raspberry pi streaming solution vraagje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een beetje een raar vraagje.
Een kameraad had gevraagd om met een raspi te kunnen videos bekijken op zijn tv.

Alleen is bv kodi niet echt geschikt hiervoor, want blijkbaar slaagt kodi er niet in (toch niet makkelijk en out of the box) om zijn library eenvoudig te autoupdaten afhankelijk van de hdd die je erop aansluit (dus de library file op die drive te storen en gewoon in te lezen wanneer die gemount wordt).
Ik heb de indruk dat kodi verwacht dat de volledige library constant beschikbaar moet zijn.

Enfin, lang verhaal kort: dat was zoiezo niet wat gezocht werd als oplossing.
Men wil gewoon op de laptop eenvoudig een file stream opstarten (da's nog een andere kwestie) en dan op de pi automatisch streamen.

Het probleem is dus tweevoudig:
1) Kan je VLC of andere software makkelijk laten streamen met preset instellingen? Als je nu streamt op vlc vraagt hij welke file je wil streamen, zelfs als er al een open is, en hoe de stream moet verlopen. Dat zou allemaal met 1 klik moeten kunnen; gewoon stream klikken en de huidige open file met vooraf toegepaste settings streamen.
2) De raspi (met kodi of iets anders) zou passief moeten luisteren naar een stream op een bepaalde poort, van eender welk IP adres op het lokaal netwerk, en wat aangeboden wordt beginnen te streamen. Dit ook vanuit een preconfigged setting.

Kan dit allemaal, of verwacht ik veel te veel van Kodi, raspi software, en VLC in het algemeen?

Het is echt wel voor een PC leek die gewoon iets wil opstarten op zijn pc en dan via raspi op zijn tv scherm zien.

Googlen geeft niet direct duidelijke antwoorden, vooral veel config geprul en streams individueel opzetten, maar dat is volledig te hoog gegrepen hier; het moet single setup multi use zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het is echt wel voor een PC leek die gewoon iets wil opstarten op zijn pc en dan via raspi op zijn tv scherm zien.
Is hij dan niet beter af met gewoon Chromecast ?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb de indruk dat kodi verwacht dat de volledige library constant beschikbaar moet zijn.
Daar bestaan toch add-ons voor: https://kodi.tv/addons/browse?keyword=u ... =title+ASC
ITnetadmin schreef:Men wil gewoon op de laptop eenvoudig een file stream opstarten (da's nog een andere kwestie) en dan op de pi automatisch streamen.
Met de nightly builds van VLC Media Player moet zoiets gemakkelijk mogelijk zijn met de Chromecast-functie. https://nightlies.videolan.org/index.html
De Chromecast-functie is te vinden in het menu Video>Render>Scan

Het enige wat je dan moet doen is een Chromecast kopen. Andere oplossingen lijken me niet zo gemakkelijk te implementeren.
Je hebt wel projectjes zoals https://github.com/lanceseidman/PiCAST, https://github.com/rajeshpanda/YouPiCast en https://github.com/vincelwt/RaspberryCast maar er zal altijd nog wat programmeerwerk aan te pas komen om dit te laten werken via VLC of een andere videoplayer op een laptop
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Als je met deze opstelling wilt werken, zou ik het volgende aanraden:

Plex installeren op de laptop, en daar je media bibliotheek aan toevoegen.
De plex addon op kodi installeren (of rasplex op je pi zetten).
Deze koppelen aan je laptop (redelijk simpel als je in hetzelfde netwerk zit).

Vanaf dan ga je al je films op de laptop zien, en kun je simpelweg een film streamen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er is geen bibliotheek, dat is het probleem voor de meeste oplossingen.
Er zijn aparte HDDs die aangesloten worden as needed, en je zou gewoon moeten een file kunnen dubbelklikken en streamen naar een client die wacht op een stream.

Ben nu met DLNA aan het proberen; kodi op de pc als server werkt al niet omdat die idd eerst een library wilt maken.
Ik zoek gewoon een manier om met een programma een stream te genereren naar een raspi met kodi op dit moment.

Nog ni veel goed gevonden qua software op dit moment. Tis ofwel niet wat ik zoek, ofwel java based (over mijn lijk).

Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom vlc geen dlna server implementeerd, die gewoon met een simpele klik op de knop een stream gaat uitsturen; dan nog een client die met een simpele klik gaat luisteren naar aangeboden streams et voila.

Ivm die library auto updater:
niet wat ik zoek; ik wil dat ie in dat geval gewoon de xml van de library op de mounted disk plaatst, en on mount/dismount de juiste xmls inlaadt en uitlaadt.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Is Videostream in combinatie met een een Chromecast (ultra) geen oplossing.


De gratis versie om te testen en dan moet je maar zien of je maandelijks/jaarlijks of 1 maal wil betalen ervoor.
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen betalende oplossing, en met raspi, niet chromecast.

Ik wil vermijden met dedicated of closed hardware te werken.
De raspi kan bv nu dit doen, en tijdens andere momenten kan hij iets anders doen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je puur een DLNA controller/renderer setup wil dan zal het volgende werken:
- Raspberry Pi met standaard os, gstreamer 1.0 en https://github.com/hzeller/gmrender-resurrect
- Windows 10 PC rechtermuisklik op bestandsnaam Cast to device
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Je kan in Kodi toch ook buiten de libary om rondneuzen en dingen afspelen, dus file based? Het is natuurlijk best mogelijk dat die content dan niet voorzien is van metadata (mooie titel en foto, randinformatie, etc), maar werken zal het zeker.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

James. schreef:Je kan in Kodi toch ook buiten de libary om rondneuzen en dingen afspelen, dus file based?
De TS wil gewoon vanuit Windows een willekeurig (media) bestand, vanop een willekeurige disk, naar zijn TV sturen
raf1 schreef:Als je puur een DLNA controller/renderer setup wil dan zal het volgende werken:
- Raspberry Pi met standaard os, gstreamer 1.0 en https://github.com/hzeller/gmrender-resurrect
- Windows 10 PC rechtermuisklik op bestandsnaam Cast to device
Ik denk dat dit inderdaad de eenvoudigste oplossing is.
- Ik gebruik hier een Raspberry Pi met osmc
- In Windows 10 rechtermuisklik op bestand > Op apparaat weergeven > osmc
osmc.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zal ik zeker proberen; ik had uit voorzorg op de testkaart al zowel libreelec als osmc geinstalled :-)

Tja, je weet hoe kennissen kunnen zijn he; iets meer dan 2 knopjes indrukken is "te moeilijk" :-)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Om de Windows Media Player te gebruiken als DLNA-Controller, moet ik wel zeggen dat (althans in mijn ervaring met WMP10/11 op Windows tot en met 7) MKV-bestanden niet worden ingeladen in de 'library' van WMP, waardoor die evenmin kunnen wordt gepusht naar de DLNA-renderer.

Is dat ondertussen al verbeterd?

En @philippe_d, mijn excuses, heb daar inderdaad overgelezen.

Edit: als het rechtsklikken is op het bestand en zo pushen, dan zou dat inderdaad moeten werken. :-)
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Dat zal dan wel zonder .srt support zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

FunkStar schreef:Dat zal dan wel zonder .srt support zijn.
Nen echten gebruikt MKVToolnix (of iets anders) om die SRT te muxen in de MKV. 8)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteindelijk dan toch maar met de simpele win10 "cast to device" gewerkt.

Is er dan echt geen enkele andere software die gewoon deze functie doet, zonder perse een hele library te willen configgen en heel je multimedia te willen beheren?
Ik heb er redelijk wat geinstalleerd, maar geen enkele die zo eenvoudig werkt als de win10 built-in, en aangezien ik geen MS fan ben, zoek ik toch een 3rd party proggy dat dit ongeveer hetzelfde doet en portable is, geen gedoe met installers en libraries etc...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”