Het algemene "Ik erger mij aan..." topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Tomby schreef: Ik vind de test wel niet meer terug, wellicht ondertussen achter de pay wall verhuisd.
Ik erger mij aan die virtuele tolpoortjes.... maar dit zit er nog niet achter :) http://taaltest.standaard.be/

Oja, ik ben dus blijkbaar een taalchampetter.
En ik ergerde me mateloos aan het klokje dat aftelde tijdens die test. Dat ging van "04:10" naar "04:9" naar "04:8" naar "04:7", enz... en dan plots wel "04:04"
Laatst gewijzigd door xayana 12 okt 2016, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef:Ik vind de test wel niet meer terug, wellicht ondertussen achter de pay wall verhuisd.
http://taaltest.standaard.be/
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

55%
U bent een taalchampetter

Als u de deur uitgaat, kijkt u altijd even in de spiegel: is de choco van uw mond? Dat doet u ook als u een mailtje schrijft: dat leest u sowieso na. En ontdekt u een taalfout bij een ander of op een nieuwssite, dan laat u dat weten aan de auteur. Maar dat doet u discreet. Want een taalfout of een chocomond…? Het kan de beste overkomen. Zelfs u.



Ik erger mij aan mensen die van een mug een olifant maken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

92%
U bent... welja, een taalnazi :angel:

hatelijkste zin : de prins NOEMT ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

47%
U bent een taaltoerist
Dat onmiddellijk en Middellandse Zee met twee l’en geschreven worden, dat weet u nog van school. En zulke taalfouten merkt u soms ook wel op in een tekst van iemand anders. Maar hé, u staat erbij en u kijkt ernaar. So what? Er zijn wel ergere dingen in de wereld.

Geen verrassing. Nooit een held in talen geweest, ik probeer er op te letten en als ik het voor een bepaald woord echt niet weet herschrijf ik die gewoon zodat ik het niet moet gebruiken (of Google gebruiken). Daarom neut ik ook niet teveel op foutjes bij een ander als ik ze zie, tenzij ze in SMS of Facebook-taal schrijven, daar heb ik wel een hekel aan. Mijn mails lees ik altijd een paar keer na voor ik ze stuur, kwestie van er zeker geen fouten in te hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

22% U bent een taalhippie
Speelen met twee e’s en reiden met ei? Als vredesapostel van het Nederlands vindt u het allemaal goed. Vreedzaam – voor uw part freetsaam – verzet tegen elke taalpurist die het geschreven Nederlands in regels vastketent, daar staat u voor. Zolang de boodschap overkomt, moet alles kunnen.
Taal is inderdaad nooit m'n ding geweest... al verschiet ik hier toch een beetje van :oops:

Op basis van de score zie ik blijkbaar toch heel wat over het hoofd... al zouden de voorbeelden me wel deglijk opvallen en zelfs storen.

Edit: Ondertussen de juiste antwoorden bekeken... ik heb toch echt over blunders heen gelezen... misschien wat snel geweest :?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:
brubbel schreef:We zijn gedoemt.
Ga ook maar weer naar school met je gedoemt, want daar zou je geleerd hebben dat het gedoemD is.
Wees gerust, ik ben nog van de tijd dat een pak rammel op 'u broek' nog bij de opvoeding hoorde. Gezien ik met enige nostalgie terugblik op die tijd, word ik oud. Tijd met een lange 'ij' en 'ik wordt/fietst' enkel met een 'd'.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

brubbel schreef:een pak rammel op 'u broek' nog bij de opvoeding hoorde.
:cop: een pak rammel op uw broek. :cop:


:banana:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik laat -niet zonder enige vorm van innerlijk plezier- meneer Meon het begrip 'ironie' verder uitleggen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het falen van ons gerecht, deze smerige pedo is alweer vrijgelaten:

[youtube]XuCb1IbLo7Q[/youtube]
De man moest reeds voorkomen voor de onderzoeksrechter en werd vrijgelaten onder 'strenge voorwaarden', zegt Annelies Verstraete van de Dendermondse afdeling van het parket van Oost-Vlaanderen in De Morgen. Ze wil niet zeggen om welke voorwaarden het gaat, of hij al bekend is bij het gerecht voor eerdere feiten en hoeveel slachtoffers hij heeft gemaakt. Het gerechtelijk onderzoek is voorlopig nog niet afgerond. De raadkamer zal moeten beslissen over een al dan niet doorverwijzing naar de correctionele rechtbank. (BELGA/JVL)
Ooit al kennis gemaakt met het geklungel van Dendermonde, ik had het IP van de radar verklikker spammer, en dat was een pc winkel in Turnhout die met een smoesje kwam dat zijn wifi gehacked was, en ze zijn er niet achterna gegaan. Drie dagen mailserver onder vuur, en het gerecht heeft er niks mee gedaann ondanks de bewijzen.

Maar rij zeker niet te snel in dit arrondissement want dan staan ze klaar om je de zwaarste boete te geven als het zou voorkomen. Twee maten en twee gewichten dus.

Waarom nog belasting betalen als ze ons niet kunnen beschermen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waar zitten die taalnazi's hier?
Deelnemers moesten onder meer de Audit-schaal invullen, een instrument die peilt of iemand problematisch drinkt.
Fout
Correct: Deelnemers moesten onder meer de Audit-schaal invullen, een instrument dat peilt of iemand problematisch drinkt.
Toelichting: Het betrekkelijk voornaamwoord die verwijst naar de-woorden; dat naar het-woorden. Zie: taaladvies.net.
Hier staat dat de-woorden die vragen, en het-woorden dat. Maar is de Audit-schaal geen de-woord? Mijn gevoel zegt dat hier een dat hoort, maar waarom?

Terwijl ik dit aan het typen was viel mijn frank (of is het Frank, of euro/Euro?).
Het betrekkelijk voornaamwoord wijst op "het instrument", en niet op "de Auditschaal".
Wel correct ging zijn: "Deelnemers moesten onder meer de Audit-schaal invullen, die peilt of iemand problematisch drinkt."
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Sinds vorige zaterdag m'n auto terug, en begeef ik me dus terug tussen het verkeer ...

Maar hoe dat ne mens zich kan ergeren aan andere mensen in het verkeer, hoh hoh!

Zone 50, goed overzicht, geen bebouwing links of rechts, aparte fietspaden, ik kom aan een rood licht dat al lang op groen staat, dus rij wat trager, zit nog ongeveer aan 30 km/u ... steekt er opeens uit de tegenovergestelde richting een fietser dwars over de rijbaan over. Ik moet niet reageren, want omdat ik maar 30 rij is er nog plaats genoeg, en moet dus niet afremmen. Doet die fietser met een boze blik teken dat ik trager moet rijden. wtf. Als ik gewoon 50 had gereden dan had ik wel in de remmen gemoeten.

Centrum Leuven, rij op m'n dooie gemak 30 km/u in de Naamsestraat richting ring. Schiet er ineens een wat oudere man uit een straat rechts en steekt vlak voor m'n neus de straat op z'n fiets over, echt vlak voor m'n neus, en ik moet wel in de remmen... Ik hoor hem roepen "voorrang van rechts!" terwijl er duidelijk haaientanden op de straat waar hij uitkomt staan! wtf!

Daar erger ik mij dus aan, dat je geen antwoord kan geven... Die mensen hebben niet eens door dat ze verkeerd bezig zijn.
Ik steek het op het feit dat ze niet verwachten van een BMW dat die zich aan de verkeersregels houdt haha :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

En daarom ben ik voorstander van een rijbewijs voor alle vervoersmiddelen, dus ook fiets.
En liefst dan een model waarbij je om de 5 a 10 jaar opnieuw een examen moet afleggen, want de regels veranderen (nog steeds veel mensen die denken dat als je stopt aan een kruispunt, je je voorrang opgeeft bijvoorbeeld) / mensen letten niet meer goed op / ogen gaan achteruit / ...

Oh, en net zoals lang geleden: een nummerplaat aan de fiets.
Als fietser is het nu net iets te simpel om als je een ongeval begaat, hier vluchtmisdrijf bij te plegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Die gevallen met fietsers zijn dagelijkse kost, niet enkel in Leuven helaas. Mensen die op hun gsm bezig zijn in da wagen, ook ergerlijk. Zeker als ze niet zien dat het groen geworden is en ge zo bijna twee keer voor het rood staat...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat is allemaal nog erger geworden toen ze de fietser 'zwak' gingen noemen, ze denken nu dat ze altijd gelijk hebben.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Het feit dat ik zondag 2x ferm in de remmen ben mogen gaan op de moto:
* Een ouder koppel dat in de laagstaande zon 's avond voor meer dan de helft op mijn vak zat
* Een jongedame van ongeveer 25 lentes die plots de straat oversteekt. Als de kont bijna omhoog komt, dan weet je dat je goed in de remmen hangt... BTW: Ik kon niet uitwijken, want anders had ik een gezin met 2 kleine kindjes op de fiets mee.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Sub Zero schreef:Het feit dat ik zondag 2x ferm in de remmen ben mogen gaan op de moto:
Als de kont bijna omhoog komt, dan weet je dat je goed in de remmen hangt...
ABS is in dat geval heel handig :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Leuven is idd een fietser mijnenveld voor een auto bestuurder.

Het lijkt wel Rusland, iedereen wil zo snel mogelijk onder een auto vliegen zodat ze kunnen trekken van de verzekering.

Gelukkig heb ik een auto'tje van 500€ dus tegenwoordig schiet ik niet snel meer in de remmen.
Deukie meer of minder maakt niets meer uit
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Dafke schreef: ABS is in dat geval heel handig :)
Een R1 uit 2003 heeft dat niet :) Ik moest zelf ABS spelen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Vrijdagavond: zebrapad met verkeerslichten voor zowel de voetganger als de auto, op een baan waar je 70km/h mag rijden.
Ik kwam daar aangereden aan 70 per uur, groen voor mij, rood voor de voetgangers.
Stond een voetganger klaar, zag ik die duidelijk richting mij kijken (auto), en begon ze over te steken.
Wat bezielde die persoon, ik heb geen idee. Heb coup de frein mogen uitvoeren, en nog zat ik net niet tegen haar...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”