Bewakingscamera plaatsen

AnD
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer

Re: Bewakingscamera plaatsen

Berichtdoor AnD » 04 Jun 2017, 11:14

Dima_2005 schreef:Trouwens: blijkbaar moet er enkel aangifte bij korpschef als je openbare weg ook filmt. Dus als je dat niet doet / onherkenbaar maakt, moet dit niet.
Ik heb ook begrepen dat de korpschef toch automatich ook een bericht krijgt van een nieuwe aangifte bij Privacycomissie. Dus controle is in principe mogelijk.

De mannen van de politie zeiden dat die van de privacycommissie dat altijd doorspelen naar de politie.

liegebeestig schreef:Of misschien toch maar aangeven? Wat zijn de nadelen? Kost het veel geld? Per jaar hernieuwen?

Ik heb toen in 2012 €25 moeten geven, als je het online aangaf (daarna krijg je de rekening), als je het met formulieren aangeeft kost het €125.
Zelf heb ik niets vernieuwd.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor CCatalyst » 04 Jun 2017, 11:23

AnD schreef:
Dima_2005 schreef:Trouwens: blijkbaar moet er enkel aangifte bij korpschef als je openbare weg ook filmt. Dus als je dat niet doet / onherkenbaar maakt, moet dit niet.
Ik heb ook begrepen dat de korpschef toch automatich ook een bericht krijgt van een nieuwe aangifte bij Privacycomissie. Dus controle is in principe mogelijk.

De mannen van de politie zeiden dat die van de privacycommissie dat altijd doorspelen naar de politie.

De wet legt de verantwoordelijkheid bij jou, de verwerker van de gegevens. Als de privacycommissie om een of andere reden (vergissing, overwerkt, ...) die gegevens niet doorspeelt naar de politie, gaan zij dan verantwoordelijkheid opnemen als er een PV opgesteld wordt?

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 278 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer

Berichtdoor MClaeys » 04 Jun 2017, 12:55

Ik ga er ook plaatsen, dat aangeven ga ik nog moeten bekijken want op een publieke lijst staan, liever niet.
Dit weekend naar de politie moeten gaan wegens twee klachten, een camera had meteen het tegendeel kunnen bewijzen...
Xbox Live: MClaeys

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 163 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Berichtdoor cadsite » 04 Jun 2017, 13:52

MClaeys schreef:Ik ga er ook plaatsen, dat aangeven ga ik nog moeten bekijken want op een publieke lijst staan, liever niet.
Dit weekend naar de politie moeten gaan wegens twee klachten, een camera had meteen het tegendeel kunnen bewijzen...

De vraag is of je iets was met die beelden als die "illegaal" verkregen zijn.

AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer

Berichtdoor AnD » 04 Jun 2017, 16:10

CCatalyst schreef:
AnD schreef:

De wet legt de verantwoordelijkheid bij jou, de verwerker van de gegevens. Als de privacycommissie om een of andere reden (vergissing, overwerkt, ...) die gegevens niet doorspeelt naar de politie, gaan zij dan verantwoordelijkheid opnemen als er een PV opgesteld wordt?

Bij mij maakte het niet uit, omdat mijn camera's hier al hingen en door een klacht van een buur stonden de flikken hier al aan mijn deur. Eerst de wijkagent, daarna die van de recherche (nadat ik het dus had aangegeven bij de privacycommissie).
De wijkagent wist het eerst zelf niet goed. Na een tijd kwam hij terug langs en zei dat ik het moest aangeven bij de privacycommissie.
Met die gegevens wordt niets gedaan, je komt gewoon op een lijst te staan en daar blijft het bij. Zoals ik al eerder zei het moet gewoon geld kosten en de beelden worden zelfs niet opgevraagd als er iets gebeurd.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor CCatalyst » 04 Jun 2017, 22:11

cadsite schreef:
MClaeys schreef:Ik ga er ook plaatsen, dat aangeven ga ik nog moeten bekijken want op een publieke lijst staan, liever niet.

De vraag is of je iets was met die beelden als die "illegaal" verkregen zijn.

Jij bent er sowieso iets mee. Met beelden weet je altijd meer dan zonder beelden. Wat jij wel snapt, maar justitie niet, is dat "illegaal" verkregen beelden exact hetzelfde tonen als "legaal" verkregen beelden: de feiten in (audio)visueel formaat.

Of je er iets mee bent voor het gerecht is een andere zaak, maar ik zie weinig nut voor camerabeelden als hulpmiddel bij justitie (wat particulieren betreft toch, voor bedrijven is dat weer iets anders), tenzij alle sterren toevallig eens juist staan. Ik verwijs naar de laatste paragraaf "Ik zie het nut van camerabewaking dan ook anders:" in mijn TL;DR post van hierboven.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 278 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer

Berichtdoor MClaeys » 04 Jun 2017, 23:55

En in het slechtste geval zwiert ge ze online (wel hopen dat de persoon die er op staat geen klacht indient bij de privacycommiss).
Xbox Live: MClaeys

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 252 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor Dima_2005 » 14 Jun 2017, 15:32

Even een update.

Heb eindelijk aangifte verstuurd per post. Kreeg bevestiging per mail. Daar staat trouwens heel duidelijk in:
Met deze aangifte hebt u voldaan aan de mededelingsplicht ten opzichte van zowel de Commissie als de korpschef van de politiezone waar de gefilmde plaats zich bevindt, zoals voorgeschreven in art. 6,§ 2 of 7, § 2 van de Camerawet.

JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor JoskeVermeulen » 18 Jun 2018, 14:09

NuKeM schreef:Het probleem met het melden is dat je een stuk van je privacy opgeeft en je in een openbare lijst komt, lekker handig voor criminelen, dan weten ze waar er camera's hangen (= waar er mogelijk iets te rapen is) en waar ze moeten opletten.
https://eloket.privacycommission.be/elg/searchPR.htm en zoek bv. enkel op postcode...

Is deze databank nog ergens te raadplegen? Link werkt helaas niet meer.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Berichtdoor Sinna » 18 Jun 2018, 16:44

Die database is opgedoekt bij de omvorming van de CBPL naar de belgische gegevensbeschermingsautoriteit, zie https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be. De camera's moeten opnieuw aangegeven worden bij de politie.
Computer(k)nul

Terug naar “Allerlei”