Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoi hoi

Mijn vriendin en ikzelf hebben een 6-tal weken aan een stuk lessen gevolgd in UBA sectie OSB (Brugge) voor onze on3 opleiding (basislicentie). Het praktijkexamen is reeds gebeurd (beiden geslaagd), theorieexamen is (pas) op 18 november.
Uiteraard zijn we wel al eens aan het kijken naar wat toestelletjes om deze later aan te schaffen... Daar er hier ook een aantal radioamateurs zitten vermoed ik dat ik hier dus wel wat ideeën kan opdoen, alsook tips, en hits kan krijgen :-)

De bedoeling is eigenlijk de aankoop van 2 portables en 1 mobiel. Belangrijkste vereisten : 2m en 70cm, niet meer dan 100Watt output. Daar ik waarschijnlijk voornamelijk op repeaters zal zitten is subtones ook essentieel.

Zelf dacht ik aan het volgende:
Portables : Yaesu FT-60E (http://www.hamshop.nl/yaesu-ft-60e.html)
Mobiel : Icom IC-2730e (http://www.hamshop.nl/icom-ic-2730e.html)

Qua antenne voor mobiel moet ik nog even rondkijken. Uiteraard 70cm/2m en magneetvoet :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Voor portables, zeker als beginner, de japanners en chinezen niet vergeten.

Vrij goede instapkwaliteit en vrij goeie opties.

Bvb een baofeng UV-5R is een leuke dualbander, en heb je inc programmeerkabel en laadstationnetje in huis voor rond de €40 op amazon.De. Combineer dat met de CHIRP software (free) voor programmatie en je hebt voor weinig geld een leuke portable. Het ding kan alles wat nodig is, en je moet voor die prijs niet bang zijn om hem eens te laten vallen of te vergeten of whatever.

(Wel de standaard rubber duck ff vervangen door een betere nagoya 1/2 of 1/4 golfje...)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

idd kris, voor porto koop je best gewoon iets op een beurs

Baofeng UV5-R (5W)
zelfde maar dan van INTEK (8W)

ik heb de mijne 55 euro betaald

de beurs Bladel is binnenkort dacht ik.

mobiel trx , 2de hands ke om mee te beginnen
FT-7900 of FT-8900 kan je met hopen vinden

ik heb zelf nog een icom 2820 welke ik misschien weg doe ...
Afbeelding
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Ik dacht dat de Baofeng niet legaal was?
Heb hem ook, ecter maar enkele keren gebruikt omwille van bovenstaande redden...
...mobiele toestellen van Kenwood...er zijn natuurlijk ook goedkopere chinezen....eens kijken op de website van Maes in St-Niklaas of ERS in Wachtebeke
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

laroyj schreef:Ik dacht dat de Baofeng niet legaal was?
Is dat zo?
Er is twee keer een Baofeng BF888S walkie talkie onderweg...
Ik heb wel al gelezen dat de frequenties geherprogrammeerd moesten worden (ik moet nog uitzoeken waarom en hoe precies).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel eerlijk gezegd heb ik net wat schrik van de Chinese spullen daar ik inderdaad ook vernomen heb dat deze illegaal hier zijn (wegens geen homologatie). In Brugge werd er zelfs de nadruk op gelegd dat het gebruik van deze toestellen tegenstrijdig is met de wetgeving en dat dit dus onze call kan kosten. Vandaar dat ik snel weg keek van die goedkope dingen :-)

@petzl : mocht je doorgaan met de verkoop van je toestel, dan mag je mij hier rond altijd aanspreken!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Wel eerlijk gezegd heb ik net wat schrik van de Chinese spullen daar ik inderdaad ook vernomen heb dat deze illegaal hier zijn (wegens geen homologatie).
De tijd dat het BIPT een lijst had met gehomologeerde toestellen is volgens mij al lang voorbij.

Indien de fabrikant er een CE label op plakt is het dus in essentie in orde (al zijn het bij die Chinezen vaak "Chinese Export" labels in plaats van CE labels :lol: )
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dat idd R2504, plus het feit dat dan wel heel veel mensen illegaal zouden bezig zijn, want buiten de zogenaamde "bamiporto's" zouden dan ook dingen zoals de Micro-trak RTG en AIO ook niet meer gebruikt mogen worden.
En laten er nu net heel veel on3's die dingen wel gebruiken, omdat ze goedkoop en goed zijn, en kant en klaar...
Daarenbuiten, hoewel het niet veel zegt natuurlijk, ken ik persoonlijk niemand die in de problemen is geraakt door het correcte gebruik van zowel chinese portables als kant en klare trackers.

Wat je natuurlijk niet moet gaan doen is toestellen aanschaffen (of aanpassen) die buiten de toegelaten banden werken, of ze gaan volprogrammeren met non-amateur frequenties enzovoorts, want dan zit je in het "zelf gezocht" vakje natuurlijk.

(Moest iemand daar nog interesse in hebben, ik heb nog een Micro-Trak RTG FA liggen die weg mag, inc deftige magneet antenne)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:Dat idd R2504, plus het feit dat dan wel heel veel mensen illegaal zouden bezig zijn
Tenzij die dingen echt geen CE keuring hebben... wat ze volgens mij ook niet hebben.

Jij bent wel verantwoordelijk volgens mij voor het gebruik van een niet CE-conform toestel... dus ik vrees dat je niet geheel vrijuit gaat.

Op de Baofeng website lees ik echter wel...
Via de website baofengradio.nl worden uitsluitend de in europa officieel toegelaten 70cm / 2m portofoons van de UV-3R en UV-5R serie aangeboden. Tevens enkele modellen uit de BF serie.

Deze zogenaamde bamiporto's onderscheiden zich hiermee van andere portofoons van chinese makelij die geen officieel CE keurmerk hebben. Daarnaast worden de BAOFENG portofoons volgens ISO 9001:2008 norm geproduceerd.
... dus het kan verschillen van Chinees merk tot merk en zelfs van model. Opletten met wat je koopt en (parallel) importeert.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Inderdaad, daar heb je volkomen gelijk in, ik zou ze ook zeker niet direct uit china laten overkomen, omdat je dan veel kans hebt op douane onderschepping, en dan ben je verder van huis.

Maar als je ze besteld bij een van de vele bamiporto shops in nederland, of amazon.de, èn je beperkt tot de toestellen die alleen de amateurbanden dekken, dan zit je wel in de groene zone.

Maar dat gaat niet alleen op voor bami import hoor, als je een legale kenwood of yaesu koopt en die "knipt" zodat je ineens buiten de banden kan gaan tx'en, dan ben je ook niet meer legaal bezig, terwijk je "op papier" wel een OK toestel hebt.

Dus, zoals je zegt, verantwoordeijkheid ligt bij de mensen zelf.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

eigenlijk is er niets aan de hand als meneer kris direct voor de harec licentie ging :)

ik blijf er van overtuigd dat de harec makkelijker is te halen dan een on3 :) een maandje studeren ipv een verplichte cursus + praktijk examen is toch makkelijker ...
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:Maar als je ze besteld bij een van de vele bamiporto shops in nederland, of amazon.de, èn je beperkt tot de toestellen die alleen de amateurbanden dekken, dan zit je wel in de groene zone.
Waar het vandaan komt maakt in princiepe niet uit... als het geen CE keuring heeft ben je in fout.
FlashBlue schreef:Maar dat gaat niet alleen op voor bami import hoor, als je een legale kenwood of yaesu koopt en die "knipt" zodat je ineens buiten de banden kan gaan tx'en, dan ben je ook niet meer legaal bezig, terwijk je "op papier" wel een OK toestel hebt.
Tegenwoordig mag jij je toestel "knippen" zonder enig probleem... bij controle mag er echter wel geen enkele niet-amateur frequentie in je memories of op je display staan !
petzl schreef:ik blijf er van overtuigd dat de harec makkelijker is te halen dan een on3 :) een maandje studeren ipv een verplichte cursus + praktijk examen is toch makkelijker ...
Een HAREC cursus neemt ongeveer een jaar in beslag bij de meeste clubs (tenzij jij studies electronica hebt gedaan)... en is dus helemaal niet te vergelijken met een ON3 cursus welke je op 10 uurtjes doet. Een HAREC examen heeft trouwens geen praktisch gedeelte (in tegenstelling tot de ON3 proef), enkel een theoretisch examen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

petzl schreef:eigenlijk is er niets aan de hand als meneer kris direct voor de harec licentie ging :)

ik blijf er van overtuigd dat de harec makkelijker is te halen dan een on3 :) een maandje studeren ipv een verplichte cursus + praktijk examen is toch makkelijker ...
Niet overtuigend. Ik heb de ON3 gedaan op nog geen maand. Praktijk examen is iets dat echt niks inhoud : QSO'tje doen waar ze wat prutsen met de zender en klaar... Binnen en buiten op 3 minuten tijd voor de 3 vragen op dat blad. Zelfs voor mijn vriendin (die er letterlijk "geen ballen" van af kent) was dit zo...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Dat was bij ALT tocn wel iets uitgebreider hoor, verschillende setups moeten doen en 3 QSO's , op 2m , 70cm en volgens loting van frequentie op 10m..

en bij een beetje teveel cb-achtig taalgebruik mocht je opnieuw beginnen, moest volgens het boekje zijn, we waren maar met 2 en hebben er elk ruim anderhalf uur over gedaan....we hadden dan ook een strenge leermeester die het zaakje serieus nam...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een QSO op 2m, 70cm en 10m is nochtans allemaal identiek dezelfde procedure... al doen we er ook eentje op HF vanwege de andere afstemming.

Wij laten in ieder geval eveneens alle componenten aansluiten, SWR afregelen (vooral op HF dan), basis functies van een toestel verklaren.

Alles bij elkaar ben je dan toch ook snel 20 minuten bezig.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

bij ALT met den Wilfried was het telkens een dipool af te stellen op de juiste frequentie, en moest je ook een antennetuner gebruiken bij minstens 1 QSO..

QSO naar vast toestel , mobile en draagbaar, rechtstreeks en eens via de repeater en HF met frequentie via loting...met de Wilfries met al zijn ervaring (is 70 of in de 70),
moest allemaal helemaal just zijn....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Euhm zijn die examenvragen niet overal hetzelfde? Gewoon een reeks trekken (van A tot Z) en daarop telkens drie opdrachten : QSO op 2m, QSO op 10m (of 15m) en dan ofwel de SWR regelen of antenne bijregelen (2m band)? Volgens mij wel daar het de vragen zijn van het BIPT?

Tijdens het QSO zijn er diverse struikelblokjes : zo zal je plots je squelch moeten gebruiken, uitwijken naar een andere frequentie, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

den ene club/opleider neemt er blijkbaar meer zn tijd voor dan dn ander...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

krisken schreef:
petzl schreef:eigenlijk is er niets aan de hand als meneer kris direct voor de harec licentie ging :)

ik blijf er van overtuigd dat de harec makkelijker is te halen dan een on3 :) een maandje studeren ipv een verplichte cursus + praktijk examen is toch makkelijker ...
Niet overtuigend. Ik heb de ON3 gedaan op nog geen maand. Praktijk examen is iets dat echt niks inhoud : QSO'tje doen waar ze wat prutsen met de zender en klaar... Binnen en buiten op 3 minuten tijd voor de 3 vragen op dat blad. Zelfs voor mijn vriendin (die er letterlijk "geen ballen" van af kent) was dit zo...
Harec is zeker moeilijker dan ON3 ..een technische achtergrond helpt wel veel ..
Maar je moet wat geluk heben met de vragen ... het is een beetje lotto spelen bij BIPT .. je kan goed of fout gokken ..

Ik heb in Juni 2008 mijn 0N3 gehald .. en in September 2008 mijn Harec (ON4 )..
Zonder één les te volgen ..( zelfs voor on3 waren toen geen lesen bij ons .. puur zelfs studie en mss 1 les operating pratice ) .. ben wel al onl van mijn 13 jaar :-)
Voor zowel on3 & harec .. heb ik 10tallen proefexamens gedaan ( access database programmatje ) .. veel vragen komen terug op examen ..
Hetzij in andere vorm .. of antwoorden mixed .
Feit is als je niet zo technisch bent .. reglementering van buiten blokken .. dat zijn punten die je al cadeau kijgt ...
Ik heb zoiets als ik het kan .. kan iedereen het .. want ik ben totaal geen modelstudent ..( eerder een schoolhater en broekverslijter ) .
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Examen gedaan : zowel ik als vriendin zijn er door met 22 op 24 :)
Nu hopen dat BIPT snel is met het toekennen van de roepnamen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Proficiat... we gaan hier eens een frequentie moeten zoeken voor een "ronde" op te doen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

alle proficiat, en hopen dat je de roepnaam krijgt die je gevraagd hebt en zgz vrij was..uiteindelijk kreeg ik een andere roepnaam dan diegene welke ik op het examen had aangevraagd..er verloopt wel nog wat tijd over , en zolang je de eigenlijke vergunning niet hebt mag je nog geen calls doen he....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Calls doen zonder callsign gaat ook moeilijk eh :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:Proficiat... we gaan hier eens een frequentie moeten zoeken voor een "ronde" op te doen.
Misschien moet UB eens een forumonderdeel "radioamateurs" voorzien? ;)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met al da gebabbel hierover krijg ik sebiet nog zin om da ook te doen :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voor zover ik weet geeft men in Mechelen ook cursus op donderdagavond om 20u.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

proficiat.
Ga ik nu toch nog mijn Icom eens vanonder het stof moeten halen? En dan ook mijn Slim Jim antenne verder afmaken en tunen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Calls zijn toegekend door het BIPT!

Ik : ON3KDR
Isabel : ON3ISA

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op naar de HAREC nu :wink:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kdenk da'k de mijne ook maar ns ga halen een van dees maanden. Lijkt me wel ns leuk :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ergens in maart geeft onze radioclub (WLD, Waaslandse Radio Amateurs) weer een basisvergunningscursus. Geïnteresseerden kunnen zich binnenkort aanmelden (eerstdaags komt er info op de website).

De cursus wordt gegeven in het clublokaal in Sinaai.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ITnetadmin : doen! :-) Is echt simpel eigenlijk eens je het achteraf bekijkt.
@r2504 : voor Harec heb ik eerst nog een paar goeie redenen nodig :)

Opleidingen tot nu toe : http://uba.be/nl/actueel/opleidingen/de ... -opleiding

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Buitenland... de beste reden voor HAREC :-D .

Vermogens zijn relatief: onze DMR-repeater draait op 11W en de APRS-repeater op15W. Als ik dan vergelijk met Oostende zitten wij nog met giga-vermogens te draaien. Idem voor HF, behalve dan misschien pile-ups maar zelfs daar draai ik zelf nooit met vermogens boven de 10W op een mobiele (!) antenne.

Zelfbouw kan een reden zijn maar dat is eerder voor een beperkte groep mensen.

Idem voor de extra frequenties: heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.

En de belangrijkste (voor mij dan toch): dan kan je repeaterbeheerder worden :lol: .

Dat zijn de grootste verschillen zeker?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh buitenland is niet eens zo een grote reden. Binnen de EU kan je uitzonderingen aanvragen aan de bipt van het land waar je heen gaat. In vele gevallen krijg je die gewoon. Buiten de EU kan het anders liggen, dus dat zou wel een goeie reden zijn.

Het is wel zo dat ik niet kan deelnemen aan bvb contests in groep (de OTxx's) maar dat stoort mij evenmin. Ik zal - bij gebrek aan toestemming voor het plaatsen van een antenne - waarschijnlijk toch alleen /P en /M uitkomen :)

Ik kan inderdaad repeaterbeheerder worden met Harec, maar ook dit is voor mij minder van belang :-)
Voor welke repeater ben jij verantwoordelijk misschien?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

ON0VRN, samen met ON8ODK. Daarnaast hebben we ook nog ON4SG en ON3YH in ons team zitten.
https://www.facebook.com/ON0VRN/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ah juist, Veurne *totaal vergeten* :)

Sorry :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Waarschijnlijk een domme vraag maar wat kun je hier nu mee en welk nut heeft het ?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eigenlijk vind ik dit helemaal geen domme vraag... Voor buitenstaanders is radioamateurisme een vreemd iets dat ze amper tot niet kennen.
Ikzelf kan je er ook geen volledig sluitend antwoord op geven, daar deze hobby erg veel facetten heeft. Van ARDF over ATV naar BEARS en van zelf zenders bouwen tot antennes tunen tot een station in dienst houden zonder vaste stroom (al zijn deze voorbeelden voornamelijk voor Harec gebruikers).

Ik zou zeggen raadpleeg UBA.be website eens? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

joriz schreef:Waarschijnlijk een domme vraag maar wat kun je hier nu mee en welk nut heeft het ?
Niet alles hoeft "nut" te hebben. Sommige dingen doe je omdat je ze graag doet. Wat je er mee kan... Dat zoek je best zelf eens op want er kan meer dan we hier kunnen uitleggen.

De eerste vereiste is dat je er interesse voor hebt natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”