eco-cheques

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 151 keer
Contacteer:

Jep, en dan slaan ze uw autoruit in en zijt ge 250€ armer... Zoals ik al zei: dat is quasi baar geld en ik draag eigenlijk nooit (veel) baar geld bij me. Mochten ze dat nu eens op een elektronisch kaartje zetten hé...
ooh. shiny.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 513 keer
Bedankt: 640 keer
Recent bedankt: 1 keer

en hoeveel keer doet ge een impulsaankoop van dat bedrag ?
steek een deel gewoon in je portefeuille of denk eraan als je een grotere aankoop gaat doen. Wat een gemekker of dat gekregen paard...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 378 keer
Bedankt: 734 keer

cloink schreef:Jep, en dan slaan ze uw autoruit in en zijt ge 250€ armer...
Hoeveel meer kans heb je dat uw ruit wordt ingeslagen met EC aan boord? Als je zo redeneert, dan zou ik mijn auto liever in een goed beveiligde garage laten staan en te voet of met de fiets gaan. Kwestie dat je ruit niet wordt ingeklopt hee.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heum, die 250 euro aan ec's zit echt niet comfortabel in mijn portefeuille hoor, net hetzelfde met 250 euro in briefjes van 5. Zoals de meesten het hier al schreven, ik heb ook amper cash bij, hoogstens 50 euro. Bij de Aveve aankoop wist ik dat ik ze niet bij had op de parking, ook niet erg eco om dan naar huis te rijden om te op te halen. :)

Het blijft een gedoe met al die verschillende papiertjes met relatief kleine bedragen op.

Trouwens, Jack, de reden dat sommigen hier lijstjes liggen downloaden en uitpluizen is omdat die het doel van het systeem willen respecteren. Niet meer niet minder.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Wat ben je met een systeem of wat nut heeft het om het systeem na te leven als verschillende handelaars zelf geen rekening houden met het systeem en de EC voor alles en nog wat aanvaarden?

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 232 keer

Ik vraag me af of men deze weldra niet op dezelfde elektronische kaarten kan zetten als de maaltijdcheques, dat zou het fysieke aspect al veel praktischer maken en die kaarten zijn toch in omloop, of zullen er zijn tegen 1 januari 2016 want dan houd de papieren maaltijcheque op te bestaan. Maar over de papieren eco cheque wordt niet gesproken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Wat ben je met een systeem of wat nut heeft het om het systeem na te leven als verschillende handelaars zelf geen rekening houden met het systeem en de EC voor alles en nog wat aanvaarden?
Op zich staan daar strenge boetes op... dus het is hun eigen risico.

Langs de andere kant is het veel erger dat sommige het niet aanvaarden... we gaan renoveren en heb een aantal dingen die in aanmerking komen maar m'n aannemer wil ze niet aanvaarden omdat het veel te veel administratie is voor hem.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dan is het aan u om te beslissen of dat reden genoeg is om niet met de man te werken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Aub geen overschakeling naar een elektronische variant. Gewoon afschaffen en minder lasten op arbeid heffen; opgeruimd staat netjes!

Bij de NMBS kan je ze trouwens enkel inruilen aan een loket, wat dus wil zeggen dat je in een station met loket moet zijn (een stad dus), en dan hopen dat ze nog redelijke openingsuren hebben. Je mag ze ook niet voor abonnementen gebruiken. In een tijd waar ik mijn ticket 5 minuten voor vertrek op het perron koop via mijn smartphone of desnoods nog aan een automaat is zoiets echt wel "terug naar de steentijd". En ja, die prullen zitten ook ongemakkelijk in mijn portefeuille.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

De enige 2 redenen dat al die dingen nog niet afgeschaft zijn is :
a) wat ga je doen met de sodexo's en endenred's
b) zoals iedereen weet gaat het goed zijn voor een paar jaar equivalent mc onbelast op de loonfiche, en dan komt er weer een crisis en heft men er weer taken op, we kennen ze toch zo in brussel ;-).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Dan is het aan u om te beslissen of dat reden genoeg is om niet met de man te werken.
Het bedrag van 250 euro dat ik hier heb liggen weegt helemaal niet op tegen de kwaliteit van die man.
Tomsworld schreef:a) wat ga je doen met de sodexo's en endenred's
Dus we moeten maar geld verkwisten om een absurd systeem in leven te houden zodat enkele bedrijfjes er goed bij varen :bang:
Tomsworld schreef:b) zoals iedereen weet gaat het goed zijn voor een paar jaar equivalent mc onbelast op de loonfiche, en dan komt er weer een crisis en heft men er weer taken op, we kennen ze toch zo in brussel ;-).
Flauw excuus... de ECO cheques kan men even eenvoudig of zelfs nog sneller gewoon opheffen.
Kenw00t schreef:Aub geen overschakeling naar een elektronische variant.
Inderdaad... het zijn kunstgrepen om die ondingen nog langer kunstmatig in leven te houden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Op zich staan daar strenge boetes op... dus het is hun eigen risico.
Jij gaat m.a.w. slecht slapen of je geweten knaagt als een handelaar zo een boete krijgt? Vooropgesteld dat je al weet dat die handelaar een boete heeft gekregen. Want het zou mij sterk verwonderen dat hij dat aan jouw neus komt hangen.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik slaap er helemaal niet slecht van... ik wil die dingen gewoon kwijt ! En op zich voel ik me er ook niet slecht bij omdat ik verschillende aankopen doe die normaal vallen onder ECO cheques maar waar ik ze niet kan gebruiken om diverse redenen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

die dingen zijn, hoelang, twee jaar? geldig, ik snap niet dat iemand nog problemen kan hebben om ze kwijt te raken.
J.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef:a) wat ga je doen met de sodexo's en endenred's
Lol, die 2 bedrijven staan in de Franse CAC Next 20 en zijn wereldspelers. Vooral bij Sodexo is het drukken van dat monopolygeld eerder een hobby dan een core business. Kijk maar eens na wat die écht doen: https://en.wikipedia.org/wiki/Sodexo
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

@kenw00t ik ken de core businesses van sodexo het cheque gebeuren is maar een nevenactiviteit, maar wees ervan overtuigd dat zo'n bedrijven grote invloed hebben om zo'n systemen te laten bestaan.

Las deze week ook een artikel, de overheid heeft een instelling die ziekenfonds is ( hvkz/caami ) die veel efficiënter is dan de ziekenfondsen ( best gek dat een overheidsdienst efficiënter is dacht ik), waar niet alle ziekenfonds hun taken om geld terug te betalen afschaffen en dat centraal direct door de overheid regelen.

Idem de vakbonden, waarom in hemelsnaam moeten de vakbonden gelden uitbetalen aanwerklozen en krijgt de vakbonden daar geld voor, meer dan dat dat gebeurd door hvw/capac die dezelfde functie heeft.

Wees maar zeker er kan veel geoptimaliseerd worden in dit land, maar dat vraagt het slopen van heel wat heilige huisjes.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer

Een werkgever heeft nog steeds de keus om:

- Ecocheques te geven
- Een gelijkwaardig bedrag netto te storten op de rekening van de werknemer
- De waarde van de ecocheques extra te storten in een groepsverzekering

Ikzelf stort veel liever het bedrag van de ecocheques op de rekening van m'n personeel. Vooral omdat ik met jonge gasten werk (20-25j) die niet echt boodschap hebben aan ecologische aankopen.

P.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef:Wees maar zeker er kan veel geoptimaliseerd worden in dit land, maar dat vraagt het slopen van heel wat heilige huisjes.
Ik ben het daar volledig mee eens. :-)

Wat betreft ziekenfonds heb je het over de HZIV denk ik (verkeerde afkorting gebruikt?), waar ik ook bij aangesloten ben. Dit is trouwens het enige ziekenfonds waar je je nog gratis kan aansluiten. Je kan dan wel enkel profiteren van de wettelijk verplichte verzekering, maar aan die extra's waarvoor je bij een ander ziekenfonds verplicht jaarlijks lidgeld moet betalen heb ik geen boodschap (ook gekend als de aanvullende verzekering). Sommige mensen maken misschien winst door van alles te profiteren bij een ziekenfonds, zoals terugbetaling sportclub, geboortepremie's, enzovoort, maar ik haal het er persoonlijk niet uit.

Lees ook deze topics eens door en huiver: http://www.spaargids.be/forum/suggestie ... t9071.html
http://www.spaargids.be/forum/ziekenfon ... t6428.html
Vooral dit bericht om te snappen waarom HZIV gratis is en de rest niet: http://www.spaargids.be/forum/suggestie ... ml#p179866

Een goed verzwegen alternatief voor de vakbonden is trouwens de HVW. Een enorme besparing dringt zich op door o.a. de gevolgen van de toenmalige verzuiling af te schaffen en enkel nog neutrale overheidsinstellingen hun werk te laten doen. Wie associeert er zich anno 2015 nog met een zuil? Op een paar nostalgici in het rusthuis na, waarschijnlijk niemand?
iamborg schreef:- Een gelijkwaardig bedrag netto te storten op de rekening van de werknemer
Kost dit dan evenveel voor de werkgever als het geven van ecochecques? Of zijn er fiscale voordelen aan verbonden aan het geven van die dingen?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 496 keer
Bedankt: 1105 keer
Recent bedankt: 4 keer

@vakbonden
De overheid doet er een goede zaak om die uitbetaling uit te besteden aan de vakbonden. Dat kost de overheid minder dan het zelf te doen.
Personeel is niet gratis en je moet die mensen wel opleiden etc. Het systeem rond uitkeringen verandert zowat elk jaar, dus opleiding is echt wel nodig.
Voor de vakbond is het ook winst, want zij moeten sowieso investeren in opleiding van hun personeel, om de mensen van dienst te kunnen zijn. In tegenstelling tot wat je overal in de populistische pers leest, is de vakbond wel degelijk een dienstverlening naar de werknemers toe. Staken en banden in fik steken op industrieterreinen is jammer genoeg het meest zichtbare deel van hun activiteiten, maar alles bij elkaar een te verwaarlozen klein percentage van hun activiteiten.
Dus de vakbond moet sowieso al investeren in personeel, wel nu mogen die mensen niet enkel heel de uitleg doen, maar ook de betaling doen.
Kortom win-win.

Overigens, opnieuw in tegenstelling tot cafépraat, zijn de vakbonden zelf (financieel) verantwoordelijk als ze zelf fouten maken bij de uitbetaling.
DeStandaard 16/04/2015
De regel is dat de bonden daar zelf financieel voor opdraaien, verzekert Jef Maes. De RVA bevestigt dat. Het ABVV moest vorig jaar 5,1 miljoen euro uit eigen zak betalen. Die verrekening gebeurt overigens automatisch. De RVA moet dus geen tijd stoppen in de terugvordering van dat bedrag.
Roepen op café is gemakkelijk, maar de feiten liggen net iets anders.

@eco-cheques
Ik vind het niet zo zinloos eigenlijk.
Foefelaars heb je altijd, maar met die EC's ga je de consumptie van de werknemers toch een klein beetje kunnen sturen.
Vergeet niet dat EC's een resultaat is van een IPA van enkele jaren geleden, waarbij zowel werkgeversafvaardiging als werknemersafvaardiging iets extra wilden en iedereen zo veel mogelijk netto in portefeuille wilde voor zo weinig mogelijk kosten voor de werkgever. De overheid heeft dan maar iets gecreëerd om dat gat dicht te rijden.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

ecocheques zijn nep betalingen voor de werknemer.
het loon moet vrij kunnen besteed worden en mag niet beperkt worden tot enkele winkels of producten
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Voor de vakbond is het ook winst
Vooral dat ja.
http://beurs.com/2014/10/18/vakbonden-k ... t-te-keren
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer

@fvhbrugge ecocheques zijn dan ook GEEN loon, vandaar dat er geen sociale lasten nog belastingen op verschuldigd zijn voor zover het bedrag de 250€/jaar niet overstijgt.

P.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:@eco-cheques
Ik vind het niet zo zinloos eigenlijk.
Foefelaars heb je altijd, maar met die EC's ga je de consumptie van de werknemers toch een klein beetje kunnen sturen.
Eén vraag... denk je dat de gemiddelde persoon (of zelfs gezin) in Belgie voor minder dan 250 euro besteed aan ECO producten ?

Ik betwijfel het... en dat maakt ECO cheques dan ook totaal overbodig... het is puur artificieel en totale verkwisting !

Trouwens net zoals een gezin geen 140 euro per maand aan eten uitgeeft :bang:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 496 keer
Bedankt: 1105 keer

@ winst voor de vakbond
Opnieuw: populistische cafépraat
De vergoeding werd toen ,,geobjectiveerd'' en stoelt nu op een inschatting van het werkvolume. Er zijn ook regels die beletten dat de bonden dit geld gebruiken voor andere vakbondsdoelen.
- DeStandaard 10/04/2006

@€250 voor ecoproducten
Als je kan kiezen tussen een wasmachine met ecolabel B en eentje met ecolabel A+++, dan kan de EC misschien wel meespelen in de afweging.
Prijs B-model: €399
Prijs A+++ model: €599 - €250 aan EC's = €349 goedkoper dus

Alles hangt van het cijfermateriaal af, maar je zal consumptie meer in de ECO-richting sturen.
Ideaal? Nee. Verbeteringen mogelijk? Ja.
Een signaal? Ja.
En dus afschaffen en omzetten: liever niet, laat het ECO aspect maar meetellen. Of gebruik de truuk met de MediaMarkt, maar dan moet je een extra moeite doen om het EC-systeem te omzeilen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:@€250 voor ecoproducten
Als je kan kiezen tussen een wasmachine met ecolabel B en eentje met ecolabel A+++, dan kan de EC misschien wel meespelen in de afweging.
De vraag is of de gemiddelde consument zo denkt... en niet van ik koop een B-model en met m'n 250 euro koop ik nog iets anders (wat hij in jou logica niet kan).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Probleem is... Ik heb al een wasmachine die werkt en ik heb een droogkast die werkt. Moet ik nu echt eco dingen VERPLICHT gaan kopen om die toch op te krijgen? Dat zakje potgrond of twee zal het niet maken. Ik was/ben al te groen volgens mij om 250 euro EC's per jaar uit te geven. :) Het enige wat ik in mijn ogen kan doen is het spenderen aan nutteloze dingen en dat zou de afvalberg ook vergroten dus echt eco is dat niet. Misschien dat mijn tv eens kan stuk gaan ofzo... Of ik kan inderdaad eens bio wijn kopen... :banana:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 137 keer

De meeste personen hier op't forum zijn techneuten, dus iedereen zal al wel eens uit zijn omgeving de vraag krijgen welke merk TV ze moeten kopen... Als zij voor die aankoop dan mijn ecocheques overnemen wil ik met alle plezier wat advies geven :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Slafes schreef:Ik was/ben al te groen volgens mij om 250 euro EC's per jaar uit te geven. :)
Iedere week voor 5 euro bloemetjes voor je vriendin en ze zijn op ;-)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Die moet stoppen met zagen en in de keuken blijven, tedju! ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dan moet je de ketting kort genoeg maken hé :lol:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
heist_175 schreef:@€250 voor ecoproducten
De vraag is of de gemiddelde consument zo denkt... en niet van ik koop een B-model en met m'n 250 euro koop ik nog iets anders (wat hij in jou logica niet kan).
Ge zijt er bijna, dat is nu net het doel, zorgen dat 'de consument' "zo" begint te denken. Dat heet bewustmaking.

J.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 137 keer

JoedeMannen schreef:Ge zijt er bijna, dat is nu net het doel, zorgen dat 'de consument' "zo" begint te denken. Dat heet bewustmaking.
Onlangs ging ik met mijn ecocheques een TV halen voor een kennis. Op anderhalve eur na betaalde ik het bedrag volledig met cheques. Reactie van iemand achter me: "Amai, nen tv voor anderhalve euro!". Blijkbaar denkt "de consument" al dat ecocheques geen geld zijn :) Ik ben helaas nog niet zo ver, ik heb nog steeds het gevoel dat een machine van 599 eur mij 599 eur kost, ongeacht of ik ze cash of met ecocheques betaald heb...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Klopt, bij mij zei de persoon aan de kassa dat (ging wel niet over een tv). Ik zie het eerder als een leuke extra op mijn loon en het is dan ook gewoon geld. Ik heb wel geen problemen ze kwijt te geraken, momenteel voor men uitzet, laten wss voor verbouwingen. Vaak zijn er mensen ze onderling met wat korting doorverkopen aan iemand die aan het verbouwen is bvb en zo geraken ze er dan ook vanaf moesten ze die niet nodig hebben. Wel altijd maar een paar maand voor de vervaldag want je weet nooit wanneer je ze tussendoor kan gebruiken :).
Laatst gewijzigd door MClaeys 20 apr 2015, 21:42, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Terwijl doorverkopen ook niet mag.... :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dat weet ik niet, maar ik snap het wel als je er echt geen blijf mee weet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Terwijl doorverkopen ook niet mag.... :)
Is de titel van dit topic "Hoe word ik heiliger dan de Paus"?
leohein
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

Hier ook moeite om ze kwijt te geraken.
Pas bij de gamma geweest, was iets van 9.8x eur eco-produkten, maar ik kon geen ecocheque gebruiken. ( mijn cheques zijn 10eur/stuk :bang: )
Tja, en zeggen dat ze het wisselgeld mogen houden lukt natuurlijk ook niet vanwege hun kassa-systeem.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 18 keer

Het staat hier mss ergens maar ... Zijn er winkelketens die nogal laks met cheques omgaan.

Zou er voornamelijk voeding mee willen kopen, desnoods bio. De Okay neemt ze alvast niet aan.

Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1635 keer
Bedankt: 1271 keer

Je kan er zowat overal bio voeding mee kopen: Carrefour, Delhaize, ...
beele
Plus Member
Plus Member
Twitter: MrBeele
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Je kan er in de makro van deurne alles mee kopen behalve voeding en kleren.
In de krefel in kapellen heb ik dit jaar een fitbit surge xl gekocht met men cheques, ze nemen die ook aan voor andere spullen normaal.
Als je wat zoekt raak je die wel kwijt hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”