordt, dus er blijft één draad continu aan de lamp hangen.

Bij een slecht ontworpen LED-lamp (de meeste dus) is dat voldoende om energie op te slaan en eenmaal voldoende energie opgeslagen, brandt de LED.
Uiteraard zeer kort omdat de opgeslagen energie direct opgebruikt is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ok, dus na een paar uren is er energie voor een flits zeg je.
Hoe komt het dan dat er na een paar uur bij ons een flits komt om de 20 seconden?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Omdat de ontlading niet volledig is bij de flits.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik heb zelf ook nog dergelijke LED thuis gehad . Dan enige tijd 1 lamp vervangen door halogeen. (In armatuur van 2 lampen)
Nadien 2 nieuwe LED gekocht en probleem is opgelost.
Nieuwere designs houden wellicht rekening met dit fenomeen en lossen dit probleem op. Vermoedelijk door een weerstand over de opgeladen condensator te plaatsen . Net voldoende afvoeren van energie om te beletten dat condensator oplaadt indien op 1 draad aangesloten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

cadsite schreef: De ene heeft een ingewerkte schakelaar, de andere eentje aan het hoofdeinde van het bed. Dat werkt goed, alleen begon die laatste plots om 2u 's nachts te flitsen.
Het fenomeen doet zich dus alleen voor op de ene led, waar er nog een stukje kabel is tussen de schakelaar en het lampje. Deze schakelaar vervangen door een 2-polige kan ook een oplossing zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Eigenaardig allemaal. Bedankt voor de info!
Ik zal op zoek gaan naar een tweepolige schakelaar maar voor caravans is dat allemaal wat moeilijker. Anders wordt het een spaarlamp of gloeilamp.

Mobiel verstuurd
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je zou kunnen proberen om de andere draad te schakelen maar ik ben niet zeker of dat gaat helpen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:Je zou kunnen proberen om de andere draad te schakelen maar ik ben niet zeker of dat gaat helpen.

J.
En de volgende camping zijn fase en nulleider ergens omgewisseld, dan brengt dat weer niks op (maar in deze situatie zal het vast wel helpen).
Misschien kan je je stekker van je caravan er "ondersteboven" insteken bij de aansluiting.
Probleem opgelost...

Als handige Harry kan je natuurlijk ook met een multimeter eens nameten tussen de aarding of je schakelt op fase of nul.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@hierboven: heeft een caravan dan standaard geen accu, die aan de stroom hangt op de camping, maar waarbij alles toch via de accu (al dan niet via by-pass) gebeurt? Dan heb je wel AC->DC->AC, maar zijn fase en nul altijd gelijk.


Anyway, simpelste definitieve oplossingen zijn al voorgesteld:
-Je koopt een spaar- of halogeenlamp
-Je koopt een dubbelpolige schakelaar (mijns inziens beter in dit geval, maar de kans zit er wel in dat je 2 extra kabels zult moeten leggen tot aan de schakelaar)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

blaatpraat schreef:Anyway, simpelste definitieve oplossingen zijn al voorgesteld:
...
3- je koopt een nieuwere type led lamp die dit fenomeen niet heeft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb nog eens gekeken, de lamp boven de tafel heeft denk ik een dubbelpolige schakelaar. Hoe de bekabeling zit bij de andere kan ik niet zien.
Een blauwe CE stekker omgekeerd steken zal niet lukken.
Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe lamp, maar mijn madam is lastig. Het moet eentje zijn die nog minder licht geeft dan de huidige en dat is al maar eentje van minder dan 300 lumen. Voor een E27 is dat precies een beetje het minimum.

Mobiel verstuurd
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Een dimbare led-lamp, waarbij je de dimmer quasi altijd halfopen plaatst?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

In een caravan plaats je niet zomaar effe een dimmer. Die bekabeling zit helemaal weg, de schakelaars hebben andere maten.
Ik heb een jaar de tijd om een flauwe lamp te vinden, zal wel lukken.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

2 mogelijke oorzaken waardoor de led knippert :

- De een-polige schakelaar is defect en geeft nog een beetje contact om een kleine reststroom te laten vloeien om de led op te laden.

- De schakelaar is niet defect, maar de fitting waar de lamp inzit geeft door aan het chassis van de caravan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”