Elektriciteit laten verzwaren...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien eventjes inpikken:
Eenfasig 40A komt ongeveer overeen met driefasig 15A op een 230/400 net (is met nulgeleider)
Je zal begrijpen dat je belasting dan verdelen een moeilijke oefening aan het worden is, wat mag aan en wat niet en wat op max vermogen.
Vandaar dat voor een driefasig net veeleer een 3*20A gekozen wordt.

Echter er loopt een rondvraag van de VREG om binnen 2j de kostenstructuur voor de aansluiting op het net anders te berekenen en je zal betalen volgens de grootte van de hoofdzekeringen.

Dan zal het zijn om te rekenen wat wil je terzelfdertijd gebruiken, in welke klasse val je en heb in die jaarlijkse prijs ervoor over en kan je het toch niet met wat minder (goedkoper).
Voor wie 3f wil gebruikt men ook veelal 3*32A echter in dat nieuwe voorstel wordt je dan afgestraft en is het merkelijk goedkoper indien je maar 3*30A hebt (oude hoofdzekeringen), die zouden ze nu niet meer plaatsen dus moet je al zakken maar 3*25A.

Voor de tarieven kijk even op de VREG of indien je het niet kan vinden bekijk het draadje even op het forum van zonstraal.

Idealiter is een 1f 63A better, je zit dan net beneden een 15KVA grens maar naar ik verneem is een DNB niet meer zo happig om dit nog te leveren, ze willen je dan liever maar 3f van 3*20A sturen (waar je maar 2 kookplaten terzelfdertijd kan gebruiken)

Sent from my D6000 using Tapatalk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De wereld op zijn kop als je de VREG moet geloven. Vroeger jaren werkte er bijna niks op elektriciteit en kregen gezinnen gezwind 3 fasen (3x400V op 40A zoals in mijn geval of zoals bij mijn grootouders). Tegenwoordig werkt zowat alles op elektriciteit en zou je het moeten stellen met een monofase aansluiting. Een heel kromme redenering als je het mij vraagt. Het zou zijn alsof je autosnelwegen aanlegt maar de snelheid beperkt tot 70 km/uur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Zo krom is die redenering niet. In de industrie wordt er nu al afgerekend op basis van piekvermogen en niet (enkel) op basis van verbruik.
In de industrie wordt ook de powerfactor gefactureerd, voor consumenten is dat (nog) niet van toepassing. Als je goedkope China-import LED's steekt, kost u dat niets aan blindstromen, maar Eandis wel.

Overigens kan je nu nog altijd 3x40A krijgen, alleen zal het duurder worden.
Dat er nu meer elektrisch is, zal ik niet afstrijden, maar individueel verbruik per toestel is wel gedaald.
Vroeger trok een wasmachine of droogkast 2kW of meer, nu krijgt datzelfde toestel een max vermogen van 800W.
Vroeger stond uw oven voor 1u op op brood te maken (+/- 1,5kWh), nu bak je brood in een broodmachine en verbruik je nog 0,4kWh.
Idem koelkast, diepvries, ...

Het totale verbruik per dag, of per jaar is wel hoger, maar niet noodzakelijk de piekbelasting.
merelan77
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2017, 23:41

Is er ondertussen al meer info ivm de kosten die Eandis vraagt om de electriciteit te verzwaren?

We zijn aan het verbouwen in een nieuw aangekocht huis, volledige renovatie en electrictieit voor fornuis is nu voorzien met 4 carré kabels door electricien ook al hadden we vermeld dat we een fornuis gaan plaatsen met 4 ovens en een inductieplaat van 5 zones met een totaal vermogen van 17KW. ( hoogstwaarschijnlijk nooit samen in gebruik maar installatie moet toch voorzien worden denk ik dan)

Ben een leek in dit dus kan men uitleg wat onhandig lijken maar ik heb vernomen dat we over 3 fasen beschikken 400V maar de hoofdschakelaar is 20Ampere.

Vandaag dus de vraag gesteld aan Eandis om een offerte te sturen voor een verzwaring van 3 x 45Ampere en ook voor 3 x 63Ampere installatie.
Ook zullen de 4 carré kabels vervangen moeten worden in 6 carré of ben ik daar fout in?

We zitten nu in een tweestrijd of we dit fornuis nu wel zouden bestellen of niet
Klopt het dan dat dit ons probleem zal oplossen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw hoofdschakelaar is 3F/20A, wat een totaal vermogen oplevert:
P = sqrt(3) * U * I
P = 1,73 * 400 * 20
P = 14kW

Uw aanvraag bij Eandis is:
P(45A) = 32kW
P(63A) = 44kW

Een klassieke aansluiting is 1F/40A
P = 10kW
Om even in perspectief te zetten hoe overkill uw aanvraag is :).

Met een 3F/20A aansluiting zal je meer dan toekomen, tenzij je (semi)industriële toepassing voor ogen hebt. (je hebt al 40% meer vermogen ter uwer beschikking dan de gemiddelde aansluiting)

Concreet zeker je uw kookplaat af op
- 3F/10A, heb je een vermogen van 7kW (dat is misschien wat scherp)
- 3F/16A, heb je een vermogen van 11kW
De kabels van de elektricien zijn dat ook perfect in orde.
Een kookplaat sluit je aan ofwel 1F/6mm², ofwel 3F/4mm².

Wel opletten dat uw grootverbruikers op een aparte lijn gezet worden:
L1: wasmachine
L2: droogkast
L3: vaatwasser
etc
als je alles 'per ongeluk' op L1 zet, gaat uw hoofdzekering wel eens ploef zeggen :)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Zo krom is die redenering niet. In de industrie wordt er nu al afgerekend op basis van piekvermogen en niet (enkel) op basis van verbruik.
Waarom zou die redenering krom zijn?
Immers samen met de nieuwe berekening, capaciteitstarief, worden slimme meters ingevoerd die perfect uw piek zouden kunnen vaststellen.
Maar nee ze zullen de gewone werkman belasten op het maximum
Stel dat eens voor aan de industrie, belasten op het maximum aansluitvermogen!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Volgens mij is dat nu al zo: facturatie obv aangesloten vermogen, niet verbruikt vermogen.
Maar ik ben geen expert ter zake :), ik ken enkel de theorie
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Denk dat de facturatie bij de zeer grote aansluitvermogens inderdaad wel anders bepaald wordt dan enkel de 20 eurocent per kWh :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

heist_175 schreef:Volgens mij is dat nu al zo: facturatie obv aangesloten vermogen, niet verbruikt vermogen.
Maar ik ben geen expert ter zake :), ik ken enkel de theorie
Dat is dan ook voor elk bedrijf anders, je kan daar geen algemene regel meer op toepassen...

-Heb je zelf opwekkingscapaciteit als bedrijf
-Heb je zelf een HS net liggen, of laat je de netbeheerder dat beheren voor je
-Ben je bereid om aan load shedding te doen als er teveel vraag is op het net
-Single entry of redundant feed
-Piekbelasting
-Nominale belasting
-Powerfactor
-Verbruik en onderhandelingspositie tov leveranciers

De huidige klant waar ik momenteel zit heeft bv een dual feed 15kv, een eigen ring rond de hele site liggen, transformationstations in eigen beheer, aangevuld met een 1.2MW wkk centrale en 2 windturbines. En voor business continuity is heel het spel aangevuld met een dynamic en een static nobreak.

Ga in zo een gevallen er maar van uit dat die een betere deal krijgen dan de bakker op de hoek of de lokale schrijnwerker die keukens maakt, of de lokale kmo verffabriek. Eens je de residentiele en kmo markt uit bent spelen er ineens tientallen factoren mee bovenop gewoon "verbruik" om je prijzen te bepalen...
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Hier trouwens interessante documenten over het capaciteitstarief :

Uitleg Eandis : https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... tarief.pdf
Presentatie VREG studie 2016 : http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... 6_2016.pdf

Iedere aanpassing in aansluitvermogen kost al gauw 200 euro, so choose wisely :)
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb gevoel dat we weer allemaal goed in de zak gezet gaan worden.

Zal snel verminderen naar 3F 25A en mijn de verdeling tussen de fases laten controleren door mijn Broer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tenzij je 380V nodig hebt, zou ik niet opteren voor 3F/25A (=17kW), maar voor:
- 1F/50A (= 12kW)
- 1F/63A (= 15kW)

Dan zit je niet met het "gedoe" rond de verschillende fasen
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Goh,

Ik ga nog niet direct gaan verminderen, maar inderdaad mijn faseverdeling wel eens goed laten nazien. Ik ben toch bezig met heel de boel te herleggen op dit moment.

Mijn huis is ook nog een oud geval van 1969 en ja, 3x40A 3F+N (400V) dus redelijk zware aansluiting, ze strooiden daar mee in het rond in die tijd heb ik de indruk.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Idem hier.

Huis van 1971, ook 3x 400V 40A.
We zijn aan het kijken naar geothermische warmtepompen, waar ze precies wel voorkeur hebben voor 3 fasen, dus ben er ook nog niet zo uit ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”