Smartphone van China en douane

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Beste forumleden,

Ik heb (denk ik), volgend probleem.
Een tijd terug heb ik een Smartphone besteld in Hong Kong via Gearbest.
Nu ben ik al enige tijd de track en trace aan het bekijken via de website "17track".

Alles verliep goed totdat het pakket hier in België was en er ineens stond:
2017-06-09 15:18 Held by Customs - Invoice missing

Nu als ik ga zoeken op het net dan zeggen sommigen dat je moet wachten en uiteindelijk sturen ze het wel door, dan weer anderen zeggen dat je contact moet opnemen met de douane en nog anderen zeggen contact opnemen met Bpost. Met Gearbest heb ik al contact opgenomen en alles uitgelegd en ze hebben me een pdf doorgestuurd wat eigenlijk de factuur is met zelfs een stempel op.

Als ik op de Tracking site van de Bpost kijk dan staat er alleen dit:
"08/06/2017 07:59 Aankomst in het internationale uitwisselingskantoor BEBRUA"

Wat kan ik nu het beste doen ?
(En ja ik weet dat er kosten kunnen bijkomen, maar daar gaat het hier niet over).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog even wachten, is nog maar een paar dagen

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Kan soms twee weken duren. Kans is dat ze volgens standaard tarief of met een raming factureren.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 568
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Proactief zijn.

Mail sturen naar : [email protected]
Met zendingsnr in onderwerp en factuur als bijlage.

Als mededeling zeg je dat je ziet dat zending vastzit en dat dit de documenten zijn.

Is snelste manier.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Zelf even de factuur sturen is geen slecht idee, bij mij hadden ze een keer de waarde overschat :(
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ja waarschijnlijk is dat het beste wat ik kan doen. Beter het zeker voor het onzekere.
Direct een mail opstellen en sturen naar dat mail adres van helmuteke.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wanneer de postbode binnen enkele weken aanbelt met je pakje kan je "dit probleem" nog steeds oplossen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

raf1 schreef:Wanneer de postbode binnen enkele weken aanbelt met je pakje kan je "dit probleem" nog steeds oplossen.
heu, dan ben je toch beter af vooraf te doen... want anders hebben ze er zelf een random waarde aan toegekend, daarop alle extra kosten berekend,
en dan nog de 15 euro van bpost zelf... en dan heb je dus ook geen idee hoeveel het exacte bedrag is.
staat de postbode aan je deur, heb je niet contant het exacte bedrag, kan je er nog op wachten.

best is zoals hierboven al gezegd is een mailtje sturen naar bpi.csclearance en dan gelijk ook vragen dat ze je vertellen wat de extra kost is die je zal moeten betalen bij aanbieding.
en hopen dat ze het niet verkloten, want dat kunnen die jongens van bpost ook.

ben zelf nog aan het wachten op een terugbetaling: een jas van een 20tal euro hadden zij een veel hogere waarde aan gegeven -volgens hun doordat er een bijgevoegde verklaring van waarde was- die ik nooit heb gezien. versturen van mijn betalingsbewijs e.d. allemaal geen nut. totaal bij te betalen was bijna 27 euro... dus meer als 100% extra... zag ik niet zitten.
heb nooit een finaal antwoord gehad van csclearance en pakketje is uiteindelijk terug richting verzender. nu nog mijn 20 euro terugkrijgen.

ik heb het idee dat ze daar bij de inklaringsdienst van bpost gewoon heel erg willekeurig werken (of heel erg onbekwaam, kan ook)...
zelfs als je documenten toestuurt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Splitter schreef:want anders hebben ze er zelf een random waarde aan toegekend
Dat is helemaal niet zeker. Mij lijkt het daarom beter te wachten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Heb al lang geleerd van DHL/UPS/FedEx te kiezen bij zendingen die douane moeten passeren. Nooit problemen, nooit vertraging. DHL is nog relatief goedkoop vanuit China.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

raf1 schreef:
Splitter schreef:want anders hebben ze er zelf een random waarde aan toegekend
Dat is helemaal niet zeker. Mij lijkt het daarom beter te wachten.
again: er zijn 3 scenario's, en als je gewoon wacht heb je de grootste kans op het meest irritante scenario...
bron is vrij simpel: ik bestel de laatste 3 jaar quasi 2-maandelijks uit china...

ofwel:

1) pakje komt aan, passeert de douane, niks aan de hand
2) pakje komt aan, blijft bij douane zitten en bpost moet "inklaren"
a) er is een CN22 formulier bij, en in de veronderstelling dat dat correct is zullen ze dat gebruiken voor de inklaring (kan je navragen aan de verkoper of dat erbij zit normaal)
b) geen CN22 en ze willen bewijs van waarde (krijg je een brief opgestuurd om betalingsbewijs e.d. terug te sturen, dat via het csclearance adres kan)
c) geen CN22 en ze gokken en/of ze negeren je betalingsbewijs: kan alle richtingen uit, van goedkoper naar duurder dan het normaal zou mogen zijn

ik ben al lang aan het twijfelen om gewoon zelf de inklaring van mijn pakketjes te doen, maar dat weet je dan ook weer bijna zeker dat bpost ze dan nog 2 maand extra gaat bijhouden omdat ze het niet leuk vinden weer eens minder geld te krijgen (ipv hun dienstverlening eens op orde te brengen)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik begrijp dan toch niet helemaal waarom je tweemaandelijks meedoet aan de loterij van de douane en bpost terwijl je zonder zorgen en zonder vertraging pakjes via Fedex/DHL/UPS kan importeren.

Je doet toch alleen verzending via internationale post om kans te maken op scenario 1? Andere redenen zijn er toch niet?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Versturen die ook "gratis"?

Wat ik ook al gedaan heb bij een GSM waar ik extra voor moest betalen, gewoon niet accepteren en laten terugsturen naar China.
De volgende verzending was dan niet meer gratis, een €5 ofzo. En die kwam er dan wel gewoon door.
Geduld, dat moet je wel hebben... :-)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

en dan het risico lopen je pakketje verloren te gaan of je geld kwijt te zijn...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tricolores
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2012, 11:14

Veel winkels (waaronder Banggood) versturen international editions vanaf Spanje tegenwoordig.
Net iets duurder, maar geen gedoe met de douane.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 568
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Als ik de keuze heb dan passeren mijn pakjes altijd via DHL , Fedex , UPS. Je bent 100% zeker dat je rechten en BTW betaalt maar je hebt het tenmiste snel.
Is het via de reguliere post dan passeren deze meestal ook de douane zonder probleem.

Is er geen keuze en ze verzenden via EMS dan is er kak aan de knikker. Pakje wordt tegengehouden bij BPOST (vroeger ABX of DSV heeft dit ook eens gedaan) ze laten dit liggen tot er een federale ambtenaar langskomt , dan sturen ze een papier op voor de factuur en dan wordt het pas ingeklaard. Dus 2 weken later komt pakket toe
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

raf1 schreef:Ik begrijp dan toch niet helemaal waarom je tweemaandelijks meedoet aan de loterij van de douane en bpost terwijl je zonder zorgen en zonder vertraging pakjes via Fedex/DHL/UPS kan importeren.

Je doet toch alleen verzending via internationale post om kans te maken op scenario 1? Andere redenen zijn er toch niet?
klopt... heb er enkel een hekel aan dat als je andere verzendmethodes kiest (dhl, fedex, ...) er meestal verzendkosten bijkomen (ipv gratis) + zowiezo extra kosten.
en dan heb ik nog de slechte ervaring dat ik bij dhl altijd zelf achter de status moet horen en rondlopen als er inklaring dient te gebeuren.
(+ daarbovenop nemen zij ook random bedragen aan heb ik het idee, dus weet je nog altijd niet wat het je zal kosten)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Vraag dat shipper je email of je GSM-nr in de shipment data steekt, dan krijg je automatisch een email/SMS met een link om de betaling van de inklaring af te handelen, tegenwoordig al voor dat de zending in de EU is aangekomen.

Ze nemen effectief de BTW op de aangegeven waarde + invoerrechten (evt) + vaste convenience fee omdat ze de inklaring voor jou doen. Geen random bedragen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En niet te vergeten ook op de verzendkosten

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Vandaag zat er inderdaad een brief van Bpost in de bus.
Maar als ik dit dan hier lees moet ik dat niet meer invullen want ik heb gisterenavond een mail gestuurd, met de factuur (pdf) ?

Ik liet het ook sturen met de gewone post omdat dit tot nu toe altijd goed is verlopen en praktisch altijd door de douane kwam zonder extra kosten.
Eén keer heb ik dit nog eens voor gehad maar dat is al denk ik 10 jaar geleden en toen stond de postbode hier gewoon aan de deur en moest ik €24 extra betalen, dat was voor een DVR, toen had ik ook geen track and trace, daarom dat ik dat nu kon zien. :)
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 568
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

AnD schreef:Vandaag zat er inderdaad een brief van Bpost in de bus.
Maar als ik dit dan hier lees moet ik dat niet meer invullen want ik heb gisterenavond een mail gestuurd, met de factuur (pdf) ?
Idd , niets meer doen. Nog enkele dagen wachten en je on tvangt je pakket. Kosten kan je dan ook zien via trackcode
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Om nog even terug te komen op dit.
Ik had dus een mail gestuurd en 4 dagen erna een reactie gehad waarin stond dat ze het nodige zouden doen voor de inklaring en als ze alle info hadden dan kon ik mijn pakket één van de volgende dagen verwachten zo niet dan contacteerde ze me nog eens.

Dus vandaag na 5 dagen na hun mail mijn toestel ontvangen en moest €44,86 bijbetalen aan de postbode. Eindelijk heb ik het :)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

najaar 2015 een Xiaomi Redmi note2 besteld bij Gearbest. Levering heeft iets meer dan een maand geduurd maar was wel correct en in overeenstemming met deze (Bpost) calculator:
http://www.invoercalculator.be/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ron.
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2018, 11:20

Ik vind dit allemaal zakken vullen ten gunste van de politiekers
er zijn in Belgie multinationals die vrijgesteld zijn van dat soort lasten btw accijnzen administratie en kosten van Bpost en douanekosten
andere bedrijven hebben dan korting
waarom word de gewone burger ook niet vrijgesteld van dit soort kosten net als die multinationals
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

- Grote bedrijven hebben hun eigen inklaringsdienst, en hebben dus geen administratie of inklaringskosten (ze hebben wel de loonkost van hun personeel die op die dienst werkt).
- Kleinere bedrijven die geen eigen douane afdeling hebben, hebben een contract met een douane agentschap, en kunnen dus "kortingen" onderhandelen (korting op de kosten, geen korting op BTW/accijnzen). Zij hebben bpost niet nodig.
- Geen enkele bedrijf krijgt korting op invoerrechten, BTW of accijnzen. Invoerrechten zijn Europees vastgelegd (aan de hand van de doanecodes van de goederen), BTW en accijnzen worden door het land bepaald.

Als de gewone burger, zomaar gratis, zonder invoerrechten en zonder BTW goederen zouden mogen aankopen in China, dat zou pas oneerlijke concurrentie van de winkels, die wel invoerrechten en BTW betalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Een pakje van ons heeft er een kleine 4 weken gelegen.
Op een brief van Bpost na niks van communicatie gehad. De gevraagde facturen en betaalbewijs per email doorgestuurd en daarna was het weer muisttil. Met een wachttijd van telkens een week tweemaal naar Bpost gebeld, bij het laatste gesprek zei de vriendelijke dame dat ze een dossier ging opmaken en volgens haar had BPI 5 werkdagen de tijd om dit te beantwoorden.
De mail met de gevraagde documenten werd op 27/06 verstuurd en door hen beantwoord op 16/07.
Pakket is 20/06 bij Bpost aangekomen en 19/07 thuis afgeleverd.

Als cadeau 20 eur dossierskosten en de sowieso voorziene importkost.

DHL/UPS etc waren helaas geen optie dus verplichte 'loterij'.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij sommige verzenders, zoals dx.com , heb je optie bij de bestelling een extra verzekering af te sluiten tegen eventueel aangerekende douane en inklaringskosten. Nog geen beroep gedaan op die verzekering. Meestal zijn mijn bestellingen ook niet meer dan 22 euro waarop je toch al niets moet betalen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Via aliexpress geven de meeste smartphone aanbieders de mogelijkheid om het vanuit Spanje of het verenigd koningkrijk te verzenden. Dan moet je geen douane betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”