Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Wat als iemand zijn Harec niet kan halen, dan moet die de hobby maar opgeven?
Dat is dus wat ik bedoel met grof te zijn.

Jij wil gewoonweg iemand zijn vergunning afnemen.
Hou die attitude aan en er komt dadelijk helemaal niemand meer naar de clubavonden of cursussen.

Dit soort uitspraken is een schande voor onze hobby :bang:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yups, een paar honderd of duizend euro uitgeven voor een hobby en na 3 jaar mag je alles weer verkopen of wegschenken. Dat mensen vandaag de dag een pak minder tijd hebben dan pakweg 20 jaar geleden daar staat men niet bij stil...

Ik heb anders een voorstel : ik zal eens mijn Harec examen gaan afleggen zoals iedereen duidelijk verlangt van mij, nadat de app voor de Harec te leren 100% foutloos is :) Deal? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:
Geert-Jan schreef:Bovendien lopen de banden leeg, er komen amper nog amateurs bij in de wereld.
Dus dan verlagen we het niveau maar tot het absolute minimum (zelfs in het onderwijs doet men dit) :bang:
Sign of the times dat je overal ziet. "Entitlement". Het wordt verwacht dat iedereen alles kan bereiken en als dat niet gewoon kan dan moet de lat lager tot iedereen er over kan. Laat de lat liggen, geef iedereen de mogelijkheid en steun om er over te geraken maar vooral, aanvaard dat niet iedereen er over geraakt.

@Geet-Jan WTF zou je iemand die duidelijk niet voldoet aan de vereisten (slagen voor een examen) toch alle privileges willen geven? Trek dat door naar bv. het verkeer... jammer dat je niet slaagt voor het rijexamen, maar goed, hier is je rijbewijs voor snorfiets maar je mag gewoon met een motor de baan op hoor...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

We kunnen het leuk doortrekken in het verkeer.

Je mag 3 jaar je A of B hebben maar daarna moet je C + D + E hebben anders trekken we je rijbewijs in.

Want dat is wat je zegt.

Raar is wel dat je met A en B overal mag rijden maar met minder lading dan de andere rijbewijzen.
Maakt dat slechtere bestuurders? Natuurlijk niet maar ze moeten bijscholen voor die grotere voertuigen te mogen gebruiken.

Trouwens de oudere bestuurders/motards kregen alles gratis door gewoon een aanvraag te doen, vandaag de dag zijn het die bestuurders die massaal doodgereden worden en veelal door eigen schuld en onkunde. Toch trekt niemand hun rijbewijs in.

Te stellen dat een ON3 geen examen gedaan hebben is gewoon onzin, ze hebben wel degelijk een goede opleiding gehad maar gericht op de praktijk en koopdozen.
Er zit ook electronica in, beperkt maar ook een heel groot deel veiligheid.

Als je ON2/3 gaat beperken in tijd, dan ook de Harec. Of iedereen of niemand. Eens zien hoeveel er nu nog slagen, gaan er niet veel zijn.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Je bent wel een slechte verstaander, hé.

Beperking in de tijd hoeft niet mijn inziens, wel een duidelijk verschil in privileges tussen de verschillende vergunningen. Wat jij wil is dat je na een examen snorfiets eigenlijk ook met een bromfiets mag rijden (in theorie aan 25Km/u terwijl de brommer 40Km/u mag kunnen) en niet alleen op de gewone straten maar ook op de snelweg. Terwijl we ondertussen weten dat die theoretische snelheidsbeperking in de praktijk minstens 70Km/u is. Natuurlijk is een extra examen om op de snelweg te rijden uit den boze, ze moeten dat maar toelaten want er is zo al weinig verkeer (ok, qua verkeer klopt dat natuurlijk niet :wink: ).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sorry Geert-Jan maar jij wil iedereen die met een brommertje kan rijden meteen alles geven... want je wil geen onderscheid in de vergunningen !

En waarom moet men een HAREC in de tijd beperken... HAREC is geen doorgroei vergunning, een ON3 zou dat wel moeten zijn (al is het grote probleem dat er vandaag de dag hier totaal geen motivatie voor is).
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Als het een doorgroei is, waarom het het dan Basis?

Net als een rijbewijs B een Basis rijbewijs is voor de meesten.

Schaf het dan gewoon helemaal af.
Maar gelukkig is het niet aan ons om daar over te oordelen, zou een lege boel worden als iedereen zijn vergunning zou kwijtspelen op basis van zaken die de Harec mannen niet aanstaat.

Want wat is het volgende? DMR verbieden? Iedereen die geen CW kent van HF afgooien?

Sorry mannen, jammer voor jullie en gelukkig voor de rest is een ON2/3 een volwaardige vergunning en dat blijft gelukkig zo.

Nog even dit, jullie opmerkingen over de kwaliteit van de ON2/3 vergunning dat is toch wel een oordeel over jullie zelf, want wie heeft de cursussen gemaakt en wie geeft de lessen?
Dat zijn de Harec's, ergo jullie keuren jullie eigen kunde af om een goede opleiding te geven, toch wel straf. :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Als het een doorgroei is, waarom het het dan Basis?
Straks ga je nog ontkennen dat het doel van ON3 is de mensen kennis te laten maken met de hobby.

En "basis" is iets anders dan hetzelfde als een HAREC zonder de PA !
Geert-Jan schreef:Sorry mannen, jammer voor jullie en gelukkig voor de rest is een ON2/3 een volwaardige vergunning en dat blijft gelukkig zo.
Dit heeft niets met sorry te maken... ik heb trouwens nooit achter de ON3 gestaan, vanaf dag één was het duidelijk dat dit van het radioamateurisme de nieuwe CB band zou maken. Ondertussen is dat besef er op diverse niveaus gekomen en we zullen zien wat de bevoegde mensen (en daar maak ik, noch jij deel van uit) ervan maken.

Of het zo blijft is dus afwachten... ik zou dat niet hardop durven roepen !
Geert-Jan schreef:Nog even dit, jullie opmerkingen over de kwaliteit van de ON2/3 vergunning dat is toch wel een oordeel over jullie zelf, want wie heeft de cursussen gemaakt en wie geeft de lessen?
In onze sectie motiveren we ten allen tijde de deelnemers om verder te gaan dan hun ON3... een groot aantal start dan ook aan de HAREC (en dat loopt inderdaad ook niet altijd goed af omdat er duidelijk een gebrek aan kennis en motivatie is bij de deelnemers, maar dat is niet mijn fout). De secties welke de ON3 cursussen organiseren volgen trouwens ook maar een wet die ze niet zelf gemaakt hebben.

Ik snap trouwens niet waarom je er ON2's blijft bijsleuren... dat zijn mensen die destijds een examen hebben gedaan dat redelijk dicht bij het HAREC examen stond. Dit zijn dus mensen die van niveau ver boven de huidige ON3 uitsteken met z'n 10 uurtjes les (en in vele gevallen zelfs niet het verschil tussen een diode en een weerstand kent... zelfs niet uiterlijk).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

In ON3 zit idd bitter weinig electronica.
Iirc geeft een diode stroom in 1 richting door, maar die info heb ik, again iirc, alleszins niet uit mijn on3 cursus.

Het motivatieprobleem bevindt zich mijns inziens op 3 niveaus:
1) Het praktisch verschil tussen C en Harec is te klein
2) Het theoretisch verschil is te groot (tussenniveaus zouden mss leuk zijn, zie de push naar een nieuwe on2/cept)
3) De drive is minder want het internet is nabij en heeft de werekd met mekaar in contact gebracht
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

ITnetadmin schreef: 3) De drive is minder want het internet is nabij en heeft de werekd met mekaar in contact gebracht
Precies.
Waarom zou je dan duizenden euro's uitgeven aan iets wat je op de telefoon al kan en (gratis) krijgt.

Als mensen zich zo blijven opstellen dan zijn we dadelijk alle banden kwijt omdat er geen aantallen meer zijn.
Als dat het doel is dan hebben ze gelijk.

Maar de oplossing is er al en licentie-vrij: https://www.hamsphere.com/ :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Waarom zou je dan duizenden euro's uitgeven aan iets wat je op de telefoon al kan en (gratis) krijgt.
Tja, waarom doen mensen aan atletiek als je ook de fiets kan nemen... met de telefoon naar de andere kant van de wereld bellen is trouwens geen kunst, een radio verbinding maken vergt heel wat meer kennis als je alle factoren wil begrijpen en deze maximaal inzetten.
Geert-Jan schreef:Als mensen zich zo blijven opstellen dan zijn we dadelijk alle banden kwijt omdat er geen aantallen meer zijn.
En dus moeten we de vergunningen maar gewoon weggeven ? Inderdaad... de nieuwe amateurs zijn de CB'ers van gisteren.
Geert-Jan schreef:Maar de oplossing is er al en licentie-vrij: https://www.hamsphere.com/ :lol:
Quote van hun website... "is also an educational tool for non hams studying to obtain their Ham Radio License."
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

De vroegere amateurs waren ook alleen maar aan het kleppen op repeaters en lage HF banden.
In 30 jaar tijd is er niet veel verandert.
Wat dat aangaat zit er weinig verschil tussen CB en een radioamateur buiten dat die laatste meer banden ter beschikking heeft.
Luister in de avond maar eens rond.
Het geleuter van de oude mannetjes over hun buurvrouw en de kleinkinderen misstaat op 27mc niet, dus waarom niet verbieden dan op de amateurbanden?
Of de bandvullende contesten, je kan verdorie in het weekend geen enkele verbinding meer maken of je moet naar VHF/UHF omdat die gasten overal zitten en nergens rekening mee houden.
En dan de digitale modus, die zenden zonder te luisteren over alles heen.

Sorry hoor, echt amateur waardig gedrag en het zijn alle amateurs op alle banden.
Ga dan eens luisteren op 27mc, dat gaat er een stuk netter aan toe vandaag de dag.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Wat dat aangaat zit er weinig verschil tussen CB en een radioamateur buiten dat die laatste meer banden ter beschikking heeft.
Je weet duidelijk niet waar je over praat als het gaat over kennis welke deze mensen hebben.
Geert-Jan schreef:Sorry hoor, echt amateur waardig gedrag en het zijn alle amateurs op alle banden.
Gelukkig hebben we de ON3's nog... die gaan volgens jou alles redden.

Verder denk ik dat deze tread in het zinloze stadium is gekozen... voor mij hoeft het niet meer.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Hahaha, iemand voor dom verslijten is natuurlijk een optie. :lol:

Je vergeet voor het gemak dat de "kennis" die het BIPT toetst slechts theoretisch is, dat iemand symbolen herkent en ermee kan rekenen zegt helemaal niets over zijn kennis.
Zou vreemd zijn als een ingenieurs examen ook louter theoretisch is en ga dan maar bruggen in elkaar knutselen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef: Gelukkig hebben we de ON3's nog... die gaan volgens jou alles redden.
Eigenlijk wel. Theoretisch gezien zijn er meer Harecmensen van ON3's. In de praktijk echter zijn het net die ON3's die de banden "bezet" houden. Tenzij je natuurlijk 70cm en 2m kwijt wilt. Dan maakt het zoveel niet uit ...

Nogmaals : gebruik de banden, of je verliest ze...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

krisken schreef:Nogmaals : gebruik de banden, of je verliest ze...
Daar ging het niet over,hé.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Daar gaat het bij mij nu juist wel over en daarom stel ik steeds voor dat ON2/3's ook alle banden krijgen maar met beperkt vermogen.

Zo hou je de banden in gebruik en krijg je betere spreiding van bandgebruik.

Verder maak je zo de hobby meer aantrekkelijk voor de nieuwkomers.

Op 160m mag er best meer volk komen, er zitten nu wat Engelsen en soms een verdwaalde Nederlander maar dan heb je het wel gehad.
Om over de 2200m maar te zwijgen, daar roepen de amateurs mensen op via internet om a.u.b. te gaan luisteren of je iets hoort.

Buiten de populaire banden 80, 40, 20 en 2 meter is er op de rest zo goed als geen klap te doen, zeker met de condities van vandaag.
En welke stukken zijn het meest bezet in die banden? Precies, de stukken waar ON3 mag komen, het zit daar overvol omdat er iets te doen is.

Dat is steeds mijn argumentatie geweest al vanaf het begin.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:dat ON2/3's ook alle banden krijgen maar met beperkt vermogen.
Dus het verschil tussen een "flut" examen en een volledige HAREC is een paar dB vermogen :bang:

Laten we dan meteen alle CB'ers ook toelaten en op hun communie zieltje beloven dat ze maar 10 Watt gebruiken :roll:
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Zo flut is dat examen niet.

Je dunk van ON3 is blijkbaar zo laag dat je ze constant voor van alles en nog wat uitmaakt.
Zit het zo hoog in je bol dat dit je gedrag rechtvaardigt?

Man man man, ga eens bij wat ON3's op bezoek, velen zijn veel meer met electronica bezig dan de Harec's die reeds achter de begonia's zitten te chagrijnen tot er weer een netje start om hun verhaaltje te vertellen voor de 10de keer die dag.

Heb je al eens bezien wat de leeftijd van die gasten is? Op een velddag is het net een openlucht-bejaardenhuis :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geert-Jan schreef:Zo flut is dat examen niet.
En zo weten we waar de frustratie vandaan komt. Onze zoon heeft gewoon de cursus gevold in de club en was geslaagd van de eerste keer, net als IEDEREEN die bij ons de lessen volgde. Een examen met 100% geslaagden stelt idd niet veel voor.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

on4bam schreef:
Geert-Jan schreef:Zo flut is dat examen niet.
En zo weten we waar de frustratie vandaan komt. Onze zoon heeft gewoon de cursus gevold in de club en was geslaagd van de eerste keer, net als IEDEREEN die bij ons de lessen volgde. Een examen met 100% geslaagden stelt idd niet veel voor.
Weeral beweer je dingen die niet kloppen.
Mijn frustratie is telkens hetzelfde, dat Harec mannen de "lagere" amateurs niets gunnen.

Er zijn mensen die het niet halen, en de frustratie is groot.

Waarom beweer je telkens dingen die niet kloppen?

Over de inhoud zeg je nooit iets, maar jullie ego is blijkbaar zo enorm dat JULLIE andere amateurs niks gunnen.
Waarom niet? Wou je zeggen dat jij iets van electronica kent?

Zo ja, dan zit ik graag eens tegenover je, gaan we projecten bespreken.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geert-Jan schreef:
on4bam schreef:
Geert-Jan schreef:Zo flut is dat examen niet.
En zo weten we waar de frustratie vandaan komt. Onze zoon heeft gewoon de cursus gevolgd in de club en was geslaagd van de eerste keer, net als IEDEREEN die bij ons de lessen volgde. Een examen met 100% geslaagden stelt idd niet veel voor.
Weeral beweer je dingen die niet kloppen.
Wat klopt er niet?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

on4bam schreef:
Geert-Jan schreef:
on4bam schreef:
Geert-Jan schreef:Zo flut is dat examen niet.
En zo weten we waar de frustratie vandaan komt. Onze zoon heeft gewoon de cursus gevolgd in de club en was geslaagd van de eerste keer, net als IEDEREEN die bij ons de lessen volgde. Een examen met 100% geslaagden stelt idd niet veel voor.
Weeral beweer je dingen die niet kloppen.
Wat klopt er niet?
Echt? Nog steeds niets geleerd van wat ik aangaf?
Gaan we in rondjes blijven kletsen omdat jij Harec bent en je gunt de anderen niks, want dat is steeds wat jullie beweren.

Ben je echt zo dom om niet te zien dat we banden gaan verliezen door ze te reserveren voor kiekens die slechts een theoretisch examen hebben gedaan maar zich een dikke nek tot en met wanen.

Ik ben de harec zeikers echt wel beu....de argumenten slaan nergens op en velen kennen gewoon niks.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geert-Jan schreef: Echt? Nog steeds niets geleerd van wat ik aangaf?
Jij beweert dat wat ik zeg niet klopt, bewijs het of zwijg.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

on4bam schreef:
Geert-Jan schreef: Echt? Nog steeds niets geleerd van wat ik aangaf?
Jij beweert dat wat ik zeg niet klopt, bewijs het of zwijg.
Jij blijft ON3's afkraken...en met jou veel anderen, of wou je beweren dat het niet zo is?
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geert-Jan schreef:Jij blijft ON3's afkraken...en met jou veel anderen, of wou je beweren dat het niet zo is?
Veel anderen (doet mij denken aan "the biggest crowd ever") :roll:

Wat heb ik hier al geschreven?
Ik ben voor een basisvergunning.
Er is te weinig verschil tussen de privileges van de basisvergunning en HAREC.
Jij beweert dat het ON3 examen moeilijk is, ik zeg dat 100% van de kandidaten bij ons in de club geslaagd is (moeilijk?)

Afkraken? In je dromen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Je had politieker moeten worden..... :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

:cop:
Jullie bewijzen hier van beide kanten waarom ik bijna beschaamd ben om te zeggen dat ik radioamateur ben. Kan het even gewoon met feiten in plaats van zo botweg op de man?
1) BIPT ziet ON3 als een vergunning met te veel rechten in vergelijking met HAREC.
2) BIPT beseft dat HAREC niet iets is waar iedereen kan of wil halen.
3) BIPT lijkt er over te denken om 1 op te lossen door rechten in te perken en af te stemmen op de hoogte van het examen.
4) BIPT lijkt er over te denken om 2 op te lossen door een tussenniveau te creëren die haalbaarder is dan HAREC maar wel direct conform CEPT.

En als uitsmijters:
5) HAREC heeft een hekel aan ON3
6) ON3 heeft een hekel aan HAREC
7) ik heb een hekel aan de hele discussie uit 5 en 6
/ :cop:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

on4bam schreef:Ik ben voor een basisvergunning.
Er is te weinig verschil tussen de privileges van de basisvergunning en HAREC.
Iedere amateur is hiervoor en ook ik welkom nieuwe mensen (anders zou ik mijn gratis tijd ook niet investeren in die mensen)... maar de 'ik-wil-alles-voor-niets" mentaliteit is er wat over. In onze sectie zien we ze trouwens amper nog terug behalve de mensen die echt gemotiveerd zijn en dan ook hun HAREC starten (en daar soms hard voor werken ondanks dat ze totaal geen studies hebben gedaan).

Ik ben destijds ook begonnen als ON1 en heb toen ook moeten aanvaarden dat ik enkel 2m en hoger kon gebruiken.
on4bam schreef:Jij beweert dat het ON3 examen moeilijk is, ik zeg dat 100% van de kandidaten bij ons in de club geslaagd is (moeilijk?)
Idem in onze sectie... ik denk dat we op al die jaren nog maar één kandidaat hebben moeten weigeren. Examens met dergelijke slaagkansen zijn wat mij betreft dus louter een formaliteit, niet meer of minder.
on4bam schreef:Afkraken? In je dromen.
Ik begrijp ook niet waar Geert-Jan dat ziet... we voeren hier gewoon de discussie over de verhouding tussen het examen en de mogelijkheden die men krijgt, en vooral het gebrek aan evenwicht hierin. Resultaat is dat sommige mensen zich dan meteen aangevallen voelen en doen alsof het examen een universitair niveau was ?
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

DidierS schreef::cop:
Jullie bewijzen hier van beide kanten waarom ik bijna beschaamd ben om te zeggen dat ik radioamateur ben. Kan het even gewoon met feiten in plaats van zo botweg op de man?
1) BIPT ziet ON3 als een vergunning met te veel rechten in vergelijking met HAREC.
2) BIPT beseft dat HAREC niet iets is waar iedereen kan of wil halen.
3) BIPT lijkt er over te denken om 1 op te lossen door rechten in te perken en af te stemmen op de hoogte van het examen.
4) BIPT lijkt er over te denken om 2 op te lossen door een tussenniveau te creëren die haalbaarder is dan HAREC maar wel direct conform CEPT.

En als uitsmijters:
5) HAREC heeft een hekel aan ON3
6) ON3 heeft een hekel aan HAREC
7) ik heb een hekel aan de hele discussie uit 5 en 6
/ :cop:
Je vergeet ON2, die heeft een hekel aan beiden of compassie met beiden :lol:

Steeds vergeet men dan om de banden te houden dat we de verschillen moeten wegwerken en dat een theoretisch-elektronica examen niet meer van deze tijd is.
Stug vasthouden aan vroeger brengt niks op.
De realiteit is gewoon anders.

Kijk als je electronica als voorwaarde gaat stellen, waarom dan geen praktijk examen? Bouw even een zender en regel hem af, maar dat gebeurd niet.
Het is allemaal theoretisch, je kan dat een aap nog leren als het moet.
Als Harec moet je daarom helemaal niet zo hoog van de toren blazen want dat je het hebt bewijst helemaal niks.

Zet de gemiddelde Harec eens tegenover een Elektronisch ingenieur en ze gaan plat op hun bek.
De tijd dat de zendamateur nog werkelijk iets uitvond of bedacht ligt al heel lang achter ons.
Vandaag stellen we gewoon niets meer voor en als je dan ook de boel moeilijk toegankelijk wilt maken vanwege een spookbeeld dat de banden overspoeld gaan worden met CB'ers....dan ben je niet realistisch.

Dit was 30 jaar geleden zo, maar vandaag? Zet je oogkleppen af.
Ik zie vandaag de dag Harec's die een Icom7300 niet eens bedient krijgen, maar is dat nu zo moeilijk?
Ze snappen er niks van. De nieuwe generatie is er zo mee weg.

Digitale modi is helemaal lachen....komaan, vandaag de dag is anders dan toen....toen is voorbij.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:De nieuwe generatie is er zo mee weg.
Maar ze zijn zo gefrustreerd dat ze er niet in slagen een HAREC examen te halen :roll:

Het enige waar je in lukt is mensen (die bewezen hebben het wel te kunnen) af te breken.

Ga dus eerst eens naar het examen en kom dan nog eens terug... dan heb je recht van spreken.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

r2504 schreef: Maar ze zijn zo gefrustreerd dat ze er niet in slagen een HAREC examen te halen :roll:

Het enige waar je in lukt is mensen (die bewezen hebben het wel te kunnen) af te breken.

Ga dus eerst eens naar het examen en kom dan nog eens terug... dan heb je recht van spreken.
Wat heb je dan bewezen?

Dat je kan solderen? Neen.
Dat je een swr-meter kan bedienen? Neen.
Dat je storingen kan verhelpen? Neen.
Dat je een hytera kan programmeren? Neen.
Dat je een printplaat kan etsen? Neen.

Dan was het CW examen beter want net als ON3 moet je daar de praktijk bewijzen.

Harec is enkel theorie en je hebt bewezen die vragen goed te beantwoorden maar verder niks, je zou het zelfs goed gegokt kunnen hebben zonder maar iets te kennen.
Zou wat worden als we automobilisten de weg op zouden sturen zonder praktijk examen om je voorbeeld weer boven te halen.

Je hebt slechts theorie bewezen maar of je ook iets kan?
Zoals ik al eerder zei veel noten op zang maar niks bewezen enkel dat je 22 van de 33 vragen goed hebt gegokt want er is niet eens een mondeling deel om te zien of je het echt wel snapt :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Hoe lang zullen de mods dit hier nog eigenlijk toestaan dat wij constant onze kop volgescheten worden?

Ja, wij, want ik ben dus ook één van die losers die HAREC-examen afgelegd heeft. Wat is het nu weer? Ik heb niets bewezen? Ik heb teveel noten op mijn zang? Wat nog?

Geen reactie van de mods? Ok, mijn beurt dan!
Jij hebt wel iets bewezen met je 5 avondjes pinten zuipen in de club en je mini-examen in Brussel? Vergeet deze! Wil je een ECHTEN zijn, ga dan maar hogere studies telecom doen, ik ben nog bereid om een bachelor-diploma als een echt diploma te zien, dan hoef je niet een *echt* ingenieurs-diploma te halen (want dat zullen ook wel weer losers zijn zeker?). Aja, want jij kan in 5 avonden pinten zuipen printplaten etsen, SWR-meters bedienen en solderen? Vergeet het, het enige wat je kan, is na-apen wat zij gezegd hebben wat je moet doen, tot het er een beetje nadenken bijkomt, dat leer je niet op je 5 avonden, daarvoor mag je een paar jaar op de schoolbanken gaan broekverslijten.

Dus, gaan we het spel zo spelen? Ben ik diegene met veel noten op zijn zang? Ben ik diegene die niets bewezen heeft? Ik lach me kapot! Ga maar zelf eerst bewijzen wat je waard bent! Nee, niet met een HAREC-examen, dat reikt nog niet eens aan het niveau van het middelbaar onderwijs, dus maak jezelf niet belachelijk en ga echt studeren! Eens zien wie van ons twee dan de loser is...

Voila,
Zo had ik het dus kunnen spelen...

Ma nee, dat doe ik niet, zelfs al zit jij hier constant onze kop vol te schijten met ons belachelijk diploma'tje...
Nee, ik post netjes dat de BIPT nadenkt over een tussenniveau zodat er een groep extra mogelijkheden krijgt, een officieel CEPT-diploma maar toch op een niveau die voor meer mensen haalbaar is dan HAREC. Het gevolg zal zijn dat er mogelijkheden bijkomen die nu gereserveerd zijn voor mensen die op vandaag HAREC nodig hadden (huiltje-huiltje van onze kant hierover) en anderzijds zal men logischerwijze wel iets moeten doen om de mensen te overtuigen om te kiezen voor dat tussenniveau, want geef toe: het huidig ON3 geeft je echt wel héél weinig reden om extra moeite te doen (huiltje-huiltje van jullie kant).

Verandering houdt altijd in dat er zaken komen die we minder leuk vinden. De vraag is alleen (rekening houdende met het doel) wat aanvaardbaar is.

En ik vind het alvast NIET aanvaardbaar hoe jij ons aanspreekt.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Dit is precies het gedrag wat ik aankaart.

Op de band gebeurd dit ook steeds richting lagere licenties.
Misschien morgen je verhaal eens terug lezen?

En wie is ONS?
Mij valt het gewoon steeds op dat bepaalde mensen zich steeds willen verheffen boven anderen.

Is dat nodig? Zo ja waarom dan wel.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geert-Jan schreef:Mij valt het gewoon steeds op dat bepaalde mensen zich steeds willen verheffen boven anderen.
Straf. Ik zie dat niet. Wat ik zie is dat iemand na een gemakkelijk examen blijkbaar alles wil wat anderen ook hebben, weliswaar na een moeilijker examen en dat dan afdoet als een aantal vragen "gokken". Ik vraag mij dan af waarom je dat niet even vlug gaat doen. Langs de andere kant noem je het basisexamen dan weer "moeilijk".

Jij wil blijkbaar na een bromfietsexamen met vrachtwagen of bus mogen rijden. Zo werkt het niet.

Maar goed, in de FB discussie heb je blijkbaar philippe_d ook al onterecht beschuldigd onjuiste info te geven.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Prettig om te weten hoe sommigen over andere amateurs denken.

Maakt de hobby er zoveel prettiger op.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Willen we het allemaal even kalm, beschaafd en rustig houden? Met een discussie als deze schieten we niks op ...
We zijn allen volwassen mensen en ik ben er van overtuigd dat we, mits het nodige respect, zeker over dit onderwerp kunnen praten zonder dat de moderatoren hier tussen beide moeten komen.

Misschien moeten we om te beginnen dit onderwerp niet zien als een ON3 vs Harec discussie waar er letterlijk twee kampen zijn en je behoort tot het ene of tot het andere kamp.

Dus alstublieft als je op elkaars nek wilt zitten en elkaar wilt kleineren, prima voor mij. Maar doe dat dan niet hier. Hier hou ik het liever beschaafd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Laatste reactie en dan mag je op de "vijandenlijst" gaan staan. En PM's moet je ook niet sturen! :roll:


WHATEVER!
Laatst gewijzigd door on4bam 22 nov 2018, 09:01, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben dat op de man spelen hier grondig beu aan het worden.

Ja, ON3 is een basisexamen met veel rechten.
Ja, een tussenniveau met cept approval moet echt ns komen.

Maar dat harec gehakketak over halfbejaarden die de niet-harecs te min vinden en als tegenzet de electronici die harecs dikkenekken vinden (als ik het heen en weer gezeik enigszins begreep), dat interesseert mij geen zier.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Meer info over de veranderingen aangaande de basisvergunning en de bevraging van het BIPT werd op de UBA website gepubliceerd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”