Belgie op zijn best

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dit net meegemaakt.

Ik moet ook ns inloggen met een eid kaart op een overheidssite. Nu heb ik geen kaartlezer liggen en dacht ik "wel, dan vragen we maar een token aan. Is handig want dan kan ik elders ook inloggen waar er geen kaartlezer voorhanden is."

Instructies om een token aan te vragen: "log in met een eid kaart." AAAAAARRRRRGGGHHHH.

Optie 2: ga naar Brussel (yeah, right) of een regionale afhandelingsdienst (lees: stad of gemeentehuis). Leuven staat op de lijst, zo gezegd zo gedaan dus.
In Leuven: "ah ja meneer, dat doen we enkel voor buitenlanders die geen id kaart hebben. Belgen kunnen dat op een andere manier, namelijk online. Dus hebben we besloten die service niet meer uit te voeren voor Belgen."

Kort samengevat: als je geen reader hebt ("of geen id kaart online wenst te gebruiken" - letterlijke bewoording van de federale site), kan je makkelijk een token aanvragen door... jawel... met je id kaart en een reader in te loggen. Chicken and egg problem, anyone? :-)
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

http://www.gelijkekansen.be/Wiewerktmee ... /CGKR.aspx

Hen eens contacteren? Is toch zuivere discriminatie op basis van nationaliteit.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het idee is eigenlijk dat Belgen dat online kunnen en buitenlanders die geen id kaart hebben niet. Het probleem is dat er ergens blijkbaar een policy shift is, want zogezegd zou je vroeger gewoon een token kunnen aanvragen en werd dat naar je domicilie gestuurd, nu is de aanvraag zelf ook beveiligd. Maar is het stadhuis daar blijkbaar niet genoeg van op de hoogte en val je tussen kastje en muur.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Maakt niet uit of jij dit "zou kunnen" met je kaart. Ofwel is die dienst voor iedereen ofwel voor niemand. En zeker niet afhankelijk van welke nationaliteit en dus passport.

Het kost toch evenveel moeite om dit voor jou te doen als het kost voor Marcin of Achmed niet?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien beside the point, maar waarom koop je geen EID reader voor 15EU?

Ik kan bevestigen dat ze vroeger de tokens ook aan Belgen gaven, toch in Gent.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Wat met mensen die geen internet of pc maar wel een belgische pas te hebben?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

In Leuven: "ah ja meneer, dat doen we enkel voor buitenlanders die geen id kaart hebben. Belgen kunnen dat op een andere manier, namelijk online. Dus hebben we besloten die service niet meer uit te voeren voor Belgen."
Er staat buitenlanders wat te wachten eens ze Belg geworden zijn!
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Heronic schreef:Wat met mensen die geen internet of pc maar wel een belgische pas te hebben?
Die vragen best asiel aan in een ander land ;)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heronic schreef:Wat met mensen die geen internet of pc maar wel een belgische pas te hebben?
"In Brussel kan je naar het hoofdkantoor gaan voor aanvraag." -- officieel standpunt op hun site

Tis me weer Belgie...
Dat wordt wat met de toenemende groep tablet gebruikers die geen pc hebben.

Nu, eenmaal je een token hebt kan je die gebruiken voor de aanvraag van de volgende, neem ik aan. Als je er natuurlijk aan denkt alvorens je one-use logins op zijn; en laat ons dan nog hopen dat ze de vorige token niet ongeldig maken bij aanvragen van de volgende.

De reden waarom ik geen lezer heb:
1) ik heb er nog geen
2) ik installeer niet graag te veel rotzooi op mijn pc, dus ben benieuwd op welke manier die eid software interfereert met andere cardread software
3) het is wel zo handig van ook tablets te kunnen gebruiken, alsook op andere locaties zonder lezer en software te kunnen werken
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Ooit eens aangevraagd, bij de start van die tokens. Gewoon als een soort back-up voor als die e-ID software of kaartlezer niet zou werken. Concreet betekent het na al die jaren dat ik enkel nog die tokens gebruik omdat er teveel problemen zijn met die software voor die lezers. Soms lukt het niet om je kaart te laten lezen of andere problemen ....

Je kreeg toen een blad met 20 (of 25, ik wil er van af zijn) tokens op, eerst moet je inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en daarna moet je een token geven. De tokens vervallen niet .... dus je hoeft er na die 20 (of 25) geen nieuwe reeks aanvragen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

"binnenkort" ging men een lezer uitbrengen die niet aan de pc moet hangen ;)
Kan je het niet even bij familie of vrienden met een e-id lezer aanvragen? Tis dat Leuven nogal ver is of je mocht ze gerust hier aanvragen. Wel belachelijk dat men dat aan het loket niet wou, heb je gemeld dat online niet kon?

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Muziekbos schreef:De tokens vervallen niet .... dus je hoeft er na die 20 (of 25) geen nieuwe reeks aanvragen.
Ben je daar zeker van? Ik dacht dat de tokens one-use-only waren. Nuja, ik vreesde idd wel dat die software niet van de stabielste zal zijn.

En ja, ik heb het gezegd, en ik kreeg het probleem zelfs uitgelegd, maar het duurde effe voor hij het gat in de logica zag; maar meer dan het spijtig vinden dat ik in een gat in de procedure ben gevallen en me aanraden een mailtje te sturen naar fedict kon hij niet doen.

Ik zal idd ns moeten rondneuzen, mss dat opt werk nog ergens ne bak staat die ik daarvoor kan misbruiken.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Heb die mail ook gehad, je hebt een e-reader nodig voor je token rofl, heb de token gelukkig jaren geleden aangevraagd.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik gebruik tokens voor bepaalde sites van de overheid en heb enige tijd geleden de melding gekregen dat wanneer deze vervallen nieuwe bestellen niet meer mogelijk is.

Het is vanaf dan sowieso te doen via eid ...

Dus ze gaan wellicht ook geen nieuwe meer accepteren ... ??

Misschien de reden ...
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Oeps, nog niets ontvangen van e-mail .... toch maar eens gaan kijken naar de FOD om dan toch maar die software op de computer te pleuren :twisted: :nono:
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Hoe ze het doen ik weet het niet, maar 1 ding ben ik zeker: ook dit jaar zal ik bij het invullen van mijn belastingaangifte vloeken. :bang:
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

België op z'n best idd: gebruikers die liever moeilijk doen en klagen in plaats van gewoon een kaartlezertje te kopen.

Dat de eID-software niet zou werken is zever. Ik werk er al jaren mee, zowel professioneel als privé en heb nog geen noemenswaardige problemen gehad.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als de mogelijkheid er is, moet ze werken.

En dat heeft niks met klagen en zagen te maken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Bon, het is inderdaad niet logisch dat je een kaartlezer nodig hebt om een token aan te vragen. Maar anderzijds vind ik dat het gebruik van tokens gewoon ontmoedigd moet worden. Je hebt al een uniek (en multifunctioneler!) id-middel nl de eID, waarom moet de overheid dan nog geld verspillen aan tokens?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Omdat er steeds meer mensen zijn met toestellen waar een e-id lezer niet op werkt zoals tablets. Ze denken na over een alternatief, maar ze zouden beter zorgen dat het er is voor ze het andere afschaffen natuurlijk. Hun idee om de banklezer te gebruiken is niet slecht op dat vlak, geen extra software meer nodig.

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

ulixes schreef:België op z'n best idd: gebruikers die liever moeilijk doen en klagen in plaats van gewoon een kaartlezertje te kopen.

Dat de eID-software niet zou werken is zever. Ik werk er al jaren mee, zowel professioneel als privé en heb nog geen noemenswaardige problemen gehad.
Tuurlijk is dat zever. Ik vind hier alles ter plekke uit en klets maar wat uit mijn nek omdat ik dat zo graag doe. :roll:
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

ITnetadmin schreef:
Muziekbos schreef:De tokens vervallen niet .... dus je hoeft er na die 20 (of 25) geen nieuwe reeks aanvragen.
Ben je daar zeker van? Ik dacht dat de tokens one-use-only waren.
Heb nog altijd dezelfde tokens die ik gebruik sinds 2004 of 2005 en die geven nog steeds geen problemen bij het inloggen. Een paar jaar geleden eens een kaartlezer gekocht, maar die kreeg ik nooit deftig geïnstalleerd. Het uiteindelijk dan maar aan de kringloop gegeven.
Afbeelding

Deze zijn het dus. Geen idee of het ondertussen al andere zijn.
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

MClaeys schreef:Omdat er steeds meer mensen zijn met toestellen waar een e-id lezer niet op werkt zoals tablets. Ze denken na over een alternatief, maar ze zouden beter zorgen dat het er is voor ze het andere afschaffen natuurlijk. Hun idee om de banklezer te gebruiken is niet slecht op dat vlak, geen extra software meer nodig.
Wie heeft er nu alleen maar een tablet en geen pc of laptop? Hoe doen die mensen dan "serieus" werk?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Niet iedereen doet thuis op zijn device serieus werk. Bvb. gepensioneerden die een tablet kregen van hun kinderen om contact te kunnen houden via Skype, of gewoon mensen die daar totaal geen behoefte aan hebben. Of iemand die op vakantie is en enkel zijn tablet mee heeft etc...
Ook is het een beetje onnozel om een reader te kopen om vervolgens 1 keer te gebruiken natuurlijk, dan is het weggesmeten geld.

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

MClaeys schreef:Niet iedereen doet thuis op zijn device serieus werk. Bvb. gepensioneerden die een tablet kregen van hun kinderen om contact te kunnen houden via Skype, of gewoon mensen die daar totaal geen behoefte aan hebben. Of iemand die op vakantie is en enkel zijn tablet mee heeft etc...
Ja daar noem je natuurlijk wel de gemiddelde gebruiker van digitale overheidstoepassingen: vakantiegangers en skypende bomma's. Stom dat men niet aan hen heeft gedacht! Mijn excuses voor het sarcasme, maar ik vind dit gewoon geen valabele argumenten. De gemiddelde Vlaming heeft heus wel een pc / laptop met internetverbinding en zoniet kan hij/zij hiervoor zonder twijfel terecht bij familie/vrienden of desnoods bij de lokale bibliotheek.
Ook is het een beetje onnozel om een reader te kopen om vervolgens 1 keer te gebruiken natuurlijk, dan is het weggesmeten geld.
Een gemiddeld gezin gebruikt zo'n reader echt wel meer dan één keer: Tax-on-web (jaarlijks), bepaalde documenten opvragen bij de gemeente, studenten die hun leerkrediet raadplegen, ... We gooien tegenwoordig probleemloos 500€ stuk op een telefoon waarvan we uiteindelijk nog niet de helft van de capaciteit benutten, maar een readertje van een paar luttele euro's kan er niet af?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die software werkt zo goed dat ie met moeite meer dan 4 certificates aankan :-)

En ja, zo'n kaartlezer is superhandig want elke computer heeft die natuurlijk, inclusief software, klaar voor gebruik. En al zeker de tablets, en denk nu niet dat iedereen nog een pc heeft, hoe meer de tablet ingeburgerd raakt hoe meer mensen geen laptop meer zullen kopen.

En vergeet uiteindelijk niet dat niet iedereen een eid kaart heeft, met name een aantal buitenlanders die toch van zulke diensten moeten gebruik maken hebben soms geen eid kaart.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Die software werkt zo goed dat ie met moeite meer dan 4 certificates aankan :-)
Totaal andere ervaringen op het werk, waar er op sommige pc's gemakkelijk dubbel zoveel certificaten geïnstalleerd zijn.
En ja, zo'n kaartlezer is superhandig want elke computer heeft die natuurlijk, inclusief software, klaar voor gebruik. En al zeker de tablets, en denk nu niet dat iedereen nog een pc heeft, hoe meer de tablet ingeburgerd raakt hoe meer mensen geen laptop meer zullen kopen.
Zie vorige post.
En vergeet uiteindelijk niet dat niet iedereen een eid kaart heeft, met name een aantal buitenlanders die toch van zulke diensten moeten gebruik maken hebben soms geen eid kaart.
http://eid.belgium.be/nl/meer_weten_ove ... ngenkaart/


En voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat eID + kaartlezer een foutloze laat staan definitieve oplossing is, maar het systeem werkt wel en is allesbehalve hoogdrempelig. Bovendien biedt het veel meer mogelijkheden en is het veiliger dan die prultokens.
_ketter_
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

aimgh kon je vroeger een token aanvragen mbv het triplet rijksregister, idnr en siskaartnr. sinds afschaffing van de siskaart is deze procedure ws. niet meer mogelijk.

nu in bepaalde omstandigheden gaat het natuurlijk wel nog. zo heb ik zeer recent nog een ambtenarentoken aangevraagd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn ouders hebben het op vakantie eens nodig gehad, het kwam wel door uitstelgedrag want ze hadden hun belastingsaangifte vroeger kunnen indienen, maar ze hadden het nodig (hadden mijn laptop mee dus was geen probleem. Maar het kan wel degelijk. Tegenwoordig doen ze de tablet mee en dan kan het niet meer).
Mijn nonkel heeft enkel een tablet van zichzelf en een laptop van het werk waar hij zelf niks op mag installeren, hij zit dus al met een probleem (gebruikt tokens momenteel). Sommige mensen hebben gewoon geen behoefte aan een volledige laptop voor privé gebruik, daar is toch niks mis mee?
En ja, dan kan je naar vrienden of familie. Ik beweer nergens dat dat niet kan, het is dan gewoon handiger als het ook kan met iets zoals een banktoestelletje (zoals men op de planning heeft staan).
Hier komt de kaartlezer slechts 1 keer per jaar uit de schuif en dat is in de belastingentijd. In mijn vorige laptop zat dat ook ingebouwd. Meer gebruiken we dat niet :), nochtans een doorsnee gezin.
Los daarvan is het gewoon handig als je er ook op je gsm of tablet gebruik van kunt maken (zet ook de deur open voor apps, al denk ik gezien de populariteit van de huidige api dat dat nog zal meevallen)

Het is ook niet nodig de rekening van iemand anders te maken, 15 euro voor iets wat je niet gebruikt is niet veel maar wel onnozel. Dat kan je van een 500 euro smartphone ook vinden, maar dat bepaalt ieder nog steeds voor zichzelf natuurlijk.

De software heeft hier weliswaar nooit voor problemen gezorgd, wanneer we het nodig hebben werkt het gewoon.

@ketter
Wat is een ambtenarentoken?

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Fallschirmjaeger schreef:
ITnetadmin schreef:
Muziekbos schreef:De tokens vervallen niet .... dus je hoeft er na die 20 (of 25) geen nieuwe reeks aanvragen.
Ben je daar zeker van? Ik dacht dat de tokens one-use-only waren.
Heb nog altijd dezelfde tokens die ik gebruik sinds 2004 of 2005 en die geven nog steeds geen problemen bij het inloggen. Een paar jaar geleden eens een kaartlezer gekocht, maar die kreeg ik nooit deftig geïnstalleerd. Het uiteindelijk dan maar aan de kringloop gegeven.
Afbeelding

Deze zijn het dus. Geen idee of het ondertussen al andere zijn.
Yep deze heb ik ook, en die werken nog altijd. inderdaad moet ergens van die periode zijn geweest.

Die kaartlezer reeds op verschillende computers (vast, laptop, ...) geïnstalleerd door de jaren heen. Mijn ervaring is dat het meer niet werkt om in te loggen dan wel. Een mens probeert dat dan een paar keer en grijpt dan automatisch naar zijn "Tokens" omdat de ervaring leert dat je hiermee direct kan inloggen zonder ook maar één enkel probleem.
Ik ben er mij van bewust dat je die "Tokens" en e-ID steeds meer en meer nodig hebt. Tax-on-web, Mutualiteit (overzicht geneeskundige kwijtschriften voor de verzekering), MyPension, ... Mijn ervaring is dat je niet gewoon die lezer kan pakken en hup inloggen. Met die "Tokens" kan je dat wel.

Men zou inderdaad maar eens vlug werk moeten maken om te kunnen inloggen met dat machientje dat een mens gebruikt voor zijn bank. is draadloos, geen programma installeren op de computer, veilig, betrouwbaar, mogelijkheid voor gebruik op tablets .... en vooral het is beschikbaar in veel huishoudens.

Maar ja, onze (r)overheid heeft voor zulke dingen geen geld, Wat doet men dan met al het belasting geld die ik maandelijks en jaarlijks aan diezelfde (r)overheid dien af te geven???? Net zoals ons wegennet, nu zitten we nog op het level van het vroegere Oostblok, maar straks gaan we een level "hoger" en komen we in de modus Aftika terecht. Maar dit volledig Off-Topic zijnde.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

_ketter_ schreef:aimgh zo heb ik zeer recent nog een ambtenarentoken aangevraagd.
Tja, ambtenaren .....
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb hier toch ook de nodige problemen met de installatie van mij EID reader. Blijkbaar werkt dat alles behalve goed met firefox, en eigenlijk ook slecht met IE.

Ik heb hier dat ding al willen vertrappelen en in brand steken omdat hij niet wilt werken via de quick installatie. Niet bij mij, niet bij mijn ouders. Dan begint het door de files manueel te installeren en dan werkt het nog niet naar behoren. Dat ding soms 5 keer in en uit trekken alvorens hij eindelijk de EID kaart uitlezen.

ACS card reader valt bij mij meteen af te raden in ieder geval.

Nu, bon, ik heb dat ding gekocht om 1x per jaar mijn belastingsaangifte in te vullen en voor de rest ligt dat gewoon stof te vergaren.

Zou het niet handiger zijn als dat zou werken op dezelfde manier als mijn bank? Met inlogcodes die ter plaatse gegenereerd worden zonder de installatie van extra software?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Ik heb hier dat ding al willen vertrappelen en in brand steken omdat hij niet wilt werken via de quick installatie. Niet bij mij, niet bij mijn ouders.
Bizar, ik heb dit al massaal geinstalleerd op PC's met externe cardreader (diverse merken), interne cardreaders op het toetsenbord, laptops met interne cardreader, ... en nog nooit enig probleem gehad ?
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Gevalletje pebkac ongetwijfeld.
_ketter_
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

MClaeys schreef: @ketter
Wat is een ambtenarentoken?
het equivalent van een burgertoken.
als gewone burger heb ik bv. de eid-toepassingen taxonweb, mypension, ...
als ambtenaar zijn er tientallen eid-toepassingen (zie bv. portaalsite sociale zekerheid). vaak kan je voor deze toepassingen echter ook met je burgertoken inloggen.

we beschikken op het werk wel over een in het toetsenbord geïntegreerde kaartlezer, maar ik vind de tokens toch handiger.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

ulixes schreef:Gevalletje pebkac ongetwijfeld.
Tsja, als jij dat wil geloven... Software ophalen bij belgeid.be. Quick install gebruiken. Insteken wanneer nodig: apparaat niet herkend, foutcodes allerhande. Bij mijn vriendin heb ik het dit jaar zelfs opgegeven omdat ik het gewoon niet werkende kreeg (windows 8 ) en heb ik haar belastingen op mijn eigen pc laten invullen.

Mij geen blaasjes wijsmaken, zit al van mijn 14 aan zelfbouw van pc's en ben er nu 37 en heb dan ook nog eens bij een grootbank als IT'er gewerkt. Dus uw moeilijke "nerd" woordjes maken geen indruk op mij. :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, iedereen heeft zijn eigen config op pc's staan en zijn eigen ervaringen, zowel op werkvlak als daarbuiten. Ik heb al situaties gehad waar dat foutloos op werkte (meestal standaard workstations) en waar het niet zo goed draaide (meestal waar er nog andere custom software draaide). Ook is het model van kaartlezer belangrijk. Het standaardmodel werkt goed (maar is fysiek zeer fragiel), andere modellen kunnen moeilijkheden geven. YMMV vooral denk ik, en dan zijn tokens of een bank reader nog de beste oplossing, zeker ook naar tablets toe.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Teknologic
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 maa 2013, 05:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

ulixes schreef:Gevalletje pebkac ongetwijfeld.
Gevalletje zelfingenomen tunnelijker.. ongetwijfeld.
Want wat voor jou op een bepaalde manier uitdraait, draait de facto voor iedereen hetzelfde uit, los van alle mogelijke variabelen. Als dat niet zo is, ben je dom natuurlijk.

Ik heb ook al in gevallen problemen ondervonden zowel bij installatie als bij aanvraag van tokens etc, op meerdere machines, meerdere verbindingen, meerdere gebruikers. Dat maakt mij in jouw ogen uiteraard een mongool.

De tokens hebben hun nut en zijn in nagenoeg alle aspecten het gebruiksvriendelijkst. Je kan argumenteren dat eID veiliger is, tot de volgende heartbleed ontbloot wordt; niets is veilig.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Ik ben zelf betrokken geweest bij een uitrol van e-ID software in een bedrijf met plus/minus 150 werknemers, en zo vlot loopt het allemaal niet zoals bij iedereen thuis hoor.
Wat dacht je van laptops met ingebouwde reader/desktops met en zonder ingebouwde reader, thinclients, citrix omgeving, RDS omgeving, wat dacht je van readers met en zonder pinpad?

De e-ID software werkt over het algemeen zeer goed natuurlijk, maar niet elke omgeving is hetzelfde als sommige hun Windows 7 laptop thuis natuurlijk, tenzij je over mensen spreekt met 0,0 professionele ICT ervaring natuurlijk, die zullen het allemaal zeer goed werkend vinden.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

PEBCAK

(humorous) Problem Exists Between Chair And Keyboard. Used by technical support helpdesk staff to indicate that the cause of a problem with a user’s computer is the incompetence of the user himself or herself.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”