standby werk in het weekend

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wat ik me afvraag:

- ik heb eigenlijk een standaard contract (ma-vr), maar we moeten dus ook weekends "standby" staan.
als we opgeroepen zouden worden, moeten we eigenlijk quasi onmiddelijk beschikbaar zijn om on-site te gaan, wat dus wil zeggen: je kan niet echt veel meer doen dan even naar de winkel.

worden we niet opgeroepen, is er een "premie" van 45 euro (blijft 15 euro net van over) / dag... dus een weekend standby, waarin je geen oproep krijgt, en geen vrijheid hebt levert je 30 euro op... (en geen recup of dergelijke)
roepen ze je wel op, krijg je gewoon loon a rato van normale overuren (en zo tellen ze dat ook, dus zit je nog eens snel aan je jaarlijkse max. van overuren)

ik heb nu aan de baas gevraagd voor betere voorwaardes, maar hij blijft bij zijn standpunt dat dit correct verloond -"easy money" is.
sorry... maar voor 30 euro / weekend, 12 x / jaar... daar geef ik geen 24 dagen voor af (denk maar aan weekendje centerparcs, of pretpark, of kamperen, of naar familie/vrienden, ....)

ik vroeg me nu dus af... wie hier doet er weekenddiensten standby en welke verloning krijgen jullie daar zo al voor?
(ik heb me nu ook bij een vakbond aangesloten -eigenlijk tegen mijn goesting- en denk dat ik vervolgens ga melden aan de baas dat ik aan die voorwaardes gewoon stop met weekends standby te zijn en me aan mijn ma-vr contract zal houden)
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Hier doe ik dat af en toe wel eens. Hier werken we op zaterdag om beurt en de zondagen bij feestdagen zijn zo veel mogelijk vrijwillig. Werk je op zaterdag dan krijg je 1 dag verlof. Op zondag 2. Stand-by's zijn uitzondering en krijg je premie
+ gewerkte uren voor terug. Die stand-by's zijn ook tijdens de nacht en hoofdzakelijk bij events. Enige extra boven de overuren is een premie. Die premie is altijd leuk meegenomen. Die premie was er vroeger niet en toen was het stand-by halve dag, opgeroepen volledige dag.

Goed onderhandelen is de boodschap.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

http://www.jobat.be/nl/artikels/welk-lo ... ebeurtrol/

als je onmiddellijk dient te vertrekken bij een oproep dan is je 'standby' tijd werktijd, bv een brandweerman is standby in de kazerne
echter als je nog zelf bewegingsvrijheid hebt dan is er enkel een niet wettelijk vastgelegde standby vergoeding verschuldigd.

als dit niet in je arbeidscontract is opgenomen dien je deze ook niet uit te voeren.

ook ooit een werkgever gehad die dacht dat €30 voldoende was om een week 24/7 van wacht te zijn
was niets van opgenomen in arbeidscontract en heb deze vergoeding dan ook afgewezen en geen wachtdiensten gepresteerd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Onlangs eens een nachtje (zaterdagnacht) standby geweest (geslapen dus) en was 60 euro. Soms vragen ze 's avonds eens bereikbaar te zijn maar meestal geef ik dat zelfs niet door omdat ik gewoon weg kan (laptop ligt in de wagen en heb thethering op GSM), als ze dan uitzonderlijk eens bellen zijn het gewoon overuren.

Verschil is dat het niet structureel is maar specifieke uitzonderingen en dan til ik er ook niet zwaar aan... moest ik iedere week zoiets voorhebben dan zou ik ook andere normen hanteren.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wat doe je precies? In it zou je al minstens kunne' vragen dat je van thuis uit kunt tussen komen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wanneer we van wacht zijn, om de vier weken. Dan beschikken we over vervoer van het bedrijf wat we enkel mogen gebruiken voor de wacht. We hebben een vaste premie en een premie per oproep, alsook een verloning van 150 percent of 200 op feestdagen en zondagen tijdens een panne. Overuren worden deels uitbetaald en teruggenomen in recup. Enig nadeel is dat je ook aanwezig moet zijn overdag wanneer je de nacht een storing hebt verholpen. Het levert ons per maand in totaal bijna 500 euro op en 15 tot 20 uren recup op. En in bepaalde gevallen ook een vergoeding voor overnachting en een hapje tussendoor.

In principe mag je maar een aantal weken per jaar van wacht zijn. Ik dacht zelfs om de vijf weken of 10 weken per jaar. maar word stilzwijgend overeengekomen dat je als werknemer wel bereid bent meer te willen doen.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik en mijn dienst zijn oproepbaar, maar niet verplicht om ook effectief te gaan. Hoewel ik dat zelf (tenzij het niet anders kan) bijna altijd doe, ik voel het als een verplichting naar de maatschappij (is een bedrijf van algemeen nut, mijn loon komt dan ook van belastinggeld).

De facto is het dus wel zo dat mijn telefoon elk moment kan rinkelen met de vraag om een storing op te gaan oplossen. Ik krijg hiervoor -niets-, tot we die die oproep aannemen en vertrekken. Een oproeppremie gelijk aan 4 werkuren (8 op zon-feestdag) + de gepresteerde uren worden teruggenomen+ eventueel bijloon als we die dag/periode teveel uren presteren.

Al heb ik liever een systeem met beurtrol zoals dat van mailracer, dan ben je 3 van de 4 weken 'gerust' (tenzij als 2de man voor schakelingen enz). Dat systeem bestaat trouwens in andere afdelingen en noemt SID

@Splitter Hoe omschrijft uw baas die premie? En hoe staan collega's hiertegenover? welke job doe je aangezien je 's weekends oproepbaar moet zijn en door de week 's avonds en 's nachts niet ? Hoe vaak moet je effectief gaan werken ? (enkel bij storingen?)
Voor mij zou het wat van het 2de aspect afhangen en of het mogelijk is om nog weekends te wisselen in onderling overleg met collega's om de belasting op het sociaal leven te kunnen beperken. Uw baas kan moeilijk u andere voorwaarden geven anders komen de collega's natuurlijk ook ;) en tjah 30€ netto *12 weekends = €360. Als ge er dan 2 van de 10 moet gaan werken dan kan je ergens stellen dat je op die ander 10 wel 300€ hebt gehad om 'niets' te doen.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

cybersurfr schreef:http://www.jobat.be/nl/artikels/welk-lo ... ebeurtrol/
als je onmiddellijk dient te vertrekken bij een oproep dan is je 'standby' tijd werktijd, bv een brandweerman is standby in de kazerne
echter als je nog zelf bewegingsvrijheid hebt dan is er enkel een niet wettelijk vastgelegde standby vergoeding verschuldigd.
als dit niet in je arbeidscontract is opgenomen dien je deze ook niet uit te voeren.
als ze je oproepen (nuja... communicatie gaat meestal zelfs gewoon via whatsapp) moet je naar locatie kunnen gaan om het op te lossen.
in het contract zelf staat er niets van. (bij sollicitatie destijds was er ook niets van vermeld)
Goztow schreef:Wat doe je precies? In it zou je al minstens kunne' vragen dat je van thuis uit kunt tussen komen?
op locatie dispenser machines onderhouden en calibreren/herstellen/bijvullen (zit dus een stukje elektriciteit, stukje IT, stukje puur handwerk in)
Flup schreef: @Splitter Hoe omschrijft uw baas die premie? En hoe staan collega's hiertegenover? welke job doe je aangezien je 's weekends oproepbaar moet zijn en door de week 's avonds en 's nachts niet ? Hoe vaak moet je effectief gaan werken ? (enkel bij storingen?)
...
Als ge er dan 2 van de 10 moet gaan werken dan kan je ergens stellen dat je op die ander 10 wel 300€ hebt gehad om 'niets' te doen.
de premie is gewoon "een premie", meer zegt die er ook niet over... en de loonfiches zijn nog minder duidelijk dan dat.
van de weekends standby heb ik tussen mei en december 8 weekends gedaan, waarvan 3 dagen met oproep.
ik geef je gelijk in dat het niet veel is... maar dan kunnen ze het beter afschaffen, want je kan wel zeggen "300 euro om niets te doen",
maar anderzijds: je hebt ook wel 12 weekends op een jaar dat je niet kan gaan doen wat je wil, of dat je niet spontaan bij mooi weer even naar het zwembad kan trekken. en die vrijheid is me toch wel iets meer waard dan 360 euro op jaarbasis (vroeger rookte ik dat bedrag op 2 maand op)

qua collega's:
- een deel valt onder een ander contract (die mogen wel van thuis werken in het weekend, doen dat in beurtrol met 1 dag van het weekend, en hebben een dag in de week vrij)
- een ander deel valt onder de franse tak van het bedrijf en heeft een eigen regeling volgens de franse wetgeving
- het magazijn gedeelte werkt gewoon niet tijdens het weekend voor zover ik weet
- ...

wat overblijft zijn dan nog 4 techniekers, waarvan:
ik (en vind de regeling maar niks)
een waalse collega (het is zijn eerste job, dus die klaagt natuurlijk niet... zeker voor een starter is het loon gewoon goed)
2 collega's uit het antwerpse, die ook allebei zo hun twijfels hebben, maar niet zo mondig zijn als mij en het ook maar eerder aanzien.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor mij zou het eenvoudig zijn:
Moet ik "onmiddellijk" beschikbaar zijn, dan beschouw ik dat gewoon als "thuiswerk" en wens ik die uren ook gewoonweg betaald te worden. Anders is het op een "best effort" scenario.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als er niets van in het arbeidscontract staat dan moet je op redelijke termijn beschikbaar zijn. Je kan je dus verplaatsen en gezien je de wagen niet voor privé mag gebruiken zullen ze erbij moeten nemen dat je die eerst moet ophalen. Willen ze snellere interventies dan zullen ze een contract moeten opmaken die de voorwaarden en verloning specificeert.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Van wacht zijn om niets te doen is nooit fijn, tenzij je een huismus bent die nooit buiten komt. Zelf zijn we met vier personen van wacht voor telkens een andere technologie maar over het algemeen kunnen we wel van elkaar verwachten dat er ingesprongen word als je een verplicht familiebezoek hebt, of eens wat baantjes wil gaan trekken in het zwembad. Maar in de dispenser business zijn de budgetten en de overeenkomsten waarschijnlijk niet zo ruim Om een wachtdienst aantrekkelijk te maken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wij krijgen 125€/ week en 125€/ weekend wachtdienst plus reis- en werktijd in overuren (150 / 200%)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik doe ook wachtdienst, maar bij ons is er een marge ingebouwd: je hebt een bepaalde periode tegen wanneer je *moet* reageren, en nadien heb je afhankelijk van de zwaarte van het probleem tijd om het ding op te lossen. De eerste reactie periode is vrij ruim, dus terwijl ik geen uren moet gaan lopen kan ik gerust wel inkopen gaan doen en dergelijke.

Als ik ergens naartoe ga voor langere periode neem ik m'n laptop mee. Genoeg wifi in de buurt, of desnoods tethered via m'n smartphone.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Van 45euro blijft maar 15 euro over? Is dit niet gewoon max 50-55% belast?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik kan alles remote doen, als ze bellen (gelukkig tegenwoordig amper nog oproepen) moet ik een uur werken en dan krijg ik 15min extra ter compensatie. Minder als een uur geen compensatie.
Merendeel van de zaken is gelukkig op 5min opgelost en zoals gezegd bellen ze nog amper. Een dik jaar geleden was dat nog anders.
De frequentie is zogezegd te laag voor een wachtfunctie in te roepen, ze kunnen dat niet verantwoorden naar de directie omdat het ook kostelijk is. Als compensatie wel smartphone & abonnement. En verder veel flexibiliteit, give & take zeker?



Als ik nog als OK verpleegkundige werkte, dan was wachtdienst +/- €3 bruto/uur. Als je diende op te komen kreeg je 30min verplaatsing + u uren aan 175% in de week & 250% op zon- & feestdagen in overuren. Passieve wachtvergoeding bleef ook doorlopen als je actief aanwezig was.
Tijdens de week was het moment van vertrek +9u om de dag nadien terug aanwezig te zijn. Was je tot na 3u 's nachts gebleven dan had je de keuze om de dag nadien volledig thuis te blijven (mits je er de nodige overuren in stak)

Ander ziekenhuis dat'k gewerkt heb, ook ong €3 bruto/u. 30min verplaatsing + In de week 150% en weekend 200%. Passieve wachtvergoeding stopte als je opgeroepen werd. Je kreeg uur voor uur in overuren, en de factor werd je uitbetaald.
Ongeacht tijdstip van oproep werd je de komende dag gewoon weer om 7u30 terug verwacht.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb ook bij een aantal bedrijven wacht gedaan, en kreeg altijd ergens tussen de 4 à 5 € per uur in 't weekend, puur standby vergoeding. Door de week standby (buiten kantooruren) was trouwens minder, iets rond de 2.5 € per uur. Daarnaast werden oproepen/interventies gewoon als normale overuren (150% zaterdag of 200% zondag) uitbetaald.

Voor een weekend zou dat dus ongeveer 48u * 4.5€ = 216€ bruto zijn. Voor 30€ bruto zou ik ook bedanken, tenzij de SLA toelaat om pas binnen enkele uren te reageren. (In mijn geval was de afspraak om te reageren binnen 15mins, online te zijn voor interventie binnen 30mins).

En iedereen die wachtdienst "easy money" noemt, heeft het waarschijnlijk nooit zelf gedaan. Het heeft een grotere impact dan je zou denken op je leven: altijd rekening houden met bereikbaarheid, internet toegang,... Of je moet iemand zijn die zich er niks van aantrekt, maar zo'n mensen draaien meestal niet lang mee in de wachtdienst :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad, de wachtvergoeding dient om de impact op je privéleven te compenseren, en die is best groot.

Wat overdag werken ism wachtdienst betreft, daar schiet het wettelijk kader te kort en zal je zelf iets moeten bedenken om het leefbaar te houden.

De wet gaat ervan uit dat je acht uur per dag werkt, elke dag. Maar ook dat je 11uur rust hebt tussen elk werkblok van 4 uur of meer.
Als je dinsdagochtend 4 uur interventie hebt voor je wachtdienst, pakweg tot 6 uur 'smorgens, dan moet je 11 uur rusten, da's tot 17uur maar je moet nog wel 4 uur werken om aan je 8 uur te komen, dus om 17uur beginnen en tot 21uur werken op dinsdag. en dan erug 11 uur rust, dus ten vroegste op woensdag om 8 uur beginnen. En dan ga je ervan uit dat je die nacht geen oproepen krijgt, want in principe mag je niet werken tot 8 uur.

Dat is in de meeste bedrijven gewoon niet werkbaar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij ons 400 bruto/week. Maar ik doe geen wachtdiensten dus geen idee wat dat netto inhoud. + tijd per call aan 150/200%
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

NickG schreef:.............Of je moet iemand zijn die zich er niks van aantrekt, maar zo'n mensen draaien meestal niet lang mee in de wachtdienst :roll:
Als je met meerdere wachtdienst hebt, dan kan je je wel wat permitteren, natuurlijk is dat niet goed voor de groepswerking als het onaangekondigd gebeurd.
Joe de Mannen schreef: Wat overdag werken ism wachtdienst betreft, daar schiet het wettelijk kader te kort en zal je zelf iets moeten bedenken om het leefbaar te houden.
Doorgaans gaat men ervan uit dat je de gepresteerde uren van de nacht, overdag opneemt om uit te slapen. Je hebt dan enkel je wachtvergoeding, je premie bij vertrek en de uitbetaling van 50 of 100 percent over-uurloon. Als je met weinig slaap toekomt, dan kan je natuurlijk aardig overuren opsparen. Maar je moet natuurlijk creatief zijn en de kans krijgen om deze op te nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”