Waarom is alles zo duur in België ? En goedkoper in de buurlanden.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Even afsplitsing van "Coolblue levert ook op zondag!" topic.

Ik woon aan de grens met Nederland en op 25min van Duitsland.
Laatst in Selfkant Tüddern geweest. Duitsland, langs het Nederlandse Sittard.

Daar liggen een paar winkels, Aldi, Lidl, Rewe supermakrt, DM drogisterij, Takko fashion, ...

Vooral https://www.dm.de/ is leuk, sommige dingen zoals Nivea deodorant aan de helft van de prijs van in België.
Op die parking zie je het ook, 65% NL, 25% BE en 10% DE nummerplaten.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 25 jan 2016, 15:58, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dat grote verschil met Duitsland kan je waarschijnlijk verklaren door het loonverschil, hoe hoger de lonen hoe hoger de prijzen. Alleen is dat verschil in prijzen zo groot dat dit niet de enige verklaring kan zijn B.ovenden dalen de loonkosten in België, echter zien we geen prijzen dalen. Winstmaximalisatie heet dat...

Betreft die DM, versturen die ook naar België?? (mijn Duits is niet zo super en bij Amazon is het heel vaak dat ze niet naar België leveren met dit soort producten :( ) Lijkt mij wel interessant te kunnen zijn :)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Nee, enkel in Duitsland. Lieferung nur innerhalb von Deutschland
DM is te vergelijken met Kruidvat e.d.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Vaganzza schreef:Dat grote verschil met Duitsland kan je waarschijnlijk verklaren door het loonverschil
Da's wat de politiek zo graag roept.

Echte oorzaak? Gewoon lagere inkooopprijzen*. De giganten (Unilever, P&G, ...) die controleren de markt. Ze verkopen hun producten aan de winkels een pak goedkoper in Duitsland dan hier in BE. Zelfs in Nederland is de prijs een pak lager. Dit is ook de reden waarom je in de Action producten zien die origineel bedoeld waren voor Spanje, Duitsland, Polen, Lithouwen, Rusland, ...
Plus onze winkels in België profiteren ook van de "digibeten-bevolking", ze weten dat ze hogere prijzen kunnen rekenen omdat zo goed als niemand gaat zeggen: "meh, ik bestel het wel op Amazon".
DM is trouwens niet de goedkoopste: Rossmann is vaak NOG goedkoper! En als je iets verder van de grens naar een DM gaat, ga je daar ook lagere prijzen zien :)

Dit heeft natuurlijk met de grootte van de markt te maken. Duitsland is een veel grotere markt dan België. En je hebt daar ook een pak meer concurrentie -> lagere prijzen. België? Boeit niemand!

* Voor dingen zoals geheugenkaartjes ed heeft het meer te maken met belastingen hier in BE.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dalende loonkosten in België? Wie gelooft dat? Heel veel sectoren zitten al op een lagere loonkost nog voor de regering de taxshift uitdokterde. Mijn gok is dat supermarkten ook al in zo'n regime zitten dus dat gaat niet veel veranderen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Soms is het principe dat er achter zit toch ook gewoon "Als de zot dat wil betalen". Neem nu Ikea die hun producten toch gewoon zelf laten maken ...
Een cd rekje in vol natuurhout. Meer dan 10 euro duurder in Be dan in NL ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goh, je moet dat ook allemaal met een korreltje zout nemen... pik er 1 product uit en je hebt verschillen, ga je globaal kijken dan gaan die prijzen maar een paar procenten verschillen. Loop ff een mediamarkt binnen in eender welke Duitse stad en kijk bv. eens naar de inkt prijzen, of zelfs naar de beschrijfbare dvd/cd's. Kijk ook ff naar de prijzen van Samsung bv... je betaald daar een pak minder zonder casback terwijl je hier meer betaald en 1 keer in het kwartaal ze een cashback doen van dezelfde prijs. Laptops zijn dan weer goedkoper, maar dat heeft dan weer te maken met een grotere afzetmarkt voor qwerty toestellen. Tv's zijn hier in Be dan weer goedkoper.

Maar inderdaad, ik koop mijn verzorgingsproducten ook altijd in Duitsland of in den action.
Toevallig was ik gisteren aan't zoeken naar Pampers, een pak kost 9.95, bij Kruidvat Nederland is het dikwijls 3+1 gratis, bij Kruidvat Belgie was het vorige keer 4 voor 28€ en bij Auchan Ronq is het vanaf vandaag 50% korting ;-) Zijn ze dan in Belgie dubbel zo duur, of is het gewoon zoeken naar koopjes .?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er is nog wel een loonkostverschil, al is dat afhankelijk van de sector. Trouwens de loonkosten zullen dalen in de toekomst, niet nu al.
De fetish van de index is een symbool, de afschaffing ervan levert op lange termijn geen winst op.

Maar dus:
- loonkost (nachtarbeid in BE <> nachtarbeid in NL)
- BTW (BE/NL: 21% - DE: 19%)
- allerlei taksen: Reprobel, auvibel, cd-heffing, ...
- volume (volume AZERTY laptops <> volume QWERTY laptops)
- prijszetting bedrijven (IKEA, Samsung, Amazon, ...)

edit: Amazon ook toegevoegd, net nog labelprinter lintjes gekocht, prijs in España €4,99 in Deutschland/France €8,90.
Laatst gewijzigd door heist_175 25 jan 2016, 11:18, in totaal 1 gewijzigd.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Babyproducten zijn pokkeduur in BE!
Pampers, melkpoeder, potjesvoeding (groente en fruitpap), vochtige doekjes.
Altijd in bulk ingekocht in NL of Duitsland.

Grootste prijsverschil: melkpoeder type 1 (in BE enkel in apotheek, in NL overal te koop!) (vroeger toch)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Onlangs op Amazon D de Pantry afdeling gezien.
De lage prijze van sommige producten waren daar om van achterover te vallen.
Helaas leveren ze voor de pantry enkel in Duitsland en Oostenrijk.

Sun zout voor afwasmachine > 0.9 tv 3.77 bij colruyt
Gelaatscreme die de vriendin gebruikt, helft van de prijs tov hier.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Kijk zeker ook eens bij ES, CO.UK en FR of ze voor die afdeling al dan niet versturen naar BE...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Belgische supermarkten zijn ook gehandicapt door de limitering in openingsuren. De meeste winkels zijn berekend op de piekvraag die er is op zaterdag, terwijl die de rest van de tijd een heel stuk minder druk bezet zijn. Dat heeft zo zijn nadelen op vlak van benodigde oppervlakte vs omzet, piek personeel dat er nodig is, etc.
Mochten die nu open zijn op zaterdag en door de week een paar uur later open zijn... Het zou toch al wat schelen in gemak en prijzen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

decat schreef:Sun zout voor afwasmachine > 0.9 tv 3.77 bij colruyt
Trouwens een goede tip... stop met extra zou in je afwasmachine te doen (ik doe dat al vele jaren niet meer)... de typische "Powerball" achtige producten bevatten reeds zout !

Op die manier doe je dus tweemaal zout in je machine met alle gevolgen vandien voor je glaswerk.
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jan 2016, 17:18
Bedankt: 1 keer

Niet alles in België is duurder.
Als je in nederland een beetje redelijk bier wil
kopen ben je 25 tot 50 cent per flesje duurder dan in België.

En vakanties boeken in nederland in een school vakantie is meestal voordeliger op de Belgische site.
En als het in België vakantie is boeken via de Nederlandse site.
Kan heel veel schelen.

Iemand had het over digibeten.
Ik kan zeggen dat veel belgen die ik spreek vaak niet durfen afdingen of bv niet durven overstappen op voip(telefoon) omdat ze niet snappen hoe het werkt of niet geloven dat het veel voordeliger/gratis kan.

Nee ik zeg niet dat belgen dom zijn.
Ze worden dom gehouden door de grote bedrijven
of zijn bang dat dingen opeens minder of niet meer werken bij een prijsvechter etc tov de grote bedrijven.

Als opeens de helft van bv proximus klanten gaat bellen via voip van een andere partij dan zullen ze wel omlaag moeten in prijs maar de groote hoop doet dat om verschillende redenen niet.
Dus prijzen blijven hoog.

En helaas woont ivm goedkope inkoop in het buitenland niet iedereen aan de grens :cry:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

r2504 schreef:Trouwens een goede tip... stop met extra zou in je afwasmachine te doen (ik doe dat al vele jaren niet meer)... de typische "Powerball" achtige producten bevatten reeds zout !

Op die manier doe je dus tweemaal zout in je machine met alle gevolgen vandien voor je glaswerk.
Dat zout in die all-in-one blokjes volstaat eigenlijk niet voor de meeste scenario's. De tip gaat zeker niet voor iedereen op, omdat de hoeveelheid zout (en glansspoelmiddel ook denk ik) die je moet aanvullen in het reservoir afhankelijk is van de hardheid van uw water. In principe dien je dit eerst te weten door een labotest te doen, waarna uw installateur de gevoeligheid van de sensor in vaatwasser correct kan instellen, zodat die op het juiste moment kan aangeven wanneer er een tekort is aan zout!

Heb dit vorige week nog besproken met mijn buur (plaatser en hersteller van dergelijke huishoudtoestellen).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Feestbeest schreef: Ik kan zeggen dat veel belgen die ik spreek vaak niet durfen afdingen of bv niet durven overstappen
Voor sommige zaken mag je gewoon niet kopen in het buitenland: apotheekproducten (al kan dat illegaal soms wel), autoverzekeringen, telecommunicatie ... En ja hoor, net allemaal zaken die bij ons toch weer een stuk duurder zijn !

Mocht er nu ook eens een eengemaakt EU voor de consument zijn ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Feestbeest schreef:Niet alles in België is duurder.
Als je in nederland een beetje redelijk bier wil
kopen ben je 25 tot 50 cent per flesje duurder dan in België.
Zich goed informeren heeft zo zijn voordelen. Een paar weken geleden reclamefolder in de bus van NL keten. Bleek dat een bak Jupiler daar te koop was voor 7,30 Euro. De Jupiler stond in België toen ook in promotie, maar je moest wel 2 bakken kopen en dat kostte je dan 20,40 euro of zoiets.
Conclusie: Belgische pils van Jupiler is in Nederland ongeveer 3 Euro per bak goedkoper dan hier in België.
Enig nadeel bij de NL winkel: je was als klant beperkt tot 2 paletten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jan 2016, 17:18
Bedankt: 1 keer

fredo66 schreef:
Feestbeest schreef: Ik kan zeggen dat veel belgen die ik spreek vaak niet durfen afdingen of bv niet durven overstappen
Voor sommige zaken mag je gewoon niet kopen in het buitenland: apotheekproducten (al kan dat illegaal soms wel), autoverzekeringen, telecommunicatie ... En ja hoor, net allemaal zaken die bij ons toch weer een stuk duurder zijn.
Telecommunicatie ilegaal?
Als ik er voor kies om via internet (waar ik keurig voor heb betaald) om contact te maken met anderen (dus bellen) via een voip provider uit Verweggistan dan is dat niet legaal.
Als dat wel zo was mochten we ook niet via skype bellen of wat tegenwoordig kan via whatsapp.

Kijk maar op het voip gedeelte van dit forum of zoek op fritzbox.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dit is de reden waarom drogisterij-, parfumerie- en hygiëneproducten duurder zijn in België: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... hort.dhtml

De zaak is aan het licht gekomen, de bedrijven hebben miljoenenboetes gekregen, maar de prijzen zijn nog altijd even hoog!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Btw: apotheek producten zijn pak goedkoper in buitenland.
Goedkoopste generieke ibuprofen in be: 6.5€. In NL in AH te koop voor 52cent.
Sommige medicijnen, vitaminen, zalfjes,.... zijn heel vaak 5-40x goedkoper (ook in (online)apotheek) in Duitsland.
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jan 2016, 17:18
Bedankt: 1 keer

nickz schreef:Dit is de reden waarom drogisterij-, parfumerie- en hygiëneproducten duurder zijn in België: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... hort.dhtml

De zaak is aan het licht gekomen, de bedrijven hebben miljoenenboetes gekregen, maar de prijzen zijn nog altijd even hoog!
Logisch.
Eerst prijsafspraken en dan boetes.
Nu prijzen hoog houden ivm boetes terug verdienen.
Prijzen gaan meestal (niet altijd) maar 1 kant op helaas.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zo zijn er nog wel wat voorbeelden van prijsafspraken en boetes. Lenger Seafoods uit Yerseke (NL) kreeg ruim een jaar geleden een boete van een 40 miljoen Euro wegens prijsafspraken aangaande grijze garnalen. Resultaat: Lenger heeft de boel failliet laten gaan en de hele handel werd overgenomen door Heijploeg. Eind vorig jaar of begin dit jaar kregen ruim 10 hele grote transportbedrijven megaboetes opgelegd in Frankrijk voor een totaalbedrag van 672 miljoen Euro. Het ging onder andere om Dentressangle, Geodis Calberson, Chronopost, Dachser, DHL Express, TNT Express, Ziegler...
Heeft de klant ooit iets van dat geld gezien nadat hij al die tijd teveel heeft betaald? Niet dus.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Klopt, de klant ziet zijn geld nooit terug. Dit gebeurde ook met liftfabrikanten (onderhoudscontracten) vb Schindler / Thyssen-Krupp
Grote veroordelingen voor prijsafspraken maar klant krijgt niets terug en de facturen verlagen niet.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Cosmetica is in Duitsland inderdaad erg goedkoop. Als je dicht bij de grens woont is het de moeite waard dat daar te kopen. Als je dat niet woont is de Action nog een idee voor cosmetica. Die hebben behalve de goedkope meuk ook gewoon merkproducten voor goedkope prijzen (vaak restpartijen denk ik vanwege verpakkingen die veranderd zijn).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Trouwens een goede tip... stop met extra zou in je afwasmachine te doen (ik doe dat al vele jaren niet meer)... de typische "Powerball" achtige producten bevatten reeds zout !

Op die manier doe je dus tweemaal zout in je machine met alle gevolgen vandien voor je glaswerk.
Een tip die uw garantie kan kosten.
Als je geen zout in uw vaatwasser doet, geeft die een foutmelding. Als je voor garantie gaat, lezen ze uw foutmeldingen uit. Als die foutmelding er heel de tijd instaat, geen garantie. Ik spreek uit ervaring.
Ik zou dus zeker wel zout blijven toevoegen. Je zal merken dat het nauwelijks gebruikt wordt als je 'all-in-one' blokjes gebruikt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Inderdaad! Dat regenereerzout kan je trouwens heel goedkoop vinden. In die verpakkingen van huismerken en witte producten zit exact hetzelfde zout als in die van Sun en Calgonit. Het loont dus absoluut niet om daar op te besparen (door geen zout te gebruiken) en een defect toestel en/of vervallen garantie te riskeren.

Waar je wel op kan besparen zijn die dure all-in-one blokjes! Het is sowieso veel beter om gewoon de waterontharder van uw machine zijn werk te laten doen en de machine zelf (op het juiste moment) glansspoelmiddel te laten toevoegen aan het laatste spoelwater. In het bakje doe je best gewoon klassiek vaatwaspoeder. Veel goedkoper en minder agressief voor de glazen.
Laatst gewijzigd door nickz 25 jan 2016, 20:00, in totaal 3 gewijzigd.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

We zijn ook een oerconservatief volk die gewoon blijft zitten, al worden we er vierkant opgelegd. Moesten we veel flexibeler omgaan met heel onze "muek" van telecom, energie, winkel aankopen, .... dan zouden de bedrijven automatisch verplicht worden / zijn zich aan te passen aan de harde concurrentie. Nu kunnen ze ongestoord hun gang gaan en ons blijvend pluimen.

Toch opvallend, als men vanuit de overheid boetes oplegt, men er nooit een clausule insteekt om de klanten te vergoeden die jarenlang teveel hebben betaald. Als klant sta je altijd in de bittere kou.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik winkel altijd in nederland(10 km) ik heb de indruk dat Nederlanders ook niet zo gemakkelijk te verleiden zijn tot een inpulsaankoop(Nederlanders houden hun strikt aan hun lijstje).
Ook zijn ze veel meer prijsbewust dan wij Belgen.Wij gaan bijv. altijd voor hetzelfde merk,Nederlanders zullen in hetzelfde gamma gaan voor het merk,in promotie.(ook al is het een ander merk).
Daarbij komt nog dat ze heel prijsbewust zijn,en ze weten,zeker v/d dagelijkse produkten gewoon de prijs,wat bij ons al een uitzondering is.De vertalingen op de etiketten (Nederlands-Frans-Duits)zou hier in Belgie ook geld kosten.
Ik heb ook de indruk dat de fabricanten weten dat Belgen hoe dan ook hun produkt kopen,en niet kijken naar de prijs(of er niet bewust van zijn).
Ik vind het eigenlijk bijzonder moeilijk om sommige(enorme)prijsverschillen te verklaren,vooral als men de promo's volgt (1+1) kan men enorme bedragen besparen,en dit vooral op dingen als waspoeders,de echte merken, koffie,en verzogingsprodukten z.a.Dove,Nivea.
Nog een VB is Supradyn vitaminen(die ik veel moet nemen wegens mijn gezondheidstoestand) Supradyn bruis kost in Ned 19€ per pack,veertien dagen geleden was dit een kopen,en een gratis!!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Muziekbos schreef:We zijn ook een oerconservatief volk die gewoon blijft zitten, al worden we er vierkant opgelegd.
De Belg verwacht vaak dat de overheid ervoor zorgt dat dit aangepakt wordt zonder dat hij moet gaan rondshoppen voor zulke dingen.
Seledotbe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2015, 16:11
Bedankt: 3 keer

Is de nederlandse supermarkt dan zo veel goedkoper dan colruyt?of delhaize?ik krijg hier regelmatig reclame van jumbo in de bus maar ik woon op ongeveer 15min van Nederland en hier is geen jumbo winkel.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Voor veel dingen: ja. Al moet ik zeggen dat sinds de komst van AH in België de prijzen wel gevoelig gedaald zijn (veel meer 1+1 acties ed)... Maar nog steeds: de keuze is groter in NL en je kan vaak betere kwaliteit producten kopen aan lagere prijs. En ook de gekende merken hier zijn vaak goedkoper in NL. Al is DE nog veel goedkoper.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Muziekbos schreef:We zijn ook een oerconservatief volk die gewoon blijft zitten, al worden we er vierkant opgelegd.
Gemak moet betaald worden, dat is al eeuwen zo en dat zal nog eeuwen zo blijven. De doorsnee consument (maakt niet uit welke nationaliteit hij of zij heeft) kiest voor zijn gemak en daar staat een prijs tegenover. Wie geen doorsnee consument is, die kijkt en vergelijkt waar hij zich de beste koopjes aan kan schaffen. En deze categorie betaalt op het einde van de rit een pak minder dan de gemakzuchtige consument. Ik reken mijzelf tot de eerste categorie. Door veel te kijken, te lezen en te vergelijken heb ik al ettelijke honderden Euro's bespaard. En ik ben bijlange niet te beroerd om toe te geven "als ik iets gratis kan krijgen, waarom zou ik er dan voor betalen?"
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Je hebt dan ook 3de categorie: die vergelijkt, maar kiest nog steeds voor gemak als verschil niet te groot is. Ik koop vaak bij Amazon wegens gemak, maar weet dat ik het vaak goedkoper kan krijgen (maar dan te veel moeite moet doen). Ik zet ook geen voet in Colruyt omdat die de helft van de producten niet hebben. Ik ga echt niet naar 2 winkels gaan om inkopen te doen. Laat staan 2u in de rij staan om 10 cent te besparen.

De wereld is niet zwart/wit. Gebrek aan vergelijking is bij vele gewoonweg de moeite dat het neemt. Het is niet altijd even makkelijk. En vele durven gewoonweg niet om in het buitenland te bestellen. Het liefst moet alles in eigen taal (NL), dus valt Amazon bij velen meteen gewoon af. Als de mensen bereid zijn om meer te betalen voor het gemak om te kopen in eigen taal, dan is dat hun volste recht.

BTW: De gemiddelde Belg (of zeker Vlaming) is bijzonder gierig en zal "the extra mile" gaan om iets goedkoper te krijgen. Maar het moet wel zijn "vast ding" zijn. Merk/product loyalty is heel sterk aanwezig. Dit betekent dan ook dat merken hun voeten wegen aan de prijzen en van Belgie een cash-cow maken. Het is een zekere rigiditeit en onwilligheid om te veranderen dat ervoor zorgt dat we meer betalen dan in buurlanden.
Langs de andere kant heb je de NL/DE: beide redelijk geld-bewust en zeker ook gierig (in onze ogen). Maar ze zijn een pak flexibeler. Ze gaan met veel plezier een nieuwe merk proberen gewoonweg omdat het in reclame staat. Dit betekent dan ook dat merken competitief moeten blijven, omdat ze weten dat hun consument niet bang is om even over te stappen naar een concurrent omdat die een promo hebben.
Natuurlijk heb je ook afzetmarkt: als ze de helft van de Belgische klanten verliezen boeit het niet zo veel als ze bv. de helft aan Duitse klanten zouden verliezen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

We hebben ook veel en veel teveel supermarkten.
Elk gehucht heeft er zeker twee...

Denk in een straal van 5 km dat wij hier 3 delhaize's, carrefour xpres, AH, 2x colruyt, buurtSM, 2x Aldi (kan zelfs 3 zijn), 2x lidl, spar,... hebben. En eigenlijk zijn ze allemaal vrij klein behalve 1 van de colruyts.

Alle winkels moeten hier ook in de duurste straten gevestigd zijn. Veel winkelcentra buiten de stadskernen vind je niet, of toch niet in de hoeveelheden zoals het buitenland.
Alles is zo verspreid en in zo een overvloed aanwezig. Komt ook omdat de vorige generatie alles onder de kerktoren wou hebben en te beroerd waren om verder dan 10km te rijden voor iets.

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik rijd ook liever geen 10km naar mijn supermarkt hoor.
Als ik in Frankrijk op verlof ben is het anders vaak 20km rijden naar de dichtstbijzijnde winkel, maar daar doe je die kms in een oogwenk, want er is nauwelijks bebouwing, geen rode lichten, en dus makkelijk te rijden. Hier ben je wel even onderweg daarvoor, en moet je goed opletten. Dat maakt de verplaatsing ginder toch een wereld van verschil tov hier.
Feestbeest
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jan 2016, 17:18
Bedankt: 1 keer

Wat nu het leuke is van fam in het buitenland hebben.

Als ik van nederland naar belgie ga dan probeer ik dat met ene zo leeg mogelijke tank diesel te doen.
Ik neem cola en becel boter etc van hier mee voor mijn schoonouders.

Maar ik neem mee terug lekker bier en wat aparte vleeswaren/broodbeleg etc.
Helemaal nokkie vol tanken voor ik weg ga scheelt toch weer 6 euro en 1 op 20 rijden betekend 120 km "gratis tov nederlandse prijs.
En ik moet 165 km rijden naar mijn schoonouders dus bijna gratis enkele reis. (kniert he?? :oops: )

Als ik naar duitsland ga op vakantie neem ik vanuit daar ook veel spullen mee wat daar veel voordeliger is en hier vaak niet te verkrijgen is.
bv bepaalde sladressings heerlijk.

Zo heeft ieder land zijn/haar voordelen.
Maar ik zou echt iedereen aanraden eens te kijken naar het voip gedeelte op dit forum om te sparen op telefoonkosten.
Voor het geval u het niet al heeft gedaan, mijn schoonouders zijn zeer blij met mijn "technische"kennis omtrend voip.
Heeft even geduurd, maar na 7 a 8 jaar snapte mijn schoonvader toch dat het echt veel goedkoper kon en er geen adddertjes onder het gras hoeven te zitten.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Na 7 a 8 jaar? Zo'n mensen blijven beter waar ze zijn denk ik, en al zeker als je in een 3p pack zit waar je al gratis belt, eventueel met de Triing app. Waarom het moeilijk maken als het ook gewoon makkelijk kan?

Ik woon in het centrum van het land, fysiek shoppen in het buitenland is dus geen optie maar inderdaad, Action, Aldi/Lidl is eigenlijk al voldoende om te leven.

Ik volg Dima wel door te stellen dat shoppen in de Colruyt een 'onprettige' ervaring is. Ik zie vaak de rode prijzen staan en die zijn dan inderdaad het goedkoopste van de regio, maar voor de rest mis ik in de Colruyt heel veel producten waarvoor ik dan toch nog naar de Delhaize moet. Vooral op vlak van (light)frisdranken. Uiteindelijk shop je dan gewoon in één winkel en neem je die paar centen die je extra moet betalen er gewoon bij voor het gemak. Wat ik wel moet zeggen, de vriendelijkheid van het personeel in de Colruyt is ongezien. Als ik daar kom, lachende gezichten, mensen die een grapje maken en tegen dat je buiten staat heb je gegeten en gedronken. :D
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

http://netto.tijd.be/budget/Huishoudboo ... 1442581540
Een ouder artikel uit de FET van vorig jaar. Dat toen al aanraadde om inkopen te doen via Amazon!
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Tja tis om te huilen Belgie ..

Bijna al mijn gereedschap ( bosch blauw / festool / dewalt ) komt ook van buiten belgie .. ( meestal duitsland & nl en zelfs uk )
Prijsverschillen van tot wel 30-40 % netto .. ( koop ook btw vrij dus btw kijk ik niet naar ) .
En ja garantie is internationaal te reggen 2-3 jaar .. maar meestal is het toch uit garantie als het stuk is bij mij dusja ..

Vind het langs ene kant spijtig zou liever de lokale handel in Belgie steunen .
Moest het nu maar 5% of 10% verschil zijn zou ik het nog om te hoek kopen .
Erge is dat ze ook bijna niks meer op stock hebben in BE .. ze moet het vaak ook bestellen ..en dan duurt het een week ..
En dan zou je denken zijn bandieten in Belgie ... maken veel winst .. helaas is dat niet altijd zo .. ze kopen soms duurder in dan sommige grote webshops ..( en dan zijn dat al bedrijven met 5 winkels in west-vlaanderen bijvoorbeeld of een keten met 30 vestiging in Belgie )

En service tja .. schoonbroer had een Metabo boor op de hoek gekocht ( teveel betaald ) en na paar maand rookte die .. terug gebracht naar winkel . ging 3 weken duren .. en geen vervang toestel ..

dusja .. straks verdwijnen fysieke winkels uit het straatbeeld en kopen we alles online lol :)
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik koop ook bijna alles tegenwoordig in het buitenland. Het prijsverschil is soms gewoon té groot. Onlangs zelfs op de Amerikaanse amazon.com, inclusief verzending én importkosten, iets gekocht dat hier in Europa niet voor minder dan €100 duurder te vinden was. Ja hallo..
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”