Zin/onzin van een 100 Hz TV

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Ik overweeg op dit ogenblik om tijdens de solden een nieuwe TV aan te schaffen.

Normaal ga ik altijd steenvast voor een TV met een paneel van 100 Hz (ik durf wel nog eens naar sportwedstrijden te kijken). Maar wat ik mij net zat af te vragen; als ik het goed voorheb sturen zowel Proximus als Telenet hun beeld door met 50 Hz. Heeft het dan eigenlijk zin om te kiezen voor een TV met een refresh rate van 100 Hz?

Alvast bedankt :-D
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Die 100 en zoveel HZ is niet de refresh rate van het beeld, maar van de achtergrondverlichting. het heeft volgens mij weinig nut, maar zou het beeld wel scherper doen lijken. (= verkoopspraat)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Die van mijn ouders is 50Hz, die van mij 100Hz, bij gewoon tv kijken nog nooit iets bij gemerkt. Bij erg snelle en flitsende beelden wel eens dat het precies net iets vlotter overkomt maar eigenlijk let je daar alleen op de moment dat ge da koopt en eens test (naast elkaar) . Ik heb bij hun tv nooit het gevoel gehad dat het beeld niet mee kon.
Het is veel minder merkbaar in mijn ogen dan 30fps vs 60fps bij gamen bvb. Zeker als de uitzending maar 50Hz is, dan toont hij gewoon twee keer hetzelfde frame he.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Die gaan volgens mij niet gewoon 2x hetzelfde beeld tonen.
Ze berekenen tussenbeelden, en dat kan tot zeer onnatuurlijke scènes leiden.
Er zit immers niet méér informatie in het beeld op de 100Hz TV, maar hij probeert wel dubbel zoveel beelden te tonen.
En dan kan het zijn dat een vechtscène zo vloeiend wordt dat het lijkt alsof ze staan te dansen.
Bij mijn TV staat de "intelligent" frame creation af, ik vind het beeld beter zo, maar ieder doet ervan wat hij wil, natuurlijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

MClaeys schreef:Die van mijn ouders is 50Hz, die van mij 100Hz, bij gewoon tv kijken nog nooit iets bij gemerkt. Bij erg snelle en flitsende beelden wel eens dat het precies net iets vlotter overkomt maar eigenlijk let je daar alleen op de moment dat ge da koopt en eens test (naast elkaar) . Ik heb bij hun tv nooit het gevoel gehad dat het beeld niet mee kon.
Het is veel minder merkbaar in mijn ogen dan 30fps vs 60fps bij gamen bvb. Zeker als de uitzending maar 50Hz is, dan toont hij gewoon twee keer hetzelfde frame he.
Dat dacht ik ergens ook wel. Misscnien beter geld in 4K dan in 100 Hz stoppen.
boulder schreef:Die gaan volgens mij niet gewoon 2x hetzelfde beeld tonen.
Ze berekenen tussenbeelden, en dat kan tot zeer onnatuurlijke scènes leiden.
Let op; ik heb het hier weldegelijk over de paneelfrequentie, NIET over intelligent frames.
Trouwens, in MPEG2 worden er altijd al tussenbeelden berekend :wink:
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

4K met HDR lijkt me dan een toffere upgrade inderdaad.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Logic3S schreef:Let op; ik heb het hier weldegelijk over de paneelfrequentie, NIET over intelligent frames.
Dat gaat samen.
't Is te zeggen : ze kunnen u geen 100 (halve) frames per seconde geven als er maar 50 keer per seconden het halfbeeld ververst wordt.
Als u IFC afzet, dan zult u inderdaad nog altijd 100hz hebben, maar het zal dan maar 50 verschillende halfbeelden per seconde bevatten, die iedere keer eens herhaald worden.
Dat was nog nuttig bij beeldbuizen omdat die flikkerden.
Op LED en dergelijke zie ik het nut van 100Hz niet in als er niet ergens tussenbeelden berekend worden.
Logic3S schreef:Trouwens, in MPEG2 worden er altijd al tussenbeelden berekend :wink:
Ik weet niet waar dat vandaan komt.
MPEG2 is gewoon een compressiemethode (met kwaliteitsverlies) waarmee het beeld doorgestuurd wordt.
Dat werkt weliswaar met verschillende soorten frames, maar dat is gewoon onderdeel van de compressie.
Ze hebben een soort beeld dat het begin van een nieuwe scène aanduidt, en dan een hele hoop frames, die enkel het verschil met dat beginbeeld opslaan, op die manier besparen ze aan informatie die moet opgeslagen worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:(= verkoopspraat)
Ja, dat denk ik ook wel :) Ik herstel wel eens TV's en die LEDs zijn domweg aan een 24 DC voeding gekoppeld. Voor zover ik kan zien knipperen die LEDs helemaal niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Die 100 en zoveel HZ is niet de refresh rate van het beeld, maar van de achtergrondverlichting. het heeft volgens mij weinig nut, maar zou het beeld wel scherper doen lijken. (= verkoopspraat)
Mijn Samsung F8000 heeft zelfs 1000 Hz... ik dacht ook dat het nonsens was maar toen ik destijds ging kijken in de winkel zag ik toch duidelijk een kwaliteitsverschil bij LCD's met dergelijk hoge refresh rates.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Kijk eens tv in de buurt van een halogeenlampen, of een tl-lamp. Hoe je het beeld ervaart hangt voornamelijk af van de omgeving. Bij lcd kan het handig zijn om de achtergrondverlichting sneller te laten knipperen om smeereffecten van de lcd te verdoezelen.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

r2504 schreef:Mijn Samsung F8000 heeft zelfs 1000 Hz... ik dacht ook dat het nonsens was maar toen ik destijds ging kijken in de winkel zag ik toch duidelijk een kwaliteitsverschil bij LCD's met dergelijk hoge refresh rates.
1000 Hz is onzin. Dit is niet meer dan verkoopspraat. Dit model betreft een 200 Hz-panel en ieder softwarematige 'verbeteringstechniek' verhoogt telkens dit getal met factor 200. Die 1000 betreft de 'Clear Motion Rate'. En ja, die zal een beter beeld geven dan een goedkoop 50 Hz-panel. Niet zozeer door de refresh rate, maar door de geheel betere eigenschappen van het panel.
Tegenwoordig wordt de beeldkwaliteit bij Samsung weergegeven door een waarde die PQI (Picture Quality Index) heet. Zo heeft mijn KS8000 een PQI van 2300, terwijl het gewoon een 100 Hz-panel betreft.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tja, ze "moeten" elk jaar iets nieuws verzinnen hé, anders koopt iedereen die tv van 350€.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Logic3S schreef: als ik het goed voorheb sturen zowel Proximus als Telenet hun beeld door met 50 Hz. Heeft het dan eigenlijk zin om te kiezen voor een TV met een refresh rate van 100 Hz?
Ja, de wereld is groter dan Proximus en Telenet. Met een recente smartphone kan je bijvoorbeeld opnames maken in 4K en 60 fps.
Als je die beelden gaat afspelen op een 50 Hz tv, zit je dus al met een probleem. Wat doet de tv met die 10 extra frames per seconde?

Daarnaast is het menselijk oog in staat om beelden te onderscheiden in 13 milliseconden, omgerekend 77 fps: http://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

Dus als jouw wereld groter is dan Proximus of Telenet, dan moet je zeker een 100 Hz tv kopen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:
Logic3S schreef: als ik het goed voorheb sturen zowel Proximus als Telenet hun beeld door met 50 Hz. Heeft het dan eigenlijk zin om te kiezen voor een TV met een refresh rate van 100 Hz?
Ja, de wereld is groter dan Proximus en Telenet. Met een recente smartphone kan je bijvoorbeeld opnames maken in 4K en 60 fps.
Als je die beelden gaat afspelen op een 50 Hz tv, zit je dus al met een probleem. Wat doet de tv met die 10 extra frames per seconde?
De norm 50 of 25 tov. 60 of 30 heeft te maken met de electriciteitsfrequenties (60Hz tov 50Hz).
Volgens mij kunnen die 50Hz panels ook naar 60Hz schakelen (of 100 naar 120) voor NTSC beelden, of Amerikaanse weergavenormen bij digitale TV.
Het heeft ook niets met Telenet of Proximus te maken, in Europa ga je normaal gezien 25fps of 50fps vinden, geen 30fps of 60fps.
Dat is ook zo als je bij andere aanbieders zit.
Zo is de Duitse HDTV (via satelliet) : 720p50.
raf1 schreef:Daarnaast is het menselijk oog in staat om beelden te onderscheiden in 13 milliseconden, omgerekend 77 fps: http://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116
Wat je juist nodig hebt om vloeiend beeld weer te geven is variabel.
Zo zul je, als je de schroeven van een helicopter filmt met 60fps ook niet voldoende hebben om het echt vloeiend weer te geven.
Voor de meeste andere beelden volstaan 50fps al.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Neem nu de schakelfrequentie van een paneel, dus met de achtergrondverlichting continu aan (geen flikkering), dan scoren panelen zeer zwak. Ik bedoel dan de respons die nodig is om een pixel van wit om t' laten schakelen naar zwart. Hoe korter de tijd, hoe minder ghosting je krijgt.
Daarom dat men de achtergrondverlichting laat flikkeren om de ghosting als een frame te laten lijken. Zo lijkt er geen ghosting meer aanwezig te zijn. Dit was vooral handig om fouten in plasmaschermen te verdoezelen. Lcd panelen hebben er minder last van, en een led-scherm helemaal niet. Om dus te weten of het nut heeft kan je beter ook de responstijd van het scherm opvragen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

boulder schreef:Het heeft ook niets met Telenet of Proximus te maken, in Europa ga je normaal gezien 25fps of 50fps vinden, geen 30fps of 60fps.
Dat is ook zo als je bij andere aanbieders zit.
Tijd om je wereldbeeld te updaten: Netflix en Youtube zijn compatibel met elke nieuwe tv en bieden 48 fps of 60 fps aan. Dat gebeurt hier in Europa.
Als je een nieuwe tv koopt, hou je daar toch best rekening mee.

Er worden vandaag reeds films opgenomen in 120 fps, als die films op termijn op Netflix of Youtube gaan uitkomen, zullen die beschikbaar zijn in 120 fps

Billy Lynn's Long Halftime Walk is bijvoorbeeld opgenomen in 120 fps, vandaag is die "normaal" nog niet in 120 fps te bekijken in Europa, maar je kan wel al de 60 fps 4K versie verkrijgen via enkele streamingaanbieders of op UHD Bluray
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Met 100Hz hebben we het over paneel frequentie, niet over frame interpolation of andere verbetertechnieken die theoretische cijfers van 1000Hz verkondigen.

Een 100Hz paneel heeft mijn voorkeur omdat deze doorgaans ook beter zullen omgaan met de verschillende frequenties (50Hz voor EU TV, maar 60Hz voor import, 24Hz en 23.976Hz op Blurays, niet rekening houdend met de enkele 48Hz en 60Hz films). Die schakelen dan naar 50-60-72-71,901Hz bijvoorbeeld. Ook met 3D is de hogere paneel frequentie best bruikbaar (maar die worden naar niet verkocht). Met HDMI 2.1 zullen we stilletjesaan evolueren naar 120Hz, ik verwacht niet dat iedereen plots overschakelt, maar er zullen vast wel 120Hz filmexperimenten en video games zijn.

Hoe gevoelig ben jij voor judder, bewegingsscherpte en artefacts kan een ander niet voor jou bepalen. Los van het paneel heb je ook de processor die behoorlijk kan verschillen tussen de merken en modellen heen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou zeker voor een UHD tv gaan mét HDR(10+)/Dolby Vision.
DVB-S2 tuner niet, daar dit achterhaald is. Dvb-S2x is al op de markt (heb zo'n betaalbare decoder thuis voor goede 200 € met 8 tuners)
http://www.octagon-germany.eu/presse/

Let op in solden dat je geen eindereeks koopt, niet met laatste technologie, soms wacht je beter tot september, tot de modellen 2018 uitkomen.
ik in jan 2016 een samsung van 1200 € naar 800 € (versie 2016). Paar maand geleden kreeg deze reeks een HDR update, blijkbaar mijne niet vermoed ik. (nog geen tijd gehad om HDR uitzendingen te kijken, weet niet of satdecoder dit doorgeeft)
https://news.samsung.com/global/samsung ... 6-suhd-tvs

Let ook op energielabel.

al tijdje terug een sony 49 inch gezien voor 550-600 €, LG 100 € minder (maar daar is er redelijk grote uitval hoor ik)

Op satelliet heb je al veel testuitzendingen in HDR
http://www.satellitetoday.com/regional/ ... o-channel/
http://www.astra.de/18049106/ultra-hd
http://www.totaaltv.nl/nieuws/arte-bren ... satelliet/http://www.trustedreviews.com/opinions/ ... -explained

je hebt ook Dolby Vision
https://www.whathifi.com/advice/dolby-v ... ed-to-know

Soit, ik zie dat je scarlet hebt, die gaan niet snel UHD uitzenden. Mss. eind dit jaar UHD decoders bij Telenet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satsurfer schreef:Ik zou zeker voor een UHD tv gaan mét HDR(10+)/Dolby Vision.
De vraag is of zoiets zinvol is ? Koop je een TV voor 0,1% van de uitzendingen, demo kanalen, of dingen die je zelfs niet hebt via je provider ?

Zoals je zelf aangeeft... Scarlet zal het niet meteen aanbieden en bij TN is het afwachten over hoeveel uitzendingen het gaat.
satsurfer schreef:Soit, ik zie dat je scarlet hebt, die gaan niet snel UHD uitzenden. Mss. eind dit jaar UHD decoders bij Telenet?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, vanaf 400€ heb je al UHD HDR tv, refresh rate +1200 en A++ label, moet je daarvoor sukkelen? Ik zeg niet een OLED te kopen hé

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Je, een LG Oled 4K UHD met alle toeters en bellen is 1450e (55B6 in uitverkoop).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Waarom ga je niet zelf kijken?
Neem een USB stick mee met wat beeldmateriaal naar keuze en vraag aan de verkoper om dit af te spelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

johan.devos schreef:Waarom ga je niet zelf kijken?
Het probleem is dat alle toestellen in "showroom" mode staan te spelen met veel te felle kleuren.

Indien je dat dus doet moet je ook vragen of je de normale instellingen kan bekijken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:Tijd om je wereldbeeld te updaten: Netflix en Youtube zijn compatibel met elke nieuwe tv en bieden 48 fps of 60 fps aan. Dat gebeurt hier in Europa.
So?
PC's werken al jaren op 60Hz of meer.
In de tijd van de beeldbuizen kon je al lezen dat een videorecorder of DVD speler, gemaakt voor 60Hz, werkte op je toestel.
Sluit je je laptop op je TV aan (ook een van jaren geleden) dan schakelt je TV mooi naar 60fps, dat is ook al decennialang het geval.
Mochten ze het niet aankunnen, en gewoon omzetten naar 50fps zou je dat zien, want het beeld zou enorm schokkerig zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Een beetje googlen om te zien of de firmware niet te buggy/traag is, en als je gamet op tv, dan vooral kijken dat de input lag niet te hoog is. Instellingen ga je toch altijd moeten bijwerken want als je superscherp instelt op HD kanaal, dan worden de gebreken van de SD kanalen daardoor veel zichtbaarder.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

11 jaar geleden een HD ready TV gekocht, die toen niet te heel duur was. Vandaag de dag is HD ready nog steeds voldoende voor DVD, Proximus TV, Telenet. Blueray en Netflix full HD niet, maar eerlijk: stoort me niet zolang ik alle content kan bekijken.

Als deze kapot gaat, zal ik waarschijnlijk gaan naar een 4k-TV uit de betere middelmoot. Geen 3d voor mij, dat sla ik over.

Zo zie je: voor elk is er wat wils :).
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

En toch zou ik aanraden om zelf te gaan kijken. We zijn niet allen gelijk en wat de ene als storend geflikker ervaar zie een andere niet. Onder een hoek merk ik 50Hz geflikker. Recht erop kijken merk ik het dan weer niet. Terwijl sommigen gevoelig zijn aan geflikker van plasma.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een Engelstalig artikel dat een en ander verduidelijkt
http://fieldguide.gizmodo.com/everythin ... 1796619322

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Goztow schreef:11 jaar geleden een HD ready TV gekocht, die toen niet te heel duur was. Vandaag de dag is HD ready nog steeds voldoende voor DVD, Proximus TV, Telenet. Blueray en Netflix full HD niet:).
Ik heb mijn 10 jaar oude HD ready TV net vervangen door een Sony 4K scherm, wel het beeld is ook op Proximus tv ongelooflijk veeeeel beter !
HD ziet er nu echt fantastisch uit, !
Ik raad toch aan om HD ready toestellen te vervangen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Sony schermen lijken doorgaans ook te beschikken over erg goede ''upscale'' chips...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

road rebel schreef:En toch zou ik aanraden om zelf te gaan kijken. We zijn niet allen gelijk en wat de ene als storend geflikker ervaar zie een andere niet. Onder een hoek merk ik 50Hz geflikker. Recht erop kijken merk ik het dan weer niet. Terwijl sommigen gevoelig zijn aan geflikker van plasma.
Dat is toch niet van toepassing op backlights bij LCD TVs? Vroeger bij CRT en Plasma is 100 Hz geïntroduceerd om de flikker, die inherent was aan de gebruikte techniek, te verbeteren. Bij mijn weten slaat 100 Hz (en hoger) bij LCD TVs echter op het aantal beelden per seconde wat door interpolatie verkregen wordt, en met als doel een vloeiender beeld te krijgen bij bewegende scenes. Met flikker heeft het m.i. niets van doen.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Tomby schreef:
road rebel schreef:En toch zou ik aanraden om zelf te gaan kijken. We zijn niet allen gelijk en wat de ene als storend geflikker ervaar zie een andere niet. Onder een hoek merk ik 50Hz geflikker. Recht erop kijken merk ik het dan weer niet. Terwijl sommigen gevoelig zijn aan geflikker van plasma.
Dat is toch niet van toepassing op backlights bij LCD TVs? Vroeger bij CRT en Plasma is 100 Hz geïntroduceerd om de flikker, die inherent was aan de gebruikte techniek, te verbeteren. Bij mijn weten slaat 100 Hz (en hoger) bij LCD TVs echter op het aantal beelden per seconde wat door interpolatie verkregen wordt, en met als doel een vloeiender beeld te krijgen bij bewegende scenes. Met flikker heeft het m.i. niets van doen.
Je hebt gelijk, ik heb nog een plasma en twee CRTs dus dat zal wel mijn perceptie van de 50Hz/100Hz verklaren.
Voor de geïnteresseerde vond ik meer info op volgende blog:
https://dimens.tweakblogs.net/blog/1058 ... rates.html
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

De nieuwe graphics van de Ronde van Frankrijk veroorzaken zelfs op de HD kanalen een hoop artifacts door hun transparantie en complexiteit -- vooral de oplichtende puntjeslijn rond bepaalde mededelingen. Dit maakt nog eens pijnlijk duidelijk hoe slecht de beelden gecomprimeerd worden (Proximus TV). Op NPO1 in SD is het zelfs komisch hoe geblurd het beeld is.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

fvhbrugge schreef:
Goztow schreef:11 jaar geleden een HD ready TV gekocht, die toen niet te heel duur was. Vandaag de dag is HD ready nog steeds voldoende voor DVD, Proximus TV, Telenet. Blueray en Netflix full HD niet:).
Ik heb mijn 10 jaar oude HD ready TV net vervangen door een Sony 4K scherm, wel het beeld is ook op Proximus tv ongelooflijk veeeeel beter !
HD ziet er nu echt fantastisch uit, !
Ik raad toch aan om HD ready toestellen te vervangen.
Prijs?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”