Nieuwe keuken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Aangezien ik weet dat er heel wat prijsbewuste userbasers zijjn, vraag ik graag "tips and tricks" bij de aankoop van een nieuwe keuken! Mijn budget zal rond de 7.500 € zijn, denk ik, wij wonen in een appartement dus de keuken is niet zo enorm groot. We gaan daar bovenop ook een aantal werken doen om de keuken en de living meer met elkaar te verbinden (zonder volledig open te maken, denk ik).

Ik weet dat het een echte maffiasector is, waar je moet onderhandelen en vergelijken maar waar men er ook alles aan doet om niet vergelijkbaar te zijn...

Tips and tricks zijn dus zeker welkom, ook eventueel aanraders of "blijf daar zeker weg".
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Is de prijs van die werken in de 7.500 EUR inbegrepen of heb je daar nog budget voor?

Ik kan je zeggen dat voor die prijs het moeilijk zal zijn. Hangt natuurlijk af van hoe groot de keuken is en wat uw eisen zijn. Welke toestellen moeten erin en welke kwaliteit en afwerking wens je.

In uw geval zou ik bij Ikea eens gaan piepen of anders bij een lokale schrijnwerker.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wij hebben een keuken van ALAL (wat niet binnen dat budget zal vallen) waar we zeer tevreden van zijn, de toestellen hebben we destijds in Duitsland gekocht, wat 40% goedkoper was, dat was allemaal geen probleem voor deze keukenzaak, ook de installateurs hebben goed werk geleverd, ook goed materiaal gebruikt waar je het niet ziet.
Voor een budget keuken zou ik zeker eens bij Ikea gaan kijken, uiteindelijk gebruiken zij bijna hetzelfde materiaal maar dan voor een fractie van de prijs die wij betaalden om iets exclusiever te hebben.
Ik zou wegblijven van Ilwa keukens, het ziet er mooi uit, maar dat is enkel uiterlijk, mijn schoonouders betaalden quasi hetzelfde voor een keuken die niet kan tippen aan die van ons.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ga eens langs bij Reno in zaventem. Onze keuken (inclusief toestellen en installatie) heeft ongeveer 8500 euro gekost. Merk is nolte, en voor identieke keuken van nolte vroegen anderen (krefel ed) 15-25k.

Sent from my A0001 using Tapatalk
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook eens over de grens gaan kijken, er zijn enkele Nederlandse bedrijven die ook in België installeren.

Dat gezegd zijnde, enkele jaren geleden zelf een IKEA keuken geplaatst met grote tevredenheid...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Destijds ook nog gezocht naar een inbouw keuken,wat ik ervan gevonden heb was dat het over het algemeen goedkoper was in Nederland,maar vooral in Duitsland.
Het zou eens tof zijn als mensen die ervaringen hebben met keukens van Ned,of DE de namen/sites van de winkels zouden vermelden
In Belgie zou HUBO mss wel intresant kunnen zijn,als de verbouwing in Uw bedrag inbegrepen is,soms zijn er bij HUBO echt wel speciale acties,dus je moet er daar niet direkt opvliegen,gewoon Uw tijd afwachten(op een grote korting)
Het maakt ook nog een verschil als U bijv. iemand in de famile heeft die schrijnwerker of elektricien geweest is,die zou event. ook kunnen helpen bij het instaleren(mss kost dit dan ook minder).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wij zijn gaan informeren bij een schrijnwerker in de buurt. Hebben wat ideeën opgedaan bij Ikea en gaan wat vergelijkbaar laten maken (iets meer custom dan Ikea). Prijs ligt niet ver van Ikea. Al andere keukens gezien van die schrijnwerker en die zijn heel degelijk. Duurt wel iets langer dan standaardstukken, maar gezien we nog veel tijd hebben met de verbouwingen kan dat geen kwaad.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Je kan eens gaan kijken in Duitsland.

Een ex-collega van mij heeft daar gekocht (installatie in .be).

https://www.pallen.de/prospekte.html
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dizzy schreef:Is de prijs van die werken in de 7.500 EUR inbegrepen of heb je daar nog budget voor?

Ik kan je zeggen dat voor die prijs het moeilijk zal zijn. Hangt natuurlijk af van hoe groot de keuken is en wat uw eisen zijn. Welke toestellen moeten erin en welke kwaliteit en afwerking wens je.

In uw geval zou ik bij Ikea eens gaan piepen of anders bij een lokale schrijnwerker.
Neen, de werken zijn apart. De werken gaan grotendeels door mijn vader gebeuren, maar die doet geen schrijnwerk.

Het budget is mogelijks een beetje rekbaar maar niet te veel, het is in ieder geval indicatief en met bedoeling om jullie wat te leiden in jullie raad. Ik weet ook wel dat een keuken van 25.000 € niet hetzelfde is als één van minder dan 10.000 €. Ik ben op dit moment in mijn leven gewoon niet bereid om zoveel geld in een keuken te stoppen!

Qua toestellen: ik heb het niet zo voor inbouw. Een kookfornuis met oven moeten we zeker nieuw hebben, voor de rest hebben we werkende toestellen die zouden kunnen blijven... hangt wel een beetje af van madam :P.

Ikea gaan we a priori niet gaan: onze huidige komt van Ikea (vorige eigenaars) en na 11 jaar komt de afwerking van de hoeken los en zo...

We zouden wel kunnen op maat doen maken door een schrijnwerker, maar dan moet je wel eerst een goede vinden.

Ik noteer Reno in Zaventem alvast.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Goztow schreef:Ik weet ook wel dat een keuken van 25.000 € niet hetzelfde is als één van minder dan 10.000 €
Wel, als je mijn post las: blijkbaar wel ;-) Hangt ook af van de verkoper: want onderdelenlijst van offerte was exact dezelfde. Sommige bedrijven hebben echt rijke marges (Krefel was 19800€ bv.)
Goztow schreef: Qua toestellen: ik heb het niet zo voor inbouw. Een kookfornuis met oven moeten we zeker nieuw hebben, voor de rest hebben we werkende toestellen die zouden kunnen blijven... hangt wel een beetje af van madam :P.
Vraag ook naar promo's. Wij waren bv. van plan om ook geen toestellen te nemen, juist een nieuwe gasplaat. Maar dan hebben ze uitgelegd dat hoe meer toestellen je neemt, hoe groter de korting is. Uiteindelijk hebben we zo goed als alles vervangen voor minimale meerprijs. (kortingen gaan tot 75%)

Als je toch slechts paar dingen wilt vervangen: check Duitsland. De prijzen zijn daar significant lager. Bv. vaatwasser van Siemens kost hier 800€, in Duitslands slechts 350€.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

We gaan het zeker vragen. vaatwasser is ondertussen zo'n 11 jaar oud. Wasmachine is niet al te oud maar is lawaaierig wat vervelend is als je je keuken opent naar de living.

Heb je bij Reno speciaal "druk" moeten leggen of waren ze onmiddellijk eerlijk en redelijk? Wanneer heb je daar gekocht? Lang geleden? We zouden nu tijdens de solden wel eens willen langs gaan...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ze waren onmiddellijk redelijk en eerlijk. Maar we waren in begin duidelijk dat we kwaliteit moesten hebben, maar we ook een redelijke prijs moesten hebben.

Het was ongeveer 4 jaar geleden, en eigenlijk was er geen druk. Bv. de toestellen tegen korting hebben ze aangeboden omdat ze zagen dat we daarop wouden besparen door onze oude te gebruiken. Ons laatste toestel van lijstje was frigo (aeg) die ons uiteindelijk slechts 100 euro gekost heeft dankzij alle kortingen. En dat was net hetgene dat we zeker niet van plan waren om te vervangen.

Kom wel met een plannetje met afmetingen en wat foto's. Dan kunnen ze ke veel beter helpen configureren.

Sent from my A0001 using Tapatalk
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ga ook een keer langs bij eggo keukens, goede ervaring mee

posted with tapatalk
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hier ook Eggo, eigenlijk geen klagen van.
Enige waar we niet tevreden over waren is een kastdeur die verticaal naar boven opent, die gaat niet volledig open maar blijft steken op 2/3de ofzo. Hebben het een paar maand geprobeerd, maar dan toch maar uitgevezen. Microgolf is nu zichtbaar, maar who cares. Hadden we al van appartement en maar paar jaar oud, en nu nog een paar jaar ouder en werkt nog prima.

Bij ons was er een actie van gratis installatie, heeft ons wel een pak gescheeld in kosten. En wij hebben beetje geschipperd in ons kasten om zoveel mogelijk dezelfde maten te hebben. Hoe meer van dezelfde maat, hoe lager de stukprijs.
Stopcontacten heb'k niet bijgevraagd in Eggo want dat is kassa kassa. Had zelf alles voorzien en aan die mannen gevraagd wat het mij ging kosten om die gaten te klokken. Met wat cola's en koffies was'k ervanaf...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij hebben onze keuken laten maken door een zelfstandige schrijnwerker.
Bij ketens voelde ik me meer een lastpost dan een klant.

Bij de schrijnwerker konden we zelf onze toestellen kiezen (merk+type) en niet beperkt tot merk/type dat de keten aanbood.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Of je kan doen zoals een collega, je volgt avondschool houtbewerking en dan koop je jezelf twee bomen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zo heb ik zelf mijn elektriciteit gerenoveerd, al heb ik daar geen 2 bomen voor nodig gehad :p.
Eerst 3 jaar avondles gevolgd en dan alles zelf gedaan.
Gezien het inschrijvingsgeld etc €1500 was, weet ik niet of ik er een deal mee gedaan heb. Maar ik heb wel de skills nu :)
Houtbewerking om zelf kasten te maken staat ook nog op het lijstje...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Ik heb heel wat Belgische ketens en ambachtelijke keukenbouwers bezocht. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een keuken bij eggo van 10.000€ ( ik post morgen wel eens een foto). Prijs kwaliteit ben ik niets beters tegengekomen en Ikea was duurder incl plaatsing. Veel ketens gebruiken een gelijkaardige corpus. Bij de ambachtelijke steeg vnl de kwaliteit van afwerking en frontjes. Tip: je zal altijd goedkoper zijn als je jouw toestellen loskoopt (tenzij je een actie gratis toestel hebt). Bij een elektrostock heb je topmodellen aan 400€ die via een keukenzaak >1000€ kosten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Zo heb ik zelf mijn elektriciteit gerenoveerd, al heb ik daar geen 2 bomen voor nodig gehad :p.
Eerst 3 jaar avondles gevolgd en dan alles zelf gedaan.
Gezien het inschrijvingsgeld etc €1500 was, weet ik niet of ik er een deal mee gedaan heb. Maar ik heb wel de skills nu :)
Houtbewerking om zelf kasten te maken staat ook nog op het lijstje...

3 jaar? Dat was dan wel meer dan een DIY cursusje vermoed ik?
Tis dat ik daar ook wel ns een basis in zou willen (ben van plan zelf mijne electriciteit te renoveren ooit).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

elektrostock
Als ik die hun prijzen zie, word ik daar niet echt warm van.
Dat lijken mij de gewone prijzen die je wel meer tegenkomt.
Dat was dan wel meer dan een DIY cursusje vermoed ik?
Idd, op het einde van de rit kreeg ik een diploma "elentrieker".
Als het voor de snel-snel is, kan je beter een cursus volgen bij Sack etc. Op 1-2u leggen ze uit welke kleurtjes in welk gaatje moeten en klaar. Als er dan iets misgaat, moet je hen opbellen en sturen ze een "echte" elektricien langs. Ik wilde echt weten hoe een installatie in elkaar zit, niet enkel kleurtjes aansluiten.
Ik heb al meerdere noobs hun eigen Sack (en gelijkaardig) installatie weten opleveren, dus dat kan wel. Maar je kent niets van elektriciteit en dat was mijn streefdoel :)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Nob schreef:Je kan eens gaan kijken in Duitsland.

Een ex-collega van mij heeft daar gekocht (installatie in .be).

https://www.pallen.de/prospekte.html
Wij hebben onze keuken hier ook van.
Deze mannen leveren aan Belgische ketens die dan nog eens een schep marge erop nemen.
Dus... Doe je voordeel zou ik zeggen :)

Onze keuken was wel 25k, maar ze hebben er alles! En daarmee bedoel ik ook: alles.
Elk materiaal staat er in de winkel, elk toestel.
Immens!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Komen die ook instaleren in Belgie? of word alles geleverd,en moet Uzelf aan de slag?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Komen installeren! Alles heel netjes en in geval van problemen heel heel heel snelle reactie.
Ik zou ze zelfs aan familie, kameraden aanraden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
Dat was dan wel meer dan een DIY cursusje vermoed ik?
Idd, op het einde van de rit kreeg ik een diploma "elentrieker".
Als het voor de snel-snel is, kan je beter een cursus volgen bij Sack etc. Op 1-2u leggen ze uit welke kleurtjes in welk gaatje moeten en klaar. Als er dan iets misgaat, moet je hen opbellen en sturen ze een "echte" elektricien langs. Ik wilde echt weten hoe een installatie in elkaar zit, niet enkel kleurtjes aansluiten.
Ik heb al meerdere noobs hun eigen Sack (en gelijkaardig) installatie weten opleveren, dus dat kan wel. Maar je kent niets van elektriciteit en dat was mijn streefdoel :)
Tja, ik wil ook wel iets meer dan weten welke kleuren in welk gaatje gaan, maar om er nu 3j opleiding aan te hangen, weet ik nog zo niet. Iets dat er wat tussen ligt zou leuk zijn.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ghoh, ik heb 1 jaar avondschool gevolgd in Sint-Niklaas voor elektriciteit, maar in principe was 1 semester voldoende voor de basis (en je kon per semester inschrijven).
Interessant is het wel, zeker gezien ik zelf mijn elektriciteit ga leggen. Ik krijg wel aanvullend advies en een elektrisch plan van een bevriende elektrieker, zo ben ik tenminste zeker :).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

[quote="Dafke"]Komen installeren! Alles heel netjes en in geval van problemen heel heel heel snelle reactie.
Ik zou ze zelfs aan familie, kameraden aanraden.

Wat met de taal? zijn er daar mensen die Nederlands praten?
Komen ze zelf meten van Pallen,of is dit iets wat jezelf moet doen?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ja er zijn verkopers die NL praten :)

Je kan ook je keuken volledig zelf tekenen/laten tekenen ter plekke (wat wij gedaan hebben) en dan er in 3D door wandelen, wat heel handig is.

Ze komen ook zelf meten :) maar wij hebben dat wel voor hun gegaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Goed dat Ikea al afvalt voor jou, want ik weet niet of ik het nog aan zou durven na wat ik vandaag meegemaakt heb.

4 weken geleden een keuken incl. apparatuur besteld in Gent en daar vragen ze simpelweg "Neem je vandaag alles mee?", dan denk je wauw, wat een stock daar, maar ik besloot om hem vandaag te laten leveren. Ik denk dat dit het begin zal zijn van een hoop ellende.

Speciaal daarvoor een week verlof genomen, verkeersborden voorzien door de politie, vanmiddag de levering. Eerst alle elektrotoestellen uit de camion gehaald, binnen gezet en dan ... kwam er gewoonweg een slaapkamer met een hoop spiegels uit hun camion op mijn naam.
Blijkbaar moet er in Duitsland 'iets' verkeerd gegaan zijn, waardoor er een pallet (met die slaapkamer) met mijn naam gelabeld is. Waar mijn keuken is, geen mens die het weet.

Ter plaatse werd er contact opgenomen met de klantendienst, om te kijken in hoeverre het mogelijk is om vandaag nog na te leveren met hun taxidienst, met de producten die lokaal op stock zijn. Deze taxidienst mag geen geld aanvaarden en ik was verplicht om het volledige resterende bedrag (bankcheque) mee te geven met de transporteurs, terwijl ik niet eens de helft van mijn bestelling heb ontvangen. Tijdens dit gesprek kreeg ik ook doodleuk te horen dat mijn spoelbak sowieso niet geleverd ging worden, die is niet voorradig en komt pas half september terug op stock. Dat even voordien laten weten was blijkbaar ook al teveel moeite.

Na een viertal uur heb ik opnieuw telefoon gekregen met de mededeling dat er morgennamiddag nog een levering kan plaatsvinden, met de artikels die in België op stock zijn, maar er ontbreken nog een 6 of 8-tal stukken, waaronder onderkasten en geen idee wanneer ze dit op voorraad zullen hebben. "Dan kan je toch al beginnen", zei de helpdeskmedewerker, maar zonder basis valt er niet zoveel te beginnen.

Dus het einde is nog lang niet in zicht, maar in het beste geval zal ik mijn keuken in 4(!) keer ontvangen i.p.v. alles vandaag. Zij vinden dit uiteraard ook wel vervelend, maar veel medeleven tonen ze in ieder geval niet.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als ge in Ikea geholpen wilt worden moet ge alvast niet naar diene van Gent gaan :p
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb goeie ervaringen met Ikea Gent, hebben tijdens het plannen goed geholpen. We hebben de keuken wel zelf afgehaald...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Ikea is goed als je zelf afhaalt en monteert, ten minste daar heb ik bij kennissen enkel maar positieve ervaringen gehoord. Van zodra je begint te laten leveren en/of monteren vind ik de prijsstelling al heel wat minder interessant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Als ik me goed herinner kwam het leveren en plaatsen in ons geval 'maar' op 500 euro extra.
Voor dat geld ging ik geen 30 km met een keuken sleuren + zelf nog installeren.
Door Ikea laten leveren en plaatsen was 6% btw, zelf afhalen en plaatsen = 21% btw.
edit : ouder huis natuurlijk
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef: Houtbewerking om zelf kasten te maken staat ook nog op het lijstje...
Ben je ondertussen al gestart, of heb je een cursus op het oog?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nee :).
Een neef van mijn vrouw is wel gestart, best cool wat ze al kunnen na enkele maanden.
Die cursus is iets voor op lange termijn te volgen, niet meteen.

Zoek gewoon een aantal CVO's bij u in de buurt en check wat ze aanbieden.
Specifiek voor houtbewerking: bekijk zeker ook hun machinepark...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Een paar jaar terug heb ik 3 jaar gevolgd in Kortrijk.
Heel leuk, maar als het is voor een keuken ga je een paar jaar mogen les volgen alvorens je aan de CNC komt, want het is die machine die je nodig hebt.
Je kan ook kijken om een kleine zelfstandige aan te spreken. Uiteindelijk is een keuken niet meer dan wat corpussen uit beplakte spaanderplaat, lades (zowat allemaal bestellen ze bij Blum), een werkblad en toestellen.
Een zelfstandige tekent dat ongeveer uit en een toeleverancier van bewerkte platen zaagt, freest en plakt de platen.

Als je wat handig bent kan je dat eigenlijk allemaal perfect zelf.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Veel zelfstandigen bestellen de corpussen bij Ikea en maken alleen de fronten zelf. Voor de prijs kan je het niet laten hoor.
Volledig zelf maken loont alleen nog als het echt buitenmaats is.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

En als je dan met een CnC leert werken, ga je voor uw keukentje een CnC laten installeren in uw schuur, werkhuis of garage?
Je bestelt de panelen bij een houtbedrijf en zet dan alles in elkaar. Of je voor zo'n zelfbouwpakket een cursus houtbewerking moet volgen, betwijfel ik sterk. Ik heb al 2 keer een volledige ruimte ingekleed met multiplex kasten, zonder cursus gevolgd te hebben.
Spaanderplaat is ook geen hout, maar vezels met lijm. De duurzaamheid is navenant: buigt door, brokkelt bij beschadiging en zwelt op bij vochtigheid (valt het op dat ik niet zo'n fan ben van spaanderplaat :)?). Multiplex is al wat meer hout dan, maar dat zet ik toch ook niet in mijn living :).

Maar als je "echte" kasten wil maken, in vol hout, dan ga je er niet geraken met een zelfbouwpakketje.
Pen en gat, zwaluwstaartverbindingen, ... heb ik nog nooit gezien in een zelfbouwpakket. Maar zijn wel onontbeerlijk om een goede kast te maken in echt hout.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik geef je gelijk hoor.
Met een CNC leren werken is enkel handig als je op school eigen projecten mag maken of als je op je werk eentje kan gebruiken.
Ander kan je beter gewoon een pakket laten maken.

Ik heb die scholing ook niet gevolgd voor een keuken, maar omdat ik een grote eiken tafel wilde met laden en gedraaide poten. Ook een massief teaken meubel en spiegelkader voor de badkamer heb ik zo gemaakt.
Maar ook hier hetzelfde, je leert daar werken met professioneel gereedschap, thuis heb je dan plots heel wat minder goesting om nog dingen te maken omdat je de hele tijd het gevoel hebt niet vooruit te geraken omdat je gewoon bent om met full-blown toestellen te werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Stiekem hoop ik dat een deel van de cursus ook een deel "materiaal leer" is.
Hoe herken je goed hout etc :).

Want zelfs in de "volle houten meubelen" zit er echt brol bij. En prijs is niet per sé de leidende factor om brol van kwaliteit te onderscheiden.
Zoals bij veel zaken :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als je ziet wat de prijs is van massief hout van degelijke kwaliteit versta je al beter waarom er zoveel "massief" verkocht wordt terwijl het rommel met een dikke laag fineer is.

Ik heb mijn hout aan groothandelsprijs gekocht om een kastje te maken:
Afbeelding
Mijn ruw hout kostte meer dan een afgewerkt meubel in (zogezegde teak) bij een meubelzaak.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”