Foto's van jullie meterkast/datakast

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Hallo, ik ben een beetje op zoek naar inspiratie om in mijn nieuwbouw alles een beetje proper te origaniseren. Mijn aannemer wilt een betonplex plaat tegen de muur schroeven waar dan zowel de meterkast, de zekeringkast als mijn datakast tegen mogen gemonteerd worden. Modem telenet/proximus, intro pxm of NIU van TN.

Kunnen jullie eventueel wat foto's posten van jullie (nieuwbouw) installatie?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik raad voor telecom altijd een vezelplaat of dergelijke aan, waarop je dan alles monteert; dit omdat deze toestellen het vaakst vervangen worden, en het anders een hoop gaten wordt na een tijdje.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb hier betonplex en zou niets anders willen.
Stevig en slik :)

En van dat vervangen? Hier wordt eigenlijk niets vervangen, buiten een modem? Dan zal er ofwel in hetzelfde gaatje (ja dat gaat met betonplex) vastgezet worden of er net naast dat de nieuwe modem het bedekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Hier zit de modem in de datakast, waarom moet die aan de muur?
Alleen de versterker van Telenet hangt aan de plaat, maar deze zijn toch meestal van dezelfde groot orde dus gaatjes blijven ongeveer hetzelfde en zijn bedekt door het volgende toestel indien verschillend.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Hebben jullie ook wat foto's toevallig? Zo kan ik eventueel eens nadenken over de schikking op de betonplex.

Merci!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De properheid van de meterkast zal de Belgen worst wezen, Nederlanders daarentegen hebben daar een zeer lang lopend topic over op Tweakers:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1656249/0

Als je daar geen inspiratie vindt, dan weet ik het ook niet meer.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:De properheid van de meterkast zal de Belgen worst wezen
Als ik me goed herinner is de opstelling van water / gas / elektriciteit vastgelegd bij de recentere woningen (of toch een aantal varianten).

Dan schiet er niet veel meer over om de rest proper op dezelfde plaat te bevestigen.
Ook ik heb enkele toestellen gemonteerd, en kabelkanalen om de bedrading proper weg te werken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad.

Volgens de site van EANDIS moet je watervaste multiplexplaat voorzien, die voldoet aan de volgende eisen:
  • de multiplexplaat moet minimaal 18 mm dik zijn
  • de minimale hoogte bedraagt 1,8 m
  • de minimale breedte is 1,2 m
  • de multiplexplaat wordt bevestigd op een droge en gemakkelijk te bereiken plaats, zo dicht mogelijk bij de openbare weg (bv. garage, inkomhal ...)
  • Slaapkamers, badkamers, doucheruimtes of toiletten zijn verboden.
bron: https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... uwbouw.pdf

De PDF bevat ook een tekening (Modelopstelling van de meters bij nieuwbouw)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vooral de minimum hoogte van de meter stoort mij, ik wou die onder de zekeringenkast hangen zoals ze nu hangt, maar dat mag dus niet meer...

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Nederlanders daarentegen hebben daar een zeer lang lopend topic over op Tweakers:
Op één van de laatste foto's daar zie ik nog porseleinen zekeringen :roll:

M'n server staat hier op zolder... ruimte genoeg in tegenstelling tot de meterkast die misschien maar 20cm diep is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Vooral de minimum hoogte van de meter stoort mij, ik wou die onder de zekeringenkast hangen zoals ze nu hangt, maar dat mag dus niet meer...
Dat lijkt me de minimumhoogte (aka lengte) van de plaat, niet de minimumhoogte dat het toestel moet hangen.

Dafke schreef:En van dat vervangen? Hier wordt eigenlijk niets vervangen, buiten een modem? Dan zal er ofwel in hetzelfde gaatje (ja dat gaat met betonplex) vastgezet worden of er net naast dat de nieuwe modem het bedekt.
En dat bedoel ik dus.
Om de 5 jaar een nieuw gaatje gaat er lief uitzien binnen x aantal jaar.
Dachten velen wss vroeger ook, toen het nog vaak om een modem en een switch ging. Dat gaatje waar de switch hing is intussen al bloot, en het gaatje van de modem al 5x herboord wegens nieuwer toestel.
Extra vervangbare vezelplaat of multiplexplaat dus, waarop de telecom opgehangen wordt. Nieuwe setup => nieuw plaatje bevestigen indien nodig.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 25 jun 2017, 18:27, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Nee, er staat duidelijk op die plannen minimum 115cm van de grond. Mijn huidige hangt 10cm van de grond (maar daar mag hij niet blijven hangen dus moeten we aan dat schema voldoen)

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu vind ik dat hele single panel gedoe echt geen goed idee, het plaatst nl de waterteller net naast de electriciteitsteller; en als er nu twee dingen zijn die je zo ver mogelijk uit mekaar wil houden...
Ik zou de electriciteitsaansluiting (en telecom) toch echt in een andere utility closet laten uitkomen dan de water- en gas-aansluiting.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Boven wateraansluiting staat 115cm naast een pijl van de grond en de onderkant van de meter.
Elektriciteit komt bij ons in de hal binnen, de gas in de woonkamer en het water in de kelder.
Den elektricien zei ook dat dat niet meer kan, wat jammer is want het zou ons redelijk wat ruimte besparen qua indeling. Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Ik raad voor telecom altijd een vezelplaat of dergelijke aan, waarop je dan alles monteert;
Ik kan een vezelplaat (spaanplaat) alvast sterk afraden. De stevigheid van zo'n plaat is echt om te huilen.
Ga minstens voor groene MDF (waterbestendig), maar liever nog voor multiplex of betonplex (= multiplex met coating)
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Hier nieuwbouw,
Tellers zijn aan de muur bevestigd in de inkom, zekeringenkast ernaast en de modem is ertussen aan de muur bevestigd. Op termijn maak ik er een inbouwkast voor zodat deze verdwijnt in het decor. Dat ik om de vijf jaar een paar nieuwe gaatjes mag maken kan mij niet zo veel bekoren eerlijk gezegd, maar ik vermoed dat een houten plaatje schroeven maar een kleine moeite is.

Afbeelding

De data is op een andere plaats in een deftig geventileerde kast. Ik moet er niet aan denken om een 60cm diep 19" rack ook in mijn huidige inkom te moeten installeren.

In eerste instantie was het anders uitgetekend maar een last minute verandering in een steunbalk/muur verplichtte mij om de datakast naar een andere plaats te migreren. En ook al was de gewenste plaats van waterteller en elektriciteit op voorhand aangegeven, toch hebben die mannen van de watermaatschappij en de elektriciteit dat naar hun goesting geplaatst. :|
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

"Naar hun goesting"?
Je was er toch bij hoop ik? Anders is dat kapitale fout nummer 1.
Bij mij zou dat niet waar zijn. Waar aangegeven en niet anders.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Bedankt voor jullie reacties. Als er nog mensen zouden zijn met foto's van hun nieuwbouw, hier ben ik naar op zoek.

Wat zou de reden kunnen zijn dat de teller van de aardgasaansluiting zo hoog dient geplaatst te worden? (volgens de fiche van Eandis).

Ik ben dit in de praktijk toch precies nog nergens tegengekomen?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

ITnetadmin schreef: Bij mij zou dat niet waar zijn. Waar aangegeven en niet anders.
Ja, dat had ik er ook over gedacht.
Tot wanneer je er staat, reeds meermaals een dag verlof heb moeten nemen tot wanneer ze eens kunnen langskomen, eerst weigeren om de boel aan te sluiten (omdat een aansluitput aan de straat een concept is die ze moeilijk waarderen) en ze dan vrolijk zeggen: 't is daar of we plaatsen er geen. Bijkomende verplaatsingskosten voor eindgebruiker uiteraard (en die mannen zijn allesbehalve goedkoop te noemen). Op den duur zijt ge al blij dat je water en elektriciteit "krijgt" (voor de laatste heb ik ruim 100 werkdagen mogen wachten).

Toen ik in Nederland woonde had ik ook zo een kast zoals je op tweakers ziet. De meeste huizen hebben nl. een ondiepe tellerkast in de inkom waar alles op toekomt op een multiplex plaat, vervolgens gaan de meeste tweakers er hun switch, NAS e.d. onderbrengen.

Afbeelding

Dit werkt zolang je een eenvoudige router en kleine switches gebruikt, in mijn geval heb ik ook de server, sonos-clients en de versterkers in mijn "datakast, maw. alles is er gecentraliseerd. Dat lukt niet in een Nederlands tellerkast. Vandaar de 60cm Datakast op een andere locatie (hier heb ik nog geen foto van).
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik begrijp niet goed waarom in de modelopstelling van Eandis de gasmeter zo hoog geplaatst wordt. Dit lijkt me toch niet praktisch. Bij de meeste woningen heb ik deze nog nooit hoger dan 50-60cm weten geplaatst worden.

Is dit echt belangrijk naar keuring toe of hangt veel af van de techniekers die komen plaatsen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ergonomie voor de Eandis meter plaatsers en uitlezers zeker?
Bij mij wilden ze de meter zelfs niet binnen plaatsen, hoewel de ruimte technisch perfect voldeed (voldoet) aan de vereisten.
Uiteindelijk is het een kast buiten geworden (€300 duurder) van 1,6m hoog (gelukkig 1m in de grond) en 50cm x 20cm breed en diep.
In een monopoliesituatie telt de klant niet.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

aardgas is lichter dan lucht (0,83)
als je de gasmeter onder de elek hangt heb je dus een explosieve situatie bij een lek(je)
als deze ernaast hangt dus al niet meer
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cybersurfr schreef:aardgas is lichter dan lucht (0,83)
als je de gasmeter onder de elek hangt heb je dus een explosieve situatie bij een lek(je)
als deze ernaast hangt dus al niet meer
Dus is enkel de hoogte van de elektra belangrijk?
Het gas is immers lichter en zal altijd stijgen tot de plafond en daar (relatief) evenredig verdelen over heel het plafond oppervlak.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

elek wil men ook niet te laag omwille van kans op overstromingen

om een explosief (brandbaar) mengsel te hebben moet je de juiste verhouding tussen zuurstof en gas hebben LEL en UEL zijnde 5 - 15% aardgas
tegen je plafond zal het zelden gevaarlijk zijn, afhankelijk vh volume zal de gevaarlijke zone zich verplaatsen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

cybersurfr schreef:elek wil men ook niet te laag omwille van kans op overstromingen.
Voor bestaande installaties maakt het hun dan weer geen hol uit. Wij vernieuwen alles en de meter moet verplaatst worden, dus moeten we met die minimum hoogte rekening houden. 4 jaar geleden is de straat waar mijn woning staat vernieuwd en hebben ze de elektriciteit van de muur naar onder de straat gewijzigd en hebben ze de meter in de brievenbus gestoken een paar cm van de grond. 2 maten 2 gewichten toch een beetje :? anyway, niet veel aan te doen. 'T uitzicht zal wat minder zijn, that's all.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

als je het al in orde kan brengen bij alle nieuwe installaties, ben je toch al goed bezig, men kan moeilijk iedereen gaan verplichten om z'n meter te verhangen (alhoewel, ik breng misschien iemand op een idee :) )

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cybersurfr schreef:elek wil men ook niet te laag omwille van kans op overstromingen

om een explosief (brandbaar) mengsel te hebben moet je de juiste verhouding tussen zuurstof en gas hebben LEL en UEL zijnde 5 - 15% aardgas
tegen je plafond zal het zelden gevaarlijk zijn, afhankelijk vh volume zal de gevaarlijke zone zich verplaatsen.
Mijn redenering was dat bij een lek, je een laag gas tegen het plafond krijgt dat steeds dikker wordt, op een gegeven moment zit je punt van je elektra (of iets dat potentieel een vonk kan geven) dan juist op het goede punt van lucht/gas mengsel (zoals je al vermelde). Bij een lek onder de elektra lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je aan dat punt juist aan dat mengsel zou raken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”