Ryanair checkin??

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb midden deze maand een vlucht heen & terug geboekt met Ryanair naar Stockholm met de formulie Leisure Plus.
Bij Brussels Airlines was het 200 / persoon per vlucht (dus 800 tesamen), bij Ryanair 350 ... incl mijn wederhelft die mee gaat.

Nu willen ze dat ik online incheck?
Wat is hiervan de bedoeling?

Toen ik jaren terug vloog met normale airlines, ging ik met mijn boarding pass naar de incheckbalie waar mijn bagage wordt gewogen, dan door de security check, juiste gate en klaar. Het gaat concreet dit keer om de luchthaven van Charleroi / Brussels South.

Is dit nu anders?

Verder heb ik recht op 20 kilo bagage, ik vermoed dat een klassiek trolley (die leeg 3.5 kilo weegt) OK is ? Of zijn de afmetingen van valiezen/tassen/trolleys beperkt die in de buik van het vliegtuig mogen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ub4b schreef: Nu willen ze dat ik online incheck?
Wat is hiervan de bedoeling?
Check-in is een normaal proces bij vliegtuigreizen, het komt erop neer dat je je aanmeldt/bevestigt voor de vlucht. Je ticketcoupon status verandert dan van "Open for use" naar "Checked in". Vervolgens krijg je een BP met zitplaatstoewijzing.

Bij Ryanair moet dit online en niet op de luchthaven omwille van geldbesparing.
ub4b schreef: Verder heb ik recht op 20 kilo bagage, ik vermoed dat een klassiek trolley (die leeg 3.5 kilo weegt) OK is ? Of zijn de afmetingen van valiezen/tassen/trolleys beperkt die in de buik van het vliegtuig mogen?
Ja ze zijn heel strikt inzake afmetingen maar afaik enkel voor handbagage, maar voor de zekerheid kan je best eens checken op de Ryanair website of wachten op een volgende poster. Ik vlieg enkel met normale maatschappijen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 feb 2017, 13:31, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ryanair wilt dat je online incheckt en je eigen boarding pas dan afprint of elektronisch (pdf/app) meeneemt. Indien je op de luchthaven wilt inchecken kost dat $$. (er is een reden dat het een (very) low cost carrier is)
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

De maximale afmetingen voor ingecheckte bagage is 81x119x119cm. Het maximale gewicht is 32kg (als je met 2 personen vliegt mag je gerust bagage samenvoegen in 1 koffer, alle koffers worden samen gewogen). Let goed op het gewicht van de koffer, daar zijn ze streng op.
Zie ook https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-i ... kte-bagage

Je mag ook nog handbagage meenemen (hier heb ik nog nooit controle op het gewicht gezien, wel op de afmetingen), zie https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-i ... bagage#0-1

Let er ook op dat je pas kan inchecken vanaf 4 dagen voor de vlucht als je een gratis en willekeurige plaats wil krijgen. Je kan uiteraard ook betalen om een plaats te kiezen. Als je tijdig incheckt als koppel zit je normaalgezien ook samen (heb het nog nooit anders gehad).
Voor de terugvlucht is het soms zoeken op verplaatsing om te kunnen inchecken, tenzij je het via de app kunt doen (maar probeer dan jouw telefoon niet te verliezen, en zorg dat je batterij is opgeladen ;-) )

Het is op het vliegtuig altijd puzzelen met de handbagage. Als je wil kan je achteraan de rij aansluiten, en vanzodra de eerste 90 koffers gepasseerd zijn, wordt meestal gevraagd of je jouw handbagage eveneens wil inchecken (dan komt het in de buik van het vliegtuig terecht). Dit is uiteraard gratis. Ik doe dit vaak (tenzij er dure spullen in de handbagage zitten) omdat je dan makkelijk op en af het vliegtuig geraakt en het wachten op de koffers nooit lang duurt.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Online inchecken is praktisch bij elke vliegtuigmaatschappij mogelijk. Bespaar je ook gewoon tijd mee, als je geen bagage hebt kan je gewoon naar de gates, als je wel bagage hebt moet je dit wel nog droppen bij de checkin maar het gaat dus iets sneller.

Maximale gewicht mag dan wel 32kg zijn, als je 20kg genomen hebt moet je zien dat je er niet over gaat. Want het is niet goedkoop voor extra kilo's. Handbagage heb ik zelf nog nooit geweten dat dit gecontroleerd werd op afmetingen of gewicht.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En je weet toch dat Ryanair op Stockholm Skavsta vliegt he? Je zou niet de eerste zijn die zich eventjes mispakt aan de stadsnaam bij Ryanair...
(prima luchthaven enzo, daar niet van)


Als de vlucht vol zit, dan durven ze bij ryanair langskomen met een kartonnen overzetdoos. Past de doos er niet vlot over dan is't €€€€
De maximale afmetingen staan op hun site, alsook het gewicht.
En 1 stuk = 1 stuk. En niet kleine trolley + handtas/fototas/laptoptas/... alles moet in dat 1 ding kunnen.
https://www.ryanair.com/be/nl/nuttige-i ... vragen#1-1


Ik check overal online in, je kan maar zo gemakkelijk zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

springfield schreef:Maximale gewicht mag dan wel 32kg zijn, als je 20kg genomen hebt moet je zien dat je er niet over gaat. Want het is niet goedkoop voor extra kilo's.
Hij bedoelt dat als je met 2 personen elk 20kg bagage mag meenemen, je dit kan samenvoegen (dus 40 kg totaal), maar per stuk maximaal 32 kg (dus 32kg + 8kg zou kunnen) ...
thamar schreef:En 1 stuk = 1 stuk.En niet kleine trolley + handtas/fototas/laptoptas/
Bij Ryanair mag je 2 stuks meenemen als handbage (regels versoepeld).
Er mag één stuk handbagage per passagier met een gewicht van max 10kg en max afmeting van 55cm x 40cm x 20cm, plus 1 kleine tas van max 35cm x 20cm x 20cm meegenomen worden.
Je kan dus wel 1 trolly + handtas/fototas/laptoptas meenemen !!!
khsw schreef:Let er ook op dat je pas kan inchecken vanaf 4 dagen voor de vlucht als je een gratis en willekeurige plaats wil krijgen. Je kan uiteraard ook betalen om een plaats te kiezen.
Als je een gereserveerde plaats hebt (vb het Leisure Plus tarief zoals de topic starter) dan kan je al 30 dagen op voorhand inchecken. Doe dat dan ook wel voor de terugvlucht!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

thamar schreef:En je weet toch dat Ryanair op Stockholm Skavsta vliegt he? Je zou niet de eerste zijn die zich eventjes mispakt aan de stadsnaam bij Ryanair...
Had nog nooit van die luchthaven gehoord. Jawadde, maar liefst 100 km van Stockholm verwijderd... De code NYO is nog van de vroegere naam van die luchthaven (Nyköping airport). En hoe raak je dan in het centrum + hoeveel verlies in tijd?

Als ik daar ga is dat altijd op Arlanda met SAS en dat is met de Arlanda Express 20 minuten en je staat pal in het centrum.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met de trein en taxi:
The local train station in Nyköping is 7 km away from the airport. Take a taxi for a fixed price (about SEK 250) or the local bus service No. 515 to/from the train station.
Bus (80min):
Skavsta Airport is Stockholm's airport of low fares, located 100 km south of Stockholm, close to Nyköping. Flygbussarna offers frequent departures between Skavsta Airport and Stockholm City (Cityterminalen), adapted to flight departure and arrival times. The bus departs about 20-30 min after the flights actual arrival times.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Pff ik zie het al niet meer zitten.
Kan ik dat annuleren?

Zondag moet ik vrij vroeg terug op de luchthaven zijn, dit is gewoon stress.
Om aan het station te geraken moet je al een taxi nemen, dan nog eens zeker een uur op die trein .... pfffff.
Bijlagen
skavska.png
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Annuleren bij Ryanair is tevergeefse moeite. You pay peanuts ... Ik ben vorig weekend nog naar Stockholm (Bromma) gevlogen met S/N en betaalde maar € 100 voor een retourtje.

Online inchecken is kostenbesparend voor Ryanair. Bij S/N kan je het ook trouwens (en doe ik ook altijd). Supermakkelijk en overal vlot passeren met boarding pass op phone.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Boarding Pass op Apple Watch is wel het gemakkelijkste dat ik ooit gebruikt heb :-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Bromma was 200 euro per vlucht per persoon, dus 800 €

Nu ben ik 350 kwijt .... dat is geen peanuts.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Annuleren denk ik niet bij Ryanair.
Ik weiger daar nog met te vliegen. Op het einde van de rit is het amper goedkoper (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk) dan een Brussels ofzo, zeker met die vliegvelden die aan de andere kant van het land liggen altijd. En, veel belangrijker, ze behandelen iedereen als honden.
Easyjet daarentegen ben ik tot nu toe wel blij mee.

Online checkin is best normaal hoor. Doe ik altijd. Ik zet het ook altijd op m'n telefoon maar ik betrap mezelf erop om het toch nog altijd gewoon af te printen, you never know..
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Barcelona was vroeger ook zo een klassieker met Girona, al vliegen ze ondertussen gewoon op El Prat.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

ub4b schreef:Bromma was 200 euro per vlucht per persoon, dus 800 €

Nu ben ik 350 kwijt .... dat is geen peanuts.
Op het juiste moment boeken ;-). Nu ga je ook heel wat geld kwijt zijn aan trein / taxi / bus ... (en tijd). Ik vlieg amper nog met Ryanair net om die reden, de meerprijs bij pakweg een SN is het meestal wel waard in comfort.

SAS is trouwens ook een goeie optie voor Stockholm.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

ub4b schreef:Toen ik jaren terug vloog met normale airlines, ging ik met mijn boarding pass naar de incheckbalie waar mijn bagage wordt gewogen,
Als je een boarding pass hebt, dan ben je ingechecked. Hoe ben jij dan ingechecked?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb nog geen boarding pass. Ik moet nog inchecken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

pussyfooter schreef:
ub4b schreef:Toen ik jaren terug vloog met normale airlines, ging ik met mijn boarding pass naar de incheckbalie waar mijn bagage wordt gewogen,
Als je een boarding pass hebt, dan ben je ingechecked.
Niet volledig waar. Je kan je inchecken, een BP afprinten/downloaden, en vervolgens weer uitchecken. Dan zit je met een BP zonder een geassocieerde checked-in coupon. Ga je dan naar de gate dan ga je de lange pieptoon horen als je die scant :-) (melding INVALID SEQ denk ik) .

Soit, hij zal wel gewoon bedoelen dat hij met zo'n kiosk BP naar de incheckbalie ging, en als het echt lang geleden was misschien nog met een echt (e-)ticket en dan hebben ze hem aan de balie ingecheckt en z'n BP gegeven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 feb 2017, 17:13, in totaal 1 gewijzigd.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

powaq schreef:En, veel belangrijker, ze behandelen iedereen als honden.
Easyjet daarentegen ben ik tot nu toe wel blij mee.
Nou ja, zo erg is het nu ook weer niet. Ik ben onlangs met hen naar Berlijn gevlogen omdat dit voor één keertje qua tijdsplanning de beste optie was. Ik heb toen wel extra betaald voor een zitje vooraan (2F). Ik voelde me niet slecht behandeld, maar ook niet zoals gebruikelijk bij Brussels Airlines. Tamelijk koel, maar wel correct.

Easyjet is inderdaad ook een acceptabele maatschappij, waar men niet al te moeilijk doet over bijvoorbeeld de afmetingen van de handbagage. Jammer genoeg heeft Ryanair ze wel weggepest in Zaventem. Ik weet niet of ze er helemaal mee stoppen, maar in ieder geval verdwijnt Berlijn binnenkort als bestemming.

Terug naar het eigenlijke onderwerp hier: ik zou gewoon door de zure appel heen bijten. Het wordt misschien niet de prettigste reiservaring van het strikte vlieggedeelte betreft, maar 350 euro weggooien vind ik toch wel een buitensporig cadeau aan die Ieren hoor. Het zal wel nog wat kosten aan extra transport (en dat is in Zweden niet goedkoop), maar het zal sowieso goedkoper zijn dan een nieuw ticket te kopen bij SAS, tenzij ze juist nog ergens een interessante promo zouden hebben, maar daar doen die jongens doorgaans niet aan mee.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als je bij Ryanair cancelt ben je sowieso alles kwijt? Wat met de taxes? Ryanair moest die dan toch niet betalen aan de luchthavens?

Als je bij SN cancelt (op gelijk welk non-refundable ticket) behou je in principe wel de waarde van je ticket (voor een jaar sinds de uitgifte ervan), en die waarde kan je dan gebruiken voor een nieuw ticket, mits betalen van change fee. Bij de goedkoopste ticketten is meestal de change fee >>> waarde van het ticket waardoor die optie in de praktijk nutteloos is, maar bij duurdere non-refundables kan je zo soms wel nog wat recuperen. Let wel: geld komt niet terug op je rekening (tenzij ongebruikte taxes), het is slechts een "krediet" bij SN, tenzij je een refundable ticket hebt gekocht.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 feb 2017, 17:20, in totaal 1 gewijzigd.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je moet dat positief bekijken. Met de trein en bus zie je tenminste nog wat van de omgeving.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Ha, welke taksen betaalt Ryanair dan? Op de meeste luchthavens krijgen ze een korting van 90% op de gebruikelijke taksen.

Theoretisch kan je die (beperkte) taksen wel terugvorderen. Hun FAQ daarover:
Can I cancel my booking before travel?
All Ryanair flights are changeable but they cannot be cancelled.
You don't need to notify us if you are unable to travel and if you can’t use your outbound flight you can still use your return flight.
Flight dates/times/routes/names can be changed up to 4 hours before the flight departure time via My Bookings unless you have already checked in, in which case please contact our call centre.
If you do not travel on your booked flight the air fare, fees and charges are non-refundable but you may apply in writing within one month of the date of travel for a refund of the Government Tax paid. Government tax refunds are subject to an administration fee. click here for fee details. If the refund amount is less than the applicable administration fee, no refund will be made.
Lees: doe geen moeite. Als je al recht op een teruggave zou hebben, zorgen we er wel voor dat we daarop een administratieve kost berekenen, zodat we uiteindelijk niets hoeven terug te geven. Dat is de politiek van Ryanair. Ze moeten hun winst wel ergens vandaan halen, nietwaar. Met personeel als citroenen uit te persen alleen komen ze er nog niet.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Een luchthaven die 2u weg is van de stand en bereikbaar via een bus, en die ze dan Stockholm durven noemen, vind ik misleidend.

Ik denk er dus aan om via die weg te proberen de boel te annuleren.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Auto huren... Naar Stockholm is't snelweg, dus geen probleem.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

johann schreef:Easyjet is inderdaad ook een acceptabele maatschappij, waar men niet al te moeilijk doet over bijvoorbeeld de afmetingen van de handbagage. Jammer genoeg heeft Ryanair ze wel weggepest in Zaventem. Ik weet niet of ze er helemaal mee stoppen, maar in ieder geval verdwijnt Berlijn binnenkort als bestemming.
Really? Laat nu net Berlijn de bestemming zijn die ik voor werk af en toe moet doen. Spijtig.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

ub4b schreef:Een luchthaven die 2u weg is van de stand en bereikbaar via een bus, en die ze dan Stockholm durven noemen, vind ik misleidend.

Ik denk er dus aan om via die weg te proberen de boel te annuleren.
Veel succes ;-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het probleem is niet de dag van vertrek (vrijdag) maar zondag.

Ik heb ergens een form gevonden op ryanair waar ik een refund kon aanvragen. Helaas heb ik daar geen email bevestiging van gekregen. Je kon zelfs de reden van refund niet opgeven. Als ze die weigeren ga ik ook hard spelen dat de naam van de luchthaven misleidend is.

Een bus om de twee uur die 2u26 duurt is geen optie, op zondag vliegen we rond de middag al terug dit gaat gewoon te veel stress zijn.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

ub4b schreef:Als ze die weigeren ga ik ook hard spelen dat de naam van de luchthaven misleidend is.
Tegen Ryanair...vergeet het maar. Die doen niet anders dan het spel hard spelen, tegen hun (schijn-zelfstandig) personeel, hun leveranciers (giganten zoals Boeing), luchthaven eigenaars, gewest-regeringen, de EU,...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

DIBO schreef:
ub4b schreef:Als ze die weigeren ga ik ook hard spelen dat de naam van de luchthaven misleidend is.
Tegen Ryanair...vergeet het maar. Die doen niet anders dan het spel hard spelen, tegen hun (schijn-zelfstandig) personeel, hun leveranciers (giganten zoals Boeing), luchthaven eigenaars, gewest-regeringen, de EU,...
Klacht indien bij Visa, misleidende naam luchthaven. Volgens mij ligt Skavsta zelfs niet eens in het gebied waar Stockholm in ligt.
Ik ga dus een chargeback vragen. Ik kom dan wel op de zwarte lijst van Ryan maar dat kan me niet meer schelen.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ben eens benieuwd of je dat gaat halen. Er zijn ter wereld met hopen luchthavens die de naam van een stad hebben die er een paar uur van verwijderd ligt. Het is niet Visa noch Ryanair hun schuld dat die luchthaven zo noemt en dat jij het op voorhand niet hebt gecontroleerd, dus in principe heb je geen poot om op te staan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het probleem is mijn Zweedse klant die mij doodleuk vertelde dat de luchthaven buiten de stad maar 20 min met de trein was, dat er nog een verdere luchthaven was die ik best niet boekte, heeft hij verzwegen of is hij vergeten.

Benieuwd of ik ga zien in de webinterface of de boeking verandert .... en of ik ooit daar nog een mail van ga krijgen.
Ze sturen ook geen mail als bewijs dat ik die form heb ingevuld.

Worst case een les van 350 euro. Gelukkig aftrekbaar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

gm123 schreef:Ben eens benieuwd of je dat gaat halen. Er zijn ter wereld met hopen luchthavens die de naam van een stad hebben die er een paar uur van verwijderd ligt. Het is niet Visa noch Ryanair hun schuld dat die luchthaven zo noemt en dat jij het op voorhand niet hebt gecontroleerd, dus in principe heb je geen poot om op te staan.
"Art. 1110. B.W. Dwaling is alleen dan een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer zij de zelfstandigheid betreft van de zaak die het voorwerp van de overeenkomst uitmaakt."

Dwaling kan worden gedefinieerd als een "verkeerde voorstelling van de werkelijkheid en meer in het bijzonder een verkeerde voorstelling die een partij zich maakte van een bestanddeel van de overeenkomst bij het sluiten van die overeenkomst".

Bijvoorbeeld: een luchtvaartmaatschappij die bij het sluiten van een vervoersovereenkomst een verkeerde voorstelling geeft van de bestemming van het transport.

Thans wordt het begrip zelfstandigheid van de zaak hoofdzakelijk als een subjectief en psychologisch gegeven opgevat. De zelfstandigheid van de zaak is ieder element dat de partij er hoofdzakelijk toe bewogen heeft het contract aan te gaan, zodanig dat zonder dit element het contract niet zou zijn gesloten.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

ub4b schreef:Worst case een les van 350 euro. Gelukkig aftrekbaar.
daar zal het op uitdraaien, vrees ik....
gm123 schreef:... noch Ryanair hun schuld dat die luchthaven zo noemt
minstens driekwart van de lijst meest misleidende namen luchthavens zijn 'Ryanair' creaties (natuurlijk is het de luchthaven zelf die de 'misleidende' naam aanneemt, maar zoals gezegd Ryanair speelt het keihard, dus die luchthavens zijn quasi verplicht om dit misleidend spel mee te spelen)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

-het is geweten dat ryanair een low cost maatschappij is, die niet op primaire luchthavens vliegt in de meeste landen, en dat je dus nooit vlakbij je bestemming gaat terechtkomen als het om een grote stad gaat.
-Je hebt het perfect voorbeeld in eigen land, waar ze op "Brussels Charleroi" vliegen, wat ook geen hol te maken heeft met Brussel en puur in gebruik is als naam voor marketing doeleinden.
-de volledige naam van de luchthaven staat netjes zichtbaar bij boeken van tickets: "Stockholm Skavska", net zoals de vertrekluchthaven "Brussels Charleroi".
-Ryanair bedenkt dit niet zelf en spontaan, de officiele naam van de luchthaven is "Stockholm Skavsta Airport", IATA code NYO, dus ryanair geeft netjes de juiste info, de officiele naam van de luchthaven.

(ter info, de andere internationale luchthavens "Stockholm Arlanda Airport" (ARN) en "Stockholm Bromma Airport" (BMA), en "Stockholm Västerås Airport" (VST) liggen ook allemaal niet allemaal binnen wandelafstand van stockholm hoor.)

Denk dus niet dat je ook maar enige kans maakt om je gelijk te halen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik kan daar voor 71,81 € een VW polo huren, voor 2x 100km op 't gemak te rijden zal dit wel voldoende zijn.
Nu vraag ik mij af of mijn waze die een goede GPS is ook in Zweden gaat werken.

Ik vermoed dat ze mijn boeking niet gaan willen annuleren, en dat de geboekte vlucht gewoon in mijn ryanair account zal blijven staan.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 03 feb 2017, 19:37, in totaal 1 gewijzigd.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

CCatalyst schreef:Dwaling kan worden gedefinieerd als een "verkeerde voorstelling van de werkelijkheid en meer in het bijzonder een verkeerde voorstelling die een partij zich maakte van een bestanddeel van de overeenkomst bij het sluiten van die overeenkomst".
Uiteindelijk wordt er helemaal niets verkeerd voorgesteld. De luchthaven noemt nu eenmaal zo. Ryanair vliegt daar naartoe en afficheert de officiële naam van de luchthaven. Dat jij niet weet dat de luchthaven 100km buiten de stad Stockholm ligt is geen geval van dwaling, tenzij er letterlijk ergens op de Ryanair website iets staat dat dat tegenspreekt.

Of Ryanair er voor iets tussenzit dat de luchthaven zo noemt maakt ook weinig uit. Mooi is het misschien niet, maar opnieuw, als dat de officiële naam is van de luchthaven is dat niet misleidend.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Change of plan: ik ga daar dus een auto huren, hoe annuleer ik nu mijn vraag tot refund??
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tjah Charleroi noemt nu ook eenmaal Brussels South...

Ik stel dan ook de volgende naamsveranderingen voor, kwestie van het overzichtelijk te maken voor alle luchtvaartmaatschappijen die vliegen op BE:
- Zaventem : Brussels
- Charleroi : Brussels South
- Antwerpen : Brussels North
- Luik : Brussels East
- Oostende : Brussels West

Overal in de EU waar ik reeds heb gereden werkte Waze Prima overigens ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DIBO schreef:
ub4b schreef:Worst case een les van 350 euro. Gelukkig aftrekbaar.
daar zal het op uitdraaien, vrees ik....
Nog iemand die nooit nog met Ryanair gaat vliegen.
Mij zien ze daar ook niet meer:
- belachelijke vlieguren (vertrek om 5u 's nachts in het hol van Pluto)
- vlieghavens die ver van de wereld liggen: Charleroi = Brussels South, wie verzint het
- aftands materiaal (je stapt half doof uit hun vliegtuigen)
- heel creatief in allerlei tarieven toevoegen
- ze behandelen u als een stuk stront

Ryanair klasseer ik niet onder lowvost, maar onder garbage.
Low cost is bv Vueling: Brussel-Barcelona (echt Brussel, niet Charleroi, Deurne, Luik of Oostende en ook echt Barcelona), EasyJet, JetAirFly, ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”