Fablab / makerspace/ ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben toch echt ns aant kijken om mijn electronica ervaring (momenteel net boven het absolute vriespunt) wat aan te zwengelen, en vroeg me af of er in Belgie goeie fablabs / makerspaces etc... zijn, die naast de klassieke 3D printers en lasercutters ook electronica gericht zijn. Dus met wat soldeerpostjes, maar evengoed een voorraad breadboards, weerstandjes, relais, etc... voor tijdelijke testconstructies alsook aanschafbaar voor permanent soldeerwerk.
Liefst ook nog wat workshops (dezelfde of andere locatie) omt wat te leren.

En nu de hamvraag: rond het Leuvense of alleszins graag ten oosten van de as Brussel/Antwerpen, open 's avonds of int weekend, en zeker niet in Brussel of Antwerpen zelf.
Het heen- en weer reizen moet geen nachtmerrie worden aan verkeer en parkeerplekzoeken, want dan is de fun er ook direct terug af.

Ik heb weet van 1 fablab aan de KUL, maar die zijn enkel 9-to-5 in de week, en lijken mij redelijk gefocused op het grotere print en snijwerk.
Daarbij komt ook de drempel dat je als non-kenner niet makkelijk zomaar binnenwandelt en eraan begint.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Wireless belgie / things kan ook nog steeds mensen met electronica kennis gebruiken, wemaken nog vrij veel zelf. (arduino based)

meestal op maandag en donderdag in de omgeving van mechelen.

in Diest loopt er bij de radio ammateurs een arduino cursus op dit moment.
Laatst gewijzigd door petzl 27 maa 2017, 21:20, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petzl schreef:meestal op maandag en dinsdag in de omgeving van mechelen.
Is dat "vrije" toegang voor een leuk babbeltje ?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

r2504 schreef:
petzl schreef:meestal op maandag en dinsdag in de omgeving van mechelen.
Is dat "vrije" toegang voor een leuk babbeltje ?
normaal niet ... invitation only, daar er niet echt een bereikbare voordeur is ... en meestal dus enkel voor de mensen welke ook echt iets willen doen, iedereen heeft zo een beetje zijn eigen project, maar als er teveel volk is dan word er dus meer gepraat en vinden anderen dan weer minder leuk.

ik bedoel eigenlijk maandag en donderdag. :) typfoutje :)
Afbeelding
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Je hebt hackerspace Brixel in Hasselt (Spalbeek) vrije toegang op dinsdag en sommige vrijdagen..

PXL heeft een makerspace, maar zover ik weet enkel tijdens de school uren...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In Gent is er een hackerspace (whitespace.gent), in Mechelen is er eveneens eentje (een nieuwe) en in Brussel is er inderdaad ook één.
Wat WirelessBelgie betreft : daar kunnen we zeker mensen gebruiken met kennis!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heh, het gaat hem er net over dat ik eigenlijk weinig tot geen echte electronica kennis heb.
Ik zocht ook eerder een space met vrije toegang waar het materiaal beschikbaar is (arduinos, breadboards, weerstandjes, etc etc etc) om wat mee te prullen, liefst ook tijdens het weekend (weekdagen vanuit het Leuvense ben je nogal beperkt in waar je naartoe kan als je niet nog ns de file wil trotseren).

Ik merk dat fablabs (bv het Leuvense) toch eerder op studenten mikt, als je ziet dat dat echte 9-17 mon-fri openingsuren heeft.
En vaak ook eerder gericht zijn op fabricage (3D printers, lasercutters, etc etc).

Ik ga ook echt liever niet naar Antwerpen of Brussel, het moet niet iets worden waar ik met tegenzin naartoe rijd (of mag, met die antwerpen lez zone). Gent is al wat veraf om ns occasioneel naartoe te tuffen.

Qua wirelessbelgie: ik ken mijn telecom wel wat ja.
Ben tegenwoordig ook aangesloten bij de radioclub Leuven (alleen dat ON3 examen is er nog niet van gekomen, tijdsgebrek).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is idd jammer, dat je voor ON3 verplicht lessen moet volgen + examen. Terwijl je dat boekje van 30 blz prima op een avondje kunt leren en dan naar t BIPT gaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uhu, de lessen zijn al gedaan intussen, praktijkexamen ook.
Tis die BIPT afspraak die ver op voorhand moet gebeuren wegens drukte, en tis nogal chaotisch momenteel, dus ik heb mijn agenda er nog niet op kunnen afstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”