Media Markt wil uw EID voor marketing, spam & datamining

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb hen alvast gemailed met de vraag om het eens te onderzoeken.

Het lijkt alsof de klant totaal niet geïnformeerd is wat er effectief wordt opgeslagen en wat er met die data gebeurt.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik weet niet of het hier al is gezegd. Mediamarkt heeft het recht niet om het tonen van een identiteitsbewijs 'af te dwingen'.
Je mag het gewoon weigeren.
Zij hebben dan het recht om de verkoop te weigeren... eh... maar dat is natuurlijk absurd. Dat is identiek aan het weigeren van een verkoop zonder het gedoe met het identiteitsbewijs, of m.a.w. dat ze gewoon niet willen verkopen. Dat doet uiteraard geen enkele winkel, of het moet gaan om specifieke producten waar een leeftijdsgrens op staat (bv. alcohol, sigaretten enz...)

Voor de garantie is een kassabon voldoende.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er wordt toch nergens beweerd dat ze het tonen van een identiteitsbewijs 'afdwingen'. Ze proberen het gewoon...
Ze maken er aan de kassa geen enkel probleem van als je de EID weigert, en bevestigen ook dat een kasticket voldoende is voor de garantie.

En waarom zouden ze het recht hebben om een verkoop te weigeren? Als jij aan de kassa de prijs betaalt van een product dan kunnen ze toch geen verkoop weigeren? Op basis waarvan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sylvester schreef: Zij hebben dan het recht om de verkoop te weigeren...
Dat word wel vaker gezegd maar dat wil ik eerst wel eens hard gemaakt zien worden.
Ik betwijfel ten zeerste dat men een verkoop mag weigeren om dit soort redenen.

Grote winkelketens en bedrijven hebben echt niet zoveel macht als men soms wil laten uitschijnen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Vanzelfsprekend mogen zij dat weigeren. Ze mogen alles weigeren, ze mogen je zelfs de toegang tot de winkel verbieden.
Maar dat schiet niet op hé, want dan kunnen ze beter hun deuren sluiten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

:nono: Discriminatie en schending van de privacy zijn illegaal.
Ook voor winkeliers. Verkoop weigeren op basis van huidskleur of privacykeuze is dus volstrekt illegaal.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sylvester schreef:Vanzelfsprekend mogen zij dat weigeren. Ze mogen alles weigeren, ze mogen je zelfs de toegang tot de winkel verbieden.
Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend, waar baseer je je op?
Zonder geldige reden (een negatieve voorgeschiedenis zoals winkeldiefstal bijvoorbeeld) mogen zij niet discrimineren om toegang te verlenen tot de winkel of om een verkoop al dan niet te laten doorgaan. Je ID niet willen laten tonen is voor zover ik weet nog altijd geen geldige reden. Enkel de politie en gemachtigde personen hebben het recht dat op te vragen en een sanctie te verlenen bij weigering.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het is min of meer losstaand van het EID. Men mag je de toegang tot een winkel weigeren, vermits een winkel privé eigendom is.
Je hebt als winkeleigenaar nog altijd de vrijheid om wél of niet te verkopen aan iemand.
Je moet dat natuurlijk wel kenbaar maken aan de ingang of dmv een reglement, dat zijn zo van die dingen die je moet weten als je een winkel hebt.
Maar zoals ik al zei : ik zou niet weten waarom, het zou een slechte zaak zijn, letterlijk en figuurlijk.
Dit gaat natuurlijk heel ver en geen enkele eigenaar zal je weigeren, of je moet inderdaad iets strafbaar gedaan hebben.

Het ging me vooral om het feit dat men eventueel de verkoop langs hun kant zou kunnen ontbinden. Uiteraard gaan ze dat niet doen. En op basis van het niet tonen van een EID is ook absurd. Zij mogen uw EID vragen, maar ze mogen het niet afdwingen. Jij beslist...

Dan ga je toch gewoon in een andere winkel, of je bestelt het nog goedkoper bij bol.com of amazon...
R3ap4r
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jun 2011, 16:22
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Hier een lijstje met dingen van wat mag/verboden is:

http://www.comeos.be/event/docs/140_2_nl.pdf
Afbeelding
R3ap4r
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jun 2011, 16:22
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

ub4b schreef:Ik was vandaag in Media Markt Zwijnaarde. Ik kocht een computeronderdeel, en men vroeg mijn ID kaart zogezegd voor de garantie.

Ik heb de kassierster uitgelegd dat ik dat een privacy schending vind, en dat ik het systeem ken. Waarop ze antwoordde dat dat instructies van de baas waren. Toen heb ik geantwoord: ik weet van de aangetekende schrijvens en de drie keer, waarop ze helemaal verstilde :evil:
't Ja de schrik zit er duidelijk in met de opgelegde regels van management.

Ik ben dan nadien aan de balie een factuur gaan vragen voor mijn zaak.

Misschien tijd om toch eens mijn kennis bij de privacy commissie aan te spreken.
In zo'n geval is er maar één degelijke oplossing, ter plekke de politie bellen en een pv laten opstellen.
Enkel en alleen de bevoegde overheidsinstanties mogen het paspoort opvragen ter controle.

In volgende gevallen MOET u uw identiteitskaart overhandigen:
Volgens artikel 6, §7, tweede lid, tweede zin Wet eID bepaalt de Koning welke de openbare overheden en ambtenaren zijn op wier vordering de identiteitskaart moet worden voorgelegd. Dit is verder uitgevoerd in artikel 1, tweede en derde lid KB 25 maart 2003:
- bij elke vordering van de politie,
- bij elke aangifte,
- bij elke aanvraag van getuigschriften,
- Aan de gerechtsdeurwaarder die belast is met de betekening van een exploot of
de personen die belast zijn met de afgifte van het afschrift van een dergelijk exploot,
- in het algemeen, telkens als de houder het bewijs van zijn identiteit dient te leveren.

Dus ook alle ambtenaren die politiebevoegdheid hebben.
Dan kunnen dus mensen van de Lijn of de Spoorwegen zijn maar evenzo inspecteurs van economische zaken of sociale wetten of......
Al deze mensen bezitten een legitimatiebewijs waarmee ze zich ( indien niet in uniform) moeten legitimeren.
Ook GAS -ambtenaren van steden hebben zo'n legitimatie en kunnen uw identiteitskaart vragen.
U kan weigeren maar dan komt de politie ter plaatse en u moet ondertussen wel ter plaatse blijven.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

R3ap4r schreef: In zo'n geval is er maar één degelijke oplossing, ter plekke de politie bellen en een pv laten opstellen.
Wat bedoel je "in zo'n geval" ??
En wat ga je laten vaststellen ?

Alle voorbeelden die je opnoemt zijn gevallen waarbij je de identiteitskaart MOET overhandigen.
  • - Bij MM MOET je de identiteitskaart niet overhandigen, er wordt gewoon (beleefd) gevraagd naar je EID (weliswaar met een leugenachtige list i.v.m. garantie :-( ).
    - Je kan dat gerust weigeren, en er is geen enkele discussie (tenzij jij de discussie start :wink: ).
    - De verkoop wordt NIET geweigerd.
En dat van die 3 aangetekende schrijvens, is toch de regel bij ieder bedrijf, dat je 3 schriftelijke aanmaningen moet krijgen voor ze iemand kunnen ontslaan wegens matige prestaties?

In de grond van de zaak ben ik het er mee eens, dat het "ontfutselen" van je EID met een leugenachtige smoes niet netjes is, en een privacy schending, maar of het onwettelijk is weet ik niet. Je hebt gewoon "vrijwillig" je EID laten inlezen.

Als ik naar de apotheek ga, "moet" ik ook mijn EID laten inlezen. Mijn apotheker is geen bevoegd ambtenaar. Ik kan weigeren, maar dan kan mijn apotheker mijn "verzekerbaarheid" niet controleren, en betaal ik de volle prijs van de geneesmiddelen.

Als ik naar een interim kantoor ga, dan vragen ze ook mijn EID. Het juffrouwtje aan de balie is ook geen bevoegd ambtenaar. Toch ziet ze onmiddelijk op haar scherm mijn "sociale geschiedenis" (wanneer ik gewerkt heb - loontrekkend of zelfstandig, wanneer werkloos, wanneer in ziekteverlof), en spreekt mij hierover aan. Is dat dan ook geen grote privacy schending?
Idem als ik naar het pensioenloket ga, of naar de Hulpkas ...

Als ik naar het stemlokaal ga, wordt mijn EID door de voorzitter van het stembureau zelfs achtergehouden tot ik mijn stembrief gedeponeerd heb. enz.

De privacy commissie heeft een aantal aanbevelingen opgesteld i.v.m. lezen/copieren van de EID gegevens, maar bij mijn weten zijn deze aanbevelingen nog niet omgezet in wetteksten of besluiten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Allemaal goed en wel, maar dit zijn instanties (buiten het interimkantoor dan misschien) waarvan je weet dat men "hopelijk" braaf met je data omspringt.


In het geval van Mediamarkt is er nergens een bord aan de kassa waarop staat: "Ja, we gebruiken je data voor marketing doeleinden" of "Neen, we scannen uw ID kaart voor ons plezier"
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Geen idee of de link naar dit artikel reeds gepost was.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2538025



Onder meer bij multimediaketen Media Markt vraagt men de e-id van de klanten. "Het is gewoon een moderne manier om snel een formulier in te vullen", klinkt daar. Bovendien is er op die manier ook een digitale kopie van het aankoopbewijs en is het papieren aankoopbewijs, dat verloren kan gaan of onleesbaar kan worden, niet meer nodig.

Het bedrijf benadrukt voorts dat het om een keuze gaat, geen verplichting, en dat enkel de naam, geboortedatum en adresgegevens van de klant ingelezen worden. De foto en het rijksregisternummer dus niet. "Alles gebeurt met toestemming van Binnenlandse Zaken en onder toezicht van de Privacycommissie."
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

philippe_d schreef: In de grond van de zaak ben ik het er mee eens, dat het "ontfutselen" van je EID met een leugenachtige smoes niet netjes is, en een privacy schending, maar of het onwettelijk is weet ik niet. Je hebt gewoon "vrijwillig" je EID laten inlezen.
Het grote probleem is idd de list. Over de kleine lettertjes zoals vermeld in hun blog wordt in alle talen gezwegen:
In overeenstemming met de voorschriften met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke gegevens (Wet van 8 december 1992), worden de persoonlijke gegevens op uw identiteitskaart in het kader van de aankoop verzameld en digitaal verwerkt door Media Markt Saturn Belgium als verantwoordelijke voor de verwerking. Media Markt behoudt zich het voor om de persoonlijke gegevens door te geven aan derde partijen die contractueel verbonden zijn met Media Markt of in opdracht of in onderaanneming handelen.

Door middel van het inlezen van uw identiteitskaart, geeft u uw toestemming aan Media Markt tot het verwerken van uw gegevens op uw identiteitskaart. De persoonlijke gegevens worden gebruikt met het oog op de uitvoering en naleving van de overeenkomst met de klant inzake de aankoop, service doeleinden, leveringen, markt- en onderzoeksactiviteiten of klantentevredenheidsenquêtes, sociale media en voor commerciële prospectiedoeleinden zoals voor direct marketing door Media Markt Saturn Belgium NV of door de vennootschappen van de groep Media Markt. U beschikt over het kosteloze recht op – zonder enige motivering – inzage, wijziging, rechtzetting en verzet tegen het aanwenden van uw persoonlijke gegevens voor direct marketing door Media Markt Saturn Belgium NV.

Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar [email protected] of per brief aan Media Markt Saturn Belgium NV, Brusselsesteenweg 496 bus 2, 1731 Zellik, RPR Brussel 0477.140.426.
De klant kan dus op basis van de uitleg van de kassierster geen wel overwogen beslissing maken wat er met deze gegevens verder gebeurd en denkt dat het om het gemak van de garantie gaat. Zeker als ze nadien ook nog eens het email address en GSM nummer vraagt moet je eurocent vallen ..... en dan is het al te laat. Want als de klant zou weten dat deze gegevens doorverkocht/doorgegeven worden en men dan reclame krijgt, en men op die manier alles van de klant zijn aankoopgedrag weet, zouden ze dan wel hun kaart in de lezer steken?

Het adres [email protected] antwoord zelfs niet op een simpele vraag zoals:
Beste,

Ik was recent in Media Markt Oostakker en men vroeg mij aan de kassa om mijn identiteitskaart in een lezer te steken voor garantie. Omdat ik niet weet welke gegevens Media Markt bijhoudt, heb ik dit dan ook geweigerd.

Welke gegevens kopieert Media Markt indien de garantie aan de EID gekoppeld wordt?

Vriendelijke groeten,
...
Misschien kunnen meer UB'ers eens een mail naar dat adres sturen:

[email protected]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag kopen we een dubbel setje DVD voor slechts 3 euro. Aan de kassa wordt er naar de EID gevraagd, terwijl dit totaal niet relevant is voor dit soort product. Ik zeg het haar ook en ze kijkt heel raar.

Ik merk ook dat ze nu al op die schermen die boven de kassa's hangen, er slogans de revue passeren zodat de mensen hun kaart bovenhalen. Er staat dan een grappig hondje op de foto van hun fake ID kaart, om mensen misschien minder kritisch te maken. Het was weer schrijnend hoeveel niet bewuste mensen hun ID in de MM lezer staken, allemaal data voor het freedelity platform om te minen.....

De privacycommissie mag wel eens ingrijpen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat het probleem in de beveiliging ligt. Iemand die je kaart inleest kan aan alle data op de kaart.

Het zou leuk zijn moest er een tweede pincode op die kaart staan, die nodig is om de gevoelige data op de kaart te lezen.
Geen pincode ingevoerd? Dan krijg je enkel de naam te zien.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Welke "gevoelige informatie" denk je dat er op staat ?
florisla
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 maa 2013, 13:16
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Het rijksregisternummer is toch vrij gevoelige info.

Het is gegarandeerd uniek, en je kan er geen meerdere van hebben (in tegenstelling tot e-mail adres).

In mijn hogere-schooltijd kon je als je uw paswoord vergeten was, het resetten als je je rijkregisternummer ingaf.

Idem met het nummer van de id-kaart, dat wordt ook meer en meer gevraagd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Aan de kassa wordt er naar de EID gevraagd
Ik heb van de week ook een aankoop gedaan en men vroeg ook m'n eID... maar men maakte er ook geen probleem van dat ik deze niet gaf.
florisla schreef:Het rijksregisternummer is toch vrij gevoelige info.
Het wordt inderdaad zo aanzien... al begrijp ik niet echt wat een "nummer" gevoelig maakt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dit nummer is alleszins interessant als je iemand wil blijven "volgen". Dankzij een toegang tot het rijksregister kan je dan namelijk het nieuwe adres opvragen van personen die verhuisd zijn. Commerciële bedrijven hebben daar niet direct toegang toe, maar deurwaarders wel.

Wat een media markt daar dan mee wil doen, dat weet ik niet, want in principe betaalt iedereen daar onmiddellijk.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Het eID begint ook alvast de standaard te worden voor toegangscontrole en dergelijke.

Vorige week nog in een gewoon bedrijfskantoor geweest, en daar moeten ze uw eID inlezen om u als gast te kunnen inschrijven. Het gewone "gastenboek" waar je uur van aankomst en vertrek dient op te schrijven is duidelijk passé. :-)

En in een datacenter ook al gezien: eID insteken in een soort van machine met scherm en ingebouwde webcam die nog een tweede foto van je neemt zodat ze die van jou en je eID nog eens kunnen vergelijken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vorige week nog in een gewoon bedrijfskantoor geweest, en daar moeten ze uw eID inlezen om u als gast te kunnen inschrijven. Het gewone "gastenboek" waar je uur van aankomst en vertrek dient op te schrijven is duidelijk passé. :-)

En in een datacenter ook al gezien: eID insteken in een soort van machine met scherm en ingebouwde webcam die nog een tweede foto van je neemt zodat ze die van jou en je eID nog eens kunnen vergelijken.
de vraag is uiteraard of dit allemaa wettelijk is
de houder van de ID kaart (je bent geen eigenaar, maar houder, je moet dus voor iets betalen waar je geen eigenaar van bent = servitude) kan immers niet beslissen welke gegevens worden uitgelezen vanaf de kaart en daar wringt ook het privacy schoentje
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Maar daar komt ook meteen de privacywetgeving om de hoek!
Ze mogen die gegevens perfect uitlezen maar bv niet verwerken/opslaan of enkel onder bepaalde voorwaarden.
Ben er vrij zeker van dat MM dat wel in orde heeft.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Gisteren was ik in de Mediamarkt in Antwerpen en terwijl ik Blu-rays aan het uitzoeken was kwam daar een verkoopster mij vragen of ik interesse had in toekomstige promoties en jawel zij stond daar met dat groot spel voor die ID kaarten in haar armen maar ik heb haar gezegd dat ik geen interesse had en toen ging zij weg.
Ongelooflijk terwijl men aan het winkelen is vallen ze al mensen lastig om toch die ID kaart in dat spel te doen steken. :x
Toen ik afrekende en naar buiten ging zag ik diezelfde vrouw aan de ingang staan met dat spel in haar armen om mensen op te wachten en lastig te vallen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:de houder van de ID kaart ... kan immers niet beslissen welke gegevens worden uitgelezen vanaf de kaart en daar wringt ook het privacy schoentje
En vandaar mijn suggestie dat ze de data op de chip met een pin zouden moeten beveiligen.
Enfin, mijn kaart zouden ze toch ni krijgen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Blijkbaar schrijft media markt u in op de nieuwsbrief van zodra ze uw email adres hebben, zonder dat u hiervoor uw toestemming hebt gegeven.
Ik vroeg recent in MM Brasschaat een factuur aan, je moest je BTW gegevens invullen op een blaadje papier want tijd hadden ze niet tijdens de BTW acties. En bam, éen dag na ontvangst van de papieren factuur al de eerste Media Markt nieuwsbrief.

Uiteraard direct uitgeschreven.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik kreeg net twee facturen van MM naar aanleiding van aankopen tijdens hun BTW actie.

Nu viel mij extreem op dat er op de factuur "Branche / beroep: X" staat.

Gelukkig staat er een X, en het is niet duidelijk of ze dit veld vanaf de EID halen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/E-ID_%28Belgi%C3%AB%29

Waarom MM het beroep bijhoudt op facturen is niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alles is interessant voor gerichte marketing.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:Gelukkig staat er een X, en het is niet duidelijk of ze dit veld vanaf de EID halen:
Waarom MM het beroep bijhoudt op facturen is niet duidelijk.
Beroep is geen veld op het EID.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

We kunnen hier nog 100den posts palaveren over wat MM (en anderen) doet met je gegevens en welke ze opslaan... maar ik stel voor dat de TS eens contact opneemt met MM om te horen hoe en wat en dat hier post?
MM mag de gegevens van je E-ID inlezen maar het is wel streng vastgelegd welke gegevens ze mogen gebruiken en op welke manier.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

axs schreef:maar ik stel voor dat de TS eens contact opneemt met MM om te horen hoe en wat en dat hier post?
En MM gaat dan gewoon zeggen dat ze alleen wat wettelijk mag uitlezen en opslaan ongeacht of dat waar is natuurlijk. Of denk je dat ze zullen toegeven, als dat zo mocht zijn, "ja we slaan ALLES op en geven dat aan iedereen door"?

Aangezien je alleen kan af gaan op wat MM zelf zegt ga je nooit het fijne weten van hoe of wat. Data is nu eenmaal big business.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

tja ... zo kan je alles in vraag stellen natuurlijk.
MM kan zich echt niet permitteren tegen de privacy wetgeving te zondingen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

axs schreef:tja ... zo kan je alles in vraag stellen natuurlijk.
MM kan zich echt niet permitteren tegen de privacy wetgeving te zondingen...
Mocht na verloop van tijd uitkomen dat er meer gelezen werd dan toegelaten dan zal het wel een computerfoutje zijn zeker. :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het loopt de spuigaten uit bij Media Markt. Ze verkopen nu ook al RFID chips om uw kind te tracken.

Gezien op
https://www.facebook.com/mediamarktnl/?fref=photo
12440423_10154121866881096_6729451901335404304_o.jpg
Want een getagde klant is nu eenmaal beter te volgen. Ziek.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Datum staat daar verkeerd zeker ? 'T is pas overmorgen 1 april...

Het stond zelfs op hun website. Weliswaar is het nu weg maar met cache kun je het nog opvragen http://webcache.googleusercontent.com/s ... 43468.html
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het is een zieke grap. Het toont aan dat de managers dus vooral met klant tracking bezig zijn. De ziekelijke neiging alles over de klant te willen weten.

Dus wat hebben we al bij MM?

- tracking via Wi-Fi / bluetooth
- tracking via EID via het illegaal opgezette freedelity systeem (gezien de smoes ivm garantie)
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

En ook dat ze de naam van andere bedrijven gebruiken voor hun stomme grappen terwijl zij er niets vanaf weten.
Twitter: https://twitter.com/prescan/status/715167334374195200
Twitter: https://twitter.com/prescan/status/715171889262493696 Maar bij MediaMarkt hebben ze dat blijkbaar nog niet begrepen...
Twitter: https://twitter.com/mediamarkt_nl/status/715163883007303681
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

ub4b schreef:Het is een zieke grap. Het toont aan dat de managers dus vooral met klant tracking bezig zijn.
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Ge moet wel iets verzinnen als ge uw klanten niet wilt overtuigen de winkels te bezoeken vanwege een goede service, kwaliteitssupport of expertise.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geniale mop, wel :-p
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

ub4b schreef:Het loopt de spuigaten uit bij Media Markt. Ze verkopen nu ook al RFID chips om uw kind te tracken.

Gezien op
https://www.facebook.com/mediamarktnl/?fref=photo
12440423_10154121866881096_6729451901335404304_o.jpg
Want een getagde klant is nu eenmaal beter te volgen. Ziek.
Kinderen zijn nog altijd mensen en dus geen hond of kat die moet gechipt worden, de Mediamarkt heeft helemaal geen fantsoen meer en dat is nog zacht uitgedrukt. :x :x
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”