Waarom is alles zo duur in België ? En goedkoper in de buurlanden.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

axs schreef:Dit is niet strafbaar zolang het voor eigen gebruik is. Echter waren er is dit geval serieuze aanwijzingen dat het voor wederverkoop bedoeld was.
Wat mij betreft, graag ook wat meer controles naar een factuur aan de uitgang van de colruyt ;)

Wat voor eigen gebruik al een rol speelt,is het voertuig waarmee je inkopen doet.Als dit zo een grote camionette is,die vol zit met pakken water,kan men al moeilijk voor eigen gebruik doorgaan,.

Ik rij met een Nissan Note,en breng zo een 36 flessen mee(6-packs) en heb nog geen problemen gehad.ook al 240 blikken Pepsi max gekocht, 10 kartonnen dus(58€ in Bonus) en heb daar geen problemen mee gehad.

Toch is het belangrijk om te vermelden dat inwoners van Ned.er niet zo goedkoop vanaf zijn,die moeten namelijk voor de mutualiteiten zeer zwaar in de zak tasten,bijna 1000€ per maand in sommige gevallen,dus een vgl. maken blijft altijd moeilijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Heel dit topic staat bol van de hypocrisie. Enerzijds op de kap zitten van een zelfstandige die wat in het zwart handel drijft. Anderzijds alle begrip hebben voor de particulier die net over de grens zijn aankopen doet wegens goedkoper.
Er is toch wel een belangrijk verschil.

Als ik bij Amazon of Coolblue bestel,
- is dat legaal
- betaal ik Belgische BTW
Als de nachtwinkel inkopen doet zonder factuur is dat zonder meer illegaal.

Misschien vind je het niet correct, maar er is wel een groot verschil tussen een legale activiteit en een illegale activiteit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als je bij Auchan in FR of Jumbo in NL koopt betaal je geen Belgische btw. Het aangehaalde artikel ging trouwens over aankopen in een fysieke winkel over de grens en niet over online aankopen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
Als ik bij Amazon of Coolblue bestel,
- is dat legaal
- betaal ik Belgische BTW
Bij Amazon betaal je voor 95% geen Belgische BTW, Enkel voor de Amazon producten zelf is dat meestal het geval.. maak maar eens een Bussiness account aan bij Amazon en kijk in hoeveel gevallen je intracommunautair je BTW kan betalen.

Nu, het probleem zit veel dieper dan wat hier nu besproken wordt hé.
Als Belgische handelaar heb je alles tegen (zelfs al wil je met 0.0001% marge online gaan werken). Je hebt de BTW tegen, je hebt de belastingen tegen, je hebt de duurdere verzendingskosten tegen, je hebt de duurdere aankoopprijzen tegen en je mag niet 's nachts of in het weekend werken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”