Twee rolluiken automatiseren - tips needed

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Ik ben gevraagd om even mee te denken voor een doe-het-zelf projectje om twee rolluiken automatisch te laten werken. Sounds simple enough, maar.. Ik heb wat hulp nodig, aangezien ik er niet echt in thuis ben. Dus alle tips en suggesties zijn welkom, mocht iemand hier al ervaring mee hebben.

Enkele voorwaarden/eisen/wensen:
- Software in docker: NAS staat toch 24/7 op, dus liefst software dat daarop kan draaien (Domoticz? OpenHAB? Home Assistant? ...?)
- Bereikbaar (zowel beheer als uitvoering) via lokaal (wifi) netwerk (van buitenaf via VPN verbinding dus geen rechtstreekse toegang van buitenaf)
- Liefst via lichtsensor om de rolluiken af te laten (oprollen hoeven ze niet voor bv. 8u 's morgens, dus lichtsensor moet overruled kunnen worden door tijdstip indien het al klaar is buiten)
- Nog steeds aparte drukschakelaars (of afstandbediening) voor de rolluiken voor de "analoge" mensen in de samenleving zonder smartphones ;-)
- Feedback van motor dat aangeeft of rolluik daadwerkelijk op of neer is en dat zo kan weergegeven worden in softwareconsole en app/website om de rolluiken te beheren --> rolluikmotor suggesties?
- Communicatie-methode: kan vanalles zijn (z-wave, bus-systeem, ethernet, electriciteitskabel, liefst geen pure wifi en vooral niets merk-specifiek, dus open standaarden... )
- beste prijs/kwaliteit van hardware/software ;-)
- Bepaalde zaken waarop gelet moeten worden?

Eventueel in latere stadia uit te breiden naar andere domotica-scenario's (verlichting, aansturing vijverpomp en -filter, enz).

Besef zelf dat er nog wat huiswerk voor nodig is, maar misschien kunnen jullie me al in de juiste richting wijzen. Cheers!
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

rolluiken zeker appart sturen, nooit 2 rolluiken op 1 relais, dit geeft anders zeer vreemde effecten.
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik ben zelf momenteel bezig met Z-wave via Fibaro HomeCenter. Initiëel gebruikte ik Domoticz op een Syno nas, maar de reactie snelheid viel me daar toch van tegen. Has mss beter geweest als ik Domoticz op een Rpi had geïnstalleerd, maar gezien de mooiere en responsievere interface van Fibaro ben ik voor een Fibaro HC gegaan (WAF is nl ook erg belangrijk hier). Zeker eerst even uittesten of de software in Docker dus performant genoeg is.

Momenteel schakel ik wat lichten en stopcontacten via Z-wave Fibaro, mijn volgende stap is het schakelen van rolluiken/zonwering op basis van tijdstip en/of fysieke schakelaars. Voor zover ik gelezen heb zou dit perfect moeten kunnen via Z-wave en een (Fibaro) relays.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Ok, thanks :-)!

Moet ik er bij zeggen: de rolluiken zijn nu nog volledig manueel. Leidingen bijtrekken naar de elektriciteitskast willen ze vermijden, maar voor de rest is alles wel aan te leggen via de zolderverdieping en aan te sluiten op de bestaande ("domme") kringen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TimoLimo schreef:- Liefst via lichtsensor om de rolluiken af te laten (oprollen hoeven ze niet voor bv. 8u 's morgens, dus lichtsensor moet overruled kunnen worden door tijdstip indien het al klaar is buiten)
Hier bestaan algorithme's voor zodat je puur software matig kan berekenen wanneer het donker is.
TimoLimo schreef:- Feedback van motor dat aangeeft of rolluik daadwerkelijk op of neer is en dat zo kan weergegeven worden in softwareconsole en app/website om de rolluiken te beheren --> rolluikmotor suggesties?
Geen idee of er motors zijn die dat kunnen... de nieuwe motors van Somfy kunnen het wel maar gebruiken hun eigen proprietary wireless systeem. Je kan natuurlijk ook altijd zelf een status bijhouden puur op basis van de laatste actie.
TimoLimo schreef:- Communicatie-methode: kan vanalles zijn (z-wave, bus-systeem, ethernet, electriciteitskabel, liefst geen pure wifi en vooral niets merk-specifiek, dus open standaarden... )
De nieuwe RPI Zero W heeft Bluetooth en wireless voor amper 10$ (prijzen in euro zullen niet ver afwijken vermoed ik). Hier nog wat randelectronica bij voor de relais. Persoonlijk zou ik het bij WIFI houden... lijkt me veel eenvoudiger dan Bluetooth stacks te gaan implementeren.
TimoLimo schreef:- beste prijs/kwaliteit van hardware/software ;-)
Gewoon zelf ontwikkelen ;-)

PS. Zelf heb ik een Somfy RTS systeem wat prima werkt (maar da's dus geen zelfbouw). De nieuwe variant hiervan is trouwens Somfy IO.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
TimoLimo schreef:- Feedback van motor dat aangeeft of rolluik daadwerkelijk op of neer is en dat zo kan weergegeven worden in softwareconsole en app/website om de rolluiken te beheren --> rolluikmotor suggesties?
Geen idee of er motors zijn die dat kunnen... de nieuwe motors van Somfy kunnen het wel maar gebruiken hun eigen proprietary wireless systeem. Je kan natuurlijk ook altijd zelf een status bijhouden puur op basis van de laatste actie.
Dat werkt natuurlijk niet in combinatie met analoge sturing.

Simpel op te lossen: bij iedere aansturing gewoon eerst rolluik volledig omhoog/omlaag en dan gewenste tijd motor aansturen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

didi79 schreef:Dat werkt natuurlijk niet in combinatie met analoge sturing.
Waarom niet... als je "controller" een "stop" instructie" krijgt binnen x-seconden na een "down/up" dan weet je dat het rolluik niet volledig omlaag/omhoog is. Op zich is dit niet perfect (al kan je dit ijken per rolluik en toch een vrij goed idee krijgen volgens mij).

Gewoon per rolluik een RPI Zero W en hierop eveneens je manuele knoppen aansluiten als inputs... de rest is pure creativiteit van de developer.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

r2504 schreef:Gewoon per rolluik een RPI Zero W en hierop eveneens je manuele knoppen aansluiten als inputs... de rest is pure creativiteit van de developer.
Of een esp8266 module. Is nog goedkoper dan een Pi zero W.
Internet via Mobile Vikings
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik zou een rolluik nooit automatiseren. Wat gebeurt er als ze (in jouw afwezigheid) hapert?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Waarom niet... als je "controller" een "stop" instructie" krijgt binnen x-seconden na een "down/up" dan weet je dat het rolluik niet volledig omlaag/omhoog is.
Dat veronderstelt communicatie in 2 richtingen. En dat is er niet bij gewone motoren. Die stoppen adhv een mechanisch schakelmechanisme in de motor zelf.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Albert Peetermans schreef:Ik zou een rolluik nooit automatiseren. Wat gebeurt er als ze (in jouw afwezigheid) hapert?
Allereerst is het de bedoeling om een zo stabiel mogelijk systeem te bouwen natuurlijk. Daarnaast, wat is het worst case scenario dan? Dat de rolluiken open/dicht zijn terwijl je dit niet verwacht? Als dat een ramp is kan je nooit iets automatiseren, want elk systeem zal wel eens fout gaan... Een ramp lijkt me dat bij rolluiken niet echt. Ik automatiseer ook bepaalde dingen niet: zoals alarm & sluiten/openen van toegangsdeuren, maar de rest dus wel.

En ja, soms valt dat tegen: afgelopen weekend een wasmachine opgezet om te draaien, 3u later toch maar eens gaan kijken omdat ik het deuntje "de was is klaar" nog niet gehoord had via mijn Squeezebox. Bleek dat de fibaro plug om één of andere reden zichzelf uitgeschakeld had (power surge volgens de logs) en de wasmachine dus zonder stroom was gevallen na 20mins. Vervelend, maar zo'n (uitzonderlijke) situaties zijn nu eenmaal inherent aan automatiseren voor mij.

Dat gezegd zijnde: ik automatiseer uit nieuwsgierigheid en omdat het kan, niet om mijn leven zo makkelijk mogelijk te maken :-)
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Dit kun je eigenlijk alleen doen bij kamers die meer dan 1 uitgang hebben. Bij brand bv, waarbij de normale uitgang van een kamer niet meer beschikbaar is, kan je nog ontsnappen via het raam. Helaas, indien er iets dergelijks gebeurt, valt de elektriciteit vaak uit en gaat uw rolluik niet naar boven en zit je in de val.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb 15 jaar terug 7 rolluiken geautomatiseerd. Ik was het beu om iedere paar jaar de linten te vervangen en toen de reductie van een breed rolluik kapot was heb ik overal Somfy motoren ingebouwd.

Alle rolluiken kunnen afzonderlijk bediend worden maar zijn ook centraal aangesloten aan een Somfy sturing. Aangezien er nog geen draadloze oplossingen bestonden heb ik hiervoor een centrale relaiskast nodig met kabels naar ieder rolluik.

Ik heb een paar jaar later dit uitgebreid naar de sturing van de gordijnen. Ook deze kunnen afzonderlijk bediend worden maar worden ook centraal gestuurd door dezelde Somfy sturing. Hiervoor heb ik een 2de relaiskast moeten gebruiken per rolluik/gordijn omdat ik geen kabels had voorzien naar de centrale relaiskast voor de gordijnen :-(

Deze sturing is als volgt geprogrammmerd:
Ma-Vr: op bij zonsopgang maar niet voor 7:00 - neer bij zonsondergang
Za-Zo: op bij zonsopgang maar niet voor 8:00 - neer bij zonsondergang

Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad met deze motoren maar toen ik onlangs Somfy motoren nodig had voor de nieuwbouw van mijn zoon hoorde ik van de bevriende dealer dat de actuele kwaliteit van de motoren niet meer zo goed is als 15 jaar terug. Zorg er dus voor dat je rolluikkast open kan in geval van problemen.

Ik heb trouwens zo'n Somfy motor ook gebruikt om de doek van mijn projector op te rollen. Ik ben wel vergeten om een kabel van mijn projector naar mijn motor te leggen, anders kon ik dit ook automatiseren :-)

In noodgeval kun je het rolluik wel zo'n 50cm opduwen. Ik heb dit eens nodig gehad toen ik in de tuin zat en de rolluiken automatisch naar beneden gingen. Ik was buitengesloten en heb toen het rolluik opgeduwd en eronder gekropen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Albert Peetermans schreef:Ik zou een rolluik nooit automatiseren. Wat gebeurt er als ze (in jouw afwezigheid) hapert?
M'n rolluiken werken al 15 jaar automatisch... nooit problemen gehad.
didi79 schreef:Dat veronderstelt communicatie in 2 richtingen. En dat is er niet bij gewone motoren. Die stoppen adhv een mechanisch schakelmechanisme in de motor zelf.
Nee, je hebt geen communicatie in twee richtingen nodig... als jou software een up/down geeft (en het relais dus aanzet) dan weet je wat de status van het rolluik zal zijn. Indien jou software kort erop (dus nog voor het rolluik volledig omhoog/omlaag is) het signaal geeft om te stoppen (hetzij puur via de software, of een manuele knop die eveneens met je "controller" is verbonden... dan weet je dat ze dus niet volledig omhoog/omlaag zijn.

Dat een motor uit zichzelf stopt (omdat hij volledig omhoog/omlaag is) is dus geen probleem... want je weet welke instructie dit veroorzaakt heeft en dus ook de stand.
johan.devos schreef:In noodgeval kun je het rolluik wel zo'n 50cm opduwen.
Je hebt duidelijk geen bladveren steken dan ? Je rolluik hang je vast aan de balk met dergelijke veren (en dus geen lintjes) om te vermijden dat ze je rolluik omhoog duwen (veiligheid) alsook afsluiten van je rollluikkast (isolatie).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er zitten wel bladveren in maar met wat prutsen kun je toch het rolluik naar boven duwen. Een halve meter is mss wat overdreven (en ik heb ook niet zoveel nodig om eronder te geraken). Ik heb wel de kast mogen opendoen om de bovenste latten terug op op hun plaats te krijgen.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb een schakelaar van Livolo en die gaat vanzelf uit als de rolluik bovenaan of beneden is (en dus op het ingestelde stop punt op de motor).
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ik ben voor het eenvoudigste systeem gegaan: Rademacher Rollotron. Je vervangt gewoon de rol. Je kan hem bij problemen altijd manueel omhoog trekken vermits het lint zichtbaar is en er niets veranderd wordt in de rolluikkast.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Topic even bumpen: voor een nieuwbouw ben ik op zoek naar elektronisch aangedreven rolluik, die ook vanop afstand aangestuurd kan worden.
Is het een goed idee om Somfy rolgordijnen te kopen, incl hun "Connexoon RTS Window"? Of zijn er goedkopere/betere oplossingen?
Ik heb zelf al even gekeken naar Athom Homey, maar aangezien ik momenteel (nog) geen andere domotica heb, is dit waarschijnlijk overkill.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Home Assistant met de Fibaro Rolling Shutter modules. 1 per rolluik. Dan in Home Assistant de juiste locatie instellen zodat de sun-tracker weet waar de zon staat en automatiseren bij sun up en sun down.
Zelf stuur ik er de modules al mee aan, ze toevoegen is vrij eenvoudig. Het automatiseren voor sun-up en sun-down moet ik nog configureren maar lijkt ook niet overdreven moeilijk. Het type motor maakt niet uit zolang ze 4 aansluitingen hebben (aarding, stroom, up, down). Ik denk dat mijn motoren van Somfy zijn, mijn knoppen alleszins wel maar die gebruik ik niet. Geen nieuwbouw, maar ik denk niet dat dat uitmaakt. Lengte van rolluiken ook niet, de eerste keer kan je ze laten calibreren zodat ze eens volledig toe en volledig open gaan, dan weet de controller de grenzen. (en werkt ook met rolgordijnen).

Homey is duur als je weinig automatiseert, wil je veel gaan automatiseren en wil je het wat eenvoudiger om op te zetten dan kan Homey handig zijn, anders kan je verder met een NAS, raspberry Pi, pc met Home Assistant (of Domotics) en een Z-wave stick.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

het beste van alles....

www.loxone.be
bekijk dit maar eens...

b.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben ook aan het overwegen om rolluiken te automatiseren in mijn bestaande woning maar ik zou het toch wel eenvoudig/goedkoop willen houden.
Vandaar dat ik dat eerst voor enkele kleinere rolluiken wil proberen en het volgende zitten bedenken heb:
- je koopt een passende buismotor (https://www.conrad.be/ce/nl/product/122 ... &WT.srch=1)
- en een eenvoudige wifi smart switch bijvoorbeeld de sonoff RF (http://sonoff.itead.cc/en/products/sonoff/sonoff-rf)
De rolluikkasten openen en zorgen dat er daar stroom toekomt. Op dat stroompunt de smart switch er tussen en de uitgang van die swich op de buismotor aansluiten en de buismotor afregelen qua aantal omwentelingen.
De wifi smart switch wordt aan de router gekoppeld. Deze kun je dan via uw smartphone bedienen en daar timers opzetten. Lokale bediening is dus ook mogelijk met de RF handzender. (deze kan in feite 4 kanalen/rolluiken bedienen)
Deze smart switch kun je desgewenst ook in domoticz, home assistant, enz inlezen/bedienen als je hem eerst flasht met custom software ( bvb ESP of Tasmota)
Heeft er eventueel iemand iets dergelijk al in gebruik, of ervaring met de sonoff (en het eventueel zelf flashen)?
Laatst gewijzigd door yezzer 19 jan 2018, 09:57, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Benbits schreef:het beste van alles....
Niet echt een onderbouwing van je statement... mits wat Google blijkt trouwens dat Somfy, LIFX, EvoHome, ... allemaal niet te bedienen zijn met Loxone, dus dan moet je al volledig overstappen op Loxone producten welke duidelijk niet de goedkoopste zijn. Bij nieuwbouw is dit misschien te overwenen maar voor mensen die reeds diverse toestellen hebben lijkt het me niet de ideale oplossing.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een kennis van me heeft dit bij hem thuis gezet. Werkt via een raspberry pi die via accuweather (dacht ik) gaat kijken of de zon op is. Pas dan gaan de rolluiken open. Indien gewenst wil ik wel eens luisteren hoe hij het heeft gedaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

krisken schreef:Een kennis van me heeft dit bij hem thuis gezet. Werkt via een raspberry pi die via accuweather (dacht ik) gaat kijken of de zon op is. Pas dan gaan de rolluiken open. Indien gewenst wil ik wel eens luisteren hoe hij het heeft gedaan.
leuk, als je daarover eens wil informeren, bedankt op voorhand !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

yezzer schreef:- en een eenvoudige wifi smart switch bijvoorbeeld de sonoff RF (http://sonoff.itead.cc/en/products/sonoff/sonoff-rf)
Je hebt er dan per rolluik wel twee nodig... één voor omlaag, één voor omhoog.
2Flip schreef:Is het een goed idee om Somfy rolgordijnen te kopen, incl hun "Connexoon RTS Window"?
Wat Somfy betreft weet dat RTS stilaan gaat verdwijnen... hun nieuwe standaard is IO (wat een bidirectioneel protocol is in tegenstelling tot RTS).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

krisken schreef:Een kennis van me heeft dit bij hem thuis gezet. Werkt via een raspberry pi die via accuweather (dacht ik) gaat kijken of de zon op is. Pas dan gaan de rolluiken open. Indien gewenst wil ik wel eens luisteren hoe hij het heeft gedaan.
Hier heb ik destijds de buitenverlichting op een zelfde principe laten in- en uitschakelen, maar uiteindelijk gewoon vervangen door een schemerschakelaar.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Bedankt om jullie opstelling te delen, en voor de tip r2504. Tot nu toe had ik enkel gekeken naar RTS-motoren, maar heb bij deze ook geïnformeerd over de mogelijkheden met de nieuwe IO-standaard. Ergens las ik bv dat deze niet te gebruiken was icm een batterij, dat voor mij betekenen dat ik alsnog voor RTS zou gaan.
Afbeelding
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Heb een paar jaar terug alles bij http://www.3t-motors.de besteld
Ze verkopen er ook uur en schemerschakelaars voor rolluiken.
Goedkoop en snelle levering.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

2Flip schreef:Ergens las ik bv dat deze niet te gebruiken was icm een batterij, dat voor mij betekenen dat ik alsnog voor RTS zou gaan.
Een buismotor zoals voor rolluiken heeft volgens mij steeds 220V nodig... maar jij was op zoek naar rolgordijnen ?

Tja, in een bestaande woning is het niet altijd eenvoudig om 220V tot in je rolluikkast te krijgen (hier heb ik dat opgelost door de buis te gebruiken die voorzien was voor speakers te hangen en die ik toch niet gebruik).

Je vermelde eerder ook de Connexoon... deze is vervangen door de Tahoma box.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

rmag schreef:Heb een paar jaar terug alles bij http://www.3t-motors.de besteld
Ze verkopen er ook uur en schemerschakelaars voor rolluiken.
Goedkoop en snelle levering.
rmag, dank om deze link te willen meedelen
even vragen aangezien je daar alles besteld hebt: voor welke sturing heb je gekozen, want ook al koop je een complete set, er is blijkbaar nog erg veel keuze op die site qua sturing + ben je achteraf gezien tevreden met het resultaat?

ik ben (was?) te vinden voor de sonoff sturing die ik eerder vermeldde, maar r2504 beweert dat je dan per rolluikmotor zo 2 van die wifi sturingen nodig hebt.
ik dacht als de motor via de mechanische of elektronische eindschakeling z'n werk gedaan heeft (het rolluik is volledig naar boven of naar beneden gedaan) dat er dan middels een volgende puls van het relais de omgekeerde beweging gedaan wordt van wat voorheen gedaan is.
maar misschien heb ik dat dus niet goed begrepen....
net zoals ik nu op een en hetzelfde knopje van mijn handzender moet duwen om mijn automatisch hekken te openen of te sluiten, m.a.w. r2504, ben je dat wel zeker dat je dan per rolluik 2 aparte sonoff's nodig hebt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

yezzer schreef:ik dacht als de motor via de mechanische of elektronische eindschakeling z'n werk gedaan heeft (het rolluik is volledig naar boven of naar beneden gedaan) dat er dan middels een volgende puls van het relais de omgekeerde beweging gedaan wordt van wat voorheen gedaan is.
Een motor kan je laten bewegen door er spanning op te zetten... en per richting heb je een andere draad. Wil je dus omlaag zal je via je Sonoff spanning moeten zetten op één combinatie, wil je omhoog op een andere combinatie. Een (normale bedrade) motor werkt dus niet met het concept van een wisselende puls... trouwens zonder die spanning op je motor is die volledig "dood".
yezzer schreef:net zoals ik nu op een en hetzelfde knopje van mijn handzender moet duwen om mijn automatisch hekken te openen of te sluiten, m.a.w. r2504, ben je dat wel zeker dat je dan per rolluik 2 aparte sonoff's nodig hebt?
Tja, maar in dat hekken zit logica in en het staat ook continue onder spanning... is dus anders dan een buismotor.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

@ yezzer:
Een rolluik motor heeft 3 draden. Een neutrale leider, 1 draad voor omhoog en 1 draad voor omlaag. Er is geen auto-omkeerbeweging of zo.
Je kan een Finder relay 20.28 in combinatie met een tijdsrelay gebruiken als je slecht een 1 puls wil geven.
Je geeft een eerste puls voor omhoog. Na een tijdsvertraging (en het rolluik is boven) stopt de motor. Bij de volgende puls gaat het rolluik omlaag. De Finder 20.28 heeft voor elke richting (omhoog en omlaag) een contact.

Ik heb zelf gekozen voor rolluiken met afstandsbediening.
Je moet dus enkel 220V op de rolluik motor zeten, de aansturing is afstandsbediening. De centrale tijdsschakelaar zelf is electronisch. Ik heb voor elke maand een tijd ingesteld. Daarnaast heb ik nog een afstandsbediening als ik rolluiken individueel wil sturen.
Dus was voor mij de eenvoudigste (weinig kabels trekken, 1 afstandsbediening en 1 electronische schakelaar) en prijs gunstigste oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”