Afuture.nl failliet

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb begin maart bij afuture een bestelling geplaatst voor 178 euro en nu lees ik net op tweakers dat ze failliet zijn.
Dus zal ik wel naar mijn geld kunnen fluiten, want de bestelling is niet geleverd en zal ook wel niet zo zijn ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://tweakers.net/reacties/bekijk/9770185/
Helaas sta je, vervelend genoeg, als trouwe klant die z'n zuur verdiende euro's heeft uitgegeven niet sterk.. Er wordt nou eenmaal met een volgorde aan schuldeisers gewerkt, de zogeheten rangorde van schuldeisers.

1. Preferente schuldeisers (UWV, Belastingdienst, Personeelsloon, huur/pandkosten etc. ontstaan na faillissement)
2. Schuldeisers met voorrecht; hieronder vallen onder andere de kosten voor het aanvragen van het faillissement, de zaakvervanging en vorderingen ontstaan uit kosten gemaakt tot behoud van een goed
3. Concurrente vorderingen; Schuldeisers met concurrente vorderingen hebben geen voorrang. Alleen als er geld over is, krijgen zij betaald. Hoeveel een concurrente schuldeiser krijgt, is afhankelijk van de hoogte van de vordering. Concurrente vorderingen zijn bijvoorbeeld facturen van leveranciers.

Ik weet overigens niet wat de exact volgorde is, maar als consument eindig je zeer waarschijnlijk op zo'n beetje de laatste plaats en kan je dus 99% zeker fluiten naar je centen.
https://tweakers.net/reacties/bekijk/9772349/
Mocht je het bedrag met creditcard hebben betaald, dan kun je het bedrag op basis van aflevergarantie via de creditcardmaatschappij terugvorderen. Dit is voor mij de reden om eigenlijk alle reizen en aankopen boven de 100 euro met creditcard te betalen, zelfs als mij dat iets meer kost.

https://www.icscards.nl/ics/info/aflevergarantie
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Niet noodzakelijk. Je kan eventueel een charge back-procedure opstarten indien je betaald hebt met een Visa-kaart: https://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/00 ... tingen.htm

Wellicht bestaan er nog andere procedures, steek je licht eens op bij http://www.eccbelgie.be
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Op die website ga ik me eens inlezen :)

Edit: net al een mail gestuurd met de vraag of ik nog iets kan doen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

beetje vaag allemaal...

ik heb eind vorig jaar nog een bestelling geplaatst en was aan het kijken om er nog eentje te doen,
afuture zou je toch niet dadelijk hebben ingeschat als zijnde op de rand van faillisement.
toont aan hoe snel het allemaal kan gaan en hoe snel je geld kan kwijt zijn helaas.
(en het geeft idd alweer een reden te meer om te betalen met manieren waarop je geld kan terugvorderen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Niet noodzakelijk. Je kan eventueel een charge back-procedure opstarten indien je betaald hebt met een Visa-kaart: https://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/00 ... tingen.htm
Vallen faillissementen ook onder "betwistingen" ? Misschien als je een "Gold" kaart hebt... maar anders ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Kan je met PayPal niet sowieso je geld terugvorderen?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Yup, een tiental jaar geleden heb ik via de verzekering van een simpel VISA kaart het bedrag van het aangekochte product kunnen terugclaimen. Betrof toen ook een faillissement in NL.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

doeme zeg...ging daar juist een comp bestellen. Die hadden redelijk deftige (prijs) zelf samengestelde desktops.
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb een week of 2 geleden een bestelling geplaatst, het heeft lang geduurd maar ik heb deze maandag ontvangen.
Ik denk dat ik enorm veel geluk heb! Nu nog hopen dat er niets DOA is...
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

bke schreef:Nu nog hopen dat er niets DOA is...
Dat is tegenwoordig in veel gevallen ook te regelen recht bij de fabrikant, dus daar zou ik nog niet om panikeren dan.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb ook een Visa kaart, maar heb dit met bancontact gekocht, in het vervolg toch maar doen.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ooit meegemaakt met lampenwebshop (LS shops bv) ....bestelling van 150 euro's. Maand later falliet.
Gelukkig paypal, waarvan ik wist dat de kans er was dat ze terugbetalen (verschillende bestellingen van chinese webshops pandawill enz die nooit aankwamen hebben ze ook vergoed)

Sindsdien geef ik voorkeur aan paypal /mastercard... helaas vaker en vaker kosten aan verbonden (+3% bijv)

Afuture was een van mijn favo winkels scherpe prijzen, goed aanbod.
Spijtig
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MClaeys schreef:
bke schreef:Nu nog hopen dat er niets DOA is...
Dat is tegenwoordig in veel gevallen ook te regelen recht bij de fabrikant, dus daar zou ik nog niet om panikeren dan.
Gisteren las ik op twitter dat azerty.nl zich wil bekommeren om aanspreekpunt te zijn voor klanten van afuture.nl voor garantiegevallen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat klopt niet helemaal blijkbaar: https://azerty.nl/afuture
Ze gaan wel hun contacten bij leveranciers aanspreken en helpen in de afhandeling, maar garanderen niks. Enigszins logisch, toch knap van hen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is nobel maar smaakt toch ook en beetje naar lijkenpikkerij, niet ?

"We garanderen niets voor u maar kom toch mar via ons"...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Misschien een beetje, maar ze verplichten niet tot aankoop ofzo dus als ze die moeite willen doen kan de klant er maar goed mee zijn zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MClaeys schreef:Dat klopt niet helemaal blijkbaar
Ik zeg nergens dat ze het gaan oplossen, ik zeg dat ze willen fungeren als aanspreekpunt.
Ik zie hier geen lijkenpikkerij in. Ze zullen hier inderdaad hun imago mee willen verbeteren, maar daarnaast steken ze toch ook tijd in de miserie van een ander zonder daar schuld aan te hebben of winst van ontvangen hebben.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

goh ja, de een zijn dood ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

cadsite schreef:
MClaeys schreef:Dat klopt niet helemaal blijkbaar
Ik zeg nergens dat ze het gaan oplossen, ik zeg dat ze willen fungeren als aanspreekpunt.
Mijn fout, te snel gelezen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”