droogkasten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kent er hier iemand iets van droogkasten ?
Ik twijfel tussen
http://www.eldi.be/nl/droogkasten/bosch ... e-84304-fg

en

https://www.loeters.be/nl/webshop/15299 ... r-zdh8333p

is gewoon 1x per week witte was 1x per week gekleurde was en om de 2 weken beddegoed.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou voor de Zanussi gaan omdat het met een warmtepomp en zuiniger is is (Zonder kennis te hebben van de kwaliteit van het merk).
Eenmaal de vrouw de droogkast ontdekt heeft... ze steken er steeds meer en meer in hoor... :wink:
Een onnodige aanslag op uw energiefactuur ;-)
Oké, voor washandjes, sokken, ondergoed en al die andere kleine prutsen maar voor de rest vind ik het een vrij zinloos toestel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik wel uw was is veel zachter :-D
ik zou geen meer willen missen
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En je kan voor een gans gezin de was doen op 1 dag
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

proximusboyke schreef:ik wel uw was is veel zachter :-D
ik zou geen meer willen missen
Wassen met regenwater, altijd zachte was :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jan 2016, 17:18
Bedankt: 1 keer

Heb zelf een warmte pomp droger.
Maar er wordt vermeld door de verkoper dat een warmtepomp droger tov gewone droger pas is terug verdiend na 4 a 5 jaar maar dan als je 4 wassen per week droogt.

Warmtepomp is hier ongeveer 150 duurder dan normale.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat is er mis/gebeurd met de goede oude wasdraad? Kost een peulschil en droogt ook je was. In het verleden kreeg ik de indruk dat het hier soms vol groene jongens zat want je zou toch maar eens onnodig luchtvervuiling kunnen veroorzaken. Blijkt nu dat diezelfde groene jongens plots een droogtrommel verkiezen boven een 100% milieuvriendelijke wasdraad. Of is de groene gedachte enkel aan de "ander" besteed en niet aan henzelf?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

wat is er mis met een wasdraad ?
- was is gekreukt en handdoeken keihard
- duurt een eeuwigheid, behalve in de zomer

was is er mis met een droogkast?
- verbruikt elektriciteit

> als je een droogkast neemt, neem dan zeker eentje met een warmtepomp
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik ben op weg naar userbase precies verdwaald en terecht gekomen op het forum van de boerinnenbond. Als er zelfs al commentaar komt op een droogkast. :roll:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie het probleem niet :)
We zijn hier om te helpen en raad te geven. Ik vind uw opmerking dan ook onterecht en best seksistisch. Den dag van vandaag is het niet alleen de vrouw die zulke toestellen hanteert!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

TiTanium schreef:Ik vind uw opmerking dan ook onterecht en best seksistisch.
Ik haalde de boerinnenbond enkel aan omwille van het feit dat die hier bekend staan als zijnde vastgeroest in het verleden, niet omdat het vrouwen zijn. :-)

Jouw post is dus wél seksistisch omdat je direct veronderstelt dat mijn post dat is. :-D
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Amai, we gaan dus de vervuilende allesbrander al vergelijken met iemand die een droogkast wil. Het moet niet gekker worden.

Nu, ik heb die Bosch en ben daar enorm tevreden van. Als je een goede wasmachine hebt die op een hoog toerental zwiert dan heb je de droogkast zo lang niet nodig. Het standaard programma dat je instelt is een maximum maar komt vaak lager uit. Die Bosch is ook behoorlijk stil en warmt de omgeving waar de droogkast staat niet zo hard op. Sommige van die droogkasten warmen de ruimte immers enorm hard op...

Wat is er mis met een waslijn? VEEL!

Elke keer met een propere doek de draad proper maken, of je hebt een donkere streep op je wasgoed.
Het duurt VEEL langer om de was op te hangen en weer af te halen.
Handdoeken, zelfs met wasverzachter of op regenwater gewassen voelen plots aan als schuurpapier.
Wasgoed dat met een windstoot opnieuw kan gewassen worden omdat het op de grond gevallen is.
Wasgoed dat sneller bleek wordt door zonlicht.
Wasgoed dat niet droogt omdat het te vochtig is buiten of weer nat wordt als het regent.
Wasgoed dat bevriest in de winter.
Het duurt veel langer om te drogen tenzij het weer ideaal is.
....

Ik vraag me soms af wat nu precies economischer is. :)
Gebruikersavatar
Chinaski
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 jul 2007, 04:43
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

En wasdraad in een appartement is ook niet de ideale oplossing.
Black is the colour of my true love's hair
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik wil wel eens zien hoe iemand met een wasdraad een heel gezin draaiende houdt :).
Tijdens het weekend draaien we 5 tot 7 wassen. Dat krijg je gewoon niet op een wasdraad gehangen, tenzij je heel uw huis vol wasdraad hangt.
En dan heb ik het nog niet gehad over de vochtigheid die je in uw huis introduceert. Kinderen met een longontsteking, daar zitten wij ook niet op te wachten :nono:
Buiten is geen optie, wegens teveel regen. Vanaf april tot september is er een kans dat je met een "buiten wasdraad" gaat toekomen, maar zeker ook niet elke week/weekend.
Als je een wasdroger op hetzelfde niveau zet als een matrassenvergasser, be my guest :).

Maar dus, wanneer lijkt een wasdraad aangewezen:
- weinig was
- droog, winderig weer

Wanneer eerder niet aangewezen
- veel was
- vochtig weer

@boerinnenbond: ik denk dat het van de lokale afdeling afhangt, hoe "vastgeroest" ze zijn. Ik ken heel "moderne" groepen met voornamelijk dynamische mensen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wij gebruiken beiden. Zowel de wasdraad als de droogkast. Met ons gezin van vier zou de wasdraad in de meeste gevallen voldoen, maar met het dubbel tarief hier word de was veelal in het weekend gedaan en heb je dus een "piekmoment" van was.

Maar het gemak en soms het tegenstekend klimaat laat ons al eens een droogje meer doen in de trommel. Wij zijn hier eigenlijk ook dringend toe aan een nieuwe droogkast. De huidige is al 16 jaar oud en verbruikt veel elektriciteit. Nu de prijzen van de machines met warmtepomp zeer redelijk zijn geworden, is de aanschaf ervan evident.

Ik zou trouwens ook de Loeters verkiezen boven Eldi.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Als je een droogkast koopt, neem dan zeker één met warmtepomp: niet alleen voor het merkelijk lager stroomverbruik maar ook voor de veiligheid. Ik heb de laatste maanden in de berichtgeving 3 woningbranden gelezen die ontstaan zijn in een oude droogkast met verwarmingsweerstand. Dat is dan ook de reden dat mijn oude (nog werkende) droogkast vervangen werd door één met een warmtepomp met energielabel A+++. Het stroomverbruik (20 eurocent per beurt) is ongeveer 1/5 t.o.v. de oude droogkast. Een droogbeurt duurt wel merkelijk langer dan met de oude kast.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@ merkelijk langer
Dat hangt van heel wat factoren af.
Aangenomen dat je sinds uw nieuwe droogkast geen ander wasgoed of andere wasmachine hebt, is het gewoon het programma dat anders loopt.
Bij goedkopere modellen durft een "standaard" programma wel eens richting 3u te gaan. Onze oude droogkast, condens met weerstand, deed er ongeveer even lang over als onze nieuwe, condens met warmtepomp. Verbruik is maar de helft met de nieuwe :).
Let ook op uw wasmachine. Wij hebben een 1600tpm toestel, wat maakt dat onze was veel droger de droogkast ingaat dan bij een 1400tpm wasmachine.

Ik heb, bij het kiezen van zowel droogkast als wasmachine, echt in detail gaan kijken hoe lang een programma duurde en met welke vochtigheid het wasgoed de wasmachine zou verlaten (daar bestaan gestandaardiseerde tests voor). Ik zocht niet per sé een toestel met goeie marketing rond A++++++++ etc, maar wel een toestel dat end-to-end zuinig is én handig is in gebruik.

Wasmachine:
- standaardprogramma van max 1,5u
- 1600tpm
- A++ (of beter)
- opties: startuitstel, resttijdindicator

Droogkast:
- A++ of beter
- warmtepomp
- zelfreinigende condensor
- automatische waterafvoer
- opties: startuitstel, resttijdindicator

Dat levert telkens wel de wat duurdere toestellen op, maar het gebruiksgemak en energieverbruik is navenant.

Afbeelding
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik wil droogkast

-zachte handdoeken dus geen schuurpapier da geld met alles zo
-plots beginnne regenen ge denkt er niet altijd aan je mag terug beginnen.
- Maar vooral als je in een streek woont waar ze nu en dan nog met zo een tanks het land besproeien waar een geurtje aan hangt, is die geur ook niet aangenaam in uw was.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

@heist_175
Uw resultaten zijn ongeveer dezelfde als bij mij.
Wasmachine 1600 toeren, droogkast 9 kg (beide met de beste werkingsresultaten in meerdere testen, niet de duurste maar wel prijzig).
De tijden zijn identiek. Droogkast met 5 kg belading, 1600 toeren gezwierd, gemeten stroomverbruik 0,6 kWh per beurt.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb al van meerdere mensen met een warmtepomp droogkast vernomen dat ze problemen ondervinden met verstopte condensors.
Bij een warmtepomp droogkast is deze fijn maziger als bij een gewone condensdroogkast en zit deze vast ingebouwd (bij een gewonde condens kan je deze er uit nemen)
heb hier al met techs over gesproken en deze beamen het probleem, droogkast geregeld volledig demonteren om degelijk te kunnen reinigen (toestellen zijn hier niet op voorzien en is dus door de gemiddelde gebruiker niet te doen)
er bestaande zogenaamde zelfreinigende maar dit blijkt in de praktijk ook niet degelijk te functioneren.

prijs verschil met / zonder warmtepomp is tegenwoordig niet meer zo groot dus tel uit het verschil in aankoopprijs / elek.prijs wanneer je er winst mee haalt

uit ervaring dus al enkele mensen met een defecte warmtepomp droogkast na 3-4 jaren
een gewone condensdroogkast is technisch iets eenvoudiger, vooral ook om te herstellen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Die commentaar had ik ook van een Bosch hersteller. Hij zei dat ze het opgelost hebben vanaf type Bosch WTW87560FG
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Dat antwoord over Bosch stelt me dan wat gerust. Ik heb recent die van Siemens met warmtepomp, A+++, 9 kg, automatische reiniging van de condensor. En Bosch = Siemens.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

petrol242 schreef:Wij gebruiken beiden. Zowel de wasdraad als de droogkast. Met ons gezin van vier zou de wasdraad in de meeste gevallen voldoen, maar met het dubbel tarief hier word de was veelal in het weekend gedaan en heb je dus een "piekmoment" van was.
Same here, ook een gezin van 4, en met enkel een wasdraad zou het (toch zeker in de winter) niet lukken...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Men kan benevens zo'n droogkast met ingebouwde warmtepomp ook een degelijke luchtontvochtiger (bij)plaatsen in de was- en droogplaats.
Die stelt men in op bijvoorbeeld een relatieve vochtigheid van 50 à 55% en het natte textiel is dan ook héél snel droog op de gewone wasdraad (zonder dat het schuurpapier wordt). Bij 40% relatieve vochtigheid gaat het natuurlijk nóg sneller...
Heel handig voor bijvoorbeeld (keuken)handdoeken en dergelijke die men snel droog wil hebben.
Maar zelfs al het textiel van een volle wasmachine is dan erg snel droog op de gewone wasdraad.
Bovendien zal de droogkast met warmtepomp nog sneller haar werk gedaan hebben indien ze in dezelfde ruimte staat als de luchtontvochtiger (eigen ervaring).
Bijkomend voordeel van zo'n luchtontvochtiger:
  • nooit nog condens op de ramen of ontstaan van andere vochtige plekken in huis
  • bij extreem vochtig weer in de zomer is het dan binnen ook aangenaam, je kan "normaal" zweten. :wink:
Heel positieve ervaringen met deze luchtontvochtiger: WDH-735EBH (320€ geleverd aan huis).
Heel krachtig en zuinig (elektrisch verbruik per liter gecondenseerd water).
Voorheen eerst een Delonghi DES 16EW aangekocht MAAR: weinig krachtig én een veel hoger elektrisch verbruik per liter gecondenseerd water én een korte levensduur.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Om nog eventjes terug te keren droogkast versus wasdraad, hier moet ik ook opmerken dat niet alle wasgoed geschikt is om in de droogkast te drogen zoals wol, zijde en andere delicate stoffen, deze mogen absoluut niet in de droogkast zelfs op de laagste temperatuur anders riskeert men dat men dat wasgoed naar de vaantjes helpt en deze dan in de vuilbak belandt en dat is ook niet de bedoeling, dat soort wasgoed kan enkel aan de wasdraad gedroogd worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@bouwdroger
Ooit al de test gedaan wat het verschil is in verbruik?
Een lading was in de droogkast en een lading op de wasdraad met die bouwdroger?

Er zijn niet zoveel manieren om water uit de lucht te halen, dus ik gok dat er niet zo'n groot verschil gaat zijn :)?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ons systeem D verluchting haalt al veel vocht uit de lucht. Wij drogen zelfs bewust wat was op een droogrek om de luchtvochtigheid in huis wat omhoog te brengen (maar met een gezin van 5 draait de droogkast ook overuren ;-)).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

heist_175 schreef:Er zijn niet zoveel manieren om water uit de lucht te halen, dus ik gok dat er niet zo'n groot verschil gaat zijn :)?
Het is niet omdat beide dezelfde techniek gebruiken dat er geen groot verschil in efficiëntie kan zijn hé. :wink:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kleren drogen is nog wel iets anders dan vocht uit de lucht halen. Het vloeibaar water moet uit de kledij verdampen met warme lucht en daarna afgevoerd worden al dan niet met condensering.

Vooral de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht heeft een noemenswaardige impact op de efficiëntie van de droger. Een luchtdroger bij zetten zal wel helpen het droogproces te versnellen, maar is niet efficiënt volgens mij. De extra energie die je daarbij gaat verbruiken is groter dan het energieverbruik voor de extra droogtijd. Die luchtvochtigheid moet er sowieso uit, met de droogkast of met een extra ontvochtiger.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Even een bijna 7 jaar oud topic van onder het stof halen...

Vergelijkbaar met wat hier boven staat:
- ook wij hebben een Ventilatie Systeem D
- een droogkast met warmtepomp, en afvoerslang voor het vocht
- gezin van 5, met veel droogkast-uurtjes
- een kleine ruimte 2x3m, achterdeur is glazen deur en hangt volledig onder de condensdruppels nu het kouder wordt

Ik zoek:
- een niet te groot toestel dat ik kan plaatsen in deze ruimte op een tablet boven de wasmachine/droogkast
- met een afvoer, zodat ik niet telkens de opvangbak moet ledigen en vooral ook zodat het toestel niet telkens moet stoppen als de bak vol is
- een zo groot mogelijke hoeveelheid lucht ontvochtigen op een zo kort mogelijke periode. Bij voorkeur laat ik het toestel aangaan een half uur na het inschakelen van de droogkast, en terug uit een (half) uur nadat de droogkast klaar is.
- idealiter is het een "dom" systeem, ik kan zelf de vochtigheid meten met een sensor, gekoppeld aan Home Assistant, en ik kan ook de stroomvoorziening in- en uitschakelen. Hiervoor moet het toestel dus wel zijn vorige toestand onthouden, namelijk 'aan'. Want als het niet terug begint te werken na een stroomonderbreking, dan moet je het steeds manueel inschakelen.
- zo laag mogelijk verbruik, met een redelijke aanschafprijs (< 200 euro ?)
- het toestel moet dus voor mij absoluut geen bediening hebben via wifi, OF het moet zijn dat het kan geïntegreerd worden met Home Assistant

Tips?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

En waar komt dat vocht vandaan? Droog je (behalve de droogkast) ook nog op een wasrek in die ruimte? Of droog je (quasi) alles in de droogkast, maar wordt de ruimte toch vochtig?

Bij ons is dat het laatste geval. Ook gezin van 5. Droogkast draait 1 dag per week van 's morgens tot 's avonds. Ruimte wordt dan toch vochtig. (Wasrek staat nóg ergens anders, dus van daar komt het vocht niet). Die dag draait de ventilatie gewoon harder om het vochtgehalte in orde te houden. Zou dat eens moeten automatiseren via Home Assistant.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Het komt van de droogkast zelf :-(
Het wasrek staat in de living nu.
Kleine spullen gaan in de droogkast, handdoeken en delicate kleding op het wasrek. Handdoeken zijn snel opgehangen (al gingen die vroeger wel ook in de droogkast). Op 2 minuten hangt een machine op en dan is een euro snel verdiend. Maar hang maar eens ondergoed en kousen van een gezin op. Dan ben je langer bezig, dus dat gaat om die reden in de droogkast.

Ik heb getest met opvang in het reservoir van de droogkast, en met afvoerslag. Het is precies hetzelfde.
Zelfs met de ventilatie harder te zetten (die automatisatie heb ik in HA) lukt het niet. Dus dacht ik het probleem lokaal aan te pakken.
Het extra verbruik van de ventilatie wat dan zou wegvallen zou deels het verbruik van de ontvochtiger kunnen dekken.

Ik zou het toestel dan ook (af en toe) in de kelder kunnen plaatsen. 1 ruimte daar is minder goed geventileerd, en daar staan nu bakjes met zakjes boven (korrels) die het vocht opvangen. Die zou ik nog kunnen laten staan, maar ik zou het af toestel daar ook af en toe kunnen zetten om de ontvochtiging daar een boost te geven.

Ondertussen vond ik deze:
https://www.bol.com/be/nl/p/qlima-d-612 ... 082767593/
Geen idee of die na een stroomonderbreking gewoon opstart.

https://www.aktobis.de/Secadora-de-obra-WDH-930EEW.html
Zelfde bedenking als hierboven, al heeft die wel Wifi (Tuya) en die zou met wat experimenteren (misschien) wel met HA kunnen gekoppeld worden. Wel 100 euro boven vooropgestelde budget. (lees: https://bethebudget.com/why-is-budgeting-important/)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb hier een Qlima staan (een ander model, dat werkt op het principe van adsorbtie en niet via compressor). Deze kan niet aan- en uitgeschakeld worden via stroomonderbreking (staat in de handleiding expliciet dat dit niet mag omdat het een adsorbtiedroger is). voordeel van de adsorbtiedroger was dan weer dat die ook in zéér koude omstandigheden goed werkt. De meeste compressormodellen hebben toch ongeveer 20° omgevingstemperatuur nodig.

Check eventueel de handleiding eens om te checken wat erin staat ...

(Mails eens gecheckt: ik heb ooit gekeken voor een D512 en daar stond vermeld: 'autoherstartfunctie'. Navraag bij invoerder gedaan wat dat inhield en die bevestigde toen dat dat model terug opstartte na een stroomonderbreking op voorwaarde dat het toestel draaide bij een onderbreking.)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Zeer nuttige info !

Net een oude handleiding gevonden en daar staat expliciet auto herstart bij. Dat is niet het geval bij die D612. Maar de D512 is nergens meer verkrijgbaar. Die had ideaal geweest.

In het washok is het in de winter met wat geluk 17°, dus een compressormodel is niet geschikt (had ik al niet geweten).
En bij adsorptie mag je de stroom niet onderbreken.

Grmmmmbl....

Edit:
Hier staat wel een hele goeie uitleg: https://www.luchtreinigeronline.nl/info ... igers.html
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een Qlima D516 die weg mag aangezien in deze woning geen vochtproblemen meer zijn. Deze heeft ook een auto-herstartfunctie. Indien interesse stuur gerust PB.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Condens in de ruimte waar de droogkast staat hangt gewoon van de kwaliteit van de condensator af
Ik geef de specs van de duurste en de goedkoopste droogkast bij Coolblue:
Miele A/95% https://manuals.coolblue.be/a5/miele-ts ... nce-be.pdf (p80)
Beko B/81% https://manuals.coolblue.be/9c/beko-kc720301bx1.pdf (p22)

En zelfs als je een A/95% hebt (wat dus geen 100% is), zal je bij 24/7 op 1 dag gebruik van de droogkast alsnog behoorlijk wat vocht in de lucht krijgen.
Als je met deze temperaturen het raam van die ruimte openzet, gaat natuurlijk het verbruik van de warmtepompdroger omhoog.

Overigens: voor sokken gebruik ik een spin (IKEA).
Eens je dat onder de knie hebt, gaat dat razend snel.
Je bespaart er én elektriciteit mee én een piek van het capaciteitstarief.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Dit is de bewuste droogkast, ondertussen bijna 3 jaar oud, ze moet nog lang mee. Toen 730 euro betaald.
https://www.coolblue.be/nl/product/8105 ... 2632w.html

In het weekend is het meestal 3 droogkast beurten achter elkaar. In de week (bijna) altijd maar 1.

Filters zijn steeds proper (na elke run, zelfs tussen de 3 op zaterdag), rubber van de deur borstel ik af. In het gedacht dat het langs daar ontsnapt...

Deur openzetten helpt idd niet, 't is niet dat het vocht plots naar buiten wil, integendeel.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ongeacht de betaalde prijs bij een winkel, is dat een droogkast uitgerust met een B-kwaliteit condensator. Veel van het vocht in de warme lucht van de droogkast condenseert niet en blijft dus in de lucht zitten.
Dat zorgt voor een lagere efficiëntie, want de lucht die opnieuw de droogkast in gaat om de was te drogen, bevat nog veel water en neemt dus minder water op uit de was.
Daarenboven is de lucht die de droogkast uitblaast dus zwanger van water.

Er zijn wel enkele suggesties:
- kies voor een droogkast met een efficiënte condensator
- zet het raam open, zodat de warme, vochtige lucht weg kan -> de buitenlucht heeft nu (in de winter) een hoge relatieve luchtvochtigheid, maar een lage absolute luchtvochtigheid. Wissel dus de binnenlucht (hoge relatieve luchtvochtigheid bij 22°, hoge absolute luchtvochtigheid) in voor buitenlucht (hoge luchtvochtigheid bij 5°, lage absolute luchtvochtigheid). Als die verse buitenlucht (lage absolute luchtvochtigheid) binnenkomt, raakt die opgewarmd en krijg je lucht met een lage relatieve luchtvochtigheid bij 22°.
- hang meer spullen "op de lijn" in een kamer waar het raam permanent open staat, zelfs bij deze (nog steeds heel milde) wintertemperaturen, raakt alles in no-time droog.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Aangezien de droogkast nog maar 3 jaar is vind ik het wat vroeg om die te gaan afschrijven en het dubbele uit te geven aan een Miele. (Dom, ik had ik beter toen goed mijn onderzoek moeten doen).
Een raam is daar niet, enkel een buitendeur. De droogkast gaat in de week overdag aan als we niet thuis zijn. (I know, brandveiligheid, ...)
We hebben balansventilatie (D), het is een lage energiewoning. Een raam 10 minuten open zetten, prima. Langer, niet gewenst. Alle was te drogen hangen in een andere ruimte zie ik niet zitten. Er staat nu al een rekje met handdoeken, en kleding, de ganse week, in de living. Elders in huis is jammer genoeg geen plaats.
Het washok is max 17°, de woonkamer nu 20,5°

Je suggesties zullen best kunnen werken, maar ik zie het niet zitten :-)

Stel dat ik een toestel zet zoals payphoneuser hierboven voorstelt. Zou die kunnen bijblijven tijdens dat de droogkast werkt, of zou ik nog altijd met een (heel) vochtige achterblijven, en zou de droger uren daarna nog zijn werk moeten doen? De ruimte is 14m(3) in volume. Ik zou denken dat zo'n toestel dat toch makkelijk moet kunnen volgen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Die D516 kan 16L/dag uit de lucht halen (specs op de pagina, zal wel van de temperatuur etc afhangen) met een reservoir van 4L

Wetende dat "droge" kleren (katoen) nog een vochtpercentage hebben van 10%,
wetende hoeveel vocht er nog achterblijft in de was na het droogzwieren in de wasmachine,
wetende hoeveel vocht de droogkast in de lucht spuwt,
wetende de volledige details van de performantie van die D516 (welk temperaturen etc)
kan je nagaan hoeveel tijd het duurt om het vocht van 1 droogkastsessie uit de lucht te halen.

En dan zie je zo'n fratsen al :)
https://www.qlima.be/product-media/1891 ... df?index=0
Afbeelding

Bij 32°/80° haalt ie 16L/24h, bij 27°/60° haalt ie al maar 8,5L/24h.
Verlaag de temperatuur verder naar uw 17° en het wordt vermoedelijk (want geen data in de manual) pijnlijk hoe weinig water er maar uit de lucht gehaald wordt...
Als het buiten 32° of zelfs "maar" 27° is, dan droogt de was sneller op de lijn dan in een droogkast.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”