Trajectcontrole herkent geen gepersonaliseerde nummerplaten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:In Nederland stappen ze er blijkbaar alweer vanaf: http://nos.nl/artikel/2021267-trajectco ... ffect.html
Men stapt er niet vanaf... men is ze aan het moderniseren.
Tweederde van de trajectcontroles in Nederland staat nu uit, omdat de systemen verouderd zijn en vervangen worden door systemen die 24 uur per dag kunnen meten.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:Dus omdat er genoeg zijn die nog te snel rijden, mag iedereen dan maar onbestraft te snel rijden ? Rare redenering zulle. En trajectcontrole heeft ook helemaal niet als doel dat iedereen mooi gaat blokrijden.
Zo redeneer ik niet, maar ik snap wel dat het minder effect heeft op de verkeersdoorstroming dan iedereen denkt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben er niet van overtuigd dat je verkeersveiligheid oppert als je beboet vanaf de minste oversnelheid, dan ben je vooral bezig met het vullen van je kassa.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Welke correctie is dan voor jou wel aanvaardbaar? Je zit al met een correctie op de kilometerteller die behoorlijk is en deze van het systeem.

Ik heb niet graag trajectcontrole, want je zit constant op je metertje te kijken of je toch maar niet te snel gaat, maar eigenlijk is het eerlijker dan geflits worden tijdens een moment dat je net iets te hard rijdt en het heeft een langdurig effect, nu rijden ze te snel, remmen ze voor de flitspaal af waardoor men vaak anderen in gevaar brengt en na de flitspaal is het plankgas.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik rijd nu toch al meer dan 8 jaar met auto's met cruise control...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De tracjectcontrole moet ook rekening houden met die 6% foutmarge.
Gezien er normaal geen fout op zit (tenzij hun NTP niet goed draait) mag je principe mag je op de GPS 127,6 rijden.

Als je je cruise control op 125 zet gemeten met een GPS app, steek je nog steeds iedereen voorbij, en bega je technisch geen overtreding.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Niet elke auto heeft een cruisecontrol/begrenzer en de eerste motor met begrenzer moet ik zelf ook nog tegenkomen. Met de motor ga je toch een stuk sneller over je snelheid als je niet op past. :)

Ik rij ook zo goed als nooit op cruisecontrol, wel met de begrenzer op, cruisecontrol is op bepaalde momenten gewoon levensgevaarlijk, de begrenzer werkt veel natuurlijker.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

philippe_d schreef:
'De camera's zijn nu voorgeprogrammeerd om alle Belgische nummerplaten te herkennen. Als we instellen dat ze ook de gepersonaliseerde platen lezen
Wablief? Alleen Belgische nummerplaten?
Lijkt als een late aprilvis?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ge snapt toch wel dat het geld dat ze nodig hebben, enkel bij de gewone Belg halen, geef nu toe als je al, wat is het 1000 euro voor een nummerplaat kan betalen, sta je gewoon boven de wet en om internationale incidenten te vermijden, ... :P
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ub4b schreef:De tracjectcontrole moet ook rekening houden met die 6% foutmarge.
Gezien er normaal geen fout op zit (tenzij hun NTP niet goed draait) mag je principe mag je op de GPS 127,6 rijden.
Jullie gaan ervan uit dat de radars correct meten, en dat jullie dus 6% vlugger mogen rijden dan de maximale toegestane snelheid.
Niets is minder waar ...
De 6% (of 6 km/u < 100 km/u) is de wettelijk maximum toegelaten foutmarge op de toestellen.
Met andere woorden: de toestellen mogen maximaal +-6% foutief meten, en daarom is beslist om de "technische tollerantiemarge" af te trekken van de gemeten snelheid.

Klein voorbeeld:
  • - je wordt geflitst aan 126 km/u (jouw werkelijke snelheid). Dit is 5% boven de toegelaten snelheid. Je denkt dus "safe" :-)
    - de radar meet 132 km/u (dit is 5% boven de werkelijke snelheid, dus binnen de wettelijk toegestane technische tollerantiemarge.
    - de PV die je zal krijgen zal een gecorrigeerde snelheid vermelden van 124 km/u (132 - 6%).
    - boete: 50 EUR :-( .
Als je dan tot het uiterste gaat (127.6 op GPS?), en de radar meet "maar" 2% foutief, dan heb je het ook al vlaggen :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Slafes schreef:Niet elke auto heeft een cruisecontrol/begrenzer en de eerste motor met begrenzer moet ik zelf ook nog tegenkomen. Met de motor ga je toch een stuk sneller over je snelheid als je niet op past. :)

Ik rij ook zo goed als nooit op cruisecontrol, wel met de begrenzer op, cruisecontrol is op bepaalde momenten gewoon levensgevaarlijk, de begrenzer werkt veel natuurlijker.
Ieder zijn mening hierover.
Ik vind de begrenzer levensgevaarlijk en oncomfortabel. Ik heb al meerdere keren een ongeval kunnen vermijden door volgas te geven en pak maar 145 efkes te rijden. Moest ik dan een ongeval hebben heb ik pech? Ja, maar liever een boete dan een vrachtwagen tegen mijn auto terwijl ik 120 rijd...

Nuja, ik rijd eigenlijk bijna altijd met de adaptive cruise control. Deze is miljoen keer veiliger dan wanneer ik zelfs rijd, maar vele mensen hebben zo'n cruise control dus net niet. Dus da's natuurlijk niet echt relevant.
Heeft me wel al een keer bespaard van een ongeval. Iemand had voorrang van rechts genomen zonder dat eigenlijk te hebben. En net op laatste moment (dus wanneer ik eigenlijk niet meer zou kunnen stoppen moest ik gewoon rijden). Cruise control heeft zitten biepen, heeft heel hard geremd en pas zo'n schrikseconde later heb ik de rem overgenomen. Uiteindelijk letterlijk 10cm van de andere auto gestopt.

Persoonlijk zet ik mijn snelheid altijd op 124km/u. Op GPS schommelt die dan tussen 120 en 121km/u. Maar ik heb ook een relaxte rijstijl. Gewoon cruise control op en genieten van het landschap :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Cruise control wilt ook niet zeggen dat je moet slapen achter je stuur hé. Voor mij is het eerder een manier om mijn voet te ontlasten. Persoonlijk vind ik CC niet echt gevaarlijk : als je je gedachten bij het verkeer kan houden is de CC met een tik op je koppeling/gas/rem meteen uitgezet.

Ikzelf gebruik CC vaak op autosnelwegen (op 125, dan rij ik in werkelijkheid 121/122 km/u) en begrenzer op andere wegen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je met de begrenzer op op zijn staart trapt gaat hij ook heel hard, je moet wel hard durven trappen ;)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
ub4b schreef:De tracjectcontrole moet ook rekening houden met die 6% foutmarge.
Gezien er normaal geen fout op zit (tenzij hun NTP niet goed draait) mag je principe mag je op de GPS 127,6 rijden.
Jullie gaan ervan uit dat de radars correct meten, en dat jullie dus 6% vlugger mogen rijden dan de maximale toegestane snelheid.
Niets is minder waar ...
De 6% (of 6 km/u < 100 km/u) is de wettelijk maximum toegelaten foutmarge op de toestellen.
Met andere woorden: de toestellen mogen maximaal +-6% foutief meten, en daarom is beslist om de "technische tollerantiemarge" af te trekken van de gemeten snelheid.

Klein voorbeeld:
  • - je wordt geflitst aan 126 km/u (jouw werkelijke snelheid). Dit is 5% boven de toegelaten snelheid. Je denkt dus "safe" :-)
    - de radar meet 132 km/u (dit is 5% boven de werkelijke snelheid, dus binnen de wettelijk toegestane technische tollerantiemarge.
    - de PV die je zal krijgen zal een gecorrigeerde snelheid vermelden van 124 km/u (132 - 6%).
    - boete: 50 EUR :-( .
Als je dan tot het uiterste gaat (127.6 op GPS?), en de radar meet "maar" 2% foutief, dan heb je het ook al vlaggen :wink:
Raar, iedereen zegt het anders, inclusief de flikken dat deze toestellen geijkt zijn en zeer accuraat zijn. Dacht zelfs dat er al sprake was om de marges gewoon af te schaffen. Ik let zoveel mogelijk op mijn snelheid, ik heb al door dat de snelheid dat de gps aangeeft hetzelfde was als op de PV van men collega. Ik zei tegen hem, geflitst en ik zag op de gps 58 Km/h. Op zijn PV stond toch 58Km/h als gemeten snelheid en daar werd dan de marge afgetrokken en was het € 60.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Cruise control wilt ook niet zeggen dat je moet slapen achter je stuur hé.
Nee, maar het wekt dat gevoel wel op... al is dat niet echt een CC probleem maar eerder een onnatuurlijke snelheid.

Ik passeer zo frequent een trajectcontrole waar haast geen bebouwing is... en dan 70 km/u op een lange rechte baan is echt slaapverwekkend.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Dima_2005 schreef:
Slafes schreef:Niet elke auto heeft een cruisecontrol/begrenzer en de eerste motor met begrenzer moet ik zelf ook nog tegenkomen. Met de motor ga je toch een stuk sneller over je snelheid als je niet op past. :)

Ik rij ook zo goed als nooit op cruisecontrol, wel met de begrenzer op, cruisecontrol is op bepaalde momenten gewoon levensgevaarlijk, de begrenzer werkt veel natuurlijker.
Ieder zijn mening hierover.
Ik vind de begrenzer levensgevaarlijk en oncomfortabel. Ik heb al meerdere keren een ongeval kunnen vermijden door volgas te geven en pak maar 145 efkes te rijden. Moest ik dan een ongeval hebben heb ik pech? Ja, maar liever een boete dan een vrachtwagen tegen mijn auto terwijl ik 120 rijd...

Nuja, ik rijd eigenlijk bijna altijd met de adaptive cruise control. Deze is miljoen keer veiliger dan wanneer ik zelfs rijd, maar vele mensen hebben zo'n cruise control dus net niet. Dus da's natuurlijk niet echt relevant.
Heeft me wel al een keer bespaard van een ongeval. Iemand had voorrang van rechts genomen zonder dat eigenlijk te hebben. En net op laatste moment (dus wanneer ik eigenlijk niet meer zou kunnen stoppen moest ik gewoon rijden). Cruise control heeft zitten biepen, heeft heel hard geremd en pas zo'n schrikseconde later heb ik de rem overgenomen. Uiteindelijk letterlijk 10cm van de andere auto gestopt.

Persoonlijk zet ik mijn snelheid altijd op 124km/u. Op GPS schommelt die dan tussen 120 en 121km/u. Maar ik heb ook een relaxte rijstijl. Gewoon cruise control op en genieten van het landschap :)
Adaptieve cruise control is inderdaad heel leuk om mee te rijden. De enige dingen die ergerlijk zijn, is dat die een veilige afstand bijhoud. Op zich is dat geen probleem, maar in België is dat een enorm gat als je al de rest ziet rijden. Gevolg, auto gaat weer in de remmen om weer ruimte te creëren voor de volgende. :-(
Zolang er niet extreem veel verkeer is valt dat wel mee, en in compleet file rijden ook, maar de toestanden ertussen veel minder.

En je moet al vrij vroeg naar een linker vak als je iemand wil voorbijsteken, wat maakt dat als het verschil maar 10km/u is dat dat nog wel even duurt, en tegen dan zit er al iemand op uw bumper die niet kan wachten om er weer voorbij te gaan.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

philippe_d schreef:Jullie gaan ervan uit dat de radars correct meten, en dat jullie dus 6% vlugger mogen rijden dan de maximale toegestane snelheid.
Niets is minder waar ...
Theoretisch klopt het wat je zegt, maar de praktijk leert dat de meeste (zo niet alle) flitstoestellen er gewoon los op meten. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die geflitst is door 125 op GPS te rijden. Persoonlijk ben ik ook al langs genoeg vaste en mobiele flitsers gereden aan deze snelheid zonder problemen.

Heel dat gedoe met ijkingen en toleranties is uiteindelijk maar een juridische constructie, in de praktijk zijn die meettoestellen echt wel een pak betrouwbaarder.


Adaptive cruise control is ook iets dat ik graag zou hebben. In mijn huidige wagen heb ik niks, geen begrenzer en geen CC en aangezien dat maar een licht naftje is, is het niet altijd simpel om een vaste snelheid aan te houden. Constant op uw tellertje moeten zitten zien wordt dan heel snel heel vermoeiend, zeker bij trajectcontroles. Ik stel er mij toch ook vragen bij of trajectcontrole nu echt de veiligheid verhoogd bij kaarsrechte stukken autostrade. Buiten de spits zouden ze die toch echt mogen afzetten hoor.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

AndRo555 schreef:Adaptieve cruise control is inderdaad heel leuk om mee te rijden. De enige dingen die ergerlijk zijn, is dat die een veilige afstand bijhoud. Op zich is dat geen probleem, maar in België is dat een enorm gat als je al de rest ziet rijden. Gevolg, auto gaat weer in de remmen om weer ruimte te creëren voor de volgende. :-(
Njah, mijn ACC houdt duidelijk echt niet de minimale afstand ;-) Volgens mij is die niet echt op België afgesteld, maar ik ben daar stil over tegenover de garage. Ik ben er blij mee. Het heeft nog steeds minimale reactiesnelheid en enorme remmen. Dus het is nog steeds veilig.
De afstand bij 120 is zeker ook de afstand die ik houd als ik zelf rijd, maar is zeker 2x minder dan de minimale afstand volgens de wet.
Wel werkt mijn ACC niet in file (<40km/u). Die schakelt zichzelf uit :( (al remt die wel af tot ongeveer 10km/u als er iemand heel hard remt en je bv. 70 reed, je moet dus wel nog steeds zelf de rem overnemen)
En je moet al vrij vroeg naar een linker vak als je iemand wil voorbijsteken, wat maakt dat als het verschil maar 10km/u is dat dat nog wel even duurt, en tegen dan zit er al iemand op uw bumper die niet kan wachten om er weer voorbij te gaan.
Ik druk dan even het gaspedaal in. Dat deactiveerd de ACC niet en kan ik even voorbij zonder "enorme" afstand te nemen. Ik heb dus ook nog steeds graag een beetje controle.
Het verschil van snelheid is wel geen probleem. Het is een vrij agressieve ACC, dus zelfs verschil van 20km/u duurt slechts 2 secondjes om op snelheid te komen (bv. iemand die eidndelijk stopt met in het midden te rijden).

BTW: ik vind trajectcontrole een eerlijke methode!
Soms geef ik eens gas tot 135/u om een "pompende" onnozellaar voorbij te komen (slecht voor mijn verbruik :P). Ik kijk dan altijd uit voor flitspalen. Maar daarna rijd ik terug 120. Dus die 10sec aan 135 gaan mijn gemiddelde snelheid niet significant veranderen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Je moet wel in alle eerlijkheid ook zeggen dat de meeste ongevallen vermeden worden door te remmen, en niet door sneller te gaan rijden. Als het dan toch uitzonderlijk nodig is dan kan je met je begrenzer op gewoon gas geven tot je op je pedaal een klik voelt en dan kan je perfect sneller rijden. Dat is EXACT wat er zou gebeuren als je ook ineens uw pedaal in drukt om een ongeval te vermijden. Ik rij al 18 jaar en heb nog nooit een ongeval vermeden door sneller te gaan rijden. Ik snap dus hoegenaamd niet waarom een begrenzer niet comfortabel is en zelfs gevaarlijk in sommige mensen hun ogen. Voet van de gas is snelheid afnemen en je bent veel directer betrokken bij het rijden op zicht. Bij een cruisecontrol blijft die gewoon rijden tenzij je gaat remmen of ontkoppelen of uitschakelt (= tijdsverlies). Door je rem aan te raken wil dat eveneens zeggen dat je stoplichten gaan branden en dat iemand die misschien wat korter bij rijdt op jou ook uit paniek ineens gaat remmen en dan kunnen er ook ongelukken van komen. Ik haat trouwens mensen die op de snelweg constant kort op rijden en voor het minste op hun rem zitten te duwen waardoor de hele rij op den duur aan het remmen slaat. Trouwens, de gewone cruisecontrol raden ze echt niet aan om te gebruiken tijdens normaal tot druk verkeer en al zeker niet in een stadsomgeving.

Nogmaals, ik snap echt niet wat er oncomfortabel of gevaarlijk is aan rijden met de begrenzer op...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Dima_2005 schreef:
AndRo555 schreef:Adaptieve cruise control is inderdaad heel leuk om mee te rijden. De enige dingen die ergerlijk zijn, is dat die een veilige afstand bijhoud. Op zich is dat geen probleem, maar in België is dat een enorm gat als je al de rest ziet rijden. Gevolg, auto gaat weer in de remmen om weer ruimte te creëren voor de volgende. :-(
Njah, mijn ACC houdt duidelijk echt niet de minimale afstand ;-) Volgens mij is die niet echt op België afgesteld, maar ik ben daar stil over tegenover de garage. Ik ben er blij mee. Het heeft nog steeds minimale reactiesnelheid en enorme remmen. Dus het is nog steeds veilig.
De afstand bij 120 is zeker ook de afstand die ik houd als ik zelf rijd, maar is zeker 2x minder dan de minimale afstand volgens de wet.
Wel werkt mijn ACC niet in file (<40km/u). Die schakelt zichzelf uit :( (al remt die wel af tot ongeveer 10km/u als er iemand heel hard remt en je bv. 70 reed, je moet dus wel nog steeds zelf de rem overnemen)
En je moet al vrij vroeg naar een linker vak als je iemand wil voorbijsteken, wat maakt dat als het verschil maar 10km/u is dat dat nog wel even duurt, en tegen dan zit er al iemand op uw bumper die niet kan wachten om er weer voorbij te gaan.
Ik druk dan even het gaspedaal in. Dat deactiveerd de ACC niet en kan ik even voorbij zonder "enorme" afstand te nemen. Ik heb dus ook nog steeds graag een beetje controle.
Het verschil van snelheid is wel geen probleem. Het is een vrij agressieve ACC, dus zelfs verschil van 20km/u duurt slechts 2 secondjes om op snelheid te komen (bv. iemand die eidndelijk stopt met in het midden te rijden).

BTW: ik vind trajectcontrole een eerlijke methode!
Soms geef ik eens gas tot 135/u om een "pompende" onnozellaar voorbij te komen (slecht voor mijn verbruik :P). Ik kijk dan altijd uit voor flitspalen. Maar daarna rijd ik terug 120. Dus die 10sec aan 135 gaan mijn gemiddelde snelheid niet significant veranderen.
Bij de meeste ACC systemen is dat instelbaar. Alleen is hier de middelste setting diegene die ik als een normale veilige afstand zie, zowat meer als het dubbel dan wat vele mensen doen, en dan krijg je snel mensen die ertussen kruipen.
Bij het voorbijsteken gewoon inderdaad wat gas bijgeven en er voorbij gaan.
Ook remt die altijd als je op het rechtervak zit en je nadert een traag rijdende midenvakrijder, als je er dan voorbij moet dan remt die eerst weer even af omdat je veel te dicht rijdt, dus dan moet je op tijd weer gas bijgeven om dat te compenseren.

Rijden met een begrenzer vindt ik niet meteen gevaarlijk, eigenlijk alleen maar oncomfortabel als je daardoor (icm met CC of ACC) in de dode hoek van een andere auto blijft hangen, dan wil je er liefst voorbij. Of je rijdt trager.

Wat zou er gebeuren als straks iedereen met ACC rijdt in druk verkeer? Al die verschillende merken die net weer wat anders reageren en waar je kettingreacties gaat krijgen of zelfs oscillaties in snelheid.
Slafes schreef:Je moet wel in alle eerlijkheid ook zeggen dat de meeste ongevallen vermeden worden door te remmen, en niet door sneller te gaan rijden.
Volgens mij kan elk ongeval vermeden te worden door te remmen. Al stilstaand kunnen twee auto's moeilijk botsen. :wink:
Ik rij al 18 jaar en heb nog nooit een ongeval vermeden door sneller te gaan rijden.
Er zijn toch echt wel situaties waar je gewoon gas geeft om geen ongevallen te veroorzaken. Invoegen is er zo een, je blijft geen 50 rijden als je invoegt. Voorbijsteken op het van van tegengestelde richting is ook zoiets dat je liever sneller doet dan trager.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

We hebben het hier ook niet over inhalen he, en trouwens, als je inhaalt en je moet sneller rijden om een ongeval te vermijden dan ben je ook al in fout en is er eigenlijk geen ruimte om correct en veilig in te halen. Nee, de wetgeving laat niet toe even sneller te rijden om iemand voorbij te steken.

Om een voorbeeld te geven, je rijdt door groen en je ziet in je ooghoek dat er iemand door het rood rijdt. De optie hierbij is remmen en in de flank gegrepen worden of plankgas geven en hopen dat de andere u niet raakt, dat is één voorbeeld van harder te moeten rijden om een ongeval te vermijden. In de realiteit komen zulke situaties niet vaak voor en ga je vooral uw rem moeten gebruiken om ongevallen te vermijden. Dat is ook het enige ongeval dat mijn vader in zijn hele leven heeft vermeden door plankgas te geven. Iemand die zegt dat hij al enkele keren met zulke situaties te maken kreeg... Mja, dan begin ik me lichtjes vragen te stellen. :) Misschien rij ik te defensief?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Stond daarnet voor mij aan het licht: HIS-CAR
€1000 voor zo'n plaat is een schijntje als je met zo'n rakket kan rijden.
Als het licht op groen sprong, verdampte de wagen richting horizon... verbluffend
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

heist_175 schreef:€1000 voor zo'n plaat is een schijntje als je met zo'n rakket kan rijden.
Die zin past ergens hieronder: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fallacies
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En de madam zal rijden met her-car :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

En 't is dan nog maar de "gewone" Model S (niet de P-versie, en al zeker niet de model D). Maar die gaan ook al zeer behoorlijk :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Stond daarnet voor mij aan het licht: HIS-CAR
€1000 voor zo'n plaat is een schijntje als je met zo'n rakket kan rijden.
Als het licht op groen sprong, verdampte de wagen richting horizon... verbluffend
Afbeelding
Wil niks zeggen natuurlijk, die wagen heeft meteen vol vermogen itt brandstofmotor. Niet verbazingwekkend dat deze dan uit de startblokken schiet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Off-topic, laatst een Tesla gezien met nummerplaat 'SILENCE' :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

http://www.autoweek.nl/nieuws/33203/ove ... n-met-chip
De chip zit in een kleine gleuf op het nummerbord, onder cijfers en letters van het kenteken. In het kenteken zit een kleine antenne die kan communiceren met antenne's die boven de weg worden gehangen. Zo kan het kenteken op afstand worden gecontroleerd.
Op die manier hoef je zelfs geen portiek meer te bouwen, gewoon een bakje langs de zijkant die de tags uitleest :).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Tomby schreef:Off-topic, laatst een Tesla gezien met nummerplaat 'SILENCE' :)
Er is er ook eentje met als plaat "Sssssst" :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die laatste grap wordt nog plezant als je een aanrijding hebt gehad met vluchtmisdrijf.
"De nummerplaat was iets met iiiiiii."
"En hoeveel i's waren het?"
"Tja da weet ik ni ze, kon het ni tellen."

[Afbeelding Post made via mobile device ]
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

En zeker als je er nog een aantal 1'en tussenzet, dan is er helemaal niemand meer die je nog kan identificeren..
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

en als ge er dan nog wat buzz over kunt creëren zodat de andere combinaties ook gebruikt worden is het hek helemaal van de dam.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Als je allemaal grijze bmw's rijdt wel. Maar een rooie Tesla...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, als de mensen dat herkennen (bv t staat ni op camera).
Met "het was een donkerkleurige auto met een nummerplaat die leek op allemaal 1tjes maar ik weet ni hoeveel" gaan ze ni ver komen dan vrees ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Die laatste grap wordt nog plezant als je een aanrijding hebt gehad met vluchtmisdrijf.
"De nummerplaat was iets met iiiiiii."
"En hoeveel i's waren het?"
"Tja da weet ik ni ze, kon het ni tellen."

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik zie hoegenaamd het probleem niet. Zelfs zonder te tellen heb je misschien hooguit 10 verdachten, en dat is dan nog enkel als zowat alle aantal-combinaties ook effectief bestaan. Lijkt me dan peanuts om de dader te vinden.
Je kan dan beter QU8AW65B als gepersonaliseerde plaat kiezen :).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

iiiiii
1iiiii
i1iiii
ii1iii
iii1ii
iiii1i
Iiiii1

11iiii
1i1iii
Etc etc

Je ziet dus wel dat dat zeer snel zeer ingewikkeld kan worden. Ook met O,D,Q (seriousoy, met dat nieuwe font zijn die soms nauwelijks uit mekaar te houden), en O en 0 wordt ook plezant.

Maar je hebt gelijk, een random pwd stijl nummerplaat wordt *nog* leuker :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Gewoon het in Duitsland uitgevonden lettertype invoeren, zoals vele andere landen reeds gedaan hebben: https://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4ls ... de_Schrift

Alsook een veiligere kleurencombinatie invoeren, want de huidige kleurencombinatie is juist slechter herkenbaar voor camera's en dergelijke.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Een eenvoudige structurele maatregel die de veiligheid en efficiëntie van het verkeer effectief eens ten goede zou kunnen komen? Oei, nu vraag je toch echt wel te veel hoor. We zullen in de plaats nog een flitspaal bij zetten. :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De Walen wilden geen zwart (link naar de Vlaamse kleuren: geel/zwart :eek: ), dus is het donkerrood geworden.
Als je het huidige (nieuwe) lettertype vergelijkt met oude(re) nummerplaten, is dit al veel beter leesbaar.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor een keer hadden ze groot gelijk. We mogen toch nog een klein beetje traditie overhouden. Europa is al eenheidsworst genoeg.
Ik denk trouwens niet dat het hem hier om de kleur van de letters te doen is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

Als we nu eens een neural network opstellen en dat leren de vorm en plaatsing van nummerplaten te herkennen (door er veel foto's aan te geven). En dan het resultaat daarvan aan OCR meegeven? :D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”