Digitale radio (DAB) en stop FM

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

beste Nick wanneer de telecomnetwerken niet meer werken zal de toevoerstream van het radiostation ook de antennesite niet meer bereiken en zal er zowiezo geen uitzending zijn... deze morgen nog eens aan de lijve ondervonden, tgv graafwerken een hoogspanningskabel geraakt, mijn netwerken staan allemaal op een ups maar ik had geen internet , omdat de voeding op de straatkasten was weggevallen, en na enkele uren begaven mijn upsen het dan ook nog eens, en heb ik nog de pech gehad dat de hoofdrouter gesneuveld is...dus voorlopig geen uitzendingen meer..
Niet iedereen heeft straalverbindingen naar Nordkring, de VRT idd wel, de commerciele in elk geval niet allemaal....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fredo66 schreef:Dan heb je geluk, oude woonst waarschijnlijk.
Een woning van 13 jaar oud zou ik niet direct een oude woonst durven noemen.

Ik heb één Unifi LR hangen op de eerste verdieping en dat geeft voldoende dekking in gans m'n huis. Een tijdje geleden is daar een Unifi AC Lite bijgekomen (tweedehands op de kop getikt) voor 5 GHz en een sneller verbinding.
fredo66 schreef:In mijn nieuwe woonst (sterk geisoleerd dus) gaat het wifi signaal van mijn fritzbox geen 2 kamers ver. Boven helemaal geen ontvangst, zelfs niet in de badkamer boven de router.
Vloerverwarming soms ? Trouwens in een nieuwe woning niet overal UTP voorzien is ook niet echt slim (m'n badkamer is verleden jaar gerenoveerd en die is dus voorzien van UTP en stroom waar m'n Sonos hangt).
fredo66 schreef:En er is nog een argument contra voor steamingradio: als je veel naar radio wil luisteren en je hebt maar een basisinternetabonnement riskeer je aan het einde van de maand niet toe te komen als je ook nog netflix en dergelijke wil
Akkoord... al denk ik niet dat iemand die Netflix gebruikt een basisabonnement heeft.
fredo66 schreef:Je hebt wel zeer veel vertrouwen in de lange levensduur van je Sonos. Mijn broer had ook zoiets. Enkele maanden geleden mocht hij van de ene dag op de andere het bij het huisvuil zetten omdat dat merk niet meer samenwerkt met zijn muziekstreamingdienst ...
Ik luister dan ook niet naar muziekstreamingdiensten... genoeg aanbod zo in combinatie met m'n eigen verzameling (zelf gekocht voor alle duidelijkheid). Trouwens wat is "ook zoiets"... dat klinkt niet echt kwaliteitsvol, en het ook met DAB loop je dit risico zoals reeds gebleken is.

Ik wil hier trouwens niet beweren dat streaming de heilige graal is... maar gewoon dat het een optie is die ik persoonlijk toch zou overwegen. Verder moet iedereen voor zichzelf bepalen hoe hij omgaat met kost, dataverbruik, flexibiliteit, aanbod, ...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Er is nog een alternatief nl: wie een Digitale TV abonnement heeft kan ook via die digitale TV platformen van zowel Proximus als Telenet ook naar radio zenders luisteren via de TV decoders, de TV hoeft daarom niet aan te staan aangezien er op de TV decoders ook audio aansluitingen aanwezig zijn en het dus volstaat van die met de stereo installatie te verbinden.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

laroyj schreef:beste Nick wanneer de telecomnetwerken niet meer werken zal de toevoerstream van het radiostation ook de antennesite niet meer bereiken en zal er zowiezo geen uitzending zijn...
Niet iedereen heeft straalverbindingen naar Nordkring, de VRT idd wel, de commerciele in elk geval niet allemaal....
Norkring heeft een eigen fibre backbone naar de meeste antennesites.
Norkring.png
Dat ik bij een grote ramp niet meer naar TOPradio kan luisteren zal het minste van mijn zorgen zijn (de gelovigen onder ons zullen misschien wel behoefte hebben aan de gebeden op Radio Maria :angel: ). Het belangrijkste is dat de staatszenders operationeel blijven om de burger te informeren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

...maar daar heb je vooralsnog FM voor, en de overheidszenders zullen ze wel als laatste afschakelen, dat is geen voordeel van DAB+ tov fm...
vraag me trouwens af voor hoelang die fiberbackup van energie voorzien is onderweg, Norkring zal wel een noodgenerator hebben, net zoals de VRT, maar de zwakste schakel zal zich wel tussenin bevinden...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Vloerverwarming soms ? Trouwens in een nieuwe woning niet overal UTP voorzien is ook niet echt slim (m'n badkamer is verleden jaar gerenoveerd en die is dus voorzien van UTP en stroom waar m'n Sonos hangt).
Mijn broer is twee jaar geleden in een nieuwbouwappartement getrokken. Was een bouwproject in Brussel van een 6-tal gebouwen die een nu ex-veld opvullen, toch wel een serieus project van omvang. Hij heeft overal stopcontacten met ook netwerkaansluitingen.

Maar dat was omdat toen hij het appartement kocht het nog in ruwbouw was en hij als optie en meerprijs dat uitdrukkelijk wou. Volgens wat hij mij vertelde vereiste dat toch wel wat telefoontjes doen en aandringen en uitleggen wat hij nu juist wou. Ze waren dat niet gewoon, was een a-typische vraag. Is uiteindelijk wel goed gedaan. Misschien is het afhankelijk van de bouwpromotor of ze zoiets standaard doen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:
fredo66 schreef:Dan heb je geluk, oude woonst waarschijnlijk.
Een woning van 13 jaar oud zou ik niet direct een oude woonst durven noemen.
Nu ik zelf een nieuwe heb, ik durf dat wel :-)
fredo66 schreef:In mijn nieuwe woonst (sterk geisoleerd dus) gaat het wifi signaal van mijn fritzbox geen 2 kamers ver. Boven helemaal geen ontvangst, zelfs niet in de badkamer boven de router.
r2504 schreef:Vloerverwarming soms ? Trouwens in een nieuwe woning niet overal UTP voorzien is ook niet echt slim (m'n badkamer is verleden jaar gerenoveerd en die is dus voorzien van UTP en stroom waar m'n Sonos hangt).
Vloerverwarming jawel. Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.
Of het slim is of niet om overal utp te leggen laat ik in het midden. Duur was dat in ieder geval wel, dan liever in elke kamer een dab radio en enkel utp in woonkamer, beide slaapkamers en nog 1 beneden voor voip.
r2504 schreef:
fredo66 schreef:En er is nog een argument contra voor steamingradio: als je veel naar radio wil luisteren en je hebt maar een basisinternetabonnement riskeer je aan het einde van de maand niet toe te komen als je ook nog netflix en dergelijke wil
Akkoord... al denk ik niet dat iemand die Netflix gebruikt een basisabonnement heeft.
Ik dus wel, maar woon dus ook maar alleen. "Steamingradio", da's een leuke typo ... Als daar maar geen Studio Brussel of MNM rage van komt ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

fredo66 schreef:Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.
Een muur in een nieuw huis is zelden dikker dan 16 cm bestaande uit een cm plaaster aan elke kant en een holle snelbouwsteen (meer lucht dan steen).
Een oud huis heeft volle bakstenen binnenmuren, niet zelden van 20cm en meer.
Binnenmuren worden zelden geïsoleerd en al zeker niet met alu folie bedekte isolatie, dus ook hierdoor heb je geen last. De buitenmuren daarentegen hebben meestal wel 1 of 2 lagen van die alu folie wat dan weer voorkomt dat je GSM ontvangst deftig is binnen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

ok, voor binnenmuur heb je gelijk, maar laag tss gelijkvloers en verdieping, dat is toch behoorlijk dik.
En nu ik eraan denk, boven in de slaapkamers ligt laminaat. Daarbij werd zo'n vocht/geluidsisolerend tapijtje gelegd dat aan 1 kant er verdacht veel als alufolie uitzag ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Voor vloeren is het inderdaad een ander verhaal. Daar zijn oude huizen vaak voorzien van houten opbouw en in nieuwbouw met gewapend beton.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fredo66 schreef:Vloerverwarming jawel. Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.
Vloerverwarming is een soort vlechtwerk van koperen buizen... niet ideaal voor WIFI lijkt me.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
fredo66 schreef:Vloerverwarming jawel. Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.
Vloerverwarming is een soort vlechtwerk van koperen buizen... niet ideaal voor WIFI lijkt me.
Koperen buizen?? Geld op overschot?
Bij mijn weten wordt hiervoor kunststof gebruikt.
Vloerverwarming wordt meestal wel gebruikt op een gewapende betonnen constructie met een vrij dikke chappe laag. Vaak wordt er ook een isolatieplaat met kanalisering gelegd op het beton met hieronder weer de alu folie. Dus een dik pak beton/chappe en isolatie zorgt voor een serieuze afscherming van draadloos verkeer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Koperen buizen?? Geld op overschot?
Oh, geen idee... ik ben geen installateur... dacht dat de kunststof louter een bescherming was.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

en het water , zelfs in die pvc buizen houdt het HF ook een deel tegen.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Vloerverwarming is een soort vlechtwerk van koperen buizen... niet ideaal voor WIFI lijkt me.
Idd geen koper, wel alpex: een meerlagige buis.
opgebouwd uit een combinatie van vernette polyethyleen (VPE) en aluminium. Rond de binnenste VPE kern wordt een stompgelaste aluminiumbuis aangebracht. Vervolgens wordt de buitenste VPE-laag rond deze kern geëxtrudeerd waardoor we een VPE/ALU/VPE buis bekomen die de voordelen verenigt van kunststof en metaal
http://vloerverwarming.begetube.com/alp ... lagenbuis/

Ik denk niet dat het water veel invloed gaat hebben op wifi ontvangst, maar idd wel op DAB.
Toen ik in Leuven op kot zat, stond er een berkenboom voor het raam. In de lente zoog die zich vol water en was onze DVB-T ontvangst verstoord (vooral in de dagen nadat het geregend had).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen koper dus maar aluminium... evenmin ideaal voor radiogolven.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik vind het nog altijd jammer hoe weinig eenvoudige DAB+ radio's er zijn. Ik wil geen bluetooth of internetradio of 8 menu's. Ik wil een paar preset zenders en een volumeknop.
De Philips AE5250 die we hier hebben werkt goed, maar is al jaren niet meer geupdatet en niet meer verkrijgbaar.
Afbeelding
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Er zijn meer merken dan Philips. Ik heb hier een Sony XDR-S61D staan. Vergelijkbaar qua grootte en "bomma-proof".
Met de bovenzijde heb je voldoende voor de dagdagelijkse bediening (power, volumedraaiknop en preset 1-4) en aan de voorzijde heb je een draaiknop om tussen alle beschikbare zenders te navigeren en ook scannen naar nieuwe zenders kan je met één knop, zonder in een menu te moeten duiken.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

goede tip, ziet er geschikt uit. Wel nogal aan de prijs (80 euro) voor een radiootje
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bababa schreef:Ik vind het nog altijd jammer hoe weinig eenvoudige DAB+ radio's er zijn.
Een DAB radio voor thuis gebruik :bang: Je hebt amper een handje vol radio's... gewoon een internet radio heeft heel wat meer te bieden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Voor thuis is een dab idd niet echt nodig, maar een klein radiootje voor wat experimenteel gebruik is niet overbodig. Ik heb een Denver dab-20 gekocht, maar het ontvangst in huis waar ik het eigenlijk nodig heb is er slecht.

https://www.radiowinkel.com/a-50083034/ ... dab-en-fm/

Een buitenantenne plaatsen vind ik er dan weer over. Mss kan hij op kantoor wel zorgen voor de late uren op te vullen. Internet is daar tamelijk afgeschermd.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

r2504 schreef:Een DAB radio voor thuis gebruik :bang: Je hebt amper een handje vol radio's... gewoon een internet radio heeft heel wat meer te bieden.
Een DAB - radio is wel lekker makkelijk te bedienen en qua zenders : veel meer zenders dat je zou denken.
Maar uiteindelijk luister ik en gezin toch gewoon naar max. 4 tal zenders
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Helaas is de DAB+ ontvangst in mijn huis of op mijn locatie erg slecht. Meer een Sangean draagbare ontvang ik op de meeste plaatsen niks. Een Tivoli Model One Digital ook maar op één plaats, een dan nog maar zozo, eigenlijk niet bruikbaar. Het enige dat goed ontvangt is een klein Sony radiootje. Het goedkoopste, meest banale van de reeks... Met om altijd net te luisteren is de klank te plat. Aangesloten op een hifi is het perfect.
En hoe je het ook draait of keert, streaming radio is altijd een gedoe. Het gebruiksgemak het er niet op vooruit als je van fm weg moet.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

in de wagen ervaar ik het ook, 15 km weg van de dab+ mast en hij verspringt alweer naar het fm alternatief, gelukkig is dat er nog, wat na afschakelen fm, niks meer dan, of er zullen een hoop dab+ masten moeten bijkomen, de toekomst is broadcast over 5G, maar daarvoor moeten er zowiezo een hoop antennes bijkomen, leve internetradio en fm..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Ik beschik ondertussen zelf al 10 jaar over internetradio, maar in de auto zal het toch nog niet meteen algemeen ingeburgerd zijn.
Het gsm-netwerk is één ding, maar de radiostations moeten ook capaciteit genoeg voorzien daarvoor. Bij calamiteiten zal het netwerk ook gevoeliger zijn voor overbelasting, terwijl dit bij etheruitzendingen geen invloed heeft.

Ik weet niet in hoeverre het vermogen bij DAB+ (internationaal) gecoördineerd is, maar ik heb een vermoeden dat dat een stuk hoger zou moeten liggen om echt robuust te zijn. Vlaanderen is maar een scheet groot met weinig reliëf, en heeft nu al 18 tot 20 zendmasten voor DAB+, maar het vermogen is meestal maar een paar kiloWatt. Een zender als Radio 1 of Studio Brussel kan via FM met 4 zenderlocaties heel Vlaanderen (en daarbuiten) bedienen, wel met 20-50 kW ERP per station dus. Het zou al een heel ander beeld geven als DAB-multiplexen bijvoorbeeld 10 kW zouden krijgen.
In tegenstelling tot bij FM zou je niet zo snel andere multiplexen kunnen storen, gezien de afstand van een buitenlandse zendoperator met hetzelfde kanaal in gebruik een pak hoger ligt.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

laroyj schreef:in de wagen ervaar ik het ook, 15 km weg van de dab+ mast en hij verspringt alweer naar het fm alternatief
Ik heb nu al ruim 2 jaar DAB+ in de auto en bij mij verspringt het nooit. Ik gebruik het om eender wanneer overdag het nieuws te hebben, dus mocht het naar FM verspringen merk je dat wel, want op FM zitten ze dan midden in een programma, terwijl ik net het nieuws aan het luisteren was (VRT NWS).

Als ik aan het (thuis)werken ben, zet ik de internetradio op als ik radio wil.
Enkel in de keuken gebruiken we nog FM, al kan je ook daar naar internetradio luisteren met een simpele smartphone...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

vrt nws , dat was DAB en niet dab+, een groot verschil, en dat DAB verhaal is er ook niet meer sinds 1 december, zet hem maar eens op Topradio en rijd eens van Kortrijk naar Roeselare en dan naar Tielt, Aalter en Maldegem, je hoort het niet dat hij verspringt, want de software zorgt voor de nodige latency tussen dab+ en fm, maar je ziet het wel op je display, wanneer je op dab+ of fm zit, en hoort het aan de kwaliteit, te ver van de fm mast is er een duidelijk verschil met de dab+ kwaliteit, heb je echter een heel goede fm ontvangst dan hoor je eigenlijk geen kwaliteitsverschil, en staat de fm mast bij de studio, heb je waarschijnlijk zelfs betere kwaliteit op fm dan dab+, zo ook wanneer er een 320 kbps stream overgenomen wordt of men via een mpx STL werkt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

VRT NWS is gewoon DAB+, alles van de VRT staat op DAB+ en niet (meer) op DAB.
Waar ik mijn radio ook op VRT NWS zet, ik krijg altijd loopzuiver geluid: Brussel, Antwerpen, WVlaanderen, de kust, de Limburg, ...

Ik gebruik het dus al meer dan 2 jaar en nog nooit iets mee voorgehad.
Zou het dan niet aan uw ontvanger liggen?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

r2504 schreef:
Bababa schreef:Ik vind het nog altijd jammer hoe weinig eenvoudige DAB+ radio's er zijn.
Een DAB radio voor thuis gebruik :bang: Je hebt amper een handje vol radio's... gewoon een internet radio heeft heel wat meer te bieden.
Ik wil maar naar 3 (populaire) zenders luisteren, dus waarom geen DAB+.
Internetradio is overbodig en verbruikt nodeloos bandbreedte voor iets dat in de lucht beschikbaar is. Nu een FM-radio kopen is helemaal zot.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

laroyj schreef:in de wagen ervaar ik het ook, 15 km weg van de dab+ mast en hij verspringt alweer naar het fm alternatief, gelukkig is dat er nog, wat na afschakelen fm, niks meer dan, of er zullen een hoop dab+ masten moeten bijkomen, de toekomst is broadcast over 5G, maar daarvoor moeten er zowiezo een hoop antennes bijkomen, leve internetradio en fm..
Hier juist hetzelfde in de auto, kan zelfs niet van het centrum van Hasselt naar mijn woonplaats iets buiten de stad rijden zonder dat het geluid effe weg valt.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Er is blijkbaar veel verschil in radio's. Tussen Limburg en de Westhoek heb ik nog nooit iets ondervonden of onderbrekingen gehad. DAB+ geeft het wel sneller op dan FM als we naar NL rijden.
Wat ik al wel enkele keren heb moeten doen is de zenderlijst vernieuwen omdat het display aangeeft dat er geen ontvangst is, na een refresh krijg ik weer dezelfde lijst, kies het station en dan gaat het weer weken/maanden goed.

Wat betreft weinig zenders, ik heb aan ééntje genoeg 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@heist_175, de vrt zendt pas 1 jaar uit op dab+, weet niet hoe U ze dan al 2 jaar zou kunnen ontvangen..

https://www.demorgen.be/binnenland/moei ... -be5d6599/,
vrt nws heeft trouwens ook maar 48kpbs, komt ook omdat het voornamelijk gesproken is...
https://radiovisie.eu/vrt-radios-verhog ... te-op-dab/

het is een A-merk, JVC, hoor toch van nog veel mensen dat ze problemen met ontvangst van dab+ hebben,en niet enkel in de autoradio, ik heb nog 3 toestellen in huis ook, is ook niet gelijk waar ik ze plaats en hoe ik de antenne uitricht, vrt nws is nu niet bepaald een referentie gezien de specs sterk afwijken van de rest, en kan me trouwens ook de mening niet toedoen dat je de ganse dag door blijft luisteren naar herhalingen van het nieuws...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

laroyj schreef:vrt nws is nu niet bepaald een referentie gezien de specs sterk afwijken van de rest, en kan me trouwens ook de mening niet toedoen dat je de ganse dag door blijft luisteren naar herhalingen van het nieuws...
En waarom zou je VRT NWS niet mogen gebruiken als referentie? Het is niet omdat een station slechts de helft van de bitrate heeft van andere VRT-stations, dat het signaal daarvoor dubbel zo sterk is hé. Het protection level van het signaal is gewoon als dat van andere stations.

Het lijkt me dat je de woorden van heist_175 wat verdraait naar je eigen kraam, hij zegt niet letterlijk dat hij al 2 jaar VRT NWS+ beluistert via DAB+ hé. Hij heeft al 2 jaar een DAB+-ontvanger en heeft nog nooit onderbrekingen gehad, of de technologie nu DAB of DAB+ was.

En de autoradio alleen mag je niet als hoofdfactor nemen, het type antenne kan ook een enorm verschil geven. Plakantennes zijn al helemaal niet de beste oplossing, maar ook bij externe heb je grote verschillen. Je vindt er op Nederlandse fora wel heel wat over terug als je wat zoekt.
Bababa schreef:Ik wil maar naar 3 (populaire) zenders luisteren, dus waarom geen DAB+.
Internetradio is overbodig en verbruikt nodeloos bandbreedte voor iets dat in de lucht beschikbaar is. Nu een FM-radio kopen is helemaal zot.
Voor jou heeft het misschien geen meerwaarde, maar ik snap de reactie van r2504 wel. Enkele dagen geleden toonde ik een Sony DAB+ ontvanger van 80 euro, maar voor 10 euro meer kan je al jaar en dag een internetradio vinden in de Lidl Shop, die beschikt voer DAB+/FM/vTuner-internetradio/Spotify-streaming/USB, een kleurendisplay met de DAB+-slideshows, stationlogo's, cd-hoezen e.d., heeft een afstandsbediening, heeft stereogeluid dat het gezien de prijs het zeker niet slecht doet. Bij dergelijke toestellen zal de etherontvangst wel een stukje zwakker kunnen zijn dan die Sony natuurlijk, maar je hebt er toch veel meer voor terug voor dat kleine prijsverschil.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ik had op 25 december het rare verschijnsel dat ik op de grens (van Breda naar Antwerpen) helemaal geen DAB+ zender meer kon vinden, terwijl ik daar normaal nooit problemen mee heb op dat punt. Na een paar minuten radiostilte dan toch maar de FM knop ingeduwd...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

laroyj schreef:@heist_175, de vrt zendt pas 1 jaar uit op dab+, weet niet hoe U ze dan al 2 jaar zou kunnen ontvangen.
Moet ik echt het inschrijvingsbewijs en de optielijst laten zien :eek: ?
Ik heb al meer dan 2 jaar een auto met DAB/DAB+ ontvanger erin, dat de VRT tussentijds overgeschakeld is van DAB naar DAB+ bewijst alleen maar hoe robuust de omschakeling was, want op het verversen van de zenderlijst na heeft alles altijd gewerkt, ook in Hasselt en ook in Tielt.
Vandaar dat ik me vragen stel bij de auto, de antenne of de radio zelf.

Ik rij overigens met een Opel Astra, wat voor velen toch geen premiummerk of -model is :).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me af in hoeverre dab(+) nog een toekomst heeft.
Voor thuis ben je vaak beter af met gewoon via internet te streamen.
Voor onderweg ben je beter af met gewone fm radio; dat geeft mss wel wat ruis bij slechtere ontvangst, maar ruis aanvaard ik nog onderweg, terwijl bij digitale systemen de ontvangst gewoon onderbreekt (denk macroblokvorming bij digitale tv), wat veel storender is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Alles met digitale broadcasting op een draaggolf heeft alleen maar als nut om meer zenders toe te laten in een frequentieband. Het zal dus nog lang bestaan. Terwijl er voor FM een aantal masten zijn die op zeer hoog vermogen uitzenden, is dat bij dab+ niet het geval.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Ik vraag me af in hoeverre dab(+) nog een toekomst heeft.
Niet iedereen heeft een 10Gb+ mobiel abonnement hé, dus als je radio wil luisteren heb je toch echt iets anders nodig.
Muziek kan je op uw telefoon hebben (hetzij offline Spotify, hetzij MP3's), maar het nieuws of de actualiteit (Radio1 's ochtends en 's avonds) kan je niet op voorhand downloaden hé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Amazor schreef:Een zender als Radio 1 of Studio Brussel kan via FM met 4 zenderlocaties heel Vlaanderen (en daarbuiten) bedienen, wel met 20-50 kW ERP per station dus. Het zou al een heel ander beeld geven als DAB-multiplexen bijvoorbeeld 10 kW zouden krijgen.
Je kan analoge uitzendingen totaal niet vergelijken met digitale... gezien de techniek hebben die net veel minder vermogen nodig.

Vanwege de grenzen waarbinnen deze uitzendingen moeten verlopen is het dus efficienter meerdere low-power zenders te gebruiken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
ITnetadmin schreef:Ik vraag me af in hoeverre dab(+) nog een toekomst heeft.
Niet iedereen heeft een 10Gb+ mobiel abonnement hé, dus als je radio wil luisteren heb je toch echt iets anders nodig.
Muziek kan je op uw telefoon hebben (hetzij offline Spotify, hetzij MP3's), maar het nieuws of de actualiteit (Radio1 's ochtends en 's avonds) kan je niet op voorhand downloaden hé.
Dat heb je me niet horen zeggen.
Ik zei specifiek: voor thuis heb je internetradio, voor onderweg is fm beter qua storingsgevoeligheid (een beetje ruis is niet zo erg, een digitaal signaal onderbreekt direct en dat is storend).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”