iPhone of niet? - splits van Ik heb nieuw speelgoed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Daarom vind ik de houding van Geert ook zo zot: dure GSM en tóch elk jaar vervangen, dat is een grove schending van de (of mijn?) budgetdoelstellingen en eigenlijk onnodige verkwanseling van geld. Niemand heeft elk jaar de nieuwste GSM nodig. Sùck it up en hou u aan uw budget, ruggegraatloze materialist. 8)
Met zijn manier van rekenen wordt hij er zelfs nog rijk van ... je koopt eerst een toestel van 1000 euro, verkoopt dit voor 500 euro zodat je voor een toestel van 1200 euro maar 700 euro moet betalen :bang:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind zijn houding helemaal niet zo zot hoor, Iphone buiten en Android binnen , wat is daar nu zo zot aan ?
Het enige zotte aan deze discussie ? jij die gaat doorvragen wetende dat daar sowiso heibel van gaat komen :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:Ik vind zijn houding helemaal niet zo zot hoor, Iphone buiten en Android binnen , wat is daar nu zo zot aan ?
Ik kan begrijpen als je die stap zet als je iPhone versleten is... maar een premium prijs betalen voor een iPhone 7+ en die dan kortelings nadien verkopen is wat mij betreft gewoon geld weg smijten.
iceke schreef:Het enige zotte aan deze discussie ? jij die gaat doorvragen wetende dat daar sowiso heibel van gaat komen :angel:
Ik had helemaal niet de intentie hier een wel/niet iPhone discussie van te maken... maar was gewoon nieuwsgierig naar objectieve criteria (batterij gaat niet lang genoeg mee, app X bestaat niet voor iPhone, ... concrete dingen dus). Ik ben voorlopig nog tevreden Windows Mobile gebruiker maar vrees dat ik vroeg of laat zal moeten switchen en de keuze voor Android of iPhone is me nog steeds niet duidelijk.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

r2504 schreef: Ik had helemaal niet de intentie hier een wel/niet iPhone discussie van te maken...
Je zou ondertussen beter moeten weten, Apple users - Userbase - kort lontje... je mag best vragen waarom hij een Android telefoon heeft gekocht, maar vragen waarom hij zijn Iphone heeft weggedaan :nono:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Persoonlijk vond ik dat ook een eigenaardige sprong en wilde ik ook wel weten waarom je zo'n duur toestel aankoopt en zo snel weg doet.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

butskristof schreef: Bwa fanboi niet specifiek, wel realistisch. Welke andere tablet uit maart 2012 krijgt nog wel OS updates?
Toch logisch ook dat je vanaf release rekent? Ik zou niet weten waarom je een ander moment zou moeten kiezen of welk dat dan zou zijn.

iPhone 5 valt nu bijvoorbeeld af voor iOS 11. September 2012 tot september 2017 volledig ondersteund. Geen nieuwe OS update betekent ook niet dat hem voor de vuilbak is he, gewoon geen nieuwe features meer. Hoeveel Android telefoons krijgen uberhaupt ooit een major OS upgrade, laat staan vijf?
Dat is juist mijn punt: de ondersteuning van iphone/pad is helemaal niet langer dan van andere premium toestellen. Maar toch wordt dit argument steeds aangehaald om de hoge prijs goed te praten.

Alle premium androids krijgen updates.
En als de fabrikant er geen meer uitbrengt, zijn er nog talloze custom roms.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

duizend schreef:Alle premium androids krijgen updates.
En als de fabrikant er geen meer uitbrengt, zijn er nog talloze custom roms.
Bwoh bwoh, dat is maar pas iets van de laatste jaren. Familie van mij heeft een Asus TF701T Prime en die is uitgekomen in 2013 en heeft tot Android 4.2 Jellybean ontvangen als officiële update, dus eigenlijk een versie van Android die AL UIT WAS toen de tablet pas op de markt kwam.

Ondertussen is het al een pak verbeterd, want Google heeft de moeilijkheden tot upgraden aangepakt waardoor het voor fabrikanten een minder zware klus is om telkens bij te benen, alhoewel er veel zijn die nog stééds grote steken laten vallen.

Maar inderdaad, Apple elektronica kan maar beter zéér goed worden ondersteund met updates, want door hun (veel) hogere prijs moeten die sowieso al veel langer meegaan om hun kost waard geweest te zijn.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

duizend schreef:Alle premium androids krijgen updates.
En als de fabrikant er geen meer uitbrengt, zijn er nog talloze custom roms.
Alle premium androids krijgen 2 jaar upgrades, die steeds maanden achterlopen (uitgezonderd nexus en pixel). Google wil dit naar 3 jaar brengen, dat is nog altijd geen 5 jaar.

Dat van die custom roms is een non-argument omdat 99,99% van alle android gebruikers nog geen flauw benul heeft van deze custom roms en er zich zeker niet mee gaat bezig houden ze te installeren. Dat is wel het verschil bij de iPhone: 5 jaar officiële ondersteuning van Apple zelf met 5 jaar updates op dezelfde, gemakkelijke manier. Het is niet voor niets dan momenteel van alle iOS gebruikers 86% op iOS 10 zit tegenover 6% op Android 7 (dan heb ik het nog niet over subrelease 7.1.2). Dit laatste heb ik van de Keynote van Apple vorige maandag, 6% ligt trouwens al hoger dan de voorgaande jaren.

James. schreef:Maar inderdaad, Apple elektronica kan maar beter zéér goed worden ondersteund met updates, want door hun (veel) hogere prijs moeten die sowieso al veel langer meegaan om hun kost waard geweest te zijn.
De prijs van de iPhone is ongeveer dezelfde als die van een Pixel of een Samsung S8/S8+. Wat betreft de Mac heb je wel gelijk en moet eerlijk zeggen dat ik veel mensen kennen die met hun Mac vele jaren verder kunnen zonder problemen (dat is ook ooit anders geweest). Het gaat hierbij uiteraard over gewone standaard (redelijk light) users.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alsof 99% van de gebruikers wakker ligt of er een update voor zijn smartphone uitkomt..
Integendeel zelfs, de meeste mensen ervaren dit als storend.
1. hun telefoon wordt trager & 2 alle instellingen staan weer eens op een andere plaats.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iceke schreef: Je zou ondertussen beter moeten weten, Apple users - Userbase - kort lontje... je mag best vragen waarom hij een Android telefoon heeft gekocht, maar vragen waarom hij zijn Iphone heeft weggedaan :nono:
en zo weten we ineens in welk kamp je zit :)

wat kan het mij schelen waarom geert z'n geld wil verbranden.
Het is zijn geld, niet het mijne
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef: Het is niet voor niets dan momenteel van alle iOS gebruikers 86% op iOS 10 zit tegenover 6% op Android 7 (dan heb ik het nog niet over subrelease 7.1.2). Dit laatste heb ik van de Keynote van Apple vorige maandag, 6% ligt trouwens al hoger dan de voorgaande jaren.
Oh als apple het in zijn keynote zegt, dan is dat zeker en vast correct :roll: :?
Ben benieuwd hoe hoog het percentage voor ios 11 is binnen pakweg een maand ...
Of voor android 6 ...

En als je eerlijk wil vergelijken mag je dit enkel met de google toestellen doen natuurlijk.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Het helpt natuurlijk ook niet dat Qualcomm (de bende eikels :evil:) geen binaries willen afleveren voor de Snapdragon 801 SoC ter ondersteuning van Android 7 (Nougat), want die chipset is lange tijd zeer populair geweest bij topmodellen en zou in principe perfect Nougat kunnen draaien.

Ondertussen bestaan er al lang LineageOS 14 (~= Android 7) builds voor dergelijke toestellen, dus is het technisch gezien nog perfect mogelijk om dat af te leveren, maar Qualcomm doet liever aan 'planned obsolescence'.

Dat allemaal terzijde hoor.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

duizend schreef:
Vaganzza schreef:En als je eerlijk wil vergelijken mag je dit enkel met de google toestellen doen natuurlijk.
Die gedachtegang volg ik niet helemaal. We kijken toch naar Android in het algemeen?

Prijs van de Pixel is exact dezelfde als die voor iPhone 7 (Plus) btw. Beide 32 GB modellen. Als je dan toch enkel Google modellen wil vergelijken valt het argument van 'Apple devices kosten te veel' ook al weg?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

1207 schreef: en zo weten we ineens in welk kamp je zit :)
Goh, en ?

Als ik morgen schrijf, blijf weg van de <400€ Samsung smartphones, Huawei heeft voor dat geld betere toestellen en langere Garantie ondersteuning, dat gaat dat topic niet afgesplitst worden en gaat er geen 37blz. volgeluld worden. MAAR, owé als er iemand zijn Iphone inruilt voor Android toestel X en schrijft dat hij tevreden is... Dan zijn er ineens 1000 redenen om op die persoon te gaan bashen.
butskristof schreef:
duizend schreef: Prijs van de Pixel is exact dezelfde als die voor iPhone 7 (Plus) btw. Beide 32 GB modellen. Als je dan toch enkel Google modellen wil vergelijken valt het argument van 'Apple devices kosten te veel' ook al weg?
Het is dan ook geen argument, ik heb nog nooit het gevoel gehad een beter os(lees veel meerwaarde) te hebben na android 4.X
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

duizend schreef:
Vaganzza schreef: Het is niet voor niets dan momenteel van alle iOS gebruikers 86% op iOS 10 zit tegenover 6% op Android 7 (dan heb ik het nog niet over subrelease 7.1.2). Dit laatste heb ik van de Keynote van Apple vorige maandag, 6% ligt trouwens al hoger dan de voorgaande jaren.
Oh als apple het in zijn keynote zegt, dan is dat zeker en vast correct :roll: :?
Ik zei het er expliciet bij (open goal om te bashen), maar jij geeft geen andere cijfers, ook geen andere bron, dus wat is je punt nu? Gewoon wat afbreken zonder iets in de plaats te stellen komt echt niet over hoor... Graag jouw cijfers met de bronvermelding graag!
duizend schreef: Ben benieuwd hoe hoog het percentage voor ios 11 is binnen pakweg een maand ...
Binnen een maand? Nou, zo'n 0,005% gok ik. Er is nu enkel een developper versie beschikbaar, eind deze maand eerste publieke beta. Echte release is wrs ergens eind september of oktober. Het is duidelijk dat jij niet weet waar je het over hebt en je enkel op Apple bashing uit bent zonder meer.
duizend schreef:Of voor android 6 ...
Android 6 is gereleased in oktober 2015, da's dus vergelijkbaar met iOS 9. Vermits 86% van de iOS apparaten nu al iOS10 draaien, snap ik ook hier je punt totaal niet, integendeel het bewijst net dat Android apparaten een gigantisch update probleem hebben.
duizend schreef:En als je eerlijk wil vergelijken mag je dit enkel met de google toestellen doen natuurlijk.
Dan is de vergelijking:
- prijs zelfde (zie Pixel vs iPhone 7)
- iOS min. 2 jaar langer officieel ondersteund: 5 jaar iOS vs Android 2 jaar (en dat willen ze naar 3 jaar brengen)

Dus ook hier: wat je punt?

PS: het gaat hier inderdaad over Android tout court, niet over Google Phones. Dus ik ben nog zeer vriendelijk om jouw vergelijking met je laatste stelling apart te maken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

James. schreef: Maar inderdaad, Apple elektronica kan maar beter zéér goed worden ondersteund met updates, want door hun (veel) hogere prijs moeten die sowieso al veel langer meegaan om hun kost waard geweest te zijn.
Hmm, niet persé. Het is niet omdat iets veel geld kost dat het daarom ook langer moet meegaan of beter zijn.
Als ik in de Colruyt weense worstjes van Everyday koop aan € 2,67/kg, waarom zou ik er dan van Zwan aan € 9,12/kg kopen? Omdat ze beter smaken, of omdat ze er beter uit zien?

Het kan toch ook zijn dat ik bereid ben een iPhone van een paar honderd euro meer te kopen omwille van mijn smaak en gebruiksgedrag. Niet persé omdat die langer moet meegaan. Da's voor jou misschien een argument, niet voor iedereen.
Laatst gewijzigd door xayana 09 jun 2017, 16:58, in totaal 1 gewijzigd.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Komaan jongens, laten we toch gewoon naar de officiële cijfers kijken. Iets waar Apple blijkbaar ook niet in geslaagd is.

Het aandeel dat Android 7 en 7.1 gebruikt is 9,5 % (Bron: https://developer.android.com/about/das ... index.html)

Indien dit niet correct is ben ik benieuwd waar je wel de juiste cijfers moet halen... Waar Apple ze haalt, geen flauw idee (trouwens zwak dat ze de bron ook niet vermelden - normaal is dat verplicht).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Nog altijd weten we niet van TS waarom hij een top-toestel van behoorlijk veel geld inruilt voor een ander.
Ik zou dit echt graag weten, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Mocht iemand hier zeggen dat hij zijn samsung S8 vervangt door een iPhone SE zou ik net dezelfde vraag stellen.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Dat zal je ook niet meer weten. Geert is kwaad en vindt ons trollen. Sinds dit bericht is hij ook niet meer online gekomen
Geert2800 schreef:
James. schreef:Awel ja, eerst beweren (Geert dus) dat een iPhone op een jaar ongeveer de helft wordt afgeschreven en daarna beweren dat elk jaar de oude verkopen en een nieuwe kopen wordt gedaan omdat het zo goedkoper is. Deeeerp.
Kerel als ik mijn iPhone verkoop.voor de helft dan heb ik bijv voor de 7+ 128gb ( nieuwprijs 1019€ om pietje precies te zijn voor de d****len hier ) 509.5€ gehad. Als de opvolger dan 1200€ kost moet ik maar 690.5€ opleggen dus ja dat komt dan goedkoper uit deeeeeeeerrrrrppppp.

Einde discussie nu l*llen jullie maar verder tegen jezelf ik reageer NIET meer trollen die jullie zijn!!!!!!!!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

BertG3 schreef:Het aandeel dat Android 7 en 7.1 gebruikt is 9,5 % (Bron: https://developer.android.com/about/das ... index.html)
Ok, laten we dan nog 9,5% nemen. Dat maakt nog altijd niet het grote verschil, want dat is nog altijd 9 a 10 keer minder dan de 86% die iOS 10 draait... Het is zelfs zeer schokkend dat 28,5% een versie van oktober 2013 of vroeger draait! Dit is net 1 van de redenen waarom ik Android achter mij gelaten heb...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:Nog altijd weten we niet van TS waarom hij een top-toestel van behoorlijk veel geld inruilt voor een ander.
Ik zou dit echt graag weten, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Mocht iemand hier zeggen dat hij zijn samsung S8 vervangt door een iPhone SE zou ik net dezelfde vraag stellen.
Ik zal in zijn plaats antwoorden :beerchug:
Het verschil tussen een 1000€+ smartphone en 1tje van 300€ is gewoon erg miniem geworden voor iemand die enkel whatsapp't, facebookt en een telefoon aanneemt... tot je naar het besturingsysteem gaat kijken, daar staat Android ineens een pak verder.
1. Spraakbesturing -> voordeel Android
2. Navigatie -> voordeel Android
3. Mogelijkheden -> voordeel Android
4. Cloud dienst -> voordeel Android
5. Clutterfree desktop -> voordeel Android

Dus ja, iemand die zijn telefoon amper gebruikt is ook content met een 300€ smartphone (en van een poweruser snap ik nog altijd niet waarom hij Ios boven android zou verkiezen)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

iceke, heb jij ooit al met een iPhone gewerkt in combo met het Apple ecosysteem?

- Spraakbesturing: waarom is die van Android beter?
- Navigatie: is dat gps dat je bedoelt of bediening van OS? Indien dat laatste, ik heb beiden gebruikt en dat is gewoon ff wennen, maar maakt echt het verschil niet uit
- Mogelijkheden: klopt, Android kan je meer custumizen, maar als je dat niet wilt is dat meer een nadeel
- cloud dienst: niets zo meer geïntegreerd in OS dan iCloud, zowel qua cloud zelf als qua backup of andere speciale functies
- Clutterfree desktop: geen idee wat je hier precies mee bedoelt

Lijken mij allemaal zeer persoonlijke zaken die je opsomt en kan je moeilijk zeggen dat omdat jij die belangrijker/beter vindt, dat dit voor de algemene mensheid moet gelden..
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Haja, nu moet ik ineens ook nog eens een Apple tablet en desktop/laptop erbij kopen ? :bang:

Spraakbesturing : leg ze eens naast elkaar en je zal zien wat ik bedoel...
Navigatie -> ik bedoelde google maps, maar voor mijn part mag je dat doortrekken naar uw navigatie ;-) in Android heb je voor alles wat ik wil doen minstens 1 beweging minder nodig dan op Ios.
Mogelijkheden : Zo heb je natuurlijk altijd gelijk, geef mij maar den duurste met de minste mogelijkheden... ik doe er toch niks mee, VOORDEEL...
Clouddienst : you wish, tot je 5 gig op is... oei, die is al op van zodra je een backup wil nemen. 't zijn hier trouwens altijd de iphone gebruikers die hun foto's en contacten kwijt zijn als ze hunnen telefoon weer eens kwijt zijn...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Iceke, ik denk echt dat jij geen flauw benul hebt waar je over spreekt ivm Apple ecosysteem en ok jij hebt blijkbaar alleen een smartphone, moet ik afleiden... Je moet geen extra Apple zaken kopen naast een iPhone, ken er zo genoeg. Ikzelf zeg alleen dat hoe meer je van Apple hebt, des te leuker het werkt en hoe meer functies je krijgt.

Spraakbesturing: ben ik niet van plan om te vergelijken, zou daar eens reviews van moeten lezen. Staat sowieso in mijn ogen op alle platformen nog redelijk in de kinderschoenen
Navigatie: ik gebruik Waze, GM en Apple maps komen niet aan hun enkels. Ik zeg het: ik heb beide gehad en ik vond navigatie gewoon ff aanpassen, niets meer, niets minder
Mogelijkheden: je verdraait mijn woorden: ik zeg alleen dat dit geen verschil uit maakt voor een niet-poweruser omdat die dat toch niet gebruikt.
Clouddienst: ik betaal voor iCloud idd, maar dat deed ik ervoor ook met andere clouddiensten... Alleen krijg ik daar nu vele extra functies door en dat in mijn ganse ecosysteem. Dat is iets wat je bij de andere clouddiensten niet zal vinden. En dat iPhone gebruikers hun foto's en contacten kwijt zijn, tja zo heb je er ook velen met een Android die dat tegenkomen omdat die nog nooit van backup gehoord hebben. Als je niet wilt betalen voor iCloud of je hebt een Android, dan moet je zelf backups nemen via iTunes wat betreft iPhone. Velen doen dit idd niet (weerom geen powerusers), dat is dus een algemeen onwetensheidprobleem.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iceke schreef: Dus ja, iemand die zijn telefoon amper gebruikt is ook content met een 300€ smartphone
jij hebt het voordele dat je actueel kunt vergelijken
ik kan dat niet

de laatste low budget tablet die ik vast had was die van test-aankoop
daar kun je dus echt absoluut niet mee werken, dan pakt ge een aardappelmesje en op da ding kunt ge beter uw groenten snijden. wa
mijn laatste windows ervaring was vista, mij laatste poging om windows/google cloud geregeld te krijgen was een toaal fiasco, bij apple is het mailadres en paswoord.
.
we zijn nu ettelijke jaren verder maar ik ben niet ontevreden genoeg om te switchen
zelfs al heb je gelijk dan geldt dat voor android 7. We weten dat >90% vd androids dat NIET gebruiken en die kunnen die voordelen dus niet gebruiken.

waarom gebruiken? kijk naar de medemens en de oma's.
met fanboys alleen zijn ze failliet gegaan.
moe ziet een lichtje opflikkeren en trekt de update binnen, of er een keynote was? Dat weet moe echt niet
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Ik snap de discussie rond updates ook niet helemaal. Voor iphone is het sowieso vele eenvoudiger. Maar waarom zou uw telefoon ineens slecht zijn omdat er een nieuwe Android is? De tijd van revolutie zijn we allang gepasseerd.

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neen smartphone is zeker niet slecht als er een nieuwe versie van het os is, integendeel, zolang hij werkt gebruik ik hem.

Maar veel apps werken pas vanaf os versie xxx

Met je dure iphone zit je dan vast, veel apps vereisen nu al minstens ios8.3
Met je android toestel zet je een custom rom erop en je kan verder, de meeste apps werken nog met minimum 4.2

Maar natuurlijk de echte apple mannen hebben daar geen last van, die kopen elk jaar braaf de nieuwste iphone. Ah ja, want dat is toch veel goedkoper met het geld dat je van je oude toestel nog krijgt :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

duizend schreef: Met je dure iphone zit je dan vast, veel apps vereisen nu al minstens ios8.3
iOS 8 is iPhone 4, uitgebracht in 2010
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Nope, iPhone 4 gaat maar tot iOS 7. De 4S gaat wel tot iOS 9, mede omdat iOS 8 een redelijk serieuze performance hit gaf en dat met iOS 9 voor een groot stuk terug kon worden rechtgetrokken.
Maar dus met minimumvereiste iOS 8 pak je nog steeds toestellen uit 2011 mee.

Waarom updates? Apple/Google steekt een hele hoop tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe features met elke nieuwe versie van het OS, alsook het ter beschikking stellen van nieuwe frameworks en API's waar ontwikkelaars gebruik van kunnen maken.
Als je als ontwikkelaar weet dat 85% van je mogelijke doelpubliek de laatste versie van het OS draait, kan het zin hebben om die nieuwe functie te implementeren in je app. Als je daarentegen kijkt dat bij Android nog geen tien procent op de laatste versie zit, heeft dat al heel wat minder zin.
Je kan dan als fabrikant/OS bouwer wel blijven streven naar vooruitgang en evolutie van je OS, maar als wat je ontwikkelt niet tot bij je gebruikers geraakt heeft dat ook weinig zin.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

butskristof schreef:Nope, iPhone 4 gaat maar tot iOS 7. De 4S gaat wel tot iOS 9,
volgens mij, redelijk zeker, draaide de 10 nog op mijn 4s vorig jaar. (heb zo teruggerekend)

maar wat je zegt klopt
als 90% het laatste besturingsprogramma niet gebruikt (om allerlei redenen) dan is dat een probleem voor ontwikkelaars
bij appel krijg je gewoon een melding, druk je op ok en een uurtje later ben je up to date.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Op de iPhone4 die hier nog ligt inderdaad iOS 7.
Maar wat betreft apps die niet ondersteund worden? Alle apps die er op staan lijken daar nog op te draaien hoor. Zonet even getest om een nieuwe te downloaden die er nog niet eerder op stond:
Als je een app wil installeren die enkel iOS8 of hoger ondersteunt, dan stelt de appstore automatisch voor om de laatste compatible versie te downloaden. Da's dus wel héél netjes van Apple.

Dat ding gaat nu inderdaad al 6j mee maar wordt nu eigenlijk enkel gebruikt als tracker tijdens lange wandelingen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

En hoeveel van al die nieuwe functies in je nieuwste OS-versie zijn dan ook echt beschikbaar op je 4-5-6-7 jaar oud toestel?
En als je oud toestel niet meer zo vlot draait door het nieuwste OS, mag je dan terugkeren naar een beter werkende versie?

En denken jullie echt dat het de massa kan schelen welke OS-versie op hun smartphone draait? Ik denk dat het 90,5% (of zelfs 99,4%) gewoonweg niet interesseert.

En ja, Android is gefragmenteerd, maar vergeet niet dat >93% van de Android-apparaten op de laatste versie van Google Play Services draaien.


Ik zit nogal diep in het Google eco-systeem met in ons gezin enkel Android-smartphones, Chromebooks, chromecasts en een Google cloud-printer. En weet je, it just works...

Goh, het gras is gewoon een andere versie van groen hoor aan de andere kant. Het bejubelen van de ene of de andere valt toch in dovemansoren of is louter goed voor het vullen van pagina's op fora (met hierbij mijn kleine bijdrage :beerchug: )
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Nee, iPhone 4 stopt op 7, iPhone 4s gaat tot 9 en de iPhone 5 zal nu stoppen op 10. iOS gaat vanaf 11 volledig 64 bit.

Dat hij dan de laatste compatibele versie downloadt wist ik zelfs niet, inderdaad wel handiger dan gewoon zeggen 'pech, koop u een nieuw toestel'.

Wat die nieuwe functies betreft: het hangt er van af. Als het frameworks etc zijn die interessant zijn voor ontwikkelaars achter de schermen zijn ze meestal wel op alle toestellen te gebruiken. Ik denk bv aan CallKit die ontwikkelaars toelaat om een bijna-native call screen te laten zien wanneer je bv een WhatsApp oproep binnen krijgt.
Dingen zoals ARKit daarentegen zullen misschien wat moeilijker te porten zijn naar het oudste model (hoewel de 5s op zich niet echt moet onder doen qua power).

Al bij al hangt het imho vooral al van het ecosysteem waar je in zit. Ik stond vorig jaar op het punt om een OnePlus 3 te bestellen, maar met twee Macs en een iPad in huis uiteindelijk toch van gedacht veranderd. Niet zo zeer een fanboy van Apple, wel van een goed geïntegreerd ecosysteem dat fijn samen werkt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Leg me nu eens uit wat dat "fijn samenwerken" nu juist is...
Ik vind een iphone al stukken beter werken met de google apps erop dan met hun icloud.. Maar daar koop je dus geen iphone voor volgens mij...
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Mits enige moeite en/of gebruik van andere apps kan je toch perfect eender welk ecosysteem gebruiken.

Ik heb alleszins nog nooit problemen gehad om mijn OnePlus 3, waarvan ik overigens minstens even tevreden van ben dan al mijn vorige iPhones, te integreren in mijn Apple-ecosysteem. Hangt er natuurlijk ook van af wat je juist wilt doen, maar toch.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

springfield schreef:Ik snap de discussie rond updates ook niet helemaal. Voor iphone is het sowieso vele eenvoudiger. Maar waarom zou uw telefoon ineens slecht zijn omdat er een nieuwe Android is? De tijd van revolutie zijn we allang gepasseerd.
Het gaat niet over dit punt, het gaat hem er wel over dat Android de Windows van de jaren 90 is qua aantal users. Maw beveiliging is uiterst belangrijk en dus zijn die updates cruciaal. Het gaat er dus niet over dat je de nieuwste functies niet hebt (geldt trouwens voor elk OS), maar wel over de beveiliging en het dichten van lekken!
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iceke schreef:Leg me nu eens uit wat dat "fijn samenwerken" nu juist is...
je moet niets doen
pw, email en klaar. het gaat gewoon vanzelf.

Zorba geeft het aan. Doe moeite maar mijn moemoe wil geen moeite doen om uit te zoeken hoe ze met haar laptop kan bellen of sms'jes kan versturen.
bij apple is het een paswoord en klaar, bij de concurrentie is het moeite doen omdat hardware, software en de verschillende merken nu eenmaal niet alles bouwen in functie van mekaar zoals bij Apple.

maar zoals gezegd
ik weet hoe het bij google/Android en co jaren geleden was. momenteel is apple niet slecht genoeg om te veranderen dus interesseert het me niet.

maar de kritiek moet inhoudelijk zijn
apps werken niet voor ios8. tsja, dan zitten we met toestellen die rond 2011/12 op de markt gebracht werden en in de huidige it-levenscycli is dat bijna het verschil tussen het Cambrium en het juratijdperk
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Honestly, het zijn een hele hoop kleine dingen die op zich onbenullig zijn/lijken maar samen wel een heel andere ervaring creëren.
SMS komt binnen op mijn telefoon die ergens in de kamer ligt? Melding op mijn Mac en antwoorden vanuit de native Messages app. Idem telefoon, gewoon oppakken en bellen vanop mijn Mac.
Personal hotspot nodig? Geen gedoe met wachtwoorden en in menu's gaan delven, gewoon naar het wifi menu gaan op mijn Mac en van daar kan ik de hotspot inschakelen en verbinden.
En zo zijn er nog een hele hoop dingen die je dagelijks opneemt in je workflow waardoor ze zo'n gewoonte worden. Photo Library, Handoff, Universal Clipboard, ...

Vorige zomer heb ik even een periode van een drietal weken overbrugd op een Android. Initieel was ik echt klaar om over te stappen naar Android maar op een paar weken begin je dan toch functies te missen waarvan je niet doorhad dat je ze zo veel gebruikt. Daar komt dan nog bij dat ik idd op minder dan een week naar een custom ROM ben gegaan uit miserie, ik opnieuw apk's lag te zoeken, dingen als die SMS forwarding probeer werkende te krijgen, andere launchers te proberen, ... en dan wel realiseerde van 'waar ben ik in godsnaam weer tijd door aan het verschijten' en toch de stap naar een iPhone opnieuw gemaakt heb.
Zorba schreef:Mits enige moeite en/of gebruik van andere apps kan je toch perfect eender welk ecosysteem gebruiken.
Ja, maar de user experience is wel een pak hoger als het allemaal out of the box werkt. SMS forwarding kan zeker, maar dan zit je weer met een extra tab in je browser of zoals WhatsApp die gewoon hun WhatsApp Web in een wrapper steekt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, Apple ecosystem allemaal goed en wel als je alles van Apple hebt (zoals hierboven al aangehaald). Ik zit daarentegen in het Google ecosysteem, met een Android telefoon, een Apple iPad en een Windows PC en dat werkt gewoon enorm goed samen en ik heb de volledige vrije keuze qua hardware voor alles.
Nu, de updates van Android vind ik ook maar triestig. Mijn vorige telefoon was een Nexus 4, released november 2012. Echter Google stopte al met support voor nieuwe Android versies in november 2014 en stopte met security updates in november 2015. Mijn vrouw heeft nog altijd haar iPhone 5, ook released rond november 2012. Op dit moment krijgt ze daar echter nog altijd de laatste IOS updates voor. Het is pas met IOS 11 later dit jaar dat het gedaan zal zijn. Dat is toch wel een heel significant verschil met de Nexus 4 (die dan uitgerekend een Google toestel was).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zonder de hele topic gelezen te hebben:
Ikzelf heb nooit een Apple product gehad, maar onlangs werd ik er mee geconfronteerd omdat de schoon-grootouders elk een iPhone hadden gekocht (want dat was naar het schijnt echt makkelijk te bedienen en ze wouden nu op die trein springen i.p.v. hem te missen).
Natuurlijk mocht ik ze instellen en naar hun wensen instellen. Man man, heb ik (zeker de eerste uren) zitten vloeken op die interface. Waar the f*ck is de back-toets?? Waarom is die er niet, waarom moet ik op 100 en één plekken steeds zoeken naar 'annuleren', 'terug', '<' etc? Ok, ik ken het systeem niet, dan is het makkelijk iets direct als niet natuurlijk aanvoelend af te doen, maar heb wel even snel de standaard dingen opgezocht voor basis gebruik.
Elke keer dat ik iets moet doen op die toestellen voor die mensen bots ik toch met die gebruikersinterface (die iedereen zo goed vindt, wel, ik dus niet). Mijn vrouw heeft net hetzelfde gevoel trouwens en duwt die dingen snel uit frustratie terug in mijn handen :-D
Voorlopig gaat het hier daardoor wel bij Android (of iets anders dan Apple) blijven waarschijnlijk...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”