Te Koop / Gezocht forum

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik merkte net op dat het te koop / gezocht forum een extra regel heeft gekregen?

Is dat ergens gecommuniceerd of kijk ik er nu los over?

Ik begrijp enerzijds wel waarom maar anderzijds is het ook wel een enorme tegenwerking voor mensen die iets te koop willen aanbieden. Als verkoper wil je meestal ergens zo snel mogelijk vanaf raken en als dat dan op Userbase exclusief is, dan vrees ik dat er veel mensen gaan afhaken. Heb ik net ook gemerkt dat mensen direct zeggen van sluit maar af als ze op de nieuwe regel worden gewezen. Ik vond het om eerlijk te zijn niet erg dat mensen ook hun spullen proberen te verkopen op andere plekken, uiteindelijk moet je ook niet enkel hier iets posten omdat je er op een ander niet vanaf raakt. Eindigen we hier dan niet enkel met bagger zoekertjes?

Misschien nog erger, mensen gaan hier iets posten als zijnde exclusief Userbase en zetten het stiekem toch ook op een ander en dan zijn we nog verder van huis dan nu...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mij lijkt een betere regel dat je er verplicht een link (specifiek naar het item dus) naar de andere sites moet bijplaatsen (dus niet louter vermelden dat het elders ook te koop staat).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Helemaal eens met r2504
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Ik zie ook geen probleem bij een aanbieding met een vaste prijs.
Wanneer er geboden kan worden, wordt dit echter een heel ander verhaal. Het is namelijk praktisch niet mogelijk om dit correct op te volgen bij simultane biedingen op verschillende sites.
Voorbeeld waar dit fout is gelopen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=49777
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja.
Moest ik hier iets te koop aanbieden, en iemand in familie/vriendenkring laat mij ineens weten dat ze dat kunnen gebruiken, dan krijgen die natuurlijk absolute voorrang.
Dat spreekt vanzelf.
Hoe regel je dat hier dan? Een bieding zomaar stopzetten wanneer er al geboden is, ook al is dat niet de meeneemprijs, is ook niet leuk voor de deelnemers.
Gewoon erbij zetten "familie/vriendenkring heeft ten allen tijde voorrang" ?
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Lijkt me eigenlijk nogal eenvoudig:

- Meeneemprijs = "first come, first served". Ook al is er iemand op het forum sneller dan iemand in je familie- of vriendenkring: pech voor die laatste dan (had je op voorhand maar even moeten polsen zeker?)
- Biedingen zijn iets complexer, maar als je gewoon zorgt dat je regelmatig alle draadjes up-to-date houdt (bv. telkens hier posten als er iemand op een ander forum een bod heeft gedaan en ook daar kijken naar "first come, first served" bij gelijke boden), is dat wel doenbaar (tenzij je echt belachelijk populaire objecten te koop aan biedt en zo niet kan volgen? :-D )

Denk niet dat we hier een eBay moeten nastreven. Maar zoals je hierboven kan zien, denk ik dat "first come, first served" wel een beetje de basis is. Uitzonderingen lijken me enkel een totale annulatie van de verkoop of overmacht (bv. het ding is net uit uw handen gevallen in duuzd stukjes o.i.d.).
ooh. shiny.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Dan de meeneemprijs wel gelijk houden op alle plaatsen.
En niet zoals in het voorbeeld een meeneemprijs op userbase (150) en een andere (ebay) op 200 en dan de verkoop via ebay afhandelen aan de userbase meeneemprijs....

Sorry, nog steeds lichtjes gefrustreerd door de incorrecte afhandeling ook al was er een bijkomend misverstand.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

cloink schreef:Lijkt me eigenlijk nogal eenvoudig:
- Meeneemprijs = "first come, first served". Ook al is er iemand op het forum sneller dan iemand in je familie- of vriendenkring: pech voor die laatste dan (had je op voorhand maar even moeten polsen zeker?)
Tja, je moet dat uiteraard op voorhand doen, maar je weet maar nooit dat er ns eentje te laat reageert :-)
Nuja, dat zal zich wel niet te vaak voordoen zeker? We moeten de zeldzame situaties nu ook niet gaan overdramatiseren :-)

Ikzelf zou alvast nooit op meerdere plaatsen tegelijk aanbieden, want dan vraag je gewoon potentiele miserie, zeker als het om een biedingsite als ebay gaat, waar er een hele TOS is ivm geldende boden etc...
Maar iedereen is (was) vrij om dat voor zichzelf te kiezen; meestal maken goeie afspraken goeie vrienden, en ik zie vaak een van onze medeusers passeren die er altijd bijschrijft dat hij een bod expliciet moet aanvaarden, wat ik een goeie manier vind om misverstanden te voorkomen.

En uiteraard komt userbase op een van de eerste plaatsen (zeker als het op IT materiaal zou aankomen) ;-)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sorry dit is inderdaad niet goed gecommuniceerd geweest.ik dacht ook iet dat er twee voorbeelden gingen komen in minder dan een week. Ik ga dit discussie topic volgen. Ik vind de idee van 'mag enkel indien het een vaste prijs betreft' wel interessant.

Even ter herinnering waarom dit is gebeurd. Er zijn onlangs een paar voorbeelden geweest waarbij er discussie was over wie wat wanneer had gewonnen. Bovendien is mijn aandacht erop gevestigd dat je zo als user je anonimiteit opgeeft en dat daar in minstens 1 geval is misbruik van gemaakt.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het grootste probleem bij aanbieden op andere site's is Ebay. Dat zou altijd "bindend" zijn, voor de rest weet ik het allemaal niet zo goed hoe bindend ze zijn.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Goh ebay bindend? Al meegemaakt dat de verkoper mijn bod introk. Ik was enigste koper, klacht ingediend en ebay antwoordde "spijtig, maar kan wel eens voorkomen".
Gelukkig voor mij had ik hetzelfde iets later goedkoper gevonden bij den Ali ;-)
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Bovendien is mijn aandacht erop gevestigd dat je zo als user je anonimiteit opgeeft en dat daar in minstens 1 geval is misbruik van gemaakt.
Seriously? :eek:
ooh. shiny.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Er zitten slechte verliezers op het te koop forum, cloink...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

In principe zou je dan de regels kunnen aanpassen naar: je mag het op meerdere plaatsen aanbieden, zolang het niet op een website is met een bindende verkoopsovereenkomst, (lees: Ebay...) tenzij het een vast nu kopen bedrag is dat overal hetzelfde is. Dan is er ook geen discussie mogelijk denk ik. Tenzij de verkoper wat traag is en er bijna gelijktijdig een nu kopen volgt op Ebay en hier.

Op andere 2de hands sites zijn er geen bindende biedingen of verkopen. Wat ook het misbruik verhoogt en funbieders aantrekt.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Puur operationele tip, misschien bij een update gewoon een post doen in de sticky, die staat nu nog op Laatste bericht : Za Mar 08, 2014 23:40

Een edit kan je niet zien zonder het topic te openen. Voor de rest begrijp ik het wel en ik ga ook niet discussiëren, gewoon blijven aan bieden op de andere sites. Hier zit toch maar een beperktere groep die ik sommige dingen wel gun voor een lagere prijs. Maar ik heb alle begrip voor de mogelijke problemen. Spijtig genoeg is het gewoon menselijk gedrag en heb je altijd een minderheid die overal problemen, zien en maken zelfs voor een euro.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad een kleinere groep maar uit eigen ervaring ook wel een betrouwbare groep. Wat toch weer mooi meegenomen is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Nu, ik ga muggenziften vrees ik, maar ik heb toch recent een te koop zoekertje zien opduiken waarin duidelijk ook werd aangeboden op meerdere sites, ook ebay. Wel duidelijke communicatie maar heum... Grijze zone of zwart/wit?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”