Robotmaaier (was zitmaaier)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

"dull blades cause damaged grass".
Lijkt me niet meer als logisch. :-) Ik kan enkel zeggen dat de blades van een Worx niet "dull" zijn, en zeker niet als je ze regelmatig inspecteert en "omclipt" gedurende het seizoen. Daarvoor heb je nodig : 2 minuten tijd en een sterschroevendraaier. Done.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Prima..

Ik ben aan het kijken voor de WG793E (die dus 2000m² aan kan). Maar ik twijfel eigenlijk, omdat deze ietsje zwaarder is met uiteindelijk dezelfde specs.
Enkel de maaibreedte is groter en 4 mesjes ipv 3. Stuk hier te maaien is net niet of net wel 1000m², dus heb liever wat overschot.
Wat moet molshopen? Die durven hier wel eens te kop op te steken.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Nogal logisch als de messen versleten zijn dat je zo gras krijgt, als je met een gewoon grasmachien maait en de messen zijn niet scherp krijg je hetzelfde resultaat.
Nieuwe messen zetten is kinderspel en ik denk dat dit bij elke robotmaaier is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bij de Bosch zijn de messen altijd bot, zelfs nieuwe messen.
Maar ik heb nooit gerafeld gazon.
De Bosch kan ook rijden als het regent. Plat gras etc: nooit last van gehad.
vgeers
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2013, 12:29

Mijn robomow rijdt ook perfect in de regen. met mijn vorige zelftrekker grasmachine had ik veel meer last van platgereden gras zelfs bij droog weer dan sinds de robot rondrijdt.

Ik moet alleen de onderkant regelmatig eens afkuisen doordat het natte gras wat meer blijft plakken onderaan de robot. Maar in België enkel maaien bij droog weer is niet altijd evident .... hier moet die zelfs een serieuze helling oprijden en zelfs daar heeft die geen last van bij nat weer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

kaween schreef:De Bosch (...) Een softwareupdate kan dit zeker inmiddels hebben opgelost, lijkt me niet onmiddellijk moeilijk om dat op te lossen met een software update.
Enig idee hoe je een software update kan doen bij een Bosch Indego? En waar je de software/firmware kan vinden?
Het liefst nog open-source, zodat ik de "tilt sensor" kan afzetten, dan zou ie niet bij elk putje stoppen :(
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Op de Duitse website van de Indego is een tabblad "Service" waar staat dat je de Indego voor winteronderhoud kan opsturen. Dan gaan ze o.a. de software updaten en ook alles nakijken, testen, andere messen steken, ...

https://www.bosch-garden.com/de/de/bosc ... .jsp#false
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is best interessant, al is de vraag of ze ook van/naar BE versturen.
Dit najaar zullen we dus moeten kiezen: een nieuwe Husqvarna (320) of de Bosch op reis sturen...
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

heb inlichtingen gevraagd bij grasrobots.be voor een robot..zal het resultaat laten weten. Moet zeggen dat de communicatie via mail (voorlopig) niet echt soepel verloopt.

kenmerken onze tuin : ongeveer 1000m², padje met soms een hoogteverschil van enkele cm tss pad en graskant.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een collega/vriendin heeft een Husqvarna320 op haar gazon, gekocht bij een lokaal tuincenter (waar ik ook mijn bosmaaier en kettingzaag gekocht heb en laat onderhouden). Zij onderhouden ook die Husqvarna robotmaaiers en voorzien ze van een software update, dat noemen ze daar ook "winterservice" (€150).
Verondersteld dat ze adviesprijzen hanteren is die "320" €2550...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Wat 1000€ meer is dan de Worx L 2000. Da's stevig en ik vraag me af waar deze meerprijs dan in terug te vinden is, buiten de merknaam.
En die "winterservice" ken ik ook van kameraden die zwembaden installeren. Ook 150€ voor 2 kranen open of toe te draaien en product in het bad te smijten, lol...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb zelf geen Husqvarna die op onderhoud moet,
maar wat die winkel doet voor mijn kettingzaag/bosmaaier kan ik zelf niet. Ik heb er niet de kennis/kunde voor, dus laat ik het liever iemand anders doen.

Hoe doe jij dan een update op die Worx?
Wie kuist die uit?
Worx is enkel te krijgen bij Brico? Als dat dezelfde "service" is als Gamma, dan bedankt ik feestelijk :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik zag net op Dobbit tv dat er een test loopt van robotmaaiers.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@heist_175 :Software updates mijn Worx zijn de eenvoud zelve : toestel heeft een interne usb poort onder de batterijdesksel. (gratis) Firmware downloaden en op een USB stick zetten, firmwareupdate staren door batterij los te halen, terug in te steken en de powerknop 10 seconden onder te houden, klaar.

Blijkbaar is de Worx daar een beetje uitzonderlijk, blijkt inderdaad dat bij de meeste merken het toestel voor zoiets naar een service center moet.

Kassa dus. :wink:

Onderhoud doe ik ook zelf dank je wel. Stelt ook helemaal niks voor. Een beetje zuiver maken, messen omkeren of vervangen indien nodig en da's alles. Die 150€ is goed verdient, want je maakt me niet wijs dat die mannen bij Husqvarna daar voor 150€ werk aan hebben of materiaal in steken.
Als je dat jaarlijks moet( ?) doen wordt zo'n toestel wel héél erg duur zonder daar een tastbare meerwaarde tegenover te zetten, -daar bedank ik dan feestelijk voor-.

Recurring business model, nothing more, nothing less. Ik deel Dafke's mening hierin volkomen.

De Worx is gemaakt met éénvoudige werking en goedkoop onderhoud in het achterhoofd. Ik kan enkel vaststellen dat de Chinezen dit goed gedaan hebben. In Duitsland zijn die dingen al sinds 2012 op de markt, en op de fora blijven de griezelverhalen uit. Wil niet zeggen dat de Worx M niet ook een paar eigenaardigheden heeft. Bijvoorbeeld :

1) de regensensor : als de machine merkt dat 'ie in de regen aan het rondkrossen is, gaat 'ie schuilen. Maar hij heeft GEEN "vochtsensor" onderaan : hij probeert na een door de gebruiker instelbare tijd automatisch opnieuw te maaien. Regent het nog steeds ? Opnieuw wachten ... tot het stopt met regenen. Maar op een uur (bijvoorbeeld) is dat gras niet droog hé, dus als je zoiets aan de hand hebt, heb je die week toch wel een beetje "aangeplak gras op te ruimen" onderaan de machine.
2) hij past zijn maaihoogte NIET automatisch aan zoals dat wel het geval is bij sommige dure modellen het geval is. De hoogteregeling is puur mechanisch, met een grote ronde regelknop aan de bovenkant tussen 2 en 6cm.
3) en deze was een instinker : de Worx VERTIKT het om zijn automatisch programma te draaien als de batterij bij start niet op 100% staat. 99% ? Nope. Dus stel dat je net daarvoor manueel een opdracht hebt gegeven om een 2e afgescheiden grasperkje te maaien en de batterij naar 90% is gedaald en je batterij niet op 100% is geladen wanneer je automatisch programma hoort te starten ?
De Worx zal NIET starten of wachten tot de batterij vol zit : hij slaat dan die dag gewoon over, zelfs indien het maaiprogramma hooguit 40% van de batterijcapaciteit kost. Het duurde even voor ik doorhad waarom de Worx soms zijn programma niet wou starten ondanks een "zo-goed-als-volle" batterij.

Bij defect of ellende moet de machine naar de Brico. De hoofdzetel van Worx zit in Duitsland : voor zware problemen moet 'ie dus daar naartoe.
Eenvoudige problemen worden opgelost door Worx in Nederland dacht ik.
Hoe goed/slecht dat gaat : geen idee. Ik heb nog geen enkel probleem met onze gras-roomba gehad.

@Dafke : ik zeg het nog eens maat : ik heb goede ervaringen met de Worx M (1000). Ik heb echt geen idee of deze ook vertaalbaar zijn naar de L versie (2000). De L is reeds langer op de markt en ouder : het is niet zomaar een "grotere broer", het is een "oudere en grotere broer". Ik weet bijvoorbeeld neit of het firmwareupdate verhaal van de M ook geldig is voor de L versie ect ect. Indien je echt met een Landroid aankoop in je hoofd zit, informeer je dan heel goed over de mogelijkheden van de L versie voor je een aankoop doet.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dat vind ik toch wel straf dat die mensen €150 moeten betalen voor hun Husqvarna te laten onderhouden.
Mijn zus heeft die van haar ook deze winter binnen gedaan,
maar heeft helemaal niets moeten betalen en ook de messen waren gratis vervangen alhoewel ze nog 3 sets had liggen.

Welke dealer is dat dan als ik mag vragen ?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

heist_175 schreef:Dat is best interessant, al is de vraag of ze ook van/naar BE versturen.
Aangezien er verder geen uitleg bijstaat, maar de "dealer locator" knop wel een bijzonder opvallende kleur heeft, heb ik een vermoeden dat ze dit via de dealers laten verlopen (in Duitsland dan). Of de dealers dit in België aanbieden weet ik niet, maar ik zou zeggen: steek je licht eens op bij hun service hotline / e-mail
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

AnD schreef:Welke dealer is dat dan als ik mag vragen ?
Tuincenter VanBael in Pijpelheide/Heist-op-den-Berg
Ik ben er zelf tevreden van voor mijn bosmaaier en kettingzaag :).
Goedkoop: nee.
Goed: ja.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dan is het bij Stanny Donné (Hoeselt) toch anders.
Deze verkoopt ook alles, van tuinbouwmachines tot tractoren,
het zijn ook heel gewone mensen en uitleg krijg je er volle bak.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zeker interessant om de ervaringen hier te lezen. Zijn er ook met een kleinere tuin die ervaring hebben? Ik ben volop op zoek naar een woning, maar iets met meer dan 100m² tuin zal er toch niet in zitten. Voor zo een tuintje is het in mijn ogen wat onozel om met een gewone grasmaaier te gaan rondhossen die dan nog eens 90% van de tijd dik in de weg staat en teveel opslagruimte in beslag neemt.
Maar is een robotmaaier voor 1000m² dan geen overkill?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als hij 1000m² kan maaien, zal ie zich zeker niet verslikken in 100m².
Niet alle modellen zijn 1000m², hé...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

heist_175 schreef:
AnD schreef:Welke dealer is dat dan als ik mag vragen ?
Tuincenter VanBael in Pijpelheide/Heist-op-den-Berg
Ik ben er zelf tevreden van voor mijn bosmaaier en kettingzaag :).
Goedkoop: nee.
Goed: ja.
Voor zij die dit willen betalen, MOET het wel goed zijn é :)
150€ per jaar betalen voor onderhoud en als het dan nog niet goed zou zijn? Er zijn er die messen slijpen en zitmaaier onderhouden voor 50€, HEEL ERG GOED gedaan.

Stel de vraag eens aan die man: wat doe je allemaal voor 150€? En dan eens tellen hoeveel uren daar in kruipen.. Ik zou het straf vinden, een klein robotmaaierke zijn maaidek proper maken (wat je best om de x aantal tijd zelf doet, zeker als het geregend heeft), nieuwe mesjes steken.. en wat blijft er dan nog over? Beetje uitblazen met compressor?
Bon, ik doe het voor 100€ :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Reken voor werkuren €40-50 en dan vind ik dat bedrag hoog, maar niet schandalig.
Mijn grasmachine onderhouden (winteronderhoud) kost daar €70 ofzoiets.
Proper maken, nazicht. Op minder dan 2u, dat lijkt me niet schandalig.

Heb je, op factuur, al eens een oudere auto op onderhoud gestuurd?
Dat kost toch ook f***ing veel geld, maar niemand werkt verniet hé :).
Ik ook niet.

Overigens, ze herstellen daar enkel materiaal dat bij henzelf verkocht is.
Ze sturen ook niets op naar "de fabrikant", maar herstellen zelf. Opleiding is ook niet gratis.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Dus uw grasmachiene onderhouden kost 70€
Een robotmaaierke, wat kleiner is, meer dan het dubbele?

Logisch, idd..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tja :).
Mocht ik er een Husqvarna kopen, in de toekomst, zal ik wel eens vragen wat het onderhoud juist inhoudt.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@MClaeys : grappig dat je dat vraagt. Op het duitse Worx forum is er nu net iemand die net om die reden zijn Worx verkoopt : hij zegt daar "fijn toestel, daar niet van, maar met onze tuin van 100m² is dit complete overkill. Derhalve zoekt mijn Worx een nieuwe weide om te grazen" ... of zoiets.

@Dafke : ik zie net dat Worx zijn familie wat heeft uitgebreid met nieuwe modellen (facelifts eigenlijk) en een 1500m model. Misschien iets voor jouw dan ? De topmodellen hebben nu Wifi (... mjah. Zinnig ? Geen idee.). Maar het onderscheid lijkt me kunstmatig : dezelfde batterij capaciteit, éénzelfde maaisysteem .... de programmatie van de Worx'en is zo dat als jij een bepaalde oppervlakte aangeeft en je na een tijd merkt dat er "toch meer moet gemaaid worden", je de maaitijd in +/- 30% kan verhogen of verlagen. Zou me sterk lijken indien een 1000m² met een +30% setting niet zou voldoen, maar da's speculatie van mijn kant.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou Wifi enzo wel leuk vinden.
Elke ochtend een overzicht hoe hij afgereden heeft.
Omdat de Bosch bij elk putje blijft vastzitten (nu overdrijf ik wel), zou het handig zijn om te weten: hoeveel heeft ie eigenlijk echt afgereden. Is ie na 10 min stilgevallen of na 4u.
Dus wifi onzinnig: ik vind van niet.

De huidige Bosch modellen zijn anders geen spek voor mijn bek.
De wifi versie is sch**te veel duurder...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

kaween schreef:@MClaeys : grappig dat je dat vraagt. Op het duitse Worx forum is er nu net iemand die net om die reden zijn Worx verkoopt : hij zegt daar "fijn toestel, daar niet van, maar met onze tuin van 100m² is dit complete overkill. Derhalve zoekt mijn Worx een nieuwe weide om te grazen" ... of zoiets.
Wel, het is om die reden dat ik het vraag, je kan het moeilijk dagelijks elk stuk 5 a 10 keer laten maaien of hem slechts 10 minuten per dag laten maaien. Tis een beetje als een sportwagen kopen om naar de bakker over t straat te rijden. Ik kijk dus ook wat rond voor ervaringen rond toestellen voor kleinere locaties :). De Worx sprak me nochtans aan vanwege de gratis updates en de degelijke reviews. Nuja, ik heb nog tijd om er naar te zoeken ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als je zelf de moeite van het grasmaaien niet wil doen, wat ik perfect snap,
wat is er dan mis met die grasmaaier maar enkele minuten per dag te laten rijden?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... wifi : mjah, maar aangezien mijn electrisch schaap nooit vastrijdt ... niet nodig. :)

Wat die 100M² van MClaeys betreft : snap ik, maar die is dan ook heel grondig gemaaid hé. :wink:
Ze hebben een "800 m² model" nu, maar ik zie optisch en in specs geen verschil met een 1000-er ... (opnieuw dezelfde batterij capaciteit, maaisysteem ... the Wor(K/X)s.)
De vraag die je je moet stellen is : is dat prutsperkje (niet slecht bedoelt hoor) mij 800€ waard ? Voor mij is het éénvoudig : in de zomer verlies ik hier thuis een halve dag aan gras maaien, wegvaren, zuiver maken ... enzovoort. Dus iedere zaterdagvoormiddag is pleite. Daar vanaf geraken was mij wel 800€ waard.

De Worx heeft trouwens een tamelijk uitgebreid diagnostic scherm waar je op kan zien hoeveel meter hij heeft gedaan, eventuele problemen heeft gehad en met welke sensor dat te maken had, ik denk dat je zelfs de stroomopname van iedere motor kan zien (niet meer zeker van dat laatste).

Het domme van deze log is : als je je firmware flashed, gaat alles terug naar "0". (Inclu je maai-programmatie). Er is geen mogelijkheid voorzien om de bestaande configuratieinstellingen te saven.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik zat al een tijdje met de zelfde vraag als MClaeys in mijn hoofd.
Wij hebben echt een klein grasperkje die ik met een elektrische grasmaaier afrij.
1x in de week is (meestal) voldoende maar dan heb ik 2 opvangbakken vol gras die ik kwijt moet.
Nu dump ik die naast ons thuishuis maar echt proper is dat niet.
Elke week naar het containerpark met een (grote vuilzak) gras heb ik ook geen zin in, laten staan nog minder (heb zo'n zak eens 2 weken laten staan amai...)

Ik ben geen groene jongen maar wil toch dat mijn tuintje in orde ligt. Ik heb de mulch functie van mijn grasmachine eens getest maar dan moet ik zéker meer dan 1 keer erover gaan en zoveel zin heb ik er nu ook niet in.

Het is dus een luxe probleem maar om daarom een robotmaaier van 1000 euro te kopen die eigenlijk tot 800à1000m² kan afrijden :?

edit: dit is de kleinste die ik gevonden heb (Robomow RC302)
Laatst gewijzigd door FunkStar 28 apr 2015, 12:45, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Peerby
Jij koopt het aan en uw buren gebruiken het mee.
Zeker als het terrein klein is: je zorgt dat uw maaier opgeladen is, je zet hem neer en je zegt: RIJ AF.
Een draad heb je dan niet nodig.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

2 opvangbakken per week kan je makkelijk in een compostbak kwijt raken, moet je wel combineren met ander compost (takken, bladeren, huis-afval) voor goede werking. Op het einde van de zomer maak je de bak leeg en doe je daar iemand een plezier mee, gebruik je het zelf of breng je het naar het containerpark.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Niet willen doen is op zich naast de kwestie, ik maai best graag het gras. Maar een full size grasmaaier aanschaffen, opslag voorzien voor de maaier + gemaaide gras daar zie ik geen nut in voor zo een tuintje :) en een 1000m² model is dan een beetje als een 100TB SAN kopen om er een backup can 1GB op te plaatsen. Het kan, maar niet echt een nuttig gebruik van capaciteit ;)
Dat de tijd vrij komt voor andere zaken is mooi meegenomen. Zelfde met een stofzuigerrobot, met als verschil dat ik aan dat klusje wel een hekel heb :D
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik had ooit aan een groene jongen hetzelfde gevraagd i.v.m. compostbak en die zei dat het niet ging lukken omdat gras traag rot, ik veronderstel dat je daarom zegt dat je het moet combineren met takken, bladeren, huisafval?

Het lijkt me eigenlijk wel de mooiste oplossing, nu eens kijken waar we die compostbak kunnen verstoppen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als je gras gewoon op een hoop gooit, krijg je een "mesthoop". Stinkende bedoening en dat verteert totaal niet. Je kan makkelijk 20jaar na datum nog de grasvorm in de resten terugvinden. Ik weet waar ik over spreek, waar wij nu wonen gooiden de vorige eigenaars systematisc het gras van 1000m² gazon op een grote hoop. Jaren op rei.

Een composthoop is meer dan een afvalbak voor gras :).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

kaween schreef: @Dafke : ik zie net dat Worx zijn familie wat heeft uitgebreid met nieuwe modellen (facelifts eigenlijk) en een 1500m model. Misschien iets voor jouw dan ? De topmodellen hebben nu Wifi (... mjah. Zinnig ? Geen idee.). Maar het onderscheid lijkt me kunstmatig : dezelfde batterij capaciteit, éénzelfde maaisysteem .... de programmatie van de Worx'en is zo dat als jij een bepaalde oppervlakte aangeeft en je na een tijd merkt dat er "toch meer moet gemaaid worden", je de maaitijd in +/- 30% kan verhogen of verlagen. Zou me sterk lijken indien een 1000m² met een +30% setting niet zou voldoen, maar da's speculatie van mijn kant.
Das dan vandaag gebeurd, die update, want gisteren was die der nog niet. Eens onderzoeken wat de verschillen zijn, en als ik idd niets vind, eens een mail sturen!

Tussen de 1500 en de 1000 een raar verschil: het aantal messen, resp. 3 en 4. Je zou verwachten dat een groter toestel (de 15000) meer messen heeft, maar het is andersom?

EDIT: bij nader inzien is de 1500 de enige met maar 3 roterende messen ipv 4?
EDIT: Belgie staat ook niet tussen: waar te koop?
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Kostenplaatje van de diverse modellen en bestel-links zouden handig zijn in dit topic... ben nu toch ook serieus aan het nadenken. Tuin is wel maar 200m2 groot...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Site bevat ook wel meer rare dingen: bij de firmware update: enkel voor de M modellen. Maar als je dan wel moet klikken bij model, staat er het L model ook tussen (incl de nieuwe modellen)?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

FunkStar schreef:Ik had ooit aan een groene jongen hetzelfde gevraagd i.v.m. compostbak en die zei dat het niet ging lukken omdat gras traag rot, ik veronderstel dat je daarom zegt dat je het moet combineren met takken, bladeren, huisafval?

Het lijkt me eigenlijk wel de mooiste oplossing, nu eens kijken waar we die compostbak kunnen verstoppen.
Inderdaad, gras op zijn eigen werkt niet goed tenzij je regelmatig handmatig verlucht. Het probleem is vooral dat gras samendrukt waardoor er geen lucht aan kan / je een zure omgeving creëert en de beestjes niet goed kunnen werken / doodgaan. Als het gras "rot" is het trouwens helemaal niet goed ;-) Composteren != rotting! Vandaar dat je er andere materialen moet tussen mengen. Je kan ook met zo een ijzer lucht-gaten prikken.

Meer info vind je hier:

http://www.groen.net/Article.aspx?id=5213

Ik heb trouwens zelf zo een compostvat staan als in de foto op die pagina, ik heb die in het begin een keer moeten leegmaken en terug vol scheppen (verluchten) omdat hij te nat was maar sindsdien (bijna 3 jaar) heb ik die nog niet leeggemaakt. Al onze etensresten (behalve vlees) gaan daar in plus geregeld een opvangbak of 4 met gras.

PS: bij veel containerparken doen ze rond deze tijd van het jaar een informatie-sessie rond composteren waar je ook een compostbak aan voordeeltarief kan kopen, sommige gemeentes geven ze zelfs gratis weg.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Van datzelfde type staan er bij mijn ouders ook 2 voor compost. Gras gooien we daar niet in, daar hebben we nog een andere hoop voor achteraan voor gras, mos en bladeren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”